Aggi sitt akva-kaos :D (side 13)

Forresten litt tragikomisk... Når jeg er nær karet, så ser det faktisk ganske fiskeløst ut. Får virkelig håpe at fiskene føler seg tryggere etterhvert... Med en gang jeg kommer nærmere enn en meter, så piler coryene ned mellom steinene, og blir helt usynlige...
I dag var jeg på Sartor senter, og skulle egentlig kikke etter noen slike, men kom hjem med 5 Ottoer istedet. Har aldri hatt Ottoer før, så det kan jo bli interessant å se om jeg klarer å passe godt på dem. Har hørt at de tåler svært lite.

Og så så jeg noe som lignet windelløv, og kjøpte dette uten å se så nøye etter. Jaggu var det ikke en eller annen stilkplante med krøllete blader. Pogostemon helferi.
Godt at jeg kan skylde på en øyenskade.. ;S
De er ikke så skjøre som folk skal ha dem til å være, men er viktig å fore dem en del. Dette bør egentlig gjøres allerede når butikkene får dem. Ellers kan magen dems slutte å ta til seg næring, om de går uten mat i lang tid.

Sleng oppi agurk eller squash om du har dette liggende
Det skal vel godt gjøres at de er helt uten mat når de er algespisere...?
Agurk skal de få.

Bildene:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Aggi
Har aldri hatt Ottoer før, så det kan jo bli interessant å se om jeg klarer å passe godt på dem. ;) Har hørt at de tåler svært lite.

Det er ikke min erfaring at Ottoer tåler lite. Mine var blandt de få fiskene som overlevde 160 literen da sykdommen raste. De har også bodd i månedsvis med Gullfisk da 160 literen sprakk. De går nå i 110 literen.
Aggi
Det skapte litt hodebry for meg da jeg skaffet meg coryer. Jeg liker jo ikke biltemasanden. Alternativet som jeg likte er den svarte rådasanden, men jeg vet ennå ikke om den er trygg å bruke. Derfor fant jeg på noe annet. :) Satte sammen gråstein, sånn at de nesten dekker bunnen, og deretter strødde jeg biltemasand over. Etterhvert regner jeg med at sanden faller ned mellom alle steinene. :) [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/13248_081018133329.jpg[/IMG]



Hei Aggi ,hvilke coryer er det du har fått i hus ? Nysgerrig jeg vet du
Hei, alle. Godt å høre at Ottoer tåler litt.

Sølvi: Det er C. elegans. Var det du som solgte dem på auksjonen? Kunne godt tenke meg flere.
Var ikke meg som solgte de nei , men de er jo flotte da ,gratulerer så masse med de ,håper du snart får yngel på de
Ellers er det helt vanlig at de er sky ,hjelper på at de er mange så håper du får fatt i flere
Hei!
Meiner det var Roger som solgte C. elegans. Det er mulig det var andre som solgte elegans også, men eg trur ikkje det. Roger sine fiskar kjem frå ei leksgruppe eg ein gong hadde. Synes derfor at det er kjempekjekt at han har klart å få opp såpass mange.
Takk for det.
Spørs om jeg får yngel mens de er såpass skvetne... De fyker i dekning bare jeg nærmer meg... Men de blir vel vant til mennesker til slutt..
Ingunn Johnsen
Hei! Meiner det var Roger som solgte C. elegans. Det er mulig det var andre som solgte elegans også, men eg trur ikkje det. Roger sine fiskar kjem frå ei leksgruppe eg ein gong hadde. Synes derfor at det er kjempekjekt at han har klart å få opp såpass mange.

Åja, nå husker jeg at du nevnte det... Kanskje jeg må forklé meg som Roger for å få lek på dem..?

Leste forresten at Ottoene, som nå går i samme kar, også leker i T-posisjon... Interessant...
Jeg har ikke hatt ottoer selv, men synes de er utrolig søte

Har hørt at de faktisk er ganske hardføre, bare de overlever den første måneden i akvariet. De får nemlig dårlig stell under transport og i dyrebutikker, og for lite mat, og må derfor fores *mye* når man henter dem hjem.

De skal vel stort sett ha konstant tilgang på mat, ikke bare ett måltid om dagen som er vanlig for andre fisker.

Ottoer er supersøte! Jeg har de som algespiser i 400 literen min og de er helt topp! Jeg har stort sett alltid enten agurk, squash eller erter i karet, pluss at det er noen... som spiser på sverdplantene mine

Mvjnz
De får nemlig dårlig stell under transport og i dyrebutikker, og for lite mat, og må derfor fores *mye* når man henter dem hjem. De skal vel stort sett ha konstant tilgang på mat

Hmm de spiste ikke agurken de fikk, og de bæsja bare ut slike tomme gråhvite pølser, så jeg begynner å bli litt bekymret for dem... :S De har iallefall tilgang på maten, så får jeg håpe de spiser etterhvert. Disse trenger vel kanskje trefiber i kosten også? Jeg har noen malletabletter med trefiber som jeg kan gi dem.
Anen
pluss at det er noen... som spiser på sverdplantene mine ;-)


Hehe.... Og jeg som planta den planten, som jeg snakket om i sitatet mitt, i samme kar som Ottoene... Det var først etterpå at jeg leste at den som oftest blir spist opp av plantespisende fisk... Jeg må le litt av "flaksen" min..
Lurer på hvor lenge jeg klarer å ta vare på den planten... :S Håper ottoene lærer seg å spise agurk...

Aggi
Og så så jeg noe som lignet windelløv, og kjøpte dette uten å se så nøye etter. Jaggu var det ikke en eller annen stilkplante med krøllete blader. [URLBLOCK1]
Du får sei frå om planten blir spist då Eg vurderte å kjøpe denne planten sist eg var på Troyas, men eg bestemte meg for å vente.
Ingunn Johnsen
Du får sei frå om planten blir spist då:) Eg vurderte å kjøpe denne planten sist eg var på Troyas, men eg bestemte meg for å vente.

Ja, det skal jeg. Håper jeg klarer å holde liv i den på andre måter også... Mulig den er litt krevende når det gjelder både lys og næring?
Aggi
Takk for det. :) Spørs om jeg får yngel mens de er såpass skvetne... De fyker i dekning bare jeg nærmer meg... Men de blir vel vant til mennesker til slutt.. ;)


Ser at akvariet ditt er ganske nyoppstarta uten så mange planter. C elegans liker seg best nå dei har ein plass å stikke seg vekk, så kanskje noen planter til vil hjelpe.
Det blir mer planter etterhvert. Er en del mose på filteret, men det vil jeg ikke ta bilde av, for det ser ikke så fint ut...
Men saken er at de stikker seg vekk likevel, for det er masse skjulesteder mellom og under steinene. Hver gang jeg tramper forbi, så dukker coryene ned mellom steinene, sånn at man ikke skulle tro at det fantes cory i karet i det hele tatt... :O
Nå etter at ottoene kom, så ser det ut til at coryene har glemt litt at de skal være sky. Det ser ut til at de liker selskapet som ottoene gir dem. Tydelig at en gruppe på 6 coryer er i det minste laget.
Urk! I natt oppdaget jeg en platy med bukvannsott. :S Jeg satte i gang med dobbel dose Ehsa 2000 med en gang, men fikk dessverre ikke tak i den syke fisken.
Håper jeg klarer det før den dør og smitter resten av fiskene.

Leste forresten at bukvannssott kan ha flere årsaker. Da kan man strengt tatt ikke kalle det for en diagnose, men for et symptom.
I dag kan jeg være glad for at karene jeg hadde på badet er flyttet til kjøkkenet.
Fikk varsel om at naboen over skal hugge opp sluken i gulvet i dag. Med fare for gjennomslag! :S
Gjett om jeg hoppa i dusjen i går kveld istedet for i dag tidlig? Synes jeg ser meg selv stå i dusjen og får en murstein i hodet... -Eller i akvariet... :O
Foreløpig er det stille i huset, men jeg frykter jeg må på flukt i løpet av dagen. Håper fiskene overlever bråket. :S
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap