Solveig sin tråd (side 4)

Heisann, så i et tidligere innlegg at du hadde sugd opp noen rekebarn under vannbytte. Jeg måtte bare kutte ut slamsuging en stund, for at rekene skulle kunne ta seg litt opp... De pittesmå er litt dumme, for de er vanskelig å se, og så svømmer de gjerne rett inn i filter og slamsugere helt frivillig. :S
Slamsuger ikke i det karet, det er ikke plass til den svære plastdingsen nedi med rota som dekker mesteparten av karet. Bruker kun en slange, og sitter klar med tommelen for å stoppe vannet hvis noen reker skulle komme for nært. Men det er ikke alltid at jeg er rask nok å stoppe vannet, så det kan jo være en ide å kun suge vannet ut fra øverst i karet ei stund framover. Da minker iallefall sjansen for å suge opp noen litt.

Jeg trodde forresten at jeg hadde sugd opp en av sebrafiskene mine fra 96-litern da jeg skiftet vann der rett etter å ha reddet rekeyngelen fra bøtta. Det ene øyeblikket var den rett framfor slangeåpningen, og det neste var den borte, så jeg var sikker på at den var forsvunnet gjennom slangen. Men fant fort ut at den fremdeles var i akvariet da jeg telte de.

Ojojoj, kjenner at jeg begynner å bli veldig trøtt og at det er mulig det jeg skriver bare er tull. :p Tror jeg hopper i seng om ikke så alt for lenge.
Da er det bestemt! (nesten i allefall) Jeg blir mest sannsynlig å starte opp et kar på rundt 40 liter med dvergkuler. Var på Nye gullfisken i dag og fant ut at de ofte har dvergkuler inne (bare ikke akkurat for øyeblikket), så da var den saken klar. Wheee, gleder meg! Tilbrakte en del av helga på å lese mye om kulefisk generelt og dvergkuler spesielt, så jeg tror jeg har fått med meg det viktigste, men hvis det er noen som har råd, erfaringer og tips å komme med gjør ikke det noen verdens ting.

Typisk meg å starte opp med noe sånt når jeg har ekstra mye skolearbeid å gjøre... I tillegg til alt skolearbeidet så ser det også ut til at jeg begynner å bli syk, så tanken på et nytt akvarie får meg i bedre humør.
I dag kom jeg hjem med en enslig C. pygmaeus. Den var igjen i akvariet på butikken som eneste av sin art (den må ha blitt oversett da jeg kjøpte de fem tidligere i høst). De skulle egentlig ha fått inn flere på fredag som var, men det var en god del fisk de ikke hatt fått likevel, inkl C. pygmaeus og dvergkulefisk.

I tillegg til coryen kjøpte jeg et 64-liters akvarie for å ha som kulefiskkar (litt mer om det her). Bord hadde de ikke inne, så det bestilte de for meg slik at jeg får det om et par uker.

Jeg har akkurat bestilt meg en Eheim 2222 + en del andre ting fra Cichlidecentret i Danmark. Prisene der var veldig hyggelige. Det skal bli spennende å se hvordan det utvendige filteret fungerer, ettersom jeg aldri en gang har sett et slikt i bruk.

Ikke minst blir det superspennende når jeg får tak på kulen(e)! Uansett skal jeg sørge for at filteret er godt nok innkjørt i massevis før de slipper til oppi karet. Tror jeg skal ta meg en tur på Ica nå og kjøpe en av posene med vinkorker de hadde på tilbud sist jeg var innom. Jeg skal prøve å lage til en slags dekorasjon/gjemmeplass ut av de.
Jeg studerte javamosen i 43-literen i stad, og oppdaget at den var full av liv. Rekeyngel i alle størrelser over alt. Noen har allerede fått en sterk, flott rødfarge, til tross for at de største ikke er mer enn en halv cm store. I tillegg krydde det av pestsnegler, og det gjør jo egentlig ingenting lengre siden jeg skal få meg kulefisk (*glede seg*). Legger ved et bilde tatt tidligere i uka:

Foringstid i 43-literen:
[External Image]
Hmmm, nå ser det ut som om palettene har lagt egg igjen. Hunnen er i hvert fall helt hvit på buken og mye tynnere enn i går. Begge to hadde ekstra nydelige farger i går og etter vannskiftet på fredag, så det blir vel yngel i løpet av uka. Jeg tviler på at de klarer å fostre opp dette kullet heller, men det gjør egentlig ingenting da jeg absolutt ikke har plass til flere paletter.

Etter hvert, når jeg får ominredet 96-literen, tror jeg palettene skal ut. Jeg tør jo ikke ha i flere fisk så lenge de terroriserer karet med jevne mellomrom. Ikke er det mye fisk oppi der heller. Grusen skal byttes ut med biltemasand slik at jeg kan ha coryer (har veldig lyst på panda). Ancistrusen og værålen skal få bli, og jeg har lyst på en til ancistrus. Resten skal ut. Med mindre jeg finner ut at neontetra passer med vannverdiene jeg skal ha. Jeg orker ikke ominnrede før jeg flytter, eller kanskje jeg tar meg tid i jula.

I 43-literen driver rekene å bruker javamosen som lianer for å slenge seg rundt med. Det ser passe komisk ut. Dessverre mistet jeg en cory på fredag av ukjente årsaker. Vannverdiene var perfekte, og det var ingen synlige tegn på sykdom. Men den ene coryen holdt seg alltid for seg selv fra jeg fikk dem, så jeg regnet egentlig med å miste den til slutt. Pestsneglene ser forøvrig ut til å trives godt i dette karet (samt i mosen i 96-litern, som forøvrig har tatt over karet), så jeg har i alle fall et godt utgangspunkt til kulene ankommer. Nå venter jeg på pakken fra Danmark slik at jeg kan få filteret i gang. Skal bli spennende å sette opp 64-litern.

Mens jeg skrev dette kastet jeg et blikk bort på 43-litern, og så en mini-reke sprette veggimellom mellom javabregnene. Det så ut som om den fikk et anfall av etellerannet slag og bare endret adferd til å ligne mer på en sprettball på speed. Hihi, morsomt. Jeg har forresten funnet en løsning på problemet med å suge opp rekeyngel ved vannbytte. Festet en plastposebit foran slangeåpningen og lagde mange hull i denne slik at vannet kom gjennom men ikke rekene. Det gikk saktere å tappe ut vannet, men jeg slapp å bruke ei evighet på å fange inn rekeyngel fra bøtta etterpå.
I går var jeg på mitt første akvarieklubbmøte. Vi var ikke så mange, men gøy var det. Vanligvis har jeg trening når det er møte i akvarieklubben, men siden jeg for tiden sitter her med en litt skadet fot så kom jeg meg på møtet denne gangen.
På fredag flyttet det inn 7 C. pygmaeus til i 43-literen, så nå har jeg 12 stykker. Det ser ut som om de alle sammen trives mye bedre i stor flokk, og de er et flott syn der de stimer rundt i hele karet.

Det dukker til stadighet også opp nye småreker, og det er alltid minst ei reke som er full av egg. Hvor hannene som befrukter eggene er vet jeg ikke, det er definitivt mest hunner her og jeg har ikke sett en hann på lang tid.

Til uka kommer forhåpentligvis bordet til 64-literen og pakken med filter mm fra Danmark. Da kan jeg endelig begynne å sette opp kulekaret, og det er innkjørt ca rett etter jeg er ferdig med siste eksamen. Så da blir det feiring av juleferie og forhåpentligvis vel overståtte eksamener med å kjøpe kulefisk.

Tråden "hvor mange kar har du i drift?" fikk meg til å huske at jeg jo har et lite kar til, på ca 17 liter på loftet (et hjemmelaget et uten plast, silikon eller noe annet, kun tykt glass). Dette blir det krystallreker i etter hvert. Kanskje jeg får mamma på gli (pappa har ikke så mye han skulle ha sagt :p) slik at jeg får lov til å sette det opp på kommoden i gangen.
Tidligere i kveld fikk jeg meg en overraskelse da jeg kastet et blikk inn i 96-literen. Der så jeg nemlig først en, og litt senere en til, palettyngel. Merksnodig, da jeg ikke trodde det var blitt noe av de eggene de kanskje hadde lagt. Har ikke sett yngel før (men har ikke sett så nøye på det karet den siste tida), så lurer på hvor gamle de er. Jeg tviler på at de vokser opp, men gøy er det nå likevel.

I forrige uke hentet jeg bordet til kulefiskkaret, men pakken med filteret har ennå ikke kommet. Mistenker at den står fast i toll/tull.

Jeg skal og kjøpet et brukt kar på 19 liter, og skal mest sannsynlig og etter hvert sette opp det hjemmelagde karet på ca 17 liter. I begge karene tenkte jeg å ha krystallreker. Jeg håper å få litt tid i jula slik at jeg kan sette opp disse karene (hvis jeg finner plass - det blir vel i nederste hylle i bordene til rekekaret og kulefiskkaret hvis de går inn der) og også totalrenovere det største karet. Jeg har heldigvis funnet ut at det er best å vente med å bruke såpass med tid på akvarier til etter eksamenene.

Nå har jeg også fått lyst på galaxy rasbora. (U)heldigvis bor jeg hjemme ennå og har ikke plass til flere kar på rommet og får ikke lov å plassere flere rundt i huset.

Foreldrene mine har forresten ennå ikke funnet ut av at jeg har presset inn en 64-liter. Kun min bror vet det siden han var i gangen da jeg kom hjem med karet. Bordet bar jeg inn mens pappa sto utenfor døren med ryggen til... :p Rommet mitt er smart plassert, rett ved siden av ytterdøra i første, mens stua og de andre soverommene er i andre etasje. Dermed er det egentlig ganske lett å snike inn ting.

Din luring!
Har du en plan/unnskyldning til de finner det ut?

Liker at du tar saken i egne hender....
Nja, de skal vel egentlig ikke bry seg så veldig med hva jeg putter på rommet mitt, så lenge ikke ting derfra begynner å hope seg opp i gangen utenfor (noe ting uheldigvis har en tendens til å gjøre, men når har jeg kjøpt en smaaal, litt høy kommode for å presse inn på den siste ledige plassen slik at jeg får gjemt unna noe). Jeg tenker å først vise dem karet når jeg har alt oppe og i gang, og alt ryddig slik at de kan se at det ikke skaper mer rot. Tror egentlig det går greit så lenge tingene mine holder seg innenfor døra.

Jeg har forresten mamma bittelitt på gli for å få lov til å sette 17-literen på kommoden i gangen utenfor rommet mitt. Hun var ikke akkurat positiv først pga det nevnte rotet som pleier å sperre døra inn til rommet mitt, men etter å ha lovet at det skal bli bedre når jeg får ryddet og satt inn kommode og hylle, og i tillegg vist bilder av krystallrekene og Mona O sitt krystallrekekar, så ble hun mer positiv.

Jeg må vel snart få ut fingern og flytte hjemmefra, men det medfører jo enten mer (plass til flere kar) eller mindre plass (plass til færre kar), og begge deler er egentlig litt skremmende. Dessuten, så lenge jeg bor hjemme har jeg jo råd til å "sette opp bare ett kar til"!
Jeg skulle akkurat nevne det med økonomien, ja. Når man flytter hjemmefra, har man ikke råd til flere kar. Ikke for det, det første jeg gjorde da jeg flyttet hjemmefra, var å kjøpe en bolle med en kampfisk og 3 sebrafisker. Det er 14 år siden nå. Da hadde jeg ønsket meg fisk i mange, mange år, og selvsagt alltid fått "nei". Det er ingen andre akvarister i familien min... Jeg husker foreldrene mine erta meg fordi jeg ønska meg fisk, og sa jeg kunne gå ut i hagen og finne meg en meitemark å ha som kjæledyr
Vel, den som ler sist, ler best: nå har jeg 23 akvarier gående, med ca. 50 fiskearter... Og er ekstremt blakk hele tiden...
En meitemark? :S Huff, det var slemt! Jeg må forresten si at jeg følger nøye med på tråden din Dyrehagen, det er alltid spennende og morsomt å lese innleggene dine - vil si det er en av de beste trådene her på forumet.

Jeg er veldig glad i dyr, men kan ikke ha dyr med pels pga allergi i familien. Dermed ble det akvarier. Egentlig er det like greit å ha akvarier istedenfor feks en hund, det går jo helt fint an å dra på ferie ei helg eller ei uke, fiskene klarer seg jo flott alene i motsetning til hunden.

Når det gjelder penger har jeg funnet ut at det er god økonomi i å kjøre taxi på natta annen hver helg (særlig nå når julebordsesongen nærmer seg), samtidig som det hjelper godt på å bo hjemme.
Tusen takk, Solveig. Nå ble jeg rørt!

Her i huset er det "ja takk, begge deler". Jeg har fisk OG hund (og fugler også, for den saks skyld). Kjipt å måtte være allergisk! Jeg hadde blitt sprø om jeg hadde vært det. Men så er jeg også vokst opp med hund i huset. Og bikkja er liksom familien min, single som jeg er.
Hehe, tråden din er jo høydepunktet for meg på AF.

Vi hadde hund fram til jeg var ca fire (pappa drev med hundekjøring), men det førte til at tante (pappas søster) og søskenebarna mine aldri kunne komme på besøk. Jeg har fryktelig lyst på hund (av typen berner sennen, de er sååå fine!) når jeg flytter hjemmefra, men vet ikke om det er så lurt å skaffe meg. For det første begrenser det jo hvem som kan komme på besøk, og for det andre er jeg småallergisk mot katt og kanin, og det kan jo finne på å utvikle seg til å gjelde hund og. Men kanskje blir det fugl(er). På Tropehagen her har de en helt nydelig liten papegøyetype jeg bare må bort og se på hver gang jeg er innom (selvfølgelig klarer jeg ikke å huske hva typen heter, men fuglene heter i alle fall Solan og Ludvig). Ojsann, det ser ut til at jeg må skaffe meg både stort hus og stor inntekt etter hvert... :S
I dag fikk jeg pakken fra Cichlidecentret! Så nå har jeg fått min første utvendige pumpe. Lurer litt på hvor jeg skal gjøre av den svære eska med alle tingene til jeg får tid å sette opp karet, men det blir vel foran klesskapet oppå alt det andre som står der fra før og sperrer for skuffer og dører... Jeg tror jeg skal ta meg litt tid neste helg til å så smått begynne å få i gang karet. Det skal bli gøy.

Det ser ut som om de to palettbarna jeg så i går har tatt kvelden i løpet av natta, jeg finner de i alle fall ikke noen plasser. Jaja, det var egentlig det jeg regnet med ble å skje.
I dag var jeg innom Nye gullfisken zoo, og de hadde fått inn dvergkuler! De var ufattelig små og søte, og å se dem gjorde at jeg bare har lyst å få i gang 64-litern så fort som mulig. Til nå har jeg kommet så langt at jeg har malt bakgglasset svart... Jeg skulle egentlig kjøpe en sekk med ca 10 kg elvegrus/sjøstein i dag, men ettersom de bare hadde sekker med 20-25 kg ble det litt mye å ta med på bussen (bilen min er syk for tiden :/). Dermed må jeg vente til de får inn så små sekker igjen om ei uke. Æsj, jeg som hadde håpet å få vann i karet i løpet av helga, foreldrene mine er jo borte så de hadde ikke merket noe.

Jeg har begynt å legge planer for 96-literen nå. Palettene, neontetraene og sebrafiskene skal ut (jeg håper å få solgt de på auksjonen førstkommende tirsdag), grusen skal byttes ut med biltemasand, bakgrunnen skal males svart, og den innvendige pumpa skal kjøres sammen med og etterhvert byttes ut med en Eheim 2224 (skal bestilles fra Danmark). Tidligere i uka var jeg på Tropehagen og kjøpte ei flott rot (redmoore?) til halv pris. Denne skal senkes i vann fram til jul.

Av fisker blir jeg mest sannsynlig å beholde ancistrusen og værålen, det er fiskene jeg har hatt lengst, og jeg har blitt litt glad i dem. Jeg skal ha coryer på bunnen, har tenkt litt på enten C. elegans eller C. panda. Av andre fisk tenker jeg litt på rødmunntetra eller kileflekkrasbora, velger jeg førstnevnte blir det jo nesten en Sør-Amerikabiotop (værålen ødelegger litt). Jeg tror kanskje jeg blir å gå for rødmunntetraen, så en liten stim på butikken i dag og de var jo egentlig veldig fine. Uansett har jeg god tid på å bestemme meg, jeg blir ikke å sette igang med ommøbleringen før jeg er ferdig med alle eksamenene (siste er 17. desember). Jeg håper og å få satt opp ett eller to små kar under 20 liter til krystallreker i løpet av jula.

Jeg har og øvd meg på å pakke fiskeposer (uten fisk men med vann og ikke minst luft), det var jo slett ikke så vanskelig som jeg trodde! ;D
Da har jeg fått igang kulekaret. Det måtte en del tilpasning av inn- og utløpsrør til før det var mulig å bruke filteret, begge rørene måtte kappes ned til halve lengden og utløpsrøret måtte bores mye større hull i i tillegg til hull på andre siden. Først boret jeg kun de eksisterende hullene en størrelse større, men da jeg satte igang filteret sto vannspruten rett i veggen. :p Dermed fant jeg ut at det beste var å bore opp enda en størrelse og også lage hull på baksiden. Denne gangen sørget jeg for å ha på armaturet når jeg prøvde å starte... Jeg må si filteret er behagelig overraskende stille, og det var fint å slippe å ha filteret inni karet.

Rota jeg prøvde å putte nedi ser ut til å heller foretrekke en tilværelse som drivved. Æsj. Det burde jeg ha sjekket tidligere. Jaja, det får jeg prøve å gjøre noe med etter hvert. Det haster jo ikke å få innredningen på plass så lenge fiskene ikke kommer før på nyåret.

På akvarieauksjonen i forrige uke fikk jeg solgt palettene, neontetraene og sebrafiskene. Dermed er det klart til å sette igang ommøblering så snart jeg er ferdig med de to siste eksamenene. Det blir varmekabler i bunnen av 96-literen slik at jeg slipper å ha sandsnegler, og Eheim 2224 utvendig filter. Jeg har bestemt meg for å ha Corydoras panda og rødmunnstetra med mindre jeg finner et bedre alternativ.

Jeg må si det er mye mye morsommere å planlegge akvarie fremfor å lese til eksamen! Men kanskje ikke så smart da...
Da var 96-literen tømt. Jeg fikk pakken fra Aquaristikshop i dag, så da var det bare å sette i gang, slik at jeg får det ferdig til jeg må på forelesninger igjen til uka. Varmekablene skal silikoneres fast i løpet av kvelden/natta, og så skal jeg male bakgrunnen svart i morgen (må få kjøpt akrylmaling først). For øyeblikket bor ålen og ancistrusen i en 30-liters bøtte på gangen, med hulene deres, ei av tigersneglene og en plante til selskap. Jeg fant ikke den andre tigersneglen som jeg vet var i karet i går, så mistenker at den har havnet sammen med plante-/mosekaoset som endte i ei 10-litersbøtte. Forhåpentligvis finner den i så fall ikke ut at den skal ta seg en tur over vann, tror ikke mamma blir så fryktelig glad hvis hun finner ei svær snegle i skoen eller på gulvet i morgen. :p

Mamma fant forresten kulekaret i dag. Hun så på at jeg prøvde å presse eska med varene fra Aquaristikshop inn gjennom døren til det alt for overfylte og rotete rommet mitt, og fant ut at jeg har det fryktelig trangt (rommet mitt er på bare ca 9 kvm, ikke 12 som jeg har trodd). Hun begynte å snakke om at jeg kanskje burde flytte så jeg får plass å bo på, og så fant hun ut at hun skulle inn og se på akvariene. Først så hun 96-literen, så så hun 43-literen, og så skjønte hun ingenting når hun så 64-literen (og den tomme 19-literen som står på gulvet, som jeg kjøpte av et medlem her inne rett før jul). Hun ble ikke sint eller noe, bare lurte på hvor lenge det karet hadde vært der. :p
I går ble 96-literen fylt med vann igjen, og ancistrusen og værålen fikk flytte inn i natt/morges når temperaturen var kommet seg. Akvariet ser veldig mye bedre ut enn før, og ålen storkoser seg etter å endelig ha fått sandbunn. Jeg klarte muligens å ødelegge noen av plantene da jeg glemte ei skål med dem på kjøkkenbenken etter å ha sortert og rensket opp i javamosekaoset som hadde viklet seg inn i absolutt alt i karet. Dermed tørket de øverste plantene. Jeg puttet de likevel i karet, og de ser ut til å ha det bedre i dag så kanskje de klarer seg.

Bilder av 64-literen og den nyinnredede 96-literen kommer så snart jeg får tilbake kameraet mitt (jeg har lånt det bort).
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap