Klipping av nymphaea lotus

Nå føler jeg meg litt blond, men jeg må spørre.

Skal man klippe av de lengste bladene på lotusen, slik at den fortsetter å sette nye skudd ut fra roten? Jeg har forstått det slik at dersom man ikke gjør det får den "kun" flyteblader og det er ikke bra for den.. Er det feil?

Har ikke lyst til å klippe vekk de fine bladene, men jeg vil jo at den skal vokse og trivest.

Tar gjerne imot tips på de andre plantene du ser på bildet når det gjelder stell. Er klar over at luking trengs hehe
Det kommer litt an på hva du ønsker deg.

Slik du har plassert lotusen din i karet(meget pent kar forresten) så står den i skyggen av den store sverdplanten.
Dette vil gjøre at den ikke får sterk rødfarge, og den vil strekke seg oppover mot lyset.

Dette er helt naturlig for planten å gjøre, for når den får flyteblader, så vil den ofte blomstre. Men de store flytebladene vil skygge for lyset til de andre plantene i karet, slik at disse vil misstrives, bli stygge, og muligens dø. Dette er grunnen til at mange klipper lotusene sine.

Jeg liker den nydelige rødfargen og de lave bladene som disse plantene får når den får mye lys, men de vil allikevel av og til prøve å strekke opp flyteblader selv om de står lyst.
Kuren da, er å fortsette å klippe, og da blir flytebladene sjeldnere.

Valget er ditt, og smaken er forskjellig. Planten vil vokse og trives uansett, om den får nok gjødsel. Helst under røttene.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap