Solveig sin tråd (side 2)

Oi... Kan du få byttet karet?
Ser nesten ut som om karet blir noe løftet opp fra bordplaten, stemmer dette? Dette må jo være feilvare..
Uff, dårlig plassering for fotografering. Karet står delvis oppå en duk, derfor ser det ut som om det løftes fra bordet. Det jeg lurer på om er et problem er det at det ene sideglasset er limt skjevt, slik at det tyter lengre ut på bunnen enn på toppen (hvis det var forståelig). De to øverste bildene burde vise sånn nogenlunde hvordan det ser ut.
Ok... Vet ikke, men jeg mener det likevel bør klassifiseres som feilproduksjon hvis karet er nytt.... :S Kanskje du burde starte en egen tråd, sånn at spørsmålet kommer mest mulig fram?
Da har jeg fått vann i akvariet, etter litt betryggende ord fra Frank. For sikkerhets skyld har jeg tapetsert området rundt med en søppelsekk for å fange opp eventuelt vann på villspor. Stikker i tillegg innom butikken i morgen med bilder.

Temperaturen i vannet er på hele 14 grader nå, så jeg venter med å sette i pumpa og planter. Er ennå usikker på den steinen, får se hvordan det blir når jeg får mose i.


[External Image]
Judosola
[QUOTE=Frk. Nilsen]kan jeg bare snike meg inn med et spørsmål. Så slike roter på Tropehuset her jeg bor, men turte ikke kjøpe noen. Vet du om pH vil stige om jeg legger en slik oppi?


Røtter generelt senker pH, men om denne rota har noe innvirkning vet jeg ikke enda. Treslaget er veldig hardt, mye hardere enn mangroverøttene. Jeg skal følge med på verdiene og si ifra hvis det blir endringer.

ah, ok. senke pH, ikke øke. Huska feil, får jo inn så mye informasjon av å henge her på AK
Takk skal du ha
Da har jeg fått festet javamosen og -bregnene på rota (mosen vises ikke så godt på bildet, men den er der en plass :p), og filteret er kommet i. Etter en måneds tid med filtergugge i 96-literen burde dette være nok innkjørt.

Varmekolben er av typen som ikke kan senkes helt i vann, noe som er fullstendig idiotisk da den stikker opp på toppen og dermed ligger i veien for armaturet... Måtte flytte den fram fra bak pumpa for å få plass. I tillegg er den ikke helt stødig på temperaturen, men den får duge til jeg får rett varmekolbe tilsendt (fikk 75W når jeg skulle ha 50, og butikken var selvfølgelig fri på lageret. Så er det noen som har en Eheim Jäger varmekolbe på 50W som ønsker å bytte i en på 75W er det bare å skrike ut).

I tillegg til javamosen og -bregnene venter jeg på noen flere planter fra Aquamanias, i tillegg til at jeg skal kjøpe inn noen algeballer. Det ser litt tomt ut under rota, må se om jeg etterhvert finner noe smart å ha der.


[External Image]
Frk. Nilsen
ah, ok. senke pH, ikke øke. Huska feil, får jo inn så mye informasjon av å henge her på AK :-) Takk skal du ha


Null problem. Er bare hyggelig med besøk i tråden min.
Gratulerer med egen tråd

Det karet der så virkelig kult ut. Gleder meg til å se det bli innkjørt ja
Tusen takk! Jeg har endelig klart å sette opp et kar først etter å ha tenkt på hvordan det skal se ut, og ikke bare slengt oppi innredning for å få det fortest mulig i gang (96-literen er et grusomt eksempel på impulsstart, huff. Denne skal totalomgjøres når jeg flytter, orker ikke å gjøre det før).

Må forresten si at karet ser litt bedre ut i virkeligheten enn på bildet, refleksen fra lyset ødelegger litt i toppen av bildet.
Da har 22 kirsebærreker fra Trine T flyttet inn. Fascinerende skapninger, de er jo nesten mer spennende enn fisk.

Verdier i karet:
pH 7,0
KH 2
GH 9
Temperatur 24'


Skal etterhvert få satt opp kameraet slik at det blir ordentlige bilder, i mellomtiden får disse holde:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da jeg kjøpte rota sa den ansatte noe om at hun trodde den var slik at den ikke farget vannet. Vel, vannet er gultbrunt nå. Så den har farget av mye mer enn mangroverøttene jeg har i de andre karene. :p Men jeg synes det er tøft jeg. Det er jo skikkelig stilig farge på vannet.
Hei Judosola,
godt å se at rekene beholdt eggene under flytting og det stress det medfølger De får det nok flott hos deg.
Ja, de ser i allefall ut til å trives der de padler rundt i karet, sitter på rota eller i mosen, og drasser rundt på sandkorn. Jeg sitter her og arbeider med en film, så jeg har ikke orket å skru av lyset i karet fordi det er så koselig å kunne kaste et blikk bort på rekene, og så akkurat en av dem svømme over hodet på noen av de andre og bombe de med et par sandkorn(!). Terrorist-reke? :p
Mulle Mekk
[URLBLOCK1].. det vil du ikke angre på.. gir myyyyyyye bedre reflekjon av lyset nedover enn aluteip.. Jeg har prøvd, så jeg vet hva jeg taler om. hehe Erik


Nå har jeg bestilt en sånn en fra Aquamanias, han sender den sammen med plantene jeg har bestilt når han får de inn. Super service!
Wææærgh! :S Har fått planarier i karet, huff. Da blir det vannbytte, null foring framover og muligens flytter noen små sorte neontetra inn for et par-tre dager. Huff, så ekkelt.
Wheee! Jeg vant visst fotokonkurransen, en helt uventet gladnyhet midt oppi vannskiftet i det planarie-infiserte akvariet!

Huff, har aldri hatt planarier før, og ikke vil jeg ha det et sekund lenger heller! :S Jeg fant årsaken i noen rekemat-kuler som lå igjen fra jeg matet i helga, og som jeg ikke har sett at ikke var spist (vanskelig da de går veldig i ett med sanda etter ei stund). Fant et ekkelt belegg på en liten del av rota, full av planariebabyer på et par mm. Fysj! Heldigvis ser det ut til at rekene tar hele greia med knusende ro, og bare fortsetter å padle rundt. En uheldig stakkar ble med i slangen når jeg tappet ut vann, men så ikke ut til å ta store skaden av det (wheee, vannsklie ). Jeg skal sette mer vann til lufting og varming over natta slik at jeg kan ta et større vannskifte enn 10 liter. Nå måtte jeg ta ei nødløsning med å varme vann littegrann på ovnen og så tilsette aquasafe, for sikkerhets skyld. Fysj, så ekkelt det er med planarier! Trodde først det var ei ripe i glasset jeg så, før jeg oppdaget at den rørte på seg og at det var mange flere av den! :S
Gratulerer med fotokonken!!
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap