Mørklegging av kar

60 literen min er angrepet av BGA, og nå tenkte jeg å forsøke meg på å mørklegge karet.

Sist jeg hadde BGA så tok jeg knekken på det ved å medisinere mot hvitprikk, men fiskene er friske nå, så den metoden utgår...

Men hva gjør jeg?? Dekker til karet, slår av lyset og lar det stå, eller?

Hvor lenge skal det stå mørklagt, og skal fiskene ha mat i denne perioden?

Jeg har et palettpar og en liten ancistrus oppi der.
Fiskene er ikke avhengie av lys, så det er kun alger\ planter som vil merke noe til mørkleggingen.
Hvor lenge en kan mørklegge er litt avhengi av plantene. Enkelte tåler glatt ei uke i mørket, andre ser ut som et katte midtfjords etter 4 dager.

Jeg ville selv dekket til karet etter ett 50% vannbytte, og latt karet stå 100% urørt i 4 dager. Ingen fôr, ingen vannbytter, ingen verdens ting.
Etter 4 døgn i totalt mørke, ville jeg fjernet forhenget, men ikke slått på lyset før etter minst 5 timer.
Om plantene ser skrantne ut, kan du ikke fortsette mørklegging uten å fjerne disse.
Om de ser helt Ok ut, ville jeg utvidet "kuren" med 2 dager.
Hmm...da er det kanskje dumt av meg å ta denne mørkleggingen når vi reiser bort? Vi reiser i morgen, og er ikke hjemme før neste torsdag...

Men, hvor fort vil disse algene dø? Sambo er borte i helgen, men er hjemmom på mandag, så han kunne sett oppi karet da, og evt tatt av deksel og sått på lys igjen.

Det utvikler seg så raskt med BGA oppi der, så jeg er redd hele karet er fullt når vi kommer hjem...
Hvordan vil det bli hvis man ikke mørklegger, men bare lar lyset være av mens man er borte? Blir det bedre eller verre? Jeg har bare hatt blågrønnalger en eneste gang, og det var i ei bolle som jeg trodde sto uten fisk, og derfor ikke hadde noen sirkulasjon i... Reist bort en uke, og da jeg kom hjem var det en liten platyunge der :O
Tror nok det går bra i en uke. Når det er sagt forsvant mine etter ca en uke med lyset av. Pakket ikke inn karet på noen måte, hadde vanlig rom belysning på i denne perioden.
Det ble ikke noe mørklegging mens jeg var borte. Ble usikker før jeg dro, så jeg lot være...

Det var et heller blå/grønt kar som møtte meg da jeg kom hjem i dag.

Har skiftet varr og sugd opp det verste nå, så så skal jeg mørklegge nå. Føles litt tryggere når jeg er tilstede.
Nå har karet vært innpakket i 3 døgn. Jeg tok en titt inni der i dag, og ser at noe av algene har løsnet, spesielt de som var på røtter og steiner.

På plantene ser det ut som det også har løsnet litt, men her henger det lange strimler med alger ut fra bladene. Det jeg ser av algene, er forsatt like blå/grønt som før jeg mørkla.

Høres dette ut som et normalt forløp, eller??
Hadde BGA tidligere, slamsugde opp det jeg fikk opp, bytta vann og lot det stå over en helg..
Mine ble helt borte..
Når jeg får bga i et kar slukker jeg lyset i 3-4 dager uten å dekke til. Det gjør som regel susen. Har du mye bga bør du fjerne mest mulig på forhånd.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap