Må Diskuser ha spesial fôr?

Inaktiv bruker
Jeg har en Diskus(skal få minst tre til) og lurer på om Diskuser skal ha spesial fôr eller om de kan få vanlig flakfôr. Mater min med med
TetraMin XL Flakes
Å fóre opp discus på flakór er meningsløst. Det som skjer er at discusen ikke får i seg nok proteiner og vil bli en stusselig skapning med liten kropp og store øyne.

Diskusjonen rundt foring av discus pågår og jeg tilhører den andelen av de som foretrekker for utprøvet av discuseiere gjennom 30 år.

Har sammenfattet en liten artikkel rundt hjemmelaget fór her

Vil anbefale deg å lese mest mulig om discushold før du anskaffer deg flere. De fleste nybegynnere på discus går på en smell fordi de ikke har satt seg godt nok inn i kravene til å holde discus.
henger meg på svaret fra Geir jeg. Les linken han la ved, og sett deg godt inn i foring av diskuser, de krever som sagt litt annerledes foring enn andre akvarium fisker.
Diskusene mine spiser for mere enn de 2 sibirien huskeyene jeg har i mnd(omregnet i penger mener jeg
Inaktiv bruker
Det er vel ikke sån at jeg kan gå ut og finne en mark, vaske den i spingen og så putte de oppi akvariet som mat til Diskusen?
Joa, mange forer vist diskusene sine med marker. Må jo kutte dem passe biter da.
Men jeg selv har ingen erfaring med å fore diskusene mine på innsekter osv. som jeg finner i naturen. Men mange ser på det som en stor del av hobbyen, det å fange mat til fiskene på våren(og egentlig fram til vinteren kommer).
Nå har ikke jeg prøvd ut alt av diskusfôr, men oksehjertemixen Geir har skrevet artikkel om, er både det som har falt best i smak, og uten tvil ga best vekst den tiden jeg syslet med disse fiskene.
Av tørrfôr er det egne fôrtyper som er beregnet for diskus, både med tanke på innhold i fôret, og hvordan dette oppfører seg i vannet.
Både JBL GranaDiskus og Tetra Diskus er begge høyverdige tørrfôrvarianter til supplering av en skikkelig oksehjertemix.

Meitemark vil nok bli ett slitsomt proskjekt på sikt. I tillegg har Kong Vinter en tendens til å hindre tilgangen på dette en lengre periode hvert år
Inaktiv bruker
Det går vel fint helt til vinteren.
Inaktiv bruker
Må jeg mate med speial for hver dag? Vis jeg mater med mark hvor store bør bitene vere? Diskusen er ca mellom 7-13cm
Inaktiv bruker
Kan jeg mate han med beitemark eller må det vere kompostmark eller e beitemark og kompostmark det samme?

All mark går fint. Du skal bare dele den opp i passelige biter. Skyll den i kaldt vann så blir det mindre "fos" i karret og dermed mindre næringsstoffer.
Inaktiv bruker
ok, må gi det hver dag?
Skal du ha discus finnes det ingen snarvei til suksess. Vær klar over at meitemark lager mye gris, slik at du må bytte vann helst annen hver dag. Samtidig må mark som ikke spises fjernes, slik at de ikke blir liggende å forpeste vannet. Dette gjelder alt for. Skal du ha en velskapt discus må de få kraftkost hver dag, du kan gjerne supplere med Tetra discus eller lignende. Faktisk er det å annbefale at de lærer seg å ta tørrfor. Skulle de bli syke en gang finnes det nemlig for som er medisinert, problemet er å få de til å spise det.

Er dette en discus under oppvekst skal den ha fór mange ganger om dagen. Det er enormt arbeidskrevende å fóre opp discus på en skikkelig måte.

Det er de færreste som orker dette arbeidet og derfor er det utrolig mange discus som har feilt forhold mellom øye og stripen det sitter i.

Jeg fóret opp mine oppdrettsdiscus med å gi de mat 5-7 ganger om dagen i starten. Når de var rundt 10 cm gikk jeg ned til 3-5 og ved 15 cm fikk de 1-2 og ved fullvoksen 1 gang om dagen. Hele tiden gikk det i 5,3,1 ganger med oksehjerte og 2,2,1 med alternativ for.

Skal du få de opp i denne størrelsen så er det bare å stå på

[External Image]
Inaktiv bruker
Det bilde e vel forminsket.
Inaktiv bruker
Takk for alle som har svart på denne tråden. Diskusen min ser mye finere ut nå Han vokser raskere og
Har han fått meitemark?

Bare litt nysgjerrig
Inaktiv bruker
Nei, fant ut at det ble litt mye strev med vannbytte så vi bare reiste til dyrebutikken manglet yngelfôr og så vi måtte kjøpe Tetramin Baby fôr, men det e jo litt vanskelig å gå ut av dyrebutikken uten å kjøpe fisk så vi kjøpte noen Rødmunnstetraer, Kileflekkrasboraer, fantomtetraer og en sølv molly
Så han har hatt småfisk på menyen? ;p Hehe, det kunne virke litt som han har det av måten du skrev det på.
Inaktiv bruker
De fiskene jeg kjøpte er i 60l. Diskusen hadde bare åte de opp
Tørrfòr til voksen Discus
Frank Angell
Både JBL GranaDiskus og Tetra Diskus er begge høyverdige tørrfôrvarianter til supplering av en skikkelig oksehjertemix.

Ser at disse to sortene anbeales. Noen som har erfaring med Aquatic Nature Diskus Exel?

Det er jo litt prisforskjell.

Aquatic Nature Diskus Exel 213,- per liter (3 liter)
Tetra Discus koster 85,- per liter i storpakning (10 liter)
JBL GranaDiskus koster kr 256,30 per liter (1 liter)

Noen som har erfaring med disse og vil peke på en?

Jeg har veldig god erfaring med Jbl Novorift til Malawiene mine, så det er kanskje den dyreste som er den beste?

Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap