Pygme sverddrager

Kunne tenkt meg noen av denne arten, men forstår at de ikke kan gå sammen med platy?? Blir litt forvirret av alle de latinske navnen i fiskebasen.

Kan de gå i samme kar som guppy og molly?
Platy og de aller fleste sverddragertypene krysser seg (mener for øvrig jeg har lest at platy og sverddrager i handelen i dag stort sett allerede er krysninger).

For øvrig står det på profilen til Pygmé Sverddrager at den bør holdes i rene artsakvarium - men hvorfor, det vet jeg ikke.

I fiskebasen kommer det jo også opp - til venstre - hvilke fisker andre har denne arten sammen med. Og man kan få opp registrerte akvarier med denne fisken. Her ser jeg at én har fisken sammen med dvergtannkarpe og en annen sammen med pygmépansermalle.
Ja, jeg tittet på hele listen, og ser også at det er en som har de sammen med molly.
Hmmm, det finner faktisk ikke jeg...?

Men jeg ser jo at Håvard Støre Andresen er en av de som har denne arten, håper du får ham på banen.
Leifur
Hmmm, det finner faktisk ikke jeg...? Men jeg ser jo at Håvard Støre Andresen er en av de som har denne arten, håper du får ham på banen.


Du har rett. Jeg tittet på en helt annen fiskeart. )
Leifur
Platy og de aller fleste sverddragertypene krysser seg (mener for øvrig jeg har lest at platy og sverddrager i handelen i dag stort sett allerede er krysninger). For øvrig står det på profilen til Pygmé Sverddrager at den bør holdes i rene artsakvarium - men hvorfor, det vet jeg ikke. I fiskebasen kommer det jo også opp - til venstre - hvilke fisker andre har denne arten sammen med. Og man kan få opp registrerte akvarier med denne fisken. Her ser jeg at én har fisken sammen med dvergtannkarpe og en annen sammen med pygmépansermalle.


Når er det vell heller slik at de fleste levendefødene arter ikke kan krysses med hverandre, pgs av forskjellige gonopodiestrukturer osv, men klart det kan hende med de nermest liggende artene kan krysse seg.

Grunnen til at de fleste holder pygme sverddrager og andre mer uvanlige levendeføder arter i artsakvarier, er vel helst for best mulig og bevare arten og unngå kryssning hvor dette kan være mulig.

Jeg ser ingen problemer med og holde noen pygme sverddragere i et selskapsakvarium, hvor det holdes guppy eller platy fra før av.
Og om krysning skulle forekomme, så er ikke dette noe "big deal" så lenge det ikke blir solg videre som pygme sverddrager eller eventulet den andre arten.

Rune
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap