Hvordan kan dette skje med guppy hannen min?

Inaktiv bruker
Har to guppy hanner sammen med fire hoer, fem unge platyer, fem unge sverddrager, tre unge ancistruser og to black mollyer i et aqua teens akvarium. Ene hannen har beggynt å få litt frynsette hale uten at det er noen nappere oppi akvariumet, er det sykdom, mobbing eller er filteret litt for sterkt?
Vannstrømmen vil aldri rive en finne i filler

Du har fisk som er typiske kandidater for både sårskader (etter krangling\ biting) og fisk som er ganske utsatt for finneråte.

Anbefaler deg å ta daglige delvannsbytter på 25-30% til skaden er rettet seg.
Om skaden forverrer seg, kan dette være ett tegn på at det enten fremdeles krangles, eller er infeksjon i skaden. Ved sistnevnte, vil sårkanten bli hvitaktig, og da må det medisinering til.
Inaktiv bruker
Har hatt to guppy hanner som døde av finneråte ene behandlet vi men vi klarte ikke å holde han i live, så vi har medisin
Jeg gjetter på finneråte, jeg også. Se spesielt etter om finnestrålene står igjen som "fliser", mens selve "finnehuden" er borte. Finneråte tar det myke vevet, ikke finnestrålene (som er hardere).

Finneråte er en sykdom forårsaket av bakterier. Men den er likevel ikke spesielt smittsom.

Husk godt på at de fleste typer medisin mot bakterielle sykdommer ikke skiller på gode og onde bakterier, de dreper det meste, inkl. de verdifulle bakteriene du har i filtermaterialet ditt...
Du må derfor ta en vurdering om det virkelig er verdt det, å medisinere hele akvariet for èn guppy sin skyld, når det går så ille utover resten etterpå.
Kanskje det er bedre å ta ut hannen som er rammet og avlive han, slik at ettervirkningene for resten av fiskene ikke blir så store som ved medisinbruk.
Inaktiv bruker
Her er noen bilder av guppyene mine(de ble ikke så veldig bra):
Den blå er den hannen som har litt frynsette fine
Den gule er den andre hannen min
Den svarte er den tykke guppy hoen min(ser nesten lit gravid ut)
Inaktiv bruker
De guppy hannene som døde av finneråte var i et annet akvarium som den her ikke har vert i og han er ikke kvit på tuppen av halen. Tipper det har noe med vannstrømene å gjøre, har nemlig sett at noen av fiskene har hatt litt problem med de, men det var for en stund siden. Hannen sin hale ser helt normal ut bare at den er litt frynesette, så no nettoppp at den gule hannen var etter han litt. Kan det ha noe med mobbing å gjøre
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap