- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Algespisere - hvilken type anbefaler dere?
Algespisere - hvilken type anbefaler dere?
Postet 11.08.07 kl 12:16
Postet 11.08.07 kl 12:34
Inaktiv bruker

MufcyJeg trenger algespisere, helst noen som ikke er "stygge" eller blir for store. Og jeg lurer på hva slag dere ville anbefalt? Har hatt Otto men de bare forsvant og døde:S
Spørs hva du mener med stygg, jeg ville anbefalt Ancistrus, de blir ca. 12cm, jeg syns de er søte, jeg har noen på 3cm som jeg kjøpte i en dyrebutikk for ikke så lenge siden. Her er noen bilder av de:
Postet 11.08.07 kl 12:39
Det spørs vel kanskje litt i hvilket kar du skal holde algespiserne i også. Jeg har selv både SAE og vanlig ancistrus. Synes SAE er den mest effektive. Men denne bør ha kamerater, og ikke alt for lite kar.
Har SAE i 60 l. Dette blir altfor lite etter en stund. De fortjener større plass.. Er nokså aktive disse fiskene
Har SAE i 60 l. Dette blir altfor lite etter en stund. De fortjener større plass.. Er nokså aktive disse fiskene
Postet 11.08.07 kl 12:50
Øyvind Løkke Vie[QUOTE=Mufcy]Jeg trenger algespisere, helst noen som ikke er "stygge" eller blir for store. Og jeg lurer på hva slag dere ville anbefalt? Har hatt Otto men de bare forsvant og døde:S
Spørs hva du mener med stygg, jeg ville anbefalt Ancistrus, de blir ca. 12cm, jeg syns de er søte, jeg har noen på 3cm som jeg kjøpte i en dyrebutikk for ikke så lenge siden. Her er noen bilder av de:
Jeg har en Ancistrus i 110liter'n som er ca. 12 cm, og jeg har hatt en i 52l og. Men den døde fort
Det er best å kjøpe de når de er litt store, det gjore jeg med den i 110l, men den kosta 115kr:S Og den jeg hadde i 52l kosta 30kr:p
De er ikke sååå "søte" når de er 12 cm da
Postet 11.08.07 kl 12:55
gorbjoDet spørs vel kanskje litt i hvilket kar du skal holde algespiserne i også. Jeg har selv både SAE og vanlig ancistrus. Synes SAE er den mest effektive. Men denne bør ha kamerater, og ikke alt for lite kar. Har SAE i 60 l. Dette blir altfor lite etter en stund. De fortjener større plass.. Er nokså aktive disse fiskene
Har SAE i 110l men de blir litt store...
Postet 11.08.07 kl 12:56
SoVeJeg liker heller ikke se "stygge". Har pr i dag Kinesiske algespiserer og Siamesiske algespisere. Eplesnegler spiser også rusk og rask samt at de holder glasset fint.
Har hørt at de kinesiske algespiserene kan bli veldig aggresive og suge seg fast i andre fisk:s
Eplesnegler gjør meg kvalm... uff uff
Postet 11.08.07 kl 12:57
Endret: 11.08.07 kl 13:00
Postet 11.08.07 kl 12:59
Postet 11.08.07 kl 13:00
Inaktiv bruker

Mufcy[QUOTE=Øyvind Løkke Vie][QUOTE=Mufcy]Jeg trenger algespisere, helst noen som ikke er "stygge" eller blir for store. Og jeg lurer på hva slag dere ville anbefalt? Har hatt Otto men de bare forsvant og døde:S
Jeg har en Ancistrus i 110liter'n som er ca. 12 cm, og jeg har hatt en i 52l og. Men den døde fort
Det er best å kjøpe de når de er litt store, det gjore jeg med den i 110l, men den kosta 115kr:S Og den jeg hadde i 52l kosta 30kr:p
hehe... Jeg var i Bergen i sommer og skulle se hvor dyr Ancistrusene kostet på Norges Største Dyrebutikk. De var dyre ca.80kr. for en liten Ancistrus og rundt 185kr for en stor, så jeg kjøpte Ancistrusene på en annen dyrebutikk der jeg kunne kjøpe 3 små for bare 98kr.
Postet 11.08.07 kl 13:30
Blir fort litt vanskelig å anbefale algespisere når du har "fobier" mot mange av de vanlige i handelen
Ansictrus er helt klart den mest effektive av de mer tilgjengelige mallene. Om du får tak i en dame, er den ikke så "stygg" som hanfiskene ved voksen størrelse.
At du har slitt med å berge disse, kan nok bero på mange faktore, og bør nok ikke vektlegges alt for mye i planleggingen av anskaffelse av fisk.
Faktiks er såpass store maller som den du har kjøpt tidligere, vanskeligere å berge enn "yngel" på 3-6cm
Ansictrus er helt klart den mest effektive av de mer tilgjengelige mallene. Om du får tak i en dame, er den ikke så "stygg" som hanfiskene ved voksen størrelse.
At du har slitt med å berge disse, kan nok bero på mange faktore, og bør nok ikke vektlegges alt for mye i planleggingen av anskaffelse av fisk.
Faktiks er såpass store maller som den du har kjøpt tidligere, vanskeligere å berge enn "yngel" på 3-6cm
Postet 11.08.07 kl 13:50
Øyvind Løkke Vie[QUOTE=Mufcy][QUOTE=Øyvind Løkke Vie][QUOTE=Mufcy]Jeg trenger algespisere, helst noen som ikke er "stygge" eller blir for store. Og jeg lurer på hva slag dere ville anbefalt? Har hatt Otto men de bare forsvant og døde:S
hehe... Jeg var i Bergen i sommer og skulle se hvor dyr Ancistrusene kostet på Norges Største Dyrebutikk. De var dyre ca.80kr. for en liten Ancistrus og rundt 185kr for en stor, så jeg kjøpte Ancistrusene på en annen dyrebutikk der jeg kunne kjøpe 3 små for bare 98kr.
Det var der jeg kjøpte min
Postet 11.08.07 kl 15:12
Frank AngellBlir fort litt vanskelig å anbefale algespisere når du har "fobier" mot mange av de vanlige i handelen :) Ansictrus er helt klart den mest effektive av de mer tilgjengelige mallene. Om du får tak i en dame, er den ikke så "stygg" som hanfiskene ved voksen størrelse. At du har slitt med å berge disse, kan nok bero på mange faktore, og bør nok ikke vektlegges alt for mye i planleggingen av anskaffelse av fisk. Faktiks er såpass store maller som den du har kjøpt tidligere, vanskeligere å berge enn "yngel" på 3-6cm :)
Det visste jeg ikke...
Postet 11.08.07 kl 15:56
Postet 11.08.07 kl 16:59
Endret: 11.08.07 kl 17:00