Artemiaklekking for første gang : )

Hei

Jeg har søket litt rundt i forumet på artemia ol, men finner liksom ikke de spørsmålene jeg har, så jeg lager en egen tråd.

Det har seg slik at palettparet mitt la egg nettop, og siden jeg ikke har fått yngelen til å overleve før så tenkte jeg å prøve å fore men artemia : )

Etter det jeg har lest er det dette man trenger for å få artemiaeggene til å klekke (artemiaegg, vann, klekkeri, varme, lys, salt uten jod, artemia
sil/kaffefilter?, luftepumpe, brusestein,) er det alt ?

Det saltet man skal bruke for å få vannet salt skal jeg kjøpe det i matbutikken, eller det saltet som skal brukes til artemiaklekking i dyrebutikken ?

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert : )

Mvh Cassandra
Det jeg skal bruke for å skylle artemiaen med er et kaffefilter ting man kan bruke flere ganger, men denne er brukt..
Den er vasket men kan jeg bruke den, eller skal jeg kjøpe ny ?

Mvh Cassandra
Det ser ut til at du har alt du trenger til artemiaklekking nå ja, og du kan bruke det saltet som de selger på matbutikken.

Jeg selv bruker bare sjøvann som jeg henter direkte fra brygga nå for tiden, men jeg har hatt mange vellykkede klekkinger med vanlig salt i vannet.

Jeg synes klekkeprosenten ble bedre med å tilsette litt natron i vannet sammen med saltet.
Jeg tror ikke det vil gjøre så mye med et brukt filter, bare du ikke har vasket det med vaskemidler.
Ok, hvor mye salt skal jeg ha i en liter vann ? : )

Er det slik natron som man bruker i baking eller noe sånn ?

Mvh Cassandra
Mamma er ikke sikker på om hun har hatt noe vaskemidler på den, har ligget der i et år..
Men hun tror det har vært i oppvaskmarskinen, gjør det noe, er så lenge siden ?
Samme typen natron man bruker til baking ja.
Hadde det vert meg, så hadde jeg kjøp meg et nytt filter, om jeg ikke var sikker på hva som var i det. Oppvaskmiddel kan sette seg i silen, og det er like skadelig selv om det har tørket.

Om du bestemmer deg for å bruke det, så må du i alle fall la det ligge i bløt en god stund, før du skyller godt.
Ok , da kan jeg la det ligge i bløt til søndag for så å skylle det godt
Skal på hundeutstilling men hunden vår i morgen så blir borte til søndag, så da får det ligget i bløt : )

Mvh Cassandra
Glemte å si at filteret har vært i bruk .. Gjør det noe ?
Jeg kan ikke tenke meg at kafferester skulle gjøre noen skade.

Håper du har bedre hell med yngelen din med artemia. Jeg pleier ikke å bruke dette til mine palettyngel, men all yngel vokser fortere når de får slikt for.
Ok : )

Jeg har lest så masse om at akvarister forer med artemia med gode resultat, så jeg tenkte jeg skulle prøve det denne gangen for å se hva som skjer : )

Jeg har nå et til palettpar som leker, så tenker meg at det snart kommer egg og yngel fra dem også : )

Takker så mye for hjelpen, kommer sikkert flere spørsmål etterhvert : )

Mvh Cassandra
går det ikke å bruke kaffe filter istedet for en sil?
Siden det snakkes om ett brukt filter, regner jeg med at det er en metall\ plastsil det er snakk om, og ikke papirfilter til trakter?
Sila må være meget fin i maskene for at ikke godbitene ender rett i vasken
Hadde selv mye høyere klekkings % jeg og når jeg brukte natron i artemia vannet. Og ja, det er slik enhver kvinne har i skapet sitt til baking.
Og når du først begynner med artemia klekking, så bør du også kjøpe en artemia sil, koster ikke mye og sparer deg for mye arbeid og gjør artemia matingen mye lettere(min erfaring da).
Frank: Ja, det er en plast ring rundt hele kanten med stoff tingen i midten, ikke slik i papir ; )

Ps: Eggene har det kjempe bra, tenkte de skulle bli spist siden det er 3 ancistruser der :P
Drømte at de ble spist opp : )
Hei Igjen!

Da har de første yngelene for første gang vært ute av hulen, men bare for en liten stund : )
Så da får jeg vell begynne å produsere artemia her.

Det jeg lurte på var om jeg skulle bruke bruksanvisningen som var med artemia eggene, eller en som jeg her funnet her : )

Bruksanvisningen :For the most covenient method of hatching artemia, all that is needed is a simple container. Fill this with one litre of tap water and add 32g of artmia salt and one knife tip of artemia eggs. At room temperatur, the larvae hatch after 24-36 hours.Good ventilation and lighting accelerate this process.

Nettet: 1l vann+ 2ss saltu/jod+ 1/2 ts egg + brusestein

Er usikker på hvordan jeg skal finne ut 32 g artemia egg : s

Den artikkelen som er her på AF, ser jeg at de ikke har brukt brusestein, bare latt slangen boble ut, eller har jeg feil med synet ?
Kan jeg ikke bare koble på en brusestein ?
Må jeg tette slangen som skal inn i korken med akvariesilikon, har ikke det i huset.. : s

Også en ting til, de eneste artemiaeggene jeg fant på dyrebutikken var av merket hobby.. Tror ikke det er de beste artemia eggene du kan finne, men håper det blir noe artemia : )

Mvh Cassandra
Noen, haster litt så jeg får satt i gang produksjonen : )
Nå har jeg bygget klekkeriet, og satt det på : )
Jeg plugget på en brusesteinm så nå bobbler og durer det.

Men jeg lurer fortsatt på hvordan oppskrift jeg skal bruke: s

Det jeg lurte på var om jeg skulle bruke bruksanvisningen som var med artemia eggene, eller en som jeg her funnet her : )

Bruksanvisningen :For the most covenient method of hatching artemia, all that is needed is a simple container. Fill this with one litre of tap water and add 32g of artmia salt and one knife tip of artemia eggs. At room temperatur, the larvae hatch after 24-36 hours.Good ventilation and lighting accelerate this process.

Nettet: 1l vann+ 2ss saltu/jod+ 1/2 ts egg + brusestein

Er usikker på hvordan jeg skal finne ut 32 g artemia egg : s

Håper på svar : )
Hei
Da har jeg startet hele greia, eggene og alt er oppi : )
Et problem er at noen av eggene legger seg oppe rund hele kanten, er det normalt ?

En ting til, skal jeg ha på litt salt av og til i klekkeriet, eller er det nok med det jeg putet i på starten ?

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap