Solveig sin tråd (side 11)

Bengt Fossli
Til opplysning kommer det LS til Dyrebutikken neste Fredag om alt går etter planen.

Perfekt timing! Jeg jobber hele neste helg, så da har jeg penger til å kjøpe LS på mandagen. Forhåpentligvis er alt klart til da.

Bilder:

Avrenningsveggen er på plass. Pent ble det ikke... Håper det holder tett (jeg har ikke turt å teste ennå :p). Jeg brukte veggen til å tørke av fingrene med ettersom det uansett skal strykes silikon utover der for å få bakgrunn med struktur.
[External Image]

[External Image]

Den første glassbiten jeg kuttet (kun en test, den skal ikke brukes). Den ble ikke så ille egentlig.
[External Image]
Denne veggen skjedde det et lite uhell med.
[External Image]

Denne gikk det bedre med, den passer perfekt. Litt hakkete på toppen, men jeg skal legge litt silikon på for sikkerhets skyld slik at jeg ikke risikerer å kutte meg.
[External Image]

Da var tre vegger på plass. De skal få stå noen timer før jeg setter inn de to siste. Den lille veggen til høyre skal kun dempe strømmen fra vannet som skal komme ut av rørene slik at ikke skummeren får problemer, så om det er tett der eller ikke spiller ingen rolle da vannstanden uansett vil være høyere.
[External Image]


Jeg har lett byen rundt etter lim til pvc-rørene uten å finne noe som lignet engang, men i dag fant jeg endelig. En av rør-/baderomsbutikkene i byen hadde tilfeldigvis en åpnet tube på bakrommet, så da fikk jeg en svær tube det kun var brukt litt av til under halve prisen. Så da blir det liming av rør i morgen.
Da har jeg fylt i vann for å sjekke om avrenningshjørnet er tett. Så langt er det kun på undersiden det drypper vann, og det er på fra inne i gjennomføringene så det gjør ingenting (rørene på innsiden av karet er kun satt nedi gjennomføringene, noe som ikke er tett, dermed renner det vann inn der og ut på andre siden, hvor det skal limes rør, og da blir det tett. Eh, dårlig forklart...). Det skal stå noen timer med vann, og jeg krysser fingrene for at det holder seg lekkasjefritt. Og, ja, det som er øverst i høyre hjørne på første bilde er grønt gress. I november. I Tromsø. Huff.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Æsj! Jeg har for lite glass til en vegg til boblefella i sumpen pga den glassbiten jeg ødela. Så da blir spørsmålet om jeg skal orke å få tak på en glassbit til, eller om jeg skal droppe boblefella. Noe av boblene blir uansett stoppet av blåsvampen på utløpet til skummeren. Hmmm... Jeg får tenke på hva jeg skal gjøre til i morgen. Er det noen i Tromsø som tilfeldigvis har et dekkglass e.l. i minimum størrelse 26x26x0,4 cm til overs er det bare å skrike ut.

Jeg ble nødt til å tømme avrenningskammeret tidligere i dag da det var begynt å lekke fra tankgjennomføringene (vannet snek seg inn under pakningene på inn- og utsiden). Jeg fikk tørket opp og satt gjennomføringene på på nytt, litt mer påpasselig med at de ikke ble forskjøvet denne gangen, og fylte i litt vann. Når det hadde stått sånn ei stund og det fremdeles ikke var tegn til lekkasje, fylte jeg helt opp igjen. Så fikk det stå til nå, når jeg ble nødt til å tømme det igjen pga at det var lekket så mye vann ut fra mellom rørene inne i karet, altså slik som det gjorde aller først og som ikke har noe å si så fort jeg får rør på utsiden og, at det var rent ei elv bortover gulvet (karet står ute i vinterhagen hvor det er betonggulv, så det er ikke fare for vannskader). Men gjennomføringene hadde ellers holdt tett, det samme hadde avrenningsveggen på innsiden av karet.
Æsj, da var jeg tom for silikon. Fikk begynt såvidt på bakgrunnen, så jeg må vel kjøpe en ny, overpriset tube i morgen slik at det blir ordentlig. Jeg har også fylt vann i kammeret til høyre og det til venstre i sumpen, og det ser foreløpig ut til å holde tett også der. Røroppsettet har blitt utsatt, jeg tror jeg bør vente med det til jeg har fått karet på plass der det skal være, og til det trenger jeg en person til å hjelpe meg å bære. Min bror skulle komme i dag, men siden jeg ikke var helt trygg på tettheten til avrenningshjørnet og gjennomføringene før på ettermiddagen, og han skulle på jobb kl. 17, ble ikke karet flyttet i dag.
Hurra! Da har jeg vært hos Nils og fått tak på både glass og silikon, så da blir det boblefelle i sumpen likevel.
Sånn, da var den midterste veggen i boblefella kuttet til og silikonert på plass. Den siste veggen står klar, og silikoneres fast når den midterste veggen har fått stått ei stund.
Forrige uke fikk jeg gjort ferdig bakgrunnen, silikonert veggene i sumpen fast og sjekket at de holder tett. Så ble jeg sittende med noen labrapporter med litt for kjip innleveringsfrist, så jeg har ikke gjort annet med karet siden enn å kappe opp noen få rørbiter, i tillegg til at jeg har fått montert opp osmoseanlegget og startet vannproduksjon. I kveld fikk jeg flyttet det inn i stua, foreløpig står det (tomt) direkte på porsabordet men jeg lurer på om jeg bør legge isopor e.l. mellom glasset og rørene. Denne uka innså jeg også endelig at det kun er to uker til neste eksamen, etter å ha fortrengt det ganske lenge, og at jeg egentlig ikke har lest nevneverdig mye (veldig typisk meg, jeg gjør som regel alt i aller siste liten og helst så lite som mulig. Det funket veldig bra på grunnskolen og vgs, men på universitetet er ikke den arbeidsmetoden å foretrekke). Så da ble akvariet satt litt på vent, så tar jeg noen småting om gangen når jeg føler at jeg har tid. Det som gjenstår nå er rørsaging, montering, liming og herding, og testing med ferskvann for å oppdage lekkasjer, og evt sette et underlag mellom karet og bordet. Så kan det fylles opp med osmosevann og salt, og når det har stått med salt noen dager kan jeg endelig handle LS.

Jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder av bakgrunnen og sumpen i løpet av helga, bakgrunnen ble egentlig kjempetøff og sumpen ser jo mer eller mindre ut som en ordentlig sump.
Da har jeg endelig fått på plass alt av rør! De er ikke limt enda, det skal jeg gjøre i morgen. Så kaaanskje blir det LS på meg til helga.

Returrøret. Jeg tror jeg må finne en måte å støtte det opp på, for det svaier faretruende om jeg dytter borti det, og her skal det jo være trykk.
[External Image]


Bakgrunnen ble ganske stilig (noe som ikke kommer godt nok fram på bildet :/). Det var ikke nok silikon til å dekke absolutt alt, så jeg malte ruta svart på baksiden for at man ikke skal se gjennom der det er litt tynnere lag silikon, og det fungerte utmerket.
[External Image]

Avrenningskammeret. Her er det ikke malt på baksiden, slik at jeg har innsyn fra to sider i tilfelle noe skulle rote seg over kanten og må fiskes opp. Det er også god plass til å putte et par hender nedi på den ene siden.
[External Image]
Begge avrenningsrørene er på plass.
[External Image]

Skummeren passer fint inn.
[External Image]

Og skummerkoppen går akkurat over kanten på sumpen.
[External Image]
Hvilken skummer er det du har?
Stusset litt over at utløpsrørene til skummeren synes å være lavere enn veggen i sumpen. Vet hvor høy vannstand skummer skal utenfor skummeren?
Har en tunze doc 9005 med ekstrautstyr for plassering i sump (sørger for konstant vannstand inne i skummeren eller noe). Det står i bruksanvisningen at den ikke "bryr seg om" forskjeller i vannstanden innenfor 13 og 28 cm, ser nå at veggen er ca 28,5 cm (regnet ut fra det vannstandmerket på skummeren da jeg kuttet glasset, men det er jo selvsagt for når skummeren brukes inne i karet) så jeg får plassere skummeren på noe isopor slik at den kommer høyere opp, da får jeg og dempet eventuelle vibrasjoner.
Egentlig skulle karet vært oppe å gått nå for et par uker siden, men ettersom jeg klarte å rote bort (evt. ikke finne) den minste tankgjennomføringen har jeg naturlig nok måttet vente med det. I dag kom endelig gjennomføringen til rette. Den lå i stolen ute i vinterhagen som jeg satt i når jeg limte rørene. Jeg lette under stolen, ved siden av stolen og bak stolen sist jeg lette, og i tillegg over alt ellers, under sofaen, på kjøkkenet, bak vaskemaskinen på badet osv, men altså ikke oppe i stolen... Jaja, nå er den i alle fall funnet og limt den og, så i morgen skal jeg fylle karet helt og sjekke for lekkasjer. Er det tett blir d salt i vannet og så LS til helga.
Hurra! Nå har jeg vann sirkulerende fra karet, ned i sumpen og opp i karet igjen. Endelig. Jeg slet litt med å få gjennomføringene tett i gårkveld, men det gikk til slutt. Lot det stå med vann i uten å skru på returpumpa over natta for sikkerhets skyld, og siden det ikke hadde lekket noe vann til i dag så startet jeg opp. Avrenningen hørtes først ut som om noen konstant drev å skylte ned på do, men etter litt justeringer av kranen på utløpet har den lyden forsvunnet. Nå er det kun lyden av rennende vann gjennom rørene som er litt høy, men det går seg vel til etterhvert, evt så får jeg justere litt mer. Returpumpe bråkte først veldig, men dempet seg kraftig når jeg la en isoporbit under den.

Problemet nå er at de forb..... sirkulasjonspumpene ikke fungerer. Jeg får dem rett og slett ikke igang. Så jeg har satt inn ei annen pumpe som ikke skal brukes til ferskvann så jeg får litt mer sirkulasjon til jeg skal blande ut salt, men 1000 l/t fra sumpen og 300 l/t utenom er ikke akkurat mye... Begge pumpene som ikke funker er av typen sunsun.
Stikk innom i morgen kveld så kan jeg se på dem. Har du fått med overganger fra de flate pluggen til de vanlige som vi bruker her i Norge?
Fikk de til å virke nå nettopp. Fant ut at problemet var at impelleren måtte inn i et hakk for at den ikke skulle komme for langt inn eller noe sånt, og det var fryktelig vanskelig å få den til å holde seg på plass og ikke sprette tilbake. Det fulgte ikke med noen overganger, støpselene er helt vanlige.
I dag gikk jeg til innkjøp av ca 15 kg LS, så nå begynner det å ligne på et saltvannsakvarie. Det skal bli spennende å se hva som har fulgt med av dyr. Bilder kommer senere når tåka har lagt seg.

Forresten er avrenninga og rørene helt stille nå, det eneste som bråker er pumpene og aller mest skummeren. Jeg har vært på biltema og kjøpt lydisoleringsmatter som skal være på innsiden av skapet, så lyden blir bråket blir forhåpentligvis mindre når jeg får de opp. Jeg skulle også kjøpe ei treplate for å bruke som vegger, men den jeg skulle ha var for stor for bilen min så jeg må vente til pappa kommer hjem med sin bil før jeg får kjøpt den.
Her er noen bilder av LSen (lyset er veldig dårlig så bildene er ikke akkurat skarpe...):

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Lyset, en søt liten sak på 3x8W t5 som får holde til jeg får opp hovedlampa:

[External Image]

[External Image]
I ettermiddag tok jeg endelig storrengjøring i kulefiskkaret. Det var fullstendig overgrodd av alger, eller muligens cyanobakterier. Jeg har prøvd å bli kvitt det tidligere, men å bare skrape rutene hjalp lite da det satt på planter, røtter, grus, termometeret og generelt sett alt som var i karet bortsett fra fisken. På forhånd hadde jeg laget til ca 30 liter osmosevann i tillegg til vanlig vann fra springen som sto til temperering. Jeg fanget Nero i en svær fiskepose slik at jeg kunne tømme hele karet. Alt av planter ble kastet, røttene ble tatt ut og skrubbet med både hender og tannbørste, termometer, varmekolbe og sånt ble og tatt ut og vasket, og blåsvampen på innsuget ble byttet ut ettersom den gamle var fullstendig dekket av greiene. Veggene ble skrapet med både algeskrape og filtervatt, grusen som var angrepet ble sugd ut sammen med alt vannet og nytt vann ble fylt opp. Jeg hentet noen planter og en diger javamosedott fra 96-literen og noen flyteplanter fra 43-literen slik at det ikke skal være helt plantetomt fram til jeg får kjøpt inn nye planter. I tillegg dumpet jeg oppi noen av damsneglene jeg har fått hos Malin. Det virker som om Nero er mer eller mindre uinteressert i dem, så jeg regner med de er for store for han, noe som også var planen. Da blir de forhåpentligvis å legge egg slik at det blir ei ganske fin forsyning med snegler i rett størrelse etter hvert. Akvariet ble endelig seende bra ut igjen også, forandringen var litt som i Finding Nemo, når de har stoppet filterpumpa i akvariet og det er helt nedgrodd, og så våkner de opp neste dag og oppdager at karet er skinnende rent igjen.

Ellers har jeg sendt av gårde ei bestilling på noe saltvannsutstyr fra korallen.no, bl.a. sand og noen tester jeg mangler. Saltvannskaret er egentlig ganske kjedelig for tiden. Ikke er det tegn til liv og ikke er det alger. Forhåpentligvis kommer det litt alger snart slik at jeg kan kjøpe nyttedyr.
Nyttårsaften kjøpte jeg 4 snegler til saltvannskaret. De fikk virkelig fart på seg, og har spist utrolig mye av algene i karet på den korte tiden jeg har hatt dem.

Sneglene:
[External Image]

Alger natt til 1. januar. Man ser hvor sneglene har vært:
[External Image]

[External Image]

Slik så det ut når jeg skrudde på lyset i dag. Stenen bak i midten er den fra forrige bilde, stenen til venstre er den fra bildet før:
[External Image]

Jeg skal se om jeg får tak på flere nyttedyr til uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap