Planter som ikke er i basen

Jeg har lånt meg en akvariebok, og du verden så mange akvarieplanter som finnes :O
En av dem er rocciocarpus natans.
og så er det leptodictyum riparium...
Boka er fra 1979 så det er vel kanskje en del planter som ikke finnes som akvarieplanter lenger?
Det er nok mange planter som mangler helt i basen vår. Denne er under stadig fornying\ tilføying av nye arter, og vil vel kanskje engang bli fullkommet

Jeg har ikke tilgang til å legge inn nye arter, men regner med at de som har tilgang til dette tar en vurdering på om disse skal legges til eller ikke
Jeg syntes det

Kan forøvrig ikke si at jeg har sett noen av plantene for salg her til lands, men det betyr verken at de ikke er mulig å skaffe, eller er for salg
Mosen skal ha vært i Tropica`s sortement i -87 (sto i alle fall i boka deres fra samme år)
Ser at denne ennå selges enkelte steder i utlandet, og den kan sikkert bestilles for spesielt interesserte
Mosen har en rekke synonymer:
Amblystegium brevipes
Amblystegium riparium
Amblystegium riparium var. abbreviatum
Amblystegium riparium var. flaccidum
Amblystegium riparium var. fluitans
Amblystegium riparium f. fluitans
Amblystegium sipho (P. Beauv.) Card.
Amblystegium vacillans Sull.
Brachythecium pennellii Bartr.
Campylium polygamum var. longinerve
Leptodictyum brevipes
Leptodictyum laxirete
Leptodictyum pennellii
Leptodictyum riparium var. abbreviatum
Leptodictyum riparium var. brachyphyllum
Leptodictyum riparium var. elongatum
Leptodictyum riparium var. flaccidum
Leptodictyum riparium var. longifolium
Leptodictyum riparium var. nigrescens
Leptodictyum riparium var. obtusum
Leptodictyum sipho
Leptodictyum vacillans
Rhynchostegiella georgiana
Alle disse er verifisert som en og samme mose
Kilde: ITIS Standard report

Riccia fluitans er rett å slett samme plante som Ricciocarpus natans, ut i fra info på en rekke sider Legger til dette navnet under andre\ tidligere navn, når jeg først er i gang
Frank Angell
Riccia fluitans er rett å slett samme plante som Ricciocarpus natans, ut i fra info på en rekke sider :)


Ikke i følge boken jeg låner... "Akvarieplanter i farger" fra Ascheoug, utgitt 1979

Der er Ricciocarpus natans slik som bildet jeg linket til, altså skiller den seg ut i forhold til utseendet til riccia fluitans...
Vet ikke hvilke kilder som er mest pålitelige Mange planter revideres, akkurat som fisk, og genus og artsnavn endres fortere enn svint.
Ser ikke bort i fra at det er funnet ut at det er samme plante i løpet av de siste 28 årene
Ok, men hva heter den planten med lilla flyterøtter, da? Er det riccia fluitans den også?
Tja si det du. Det er ikke Riccia fluitans i alle fall.
Jeg har aldri sett denne planten før.
Det står iallefall ricciocarpus natens i boka jeg nevnte... Sant de var søte?
Som små hjerter med frynser rundt kanten
Dette dreier seg garantert om en av de 8000 artene av Marchantiophyta, (eller Liwerwort på engelsk)

Problemet er å finne ut hvilken det er ;D
Usj, jeg har klart å skrive feil navn i to av innleggene Ricciocarpus natans, er det rette... Jeg ser ikke klart lenger enn til nesetippen ;P
Den tilhører under Ricciaceae. Kalles visst også svanemat, og skal kunne finnes i Østfold, men den er sjelden her i Norge.

Noen fra Østfold her?
Googlet denne, og dette er noe av det jeg fant. Jeg synes dette var en av de styggeste akvarieplantene jeg noengang har sett:S

Unnskyld Aggi, men søte??

Og her
Urk! Ja jeg er enig... Det var godt du fant det bildet, for det var noe forskjellig fra det inntrykket jeg hadde fra før... Ser ikke ut som hjerter der, nei... Mer som dama til Shreck, sett nedenfra ;P
Jah! Der fant du den perfekte beskrivelse av den ja. Den var ikke lik på den første illustrasjonen nei.

Gliser litt her jeg sitter D
Huff, jeg er fæl, men jeg ler jeg også...
Vi legger gladelig inn nye plantearter hvis gode bilder og informasjon er tilgjengelig. Tusenvis av billedløse profiler av arter som ikke er tilgjengelige for akvarister vil bare trekke ned plantebasen.
Har akkurat gått til innkjøp av Nesaea pedicellata til reke-karet mitt, men får ikke lagt den til siden den ikke ligger i basen. Har dessverre ingen gode bilder (ennå), men dette er en plante som er levert fra tropica så det er kanskje mulig å hente data der? Ser at flere andre planter i basen har bilder og informasjon derfra.

Tante Astrid
Har akkurat gått til innkjøp av Nesaea pedicellata til reke-karet mitt, men får ikke lagt den til siden den ikke ligger i basen. Har dessverre ingen gode bilder (ennå), men dette er en plante som er levert fra tropica så det er kanskje mulig å hente data der? Ser at flere andre planter i basen har bilder og informasjon derfra.


Den og andre vil helt sikkert bli lagt til plantebasen når "julefreden senker seg"
Den er på plass nå.

Det er bare å legge til bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap