Solveig sin tråd (side 3)

I dag har jeg vært på Nye gullfisken zoo og lagt av de gjenværende pygmaeusene til ut uka. Tror det var bare tre igjen, men de hadde flere under bestilling som de ikke fikk ved forrige leveranse. Har jeg ikke blitt kvitt planariene innen helga får jeg heller bare vente med å kjøpe fiskene.
Heldigvis ser det nå ut til at planariene blir færre og færre. Skiftet halvparten av vannet nettopp og tørket innsiden av veggene på akvariet med papir for å fjerne de som satt der. Er litt bekymret for belegget som har kommet på deler av rota, men fikk fjernet en del med slangen i dag, og rekene er i det området igjen nå etter kun å ha oppholdt seg blant plantene siden i går.

I morgen drar jeg på butikken med armaturet, da lyset fysisk må slås på ved å dytte i lysrøret. Mye av poenget med timer forsvinner jo da... Heldigvis er de ansatte i butikken veldig hjelpsomme og serviceinnstilte.
Litt OT, men jeg tar sjansen (er jo trossalt min tråd ;p): Nå føler jeg meg som flink student. Har faktisk åpnet kjemiboka og lest 1,5 kapittel og er nå på side 29! (jeg leser aldri, eller gjør så veldig mye utenom det jeg absolutt er nødt til, så dette er et stort framskritt for meg :p) Boka er på 800+ sider og jeg må gjennom den til november, så her må det lesing til. Kanskje finnes det noe nyttig oppi der i forhold til akvariekjemi, når jeg kommer lenger ut i boka (var noen setninger i første kapittel om hardhet og kalk i vann, så det lover jo godt for resten av boka, hurra! )

Nå har jeg planer om å sove, og så stå opp mye tidligere enn nødvendig i forhold til første forelesning (kl. 14.15, vanligvis står jeg da opp rundt 13... :p) og faktisk lese litt. Hmmm, bare jeg klarer å holde motivasjonen så langt oppe de neste fem årene. Det hadde vært noe det. Jeg skal jo bl.a. lære å klone organismer! (Kanskje jeg klarer å klone og genmodifisere meg fram til noe som tar knekken på planarier (og andre uhumskheter) uten å skade resten av akvariet? :p)
Hehe, lykke til Tror kanskje motivasjonen kan bli litt varierende gjennom årene.

En gang leste jeg til et økonomifag en mandag morgen. Den eneste forelesningen den dagen skulle begynne 14.15. Jeg sto opp relativt tidlig(d var jo tross alt en mandag), dusjet og spiste frokost. Deretter satte jeg meg ned i sofaen og åpnet økonomiboka. SNOOORK. Jeg klarte faktisk å forsove meg til forelesningen som begynte 14.15

Hvis du lærer noe nyttig som du kan bruke innen akvaristikken, føl fri til å dele kunnskapen
Haha, jeg holdt faktisk på å forsove meg til forelesningen som begynte 14.15 i dag. :p Skulle opp relativt tidlig (til meg å være :p), men forsov meg til 10. Så lå jeg og leste kjemi på senga (eneste plassen det er mulig nå pga det er så rotete alle andre plasser :p - har jo "ryddet" plass til 2 akvarier på det 12 m2 store rommet mitt det siste året), og ble så trøtt etterhvert at jeg la meg til å sove når jeg var ferdig med kapitlet (da hadde jeg halvsovet innimellom avsnittene den siste timen :p) - og holdt på å ikke komme meg opp tidsnok til å rekke å dra til universitetet.
Jeg har aldri helt skjønt hvorfor algeballen i 96-litern min ser helt maltraktert ut, men har hatt en viss mistanke til palettene. I går fikk jeg bekreftet mistanken, da jeg oppdaget at paletthannen min rev store biter av algeballen og gumlet i seg.

I dag oppdaget jeg at det har blitt flere (synlige) planarier i 43-litern, så det ble vannbytte og nå står tre svarte neontetraer (på ferie fra 54-litern) til temperaturtilvenning i håp om at de skal glefse i seg noen av disse udyrene i løpet av de nærmeste dagene. Gruer meg bare til de skal fanges inn igjen da det ikke akkurat er veldig fremkommelig med en hov nedi der...
Aggi
Hei, titter innom tråden din, jeg :) Må si oppsettet på reke/pygmeus-karet ser interessant ut... Hva slags rot er det? Er det vanskelig å få fatt i pygmeus? :)


Nei.
Her tenker jeg "jej, noen stikker innom tråden min, kanskje de har en superkur mot planarier! ", og så er "nei" alt du har å si? :/ :p hehe.

Er så lei de planariegreiene, de går jo ikke bort og til tross for null mating og nesten daglige vannbytter er det blitt flere de siste dagene! Argh!
Jeg skifter vann i 43-litern daglig for tiden, og bruker i den forbindelse ei sirkulasjonspumpe for å fylle på vann med. De siste dagene har jeg oppdaget at når jeg begynner å pumpe det nye vannet opp i karet, så kommer rekene en etter en klatrende oppover mot strålen. De synes tydeligvis det er gøy med litt motstand i tilværelsen (i motsetning til meg, som har fått mer enn nok motstand i kampen mot planariene...).
I dag har jeg endelig fått tid til å ta et etterlengtet vannskifte i 96-literen. I tillegg skiftet jeg vann i 43-literen, og kunne fornøyd konstatere at det var kun én eneste planarie igjen, og ingenting av det ekle slimlignende de hadde med seg. Dermed forsvinner tetraene ut og opp tilbake til 54-literen. Jeg har vært fryktelig opptatt de siste to ukene, og har rett og slett ikke hatt overskudd til å ta meg ordentlig av noen av akvariene. Derfor var det ekstra gøy å kunne erklære rekekaret så godt som planariefritt. Sist jeg byttet vann her satte jeg pumpa på full styrke, og etter det så jeg færre planarier. Så enten har tetraene fått smaken på småj******, eller så har de ikke likt den sterke strømmen, eller så har mangelen på foring sultet dem ihjel. Eller en kombinasjon av alt. Uansett, borte ser de i allefall ut til å være (bortsett fra den ene). Kanskje får jeg tid til å stikke innom dyrebutikken til uka og se etter coryene.

Før jeg skiftet vann fikk jeg tak på to av tetraene, nå mangler bare den siste. Uheldigvis er han veldig flink til å gjemme seg, så jeg har en liten pause nå for å se om han tør å komme fram igjen. Rekene ser ut til å ha vokst en del, og jeg har sett flere tomme skall rundt omkring. Reker med egg mellom beina har jeg ikke sett på ei stund, og eventuelle rekebabyer frykter jeg har blitt tetramat. Heldigvis er det flere reker med egg i nakken, så det bør komme rekebarn etter hvert.

54-literen har uheldigvis blitt litt angrepet av alger, javamosen er ikke like grønn som den engang var. Dessverre må min bror sparkes igang med vannskifter, og må alltid ha hjelp av meg for å korrigere vannverdiene. Dermed går det litt for lang tid mellom hver gang, men jeg jobber med å finne ei ideell løsning på dette. Tidligere i uka døde en av C. aeneusene, vet ikke helt hva som var galt men mulig det hadde noe å gjøre med at bartene dens var helt nedslitt allerede i butikken (selvfølgelig uten at jeg så det før jeg kom hjem). Forhåpentligvis kan et dødsfall blant fiskene få broren min til å innse at vannbytter må til.

Nå skal jeg fortsette tetrajakten.
Jess! Da var endelig siste fisk fanget. Tilsammen tok den meg en time å få tak på... Og det kjennes godt i ryggen, akvariet er ikke akkurat høyt så å stå bøyd over der såpass lenge har tatt godt på. Men nå er iallefall alle tre fiskene ute av karet, så da er jeg fornøyd. Innfangingen var den biten jeg gruet meg mest til allerede da jeg satte inn fiskene.
Wheeee! I dag var jeg på butikken og kjøpte alle fem pygmaeusene de hadde. I tillegg tok jeg med hjem en C. aeneus som gikk alene i et kar med andre typer coryer (denne skal i 54-litern), og jeg kjøpte også tre små algeballer til rekene. Nå håper jeg bare at enellerannen butikk får inn C. pygmaeus snart, en stim på fem er ganske stusselig, særlig når man ser på størrelsen deres og i forhold til at det ikke er annen fisk i karet.

I tillegg til at karet har fått nye innbyggere, ser jeg også at i allefall ei reke går med egg i massevis mellom beina. Hunnrekene har begynt å farge ut nå, og sprader rundt i akvariet nesten helt knallrøde.
I dag fikk jeg endelig ny lystopp til 43-litern, har slitt med at lysrøret må skrus av og så på igjen for hver gang lyset har vært av. Da forsvinner jo litt av poenget med timeren... Den nye toppen har også mye større foringsluke.

Jeg kjøpte og fem tigersnegler til 54-litern da en enkelt, bitteliten eplesnegle ikke klarer å ta unna algene. Håper det hjelper på.
Jeg så en rekebaby nettopp! En liten krabat på ca en halv cm, under en tredel så stor som en av de største hunnene. Den må definitivt være født i akvariet, ettersom rekene var i allefall dobbelt så store som den da jeg fikk de. Skal tro om flere av søsknene dens har overlevd. Wheeee, spennende!
Gratulerer Utrolig morsomt å sitte å lete etter babiser, de er ikke alltid enkle å få øye på. Finner de ofte langt inni mosen.
Hett tips fra meg: lommelykt!
Takk Skal prøve det lommelykttrikset når lyset går av i kveld. Her er et par bilder:


Rekeyngelen på pumpa
[External Image]

Rekeyngelen sammenlignet med en av de største hunnene. Det er veldig mørkt i hjørnet der pumpa er, så var nødt til å kjøre kontrasten skyhøy for at den voksne reka i det hele tatt skulle vises (= dårlig bildekvalitet, men men).
[External Image]
Foringstid, og nærmest full slåsskamp om maten i 43-litern. En av coryene hadde fått det for seg at "hvorfor spise corymat når man kan spise rekemat istedenfor" og havnet dermed i "basketak" med en av rekene. Ei stund så det faktisk ut som om reka skulle gå av med seieren, før coryen kom med "dødsstøtet" og vant kampen om maten. Men etter hvert gikk den lei av hele greia, og forlot maten til fordel for å ligge og sløve i sanden. Da fant ei annen reke ut at hun like gjerne kunne klatre over fisken, istedenfor å gå rundt. Det hele så ganske så komisk ut.

Og i 96-litern svømmer paletthannen rundt med kjeften full av en halv rekepellet.
I det siste har det dukket opp flere og flere rekeyngler i enda mindre størrelse enn den det er bilde av lenger opp. Selvfølgelig klarte en av disse å bli med i dragsuget under vannbytte i dag, så da ble det en halvtime ++ på meg og min bror, utstyrt med lommelykt og håv, for å prøve å fange den inn igjen. Heldigvis gikk det bra til slutt, og rekeyngelen er nå tilbake i 43-literen sammen med søsknene og foreldrene.
Tidligere denne uka fikk jeg vite at søskenebarnet mitt har et akvarium hun ikke vil ha lengre. Aner ikke hvor stort det er. Jeg tilbydde meg såklart å overta det, men det var kanskje ei på jobben hennes som skulle ha det. Uansett om jeg får det eller ikke fikk det meg til å tenke tanken på enda et kar. Og så kom jeg over en tråd om dvergkulefisk. Og fikk selvfølgelig utrolig lyst på et kar med dvergkuler. Dermed fant jeg ut at jeg skulle rydde på rommet (jeg må seriøst flytte hjemmefra snart...) slik at det kanskje går an å presse et til akvarium inn (det skal godt gjøres, på mindre enn 12 m2 der det og skal være seng, tv, skrivebord og klesskap, i tillegg til en 96-liter og en 43-liter...). Tror det går hvis jeg bare hiver ut nattbordet...

Jeg synes å ha sett kulefisk på Nye gullfisken zoo for ei stund siden, aner ikke hvilken type men det tyder i allefall på at det er mulig å få tak på her oppe. De siste dagene har jeg trålet nettet for info, og får egentlig bare mer og mer lyst på kulefisk (noe som er litt morsomt, ettersom det er snart et år siden jeg leste artikkelen om kulefisk her på forumet, og da bestemte meg for at kulefisk, det skulle i allefall ikke jeg ha... :p). Jeg må se om jeg får vekk alt skrotet som har okkupert gulvet det siste året, og hva det blir til med akvariet til søskenebarnet mitt. Får jeg ryddet plass er det mulig jeg går til innkjøp av enda en 43-liter (med mindre jeg får søskenebarnet mitt sitt akvarium og det er i passe størrelse).

Av en eller annen slags grunn får jeg alltid lyst på flere akvarier rundt eksamenstider... Det skjedde for et år siden og det skjedde i vår, og begge gangene endte jeg opp med å presse inn et kar det egentlig ikke var plass til. Mulig det skjer nå i høst og... Det er jo bare litt over en måned igjen til første eksamen (skrekk og gru :S). Hvordan skal dette gå, når jeg har i allefall fem år igjen med eksamener? :S Hihi. Min mor og min bror mener jeg har blitt sprø, og mamma hadde sagt til tante at hun ikke måtte fortelle meg om det uønskede akvariet...

Ellers popper det stadig opp nye rekebarn i 43-litern. Gøy. Jeg har og planer om å komme meg til butikken og se om de har fått inn flere C. pygmaeus, fem blir litt lite.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap