Aggi sitt akva-kaos :D (side 2)

Fortsett for all del å skrive om "akvakaoset" ditt, i alle fall! Du har en herlig vinkling på innleggene - og masse glimt i øyet. Det er artig å lese!
Takk
Det hender jeg glimter, av og til... Selv om jeg er aldri så trøtt
Aggi
I går kveld kom min datter hjem fra hytteturen. De bodde på Nord-Norge-foreningen sine hytter på Søfteland... Det er skikkelig fint der, og det ligger på en liten halvøy for seg selv.. 3 hytter og et naust, tre robåter og et stooort vann.. Desverre glemte datteren min å samle planter til meg, men hun hadde hatt det veldig kjekt, og det er det viktigste :D Bare synd jeg ikke kunne være med... Jeg har lagt merke til at jeg har litt korte setninger på forum, for tiden... Det er ikke fordi jeg er sur,eller noe, er bare fryktelig sliten. Så dere får ha meg unnskylt.. Nå er det bare dere få utvalgte, som leser denne tråden, som får denne unnskyldningen, men det får våge seg ;)


Har du lyst på en tur til Lysefjorden er det bare å gi en lyd. Kan re opp gjestesengen jeg. Bor bare 5 min unna. (Siden du nevnte Søfteland går jeg ut ifra at det er Lysefjorden i Os du mener.) søfteland er også bare 5 min vekke.
Takk for det Det hadde vært kjekt å komme på besøk en dag
Måtte ha tatt med meg jentungen, da... Men det er jo nære nok til av vi kunne tatt en dagstur også...?
Jeg kunne tatt med meg noen avleggere, også... Er du interessert i det?
Vi får ringes en dag for å avtale.
Datteren din må selvfølgelig også være med. Har du nr mitt fremdeles? Du ligger i hvert fall inne på tlf min. Måtte jo ta vare på det i tilfelle kaffebesøk.
Var i Olsvik på søndag og hentet en 160 liter. Har ikke bruk for den selv men en venninne av meg skal starte opp. Var også å hentet rådasand av Siv her på forumet. 160 literen var helt strøken, Akvastabil med pumpe og stativ med dører. Gratis - så denne gangen var det min tur til å ha flaks.
Heisann!
Går fint med fiskene jeg byttet til meg, selv om den enslige hannen er litt sky fortsatt...
Har ikke lykkes enda å finne en make til ham, men jobber med saken...
Sonja :
Oi, da var du heldig! Har siklet mye på den annonsen selv, men har ikke turd å komme med noen bud..

Jepp, sjekket på telefonen nå... Du er lagret der. Jeg er veldig blakk for tiden, men jeg kunne godt tenke meg en tur på kilden senter for å kikke litt der.. Men må vente til jeg blir rikere. Kanskje du blir med?

Larsemann: Du finner nok en make til ham. Han er jo ung ennå, så det haster sikkert ikke på timen
Bra at fiskene klarer seg fint
Er på Kilden med jevne mellomrom ja. De kjenner meg igjen for å si det sånn. Digger å bare glo uten mål og mening og plutselig ser jeg noe som jeg bare MÅ ha. 160 literen stod på Finn på fredag under Gies bort. Det var ikke Siv som hadde den.
Okei... Misforstod litt, jeg da
Kjekt at du smitter venner med litersyken
Nå må jeg køye, men vi avtaler en dag det passer å treffes, ikke sant. Det blir kjekt det Snakkes.
I dag lærte jeg noe nytt.

Heldigvis så var ikke lærdommen egenopplevd..

I dag var jeg en tur på biblioteket, og bladde i en dansk bok som het "akvariehåndbogen".

Der leste jeg at dersom man har sterkt fourenset vann, og bytter bare en del av dette vannet, så kan man faktisk forverre situasjonen...

Grunnen er at ved ph under 7 blir amoniakk til ammonium som er mindre giftig for fiskene enn amoniakk...

Ved vannbytte av ammoniumholdig vann, kan man være så uheldig å havne på pH over 7, dersom vannet har høy pH... Da vil fiskene begynne å gispe...

Da kan løsningen være å bytte ut nesten alt vannet, slik at ammoniakken blir tilstrekkelig fortynnet, eller å senke pH. Går ut fra at vannbytte er det beste...
Et morsomt skue møtte meg i dag da lyset i 152-literen kom på...
Jeg har fire glødelysdanioer... Har prøvd å få fatt i fler, men har ikke lykkes...

Av disse fire, er det kun en som åpenbart er en hunn. Hun er stor og rund, mens de andre tre er slanke...

Jeg har forstått det slik at det ikke er så lett å få til lek med bare en hunn.
men i dag så jeg altså hunnen jage rundt på hannene mens hun slapp egg... Hannene hadde det travelt med å komme seg unna...

På tide å skaffe noen flere hunner... Men i butikken er alle fiskene vanligvis like slanke, så da er det jo ikke så lett... Det er først når man kommer hjem, og har fóret dem opp litt, at man ser forskjellene... Det skal ikke være lett :-/
Jippi! I dag har jeg fått meg en Nymphaea Lurer fælt på hvilken det er...

Heter de lotus uansett, eller?

Rotknollen ser iallefall ut som ei lita nøtt... Har desverre ikke bilder.
Kortleseren på data'n har svelget kortet, og det vil ikke ut

Får altså ikke lastet bilder fra noen av kameraene... Kjedelig!

Når jeg ikke kan legge ut bilder, så får jeg enda mer lyst til å gjøre det... :S
Min zenkeri (Nymphea lotus) har ei lita nøtt som rotstokk ihverfall. Vet ikke om den andre typen har det. Ellers er det vel litt forskjell på formen på bladene på de to. Husk bare at nøtta ikke må graves ned. Legg den oppå grusen/sanden og fest den ved å putte rottrådene nedi, eller legg en liten stein eller noe oppå til den får rotet seg.

Ett annet godt tips er at hvis du vil den skal vokse seg høyt i karet så knip bort flytebladene. Vil du at den skal holde seg lav, lar du den beholde ett par-tre flyteblad
Tante Astrid
Husk bare at nøtta ikke må graves ned. Legg den oppå grusen/sanden og fest den ved å putte rottrådene nedi, eller legg en liten stein eller noe oppå til den får rotet seg.

Takk! Det var nytt for meg... Nøtta var nemlig nedi pottewatten... Men det er jo så mye rart med det man får kjøpt
Det var allerede flyteblader på den, men jeg vil gjerne ha det, siden jeg har åpent kar. Da har jeg både vannlilje og lotus. Blir det klæsj i samme kar?
Kan ikke tenke meg at det blir noe problem Hvis du titter innom profilen min hvor du kan se den både med flyteblad og uten. Kommer mange nye blad hver uke hos meg. Nydelig plante!
Oi! Den var jammen flott! Skikkelig prydplante!
Som beskrevet i denne tråden, så har altså ancistrusene mine blitt et par, og i ferd med å stifte familie... Jeg håper det går bra.

Jeg måtte bare le litt, for jammen var det en enslig venusfisk-yngel der også... Klamret seg på glasset i den voldsomme strømmen fra pumpa...

Jaja, da vet jeg at de er i lek de også... Venusfiskene er flyttet til 152 literen, så det spørs vel om de klarer å yngle der, men jeg får se om det kommer flere i det 70-literen med ancistrusparet...

Pumpa er jo uhyre kraftig i 70-literen, så det spørs om de blir pumpemat alle sammen... Fordelen er vel at venusfisk hører hjemme i elver, så kanskje de klarer å motstå strømmen...?

Hihihi, dette er artig!
Pumpa ble for kraftig for yngelen, desverre. :S

Men i dag oppdaget jeg noe annet: Jeg har blitt pinne-bestemor...
Et egg har nok forvillet seg et sted på kjøkkenet da jeg skulle rense hjemmet til den indiske ananpinnen som vi passet i sommer.
I dag satt det er halvannen cm lang pinne på kjøkkenkranen
Den har nå fått sitt midlertidige hjem i et syltetøyglass med klut over.
Oppi glasset er en svamp for å holde på fuktigheten, samt et blad den kan knaske på.
Fin tråd Aggi

Pinnedyr *eeek* Du skal være glad jeg ikke var den som fant det dyret på kjøkkenet ditt. Hadde vel klasket den. Jeg elsker igrunnen alt av dyr, men disse hmm de må jeg si at skremmer meg på en rar måte hehe.

Hehe, takk Fikk nettopp beskjed om at lille Pinneline har fått en tvillingsøster på skolen. Vi tok vare på alle eggene, og leverte mesteparten tilbake til skolen...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap