Aggi sitt akva-kaos :D (side 14)

Jeg kjøpte noe havremel for noen uker siden. Dette oppdaget jeg at var fullt av møll da jeg åpnet pakken.
Jeg trodde jeg hadde klart å smekke alle møllene som fløy ut, men det hadde jeg tydeligvis ikke.

Fra møllens sitt ståsted: Hvor er det best å formere seg? Jo hos en akvarist med høy luftfuktighet.. Og aller helst en akvarist med glutenallergi. Når man først skal ødelegge for et menneske, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig dyrt?

I dag da jeg åpnet skapet, så fløy det hundrevis med møll ut der jeg lagrer melet. Og jeg som hadde brukt en masse penger på å kjøpe inn kakemixer og diverse, sånn at jeg hadde til nærstående bursdager og jul. Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde tørrfisk istedet... Håper inderlig at møllen ligger unna klærene våre.

Det er visst bare å sette i gang med høstreingjøring. Så nå må jeg velge mellom møllpatrulje eller akvariemøte. Elle melle... En rask raid med støvsugeren i skapet, tre bæreposer med mel og kornprodukter (steindyre sådanne) ut i bosset, så er jeg klar til møtet...
Kan du ikke starte med terrarium og kjøpe deg en liten tarantella eller noe sånn? den vil nok fikse de møllene fort
Hva med skytterfisk? Den eneste ulempen med dem, er at de krever stooore akvarier (og fortrinnsvis brakkvann).

Kjipt med møllen! Men med tørrfisk i skapet, ser jeg for meg at det velter ut hunder når du åpner skapdøren (jeg har ei lita bærte ved siden av meg akkurat nå, som elsker tørrfisk).
Blærk! Fikk møll i bh'n til og med. :S
Jo, en liten tarantell kunne jeg sikkert hatt i skapet.. ;->
hmm, fikk du tatt noen bilder av møllproblemene?:P
Kjetilv
hmm, fikk du tatt noen bilder av møllproblemene?:P

Nei, men det kunne sikkert blitt en klasse B skrekkfilm.... Se for deg en skokk med møll som flyr mot deg når du åpner et skap. :S
Hmmm. Bruker ikke gamle damer møllkuler da Aggi.. He he.
Det gjør de sikkert... De som fortsatt har fra gamledager. Ble de ikke forbudt for mange år siden?
Møllkuler i melet er vel ikke akkurat appetittelig... :S
Huff det syntes jeg hørtes skikkelig trist ut, vet hvor mye sånt koster. Er vel regelen det, jo sunnere det er, jo mer skal det koste.
Trodde jeg hadde gluten allergi for en stund tilbake, men viste seg at jeg bare har en utrolig sensitiv mage. Speltmel koster sitt det å.
Galemor
Speltmel koster sitt det å.
Spelt er fullt av gluten, og en god del rimeligere enn glutenfritt mel. Men det finnes visst folk som kan spise spelt men ikke hvete, men da heter det ikke glutenallergi.
Det heter hveteintoleranse. Jeg har fått et tips om at det kan være grunnen til at jeg tåler melprodukter dårlig. Jeg har en utrolig kjip mage, som ikke godtar alt som man kan putte i den.
Inger Anne
Det heter hveteintoleranse. Jeg har fått et tips om at det kan være grunnen til at jeg tåler melprodukter dårlig. Jeg har en utrolig kjip mage, som ikke godtar alt som man kan putte i den.

Synd du ikke ville teste mine "fantastiske" bakverk da du var innom her da... For å sjekke om du tålte, altså...
Nei skrev jo at jeg ikke hadde det likevel. Spelt er den gamle typen mel, akkurat nå husker jeg ikke hvilken av den, men den er bedre for magen enn mange av de andre meltypene som finnes idag. Men som du sier, den inneholder gluten.

Men jeg måtte jp kjøpe glutenfritt for å se om det hjalp og da fikk jeg jo innblikk i de summene, så teit at det må koste så mye.

Nå kjøper jeg Simpsonbrød på rema 1000 og det er godt for min mage iallefal.
Ja, hadde jeg bare funnet ut at jeg ikke var allergisk likevel, så hadde det jo vært supert... Jeg hadde mye magetrøbbel over lang tid, og fikk til slutt diagnosen via blodprøve. Etter at jeg sluttet med gluten så er jeg blitt mye bedre i magen.
jeg tør nesten ikke tenke på de prisene engang.. og jeg skal testes for cøliaki om 2 uker grunnet veldig lave jernverdier.. urk o.o;
Det går til nød an å tenke helt nytt, og droppe brød og bakverk fullstendig. Det er kanskje det sunneste. Gå over til salater med naturris i matpakken istedet for brød.

Men så er det noe med det at når en plutselig mister noe en liker godt, så blir man helt besatt av å prøve å få til noe som er like godt som originalen, men så blir det ikke like godt likevel... :S
Jeg har skaffet meg brødbakemaskin nå, og har endelig funnet fram til en oppskrift som kan minne om det gode grovbrødet jeg er så glad i. Gjett om det er dyrt å eksperimentere i glutenfri bakst. Flere ganger har det blitt så mislykket at jeg bare har kastet resultatet. :S
Om du har cylliaki (eller hvordan det staves) så får man støtte hver måned av staten for resten av livet. Iallefall får 2 av mine kamerater det.
Skorstein
Om du har cylliaki (eller hvordan det staves) så får man støtte hver måned av staten for resten av livet. Iallefall får 2 av mine kamerater det.
Ja, det er riktig, men jeg har ikke cøleaki. Jeg har en mildere form som kalles gluten intoleranse. Det vil si at jeg ikke har sår på tarmene ennå. Men siden jeg blir dårlig, så må jeg jo likevel gå på glutenfri diett... Skjønner ikke hvorfor reglene er så merkelig laget.. :S
ja, faller man mellom 2 stoler har man ikke mye man skulle ha sagt.. har selv en annen kronisk sykdom som koster meg en pen sum i året, men får ikke en tøddel i støtte.
kan jo begynne å lure hva de tenker med når de lager regler.. noen får, andre ikke, og det er ikke altid man skjønner hvor forskjellen ligger hen.. egentlig ganske urettferdig.
Jeg har melkeintoleranse. Det finnes faktisk tabletter som gjør at jeg kan spise melk. Disse er reseptfrie og kan kjøpes på apoteket. Problemet er at få apotek faktisk har dem inne (de kan bestilles), og at de rett og slett koster skjorta. Og sist, men ikke minst, store deler av legestanden har ikke hørt om dem. Jeg fikk problemer med dette da jeg ble akutt lagt inn på sykehus, og legen på vakt den helga ikke visste hva disse tablettene var for noe (de står ikke i felleskatalogen, ettersom dette er reseptfrie tabletter). Legen fikk for seg at dette var naturmidler, og var redd for at det skulle virke inn på medisinene mine (pøh! Jeg har brukt disse tablettene i årevis). Dermed var jeg i den situasjonen at det ikke så ut som om jeg kunne få meg mat på to døgn. Ikke kunne jeg spise brødmat (jeg takler det bare ikke, trolig pga. at jeg ikke tåler det helt) og ikke kunne jeg spise melkeprodukter. Argh! Det tok nesten EN HEL UKE før en fornuftig lege hørte på meg, og tillot meg å få lov til å ta dem igjen, slik at jeg kunne få meg skikkelig mat! Premieidioter! Men, tilbake til poenget: disse tablettene koster altså skjorta (over 400 for ei eske - ikke rart det selges lite av dem. Apotekene har dem ikke inne, leger og sykepleiere flest har ikke hørt om dem, og de koster altså mye), men det er ikke støttet av det offentlige, typisk nok. Hadde det vært mulighet for å få disse på resept, hadde de kostet langt mindre. Melkeintoleranse er altså heller ingen enkel ting å ha i Norge i dag...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap