Fiskebolle

Hei!
Jeg vet jo at veldig mange av dere er heeeelt imot fiskebolle.
MEn jeg har ett spørsmål.
Hvorfor er det så galt å ha en fisk oppi en bolle?
Jeg mener er det noe bedre å ha fisken oppi noe firkanta hvis den er mindre enn bolla.
Se, jeg har tenkt å kjøpe en liten guppy istedet for kampfisk. Fordi det er mer krevende å ha en kampfisk en en guppy og guppyen er mye mindre.
SÅ, er det veldig dumt å ha en guppy som ikke er 2cm engang oppi en bolle. Bolla er jo GEDIGEN i forhold til den lille knøttisen. P.s bolla er ganske stor.

Hilsen Charlotte
Noe av problemet med boller er utformingen. Det er liten overflate, noe som fører til lite oksygen i vannet, og det er vanskelig å ha filter, varmekolbe osv i. Det er ofte ikke mulig å lage til gjemmeplasser til fisken i form av planter og huler, og kan ikke fisken gjemme seg kan den bli veldig stressa og etterhvert syk. I tillegg blir jo fiskene seendes helt sære ut gjennom det buede glasset.
I tillegg blir jo fiskene seendes helt sære ut gjennom det buede glasset.

Ok, men er det galt å prøve?
Hvorfor ikke lære av andres feil...? En fullvokst Guppy blir 6 cm lang. Den vil få alt for liten plass i en bolle og er i tillegg en fisk som bør gå i stim. Tror du vil bli svært skuffet hvis du prøver. Sorry.
SoVe
Hvorfor ikke lære av andres feil...? En fullvokst Guppy blir 6 cm lang. Den vil få alt for liten plass i en bolle og er i tillegg en fisk som bør gå i stim. Tror du vil bli svært skuffet hvis du prøver. Sorry.

Åh, Er det en fisk som går grei oppi en bolle eller???
Hvis du leter i fiskebasen vil du ikke finne en eneste fisk som bør være i et akvarie under 40 liter. Uansett hvor små og søte de er. Det er mange som har forskjellige fisk i små kar og boller. Tro meg min første bolle er bare ca 8 liter og i 10-års alderen hadde jeg masse fisk i et stort norgesglass. Grøsser bare jeg tenker på det. Minste karet mitt i dag er 10 liter. Det går yngelen til Guppyene til de er ca 1,5 cm. Jeg har en 22liter med filter og pumpe hvor det går 1 eneste kampfisk. Dette karet er faktisk for lite til denne fisken og planen er å bytte i et større. Hadde jeg vært deg ville jeg like godt investert i et litt større kar med det samme. Har du allerede kjøpt bollen ville jeg til nød brukt den til ynglekar.
SoVe
Har du allerede kjøpt bollen ville jeg til nød brukt den til ynglekar.

MEn hvor skal jeg få yngel fra??
Når jeg ikek har noen fisk?
Men den guppyen jeg så i akvariebutikken var vel en yngel da, så liten som den var? Den var ca. så lang:

---------------
Min yngel plukker jeg utav 70-literen hvor de er født og lar de vokse opp i 10-literen før jeg putter dem tilbake til foreldrene i 70-literen. De er i det lille akvariet i ca 2 måneder. De er 5mm lang når jeg flytter dem første gangen. Yngel blir store de også så plutselig har de ikke den plassen de trenger lengre. Vet faktisk ikke hvilke flere råd jeg kan gi deg.
Det er ikke SÅ dyrt, eller tar SÅ stor plass med et litt større kar heller da. Men du kan jo bare drite i hva folk her mener og kjøpe en slik fisk. Men da må du gjøre det vitende om at fisken ikke har det så bra som den burde hatt det der.
Det kommer selvsagt an på størrelsen til bolla... En bolle er upraktisk i forhold til utforming, men er den stor nok, og pumpe og filter er på plass, så skader ikke dette fisken... Med stor nok, så mener jeg antall liter... Sjekk fiskebasen hvilke krav de har til antall liter. Finner du en bolle som samsvarer med det antall liter fisken krever, så er det opp til deg
Men du skal vite at en bolle tar mer plass en det antall liter du får utbytte av.

Tenk deg at du har en kuleformet bolle på 30 cm i diameter regner du ut volumet av denne kulen, får du ca 11,46 liter minus vannstand (du får ikke fyllt opp en kuleformet bolle til randen, da det blir for liten overflate).
La oss si at du kan fylle på ca 9 liter.

Et firkantet kar kan du fylle nesten til randen, og det vil ikke ha noe å si på arealet av overflaten... La oss si at du ville brukt samme plassen til et firkantet kar... 30*30*30 cm:1000= 27 liter.

Altså: Plassen som en bolle tar opp, kan gi deg ca tre ganger så mye volum hvis du bruker firkantet kar... I tillegg får du fordelen med at du faktisk kan se fisken ordentlig, og at du kan fotografere den uten at hele rommet blir reflektert i glasset...
ypperlig svart, Aggi
-mye bedre enn klager over hvor fælt det er for fisken med gullfiskbolle, og at de som bruker slikt burde vært -------(her er innholdet sensurert av hensyn til sarte sjeler)
G&T
-mye bedre enn klager over hvor fælt det er for fisken med gullfiskbolle, og at de som bruker slikt burde vært -------(her er innholdet sensurert av hensyn til sarte sjeler)

Takk Hadde visst en regnefeil der inni... men likevel blir et firkantet kar en god del større enn et kuleformet ett... Ville bare få fram det upraktiske ved en bolle...
Etter å ha lest mange tråder som dette bestemte jeg meg for å prøve bolle, forstår ikke hva som er så galt med bolle. Enest forskjellen på en bolle og et lite akvarie er formen, de fleste boller har bunnfilter som drives av luftpume og dermed er ikke liten overflate noe problem.
Hva med høye seks og åtte kantete akvarier har ikke de liten overflate, ingen som reagerer når noen med disse akvariene spør etter hjelp. Bolleakvarister blir trakassert.
Hvis man legger forholdene til rette kan en bolle bli et artig og dekorativt akvarium.

Her er min bolle

Kunne kjøpt et komplett 50l akvarium for samme prisen som denne bollen har kostet til sammen vist alt skulle kjøpes nytt, og ville nokk heller anbefalt et akvarium til en fersk akvarist. Men synes boller får mye ubegrunnet kritikk.
Noen har kanskje lyst på bolle og ikke akvarium.
Jeg synes de som vil ha bolle skal få hjelp til å sette opp bollene sine på en fornuftig måte, uten å få masse kritikk og bli kalt for dyremishandlere.
Ikke meningen å kritisere noen her men jeg har sett hvordan disse bolletrådene utvikler seg når mobben setter i gang. Tror det er mange nybegynnere som har en bolle som har gitt opp hobbyen før den har startet på grunn av sånne tråder.

Lykke til med bollen din.
Mesteparten av kritikken går vel som regel på at folk putter slikt som gullfisk og annet totalt uegnet i bollen. Og når de nekter å høre på at det ikke går å ha slike fisk i bolle skjønner jeg at man blir irritert (uten at det berettiger at man nærmest starter lynsjemobber). Din bolle er jo rett og slett genial, og et supert eksempel på at det går an å ha levende vesener i noe slikt - hadde alle boller vært sånn hadde det jo ikke vært noe problem.
Hei, Finn..
Jeg likte godt bolla di jeg... Den er stor og fin, og med riktig oppsett

Det jeg tror som blir den største misforståelsen, er når folk ønsker å starte med gullfisk i alt for små boller... og når ikke dyrebutikkene informerer om at dette er svært problematisk, så er det total disharmoni...

Hvis man ser på levende fisk kun som pryd, og med samme holdbarhet som snittblomster... Da er det ikke usannsynlig at man også velger en "vase" å putte dem i.

Det triste er at det gjerne er barn som ender opp med gullfiskbolle, og gjerne får ansvaret for denne alene... De kontakter forumet her når vennene(fiskene) får problemer eller er døde, og får kanskje en skyllebøtte...

For eksempel.
Hva med å fortelle disse barna at det ville vert bedre vist de leverte gullfisken tilbake til butikken og at de kan skaffe seg et par reker i stede. Disse formerer seg "lager små baby reker" spennende.
De fleste voksne og barn reagerer bedre på hjelp en på ren kritikk.
Har irritert meg mye over disse bolle trådene, denne er ganske mild i forhold til mange andre.
Mye innen denne hobbyen som er mye verre en disse bollene.
Er selvfølgelig enig med att gullfisk ikke skal være i en bole.
Uansett hvilket akvarium man har må man undersøke hvilke behov fiskene har før man kjøper.
Jeg er enig i at det er mange som kunne ordlagt seg litt mindre krast i "bolletråder" (et eksempel er en som skrek ut "dette er dyreplageri!!!!!" som første svar :S), men det er også en del som, uansett hvor vennlig de blir fortalt at "dessverre, du kan ikke ha pleco i bolle", bare gir f*** i dette og bare fortsetter å spørre om feks hvilket bunnlag det er best å ha for plecoen i bollen... Men dette er tatt opp en del ganger nå, og er vel egentlig en liten avsporing av tråden.
Finn Falkenhaug
Bolleakvarister blir trakassert.

Lykke til med bollen din.

Tusen takk, kanskje jeg skal ta sjansen

Kjempeflott bolle Finn. Til inspirasjon for enhver plante-akvarist og flott pynt. Kunne faktisk tenkt meg å prøve planter i den lille 8-liter bollen som jeg har stående.
Supert om jeg kan inspirere ander.
Kanskje vi kan gi bollen litt bedre rykte, ingenting galt med bolle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap