fiskedød :S (mulig pga bagrunn)

saken er dette , jeg mekka min egen bagrunn i 90 literen min , lot malingen (lady akrylmaling 10) tørke i en uke . limte bakgrunnen på og lot silikonen tørke i 2 dager ... når jeg fyller det med vann ser alt greit ut , vanne bynner å bli klart å jeg putter fisken oppi , når jeg komer hjemm senere på dagen er det masse skom i karet ( ikke noe såpeskumm ) fisken er død og bagrunnen er på en måte myk :S:S:S

noen som har hoe clue på hva som har skjedd her ? Alle teorier


mvh Emil
Akrylmaling er vannbasert og har lekket giftstoffer ut i vannet... Skal du male med denne, så må du male på utsiden av glasset, altså ikke inni karet...
Du trenger spesial-epoxy beregnet på drikkevannstanker, for å kunne male noe som skal være inni et akvarium...
takker aggi ;)
takker aggi sørn , mange sa jeg skulle bruke akrylmaling ...
mne trodde epoxy maling gidde fra seg epoxy harpix :S
hva heter den typen epoxy maling jeg skal ha ? ? ?

får barre ta å gjøre dette med bargrunn på nytt hehe
Har egentlig bare ventet på at noe slikt skulle dukke opp. Ser av og til at mange hardnakket har påstått at acryl ikke er farlig i vannet, men vi ser vel her ett helt motsatt resultat.

Godt, selv om det neppe er det for deg, at dette kanskje nå er motbevist
hehe :)
jeg blei et skrekk exempel hehehe
tar det ikke så tungt , skal bynne på nytt barre jeg får vite hvilken maling jeg skal bruke ??? hehe
Jeg ville ikke brukt noen for for maling uten å gjøre det Aggi sier. Faktisk ville jeg ikke tenkt tanken på å lage en bakgrunn selv uten å gjøre som Aggi sier
Og det er ikke fordi jeg er redd dama
Aggi
Akrylmaling er vannbasert og har lekket giftstoffer ut i vannet... Skal du male med denne, så må du male på utsiden av glasset, altså ikke inni karet... Du trenger spesial-epoxy beregnet på drikkevannstanker, for å kunne male noe som skal være inni et akvarium...

du hakke giddi å skrivi ei liste over hva jeg trenger hvist det ikke blir stress da mvh Emil
Skjekk artikkelsamlinga Ole Petter har skrevet en meget god artikkel, der han blandt annet forteller hvilken epoxy som er egnet (en av flere).
Har selv brukt en god del av samme epoxy som Ole Petter (samme bøtta til og med), og denne funker bare knall
Frank Angell
Jeg ville ikke brukt noen for for maling uten å gjøre det Aggi sier. Faktisk ville jeg ikke tenkt tanken på å lage en bakgrunn selv uten å gjøre som Aggi sier :) Og det er ikke fordi jeg er redd dama ;)

*Hikk* Nå satte jeg brusen litt i vrangen her...
Vært vekke fra maskinen siden mitt forrige innlegg, så nå ser jeg egentlig ut som et skrattende spørsmålstegn...
oki, faen alt var jo så jevla dyrt :S
skal man male først med akryla maling å så slamme over med epoxy ?
epoxyen er jo dritdyr :S blir svett ! hehe
nå jag sitti å kjiket på bakgrunner å finni ut at jeg heller kjøper en bagrund ,
valge falt på juwel rock , den er simpel og grei var kjipt det som skjedde med bagrunnen jeg lagde men lerer jo av feilene sine heheh

tussen hjertelig takk for alle svarene derres

Mvh Emil
Joda, den er ikke billig denne epoxyen. Denne kan legges over det meste av andre forbindelser, og lager en helt tett flate. Det eneste jeg ikke får den til å hefte på er silicon.

Du kan jo forsøke å høre om noen har rester å selge - eller kjøpe en 5kgpakke, for så å selge det som blir til overs.
Du skal ikke se bort i fra at dette en gang blir i salg i løsvekt i nettbutikker, prøver å overtale i alle fall en for tiden
Frank Angell
Skjekk artikkelsamlinga :) Ole Petter har skrevet en meget god artikkel, der han blandt annet forteller hvilken epoxy som er egnet (en av flere). Har selv brukt en god del av samme epoxy som Ole Petter (samme bøtta til og med), og denne funker bare knall :)


Og ikke nok med det Frank, men bakgrunnen her i huset er fortsatt like fin

Emil;
All epoxymaling gir fra seg epoxy-harpiks. Noen fabrikater mere enn andre. Behandlet flate må skylles veldig godt i dagevis før den kan betegnes som ufarlig. Godkjente epoxymalinger vil kun avgi epoxyharpiks (en kort tid), mens ikke godkjente epoxymalinger vil avgi andre stoffer i tillegg til epoxy-harpiks.
Har en god deal på epoxy, kan spleise med noen...
Har en god deal på epoxy, kan spleise med noen...
4l sett, 2l på hver...(Mapecoat DV)
Og det er plutselig ikke snakk om mange kroner...

Send mail om intr.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap