3x rør-kombinasjon til plantekar

Har satt opp et 63l Resun som etter planen skal bli plantekar.

Det første jeg gjorde var å sage ut innmaten av toppen og montere 2 Arcadia lysrørholdere, en bak og en på midten. Karet har en bunnflate på 29*60, høyde 35 cm, altså litt høyt. Karet erstattet en 54l som jeg opplevde at lyset ble alt for dårlig fordelt i, derfor et høyere kar.

2x15w blir litt for lite watt til å putte i spesielle planter, så jeg skal montere ytterligere en 15w-holder i framlokket. Rørene som i dag står i toppen er et Arcadia Tropical planterør og et Hagen Aqua-glo, men begge disse rørene gir grimme farger.

Jeg ønsker en rørkombinasjon som hovedsaklig gir maksimalt lys for plantene, men også ser bra ut. Er klar over at rør kan gi totalt forskjellige effekter i forskjellige kar, men ønsker tips på en kombinasjon som funker.

I 160-litern har jeg Sun-Glo bakerst og Life-Glo foran, noe som er en flott kombinasjon som gir god dybde og naturlig lys. I 70-litern har jeg et Power-glo, som er det beste jeg har brukt i dette karet. I andre kar passer det imidlertid ikke.

Hva med kombinasjonen Sun-Glo bakerst , Power-Glo og Life-glo fremst? Eller vil Sun-Life-life være bedre? Phillips-rørene har jeg ikke vært borti, noen forslag der? Noen vits i dedikerte planterør kontra bra dagslysrør forresten?
Jeg ville ha satset på et planterør bak(lav K og rett farge), da vil plantene strekke seg mot lyset.
SG i midten, og LG fram.

Med å ha høy K bakerst, kan medføre at plantene får nokk lys halveis opp i karet, og begynner å vokse bort, og ikke opp;0)
Å du vil vel at plantene bak skal strekke seg mest mulig opp, før de "flater ut", der bake?
Å kombinere LG, SG og PG funker etter min smak dårlig. Da ville jeg heller kjørt med 2*LG + 1*SG. Dette gir forøvrig ett meget dagslyslignende inntrykk av karet.

Evt kan du jo sette inn Flora-glo, i kombinasjon med LG og SG. Har selv ikke kjørt denne kombinasjonen - ennå
Jepp, er den effekten jeg er ute etter, TiE. Sun-Glo har 4200K og kan vel derfor karakteriseres som "planterør" i denne sammenhengen på grunn av lystemperaturen.

Har jo både PG og AG i 15w, så det kan testes om det funker. AG har et veldig hvitt lys, men funker muligens sammen med SG. Blir da evt. SG-LG-AG. Da kjøper jeg i alle fall inn et par LG og en SG og flytter litt rundt. FG hadde vel også rødlig skjær i lyset? Det vil jeg helst unngå etter å ha prøvd noen slike rør.
FG har mye mindre rødskjær, i seg enn de andre plante rørene jeg har prøvd.
Men har også sett at folk har skrevet at de har god plantevekst med SG+PG\LG.
Jeg selv hadde gått for planterør bakerst, i et plantekar.(planterør har mere tilpasset fargespekter, ikke bare fargetemp.)

Sikkert flere som har erfaringer å dele i denne saken;0)
Takker! Tar med glede imot flere tips! Nå skal det gjøres skikkelig!
Kjenner ikke de rørene, men det er vel ingenting i veien for å bruke 3 like av det som er det beste. Ville ikke brukt rør under 6000k hvis jeg kunne unngå det, synes de alltid er alt for gule. Jeg har aldri forstått vitsen i i at produsentene lager så mange forskjellige rør til akvarier de fleste alt for alv eller alt for høy K, istedet for å konsentrere seg om å lage gode dagslysrør på 6000-8000k.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap