_"> _">

Solveig sin tråd (side 5)

Judosola
Hun ble ikke sint eller noe, bare lurte på hvor lenge det karet hadde vært der. :p

Den som hadde hatt slike foreldre... Jeg har inntil nå nektet å fortelle foreldrene mine akkurat hvor mange akvarier jeg har hjemme hos meg selv. Faren min har inntil nå trodd han har overdrevet når han påstår at jeg har 14. På nyttårsaften hadde vi besøk av noen venner av familien (jeg feira hos foreldrene mine i Trøndelag), og de ble overrasket da de hørte jeg hadde fisk. De spurte hvor mange fisker, og jeg sa at det er lettere å telle arter og akvarier. "Har du så mange fisker i ett akvarium, da?" "Ett? Jeg har 23 akvarier!" "Nåh! Så det er det riktige antallet. Du har jo aldri villet fortelle det til oss!" sa min mor...og dermed var den katten ute av sekken. Ooops! Av og til tenker jeg før jeg snakker! >_
Dyrehagen
[QUOTE=Judosola]Hun ble ikke sint eller noe, bare lurte på hvor lenge det karet hadde vært der. :p

Den som hadde hatt slike foreldre...

Heh, i dag fikk jeg beskjed om at ett akvarie til, og det var på hodet ut av huset. :p

Jeg var innom Tropehagen i dag, og de hadde fått inn dvergkulefisk! Hurra! De har bare to igjen på Nye gullfisken zoo, og de så sånn passe stusslige ut. Dermed blir det nok kuler fra Tropehagen til uka. Nå begynner karet å se sånn nogenlunde ok ut også - men kameraet er selvfølgelig bortlånt fremdeles.... :/

PS: De ansatte på Tropehagen hadde fått med seg det med sneglekost til kuler og at de ikke skal løftes over vannet, noe jeg ble veldig imponert over. I tillegg skulle de lese masse om fiskene for å få mer kunnskap, og de fortalte at de også bruker AF mye.
Aaaaargh, jeg klarer ikke å bestemme meg! Hadde tenkt å gå for C. panda i 96-literen, men nå har de fått inn store flotte C. trilineatus på Tropehagen, og de har jeg også lyst på. Så nå er jeg fram og tilbake mellom de to, og klarer absolutt ikke å bestemme meg for hvilken av dem jeg vil ha. Trilineatus synes kanskje bedre mot biltemasanden enn panda, men jeg har ønsket meg panda siden jeg "oppdaget" corydoras, og i tillegg er de jo kjempesøte de og. Hmmmm, dette blir vanskelig...
I dag har jeg vært og kjøpt bursdagsgave til meg selv: tre kulefisk (Carinotetraodon travancoricus/dvergkulefisk) og de tre siste Corydoras pandaene som var igjen. Akkurat nå står de til tilvenning i hver sine kar. Hurra, dette blir gøy!

Bilder kommer så snart jeg får tilbake kameraet mitt eller jeg orker å begynne å styre med mobilkameraet...
Hurra, kulefiskene spiser planarier! Så nettopp ei av kulene slurpe i seg en planarie i forbifarten, så da slipper jeg å bekymre meg for de dumme krypene i dette karet også.

Kulefiskene er fryktelig søte, og ser ut som små helikoptre der de svever heller enn svømmer rundt i karet. De har forskjellig mønster og farge, og i rett lys får de en vakker metallisk farge i mønstrene, slik at det er lett å se forskjell på dem. Så var det bare å finne ut kjønnsfordeling slik at jeg kan finne navn til dem. Tror jeg må ta kameraet til hjelp, de er jo så fryktelig små.

Pandaene i 96-literen er også skikkelig fine, mye finere enn på bilder, og jeg blir ikke å angre et sekund på at jeg valgte disse fremfor trilineatus.. Foreløpig er de ganske små og veldig skye, men regner med de stikker hodet mer fram så fort de blir flere i flokken og de begynner å forbinde meg med mat. Slik det er nå skvetter de veggimellom og i skjul bare jeg tenker tanken på å bevege meg mot karet. Jeg gleder meg til å få utvidet stimen!
Endelig har jeg fått tilbake kameraet!

Kulekaret:
[External Image]


Kulene:
[External Image]
Jeg er usikker på om alle tre er representert, må dobbeltsjekke når lyset skrus på igjen i morgen. Den oppe i venstre/nede i høyre hjørne stjal middagen til kameraten rett før fotoseansen og er derfor litt for tjukk...
De ser sunne og flotte ut Nydelig kar har du til dem også
Tusen takk!

Jeg sørget for å velge de tre som så best ut på butikken, det var en del med noe innhulet mage der. Alle tre spiser godt (det var full fest her i et par dager etter at de flyttet inn pga alle sneglene som hadde levd det søte liv uforstyrret i karet til da), og mygglarver ser ut til å falle veldig i smak når de først skjønte at det var spisende. I dag var det vill jakt rundt, og helst skulle man stjele naboen sin mat. Jeg fikk også studert mygglarvespisemåten deres i dag; den bestod av å stappe hele larven i munnen, for så å spytte, riste på hodet og "hoppe" rykkvis bakover(!), på samme måte som man ofte ser hunder i Donald spise. Så små, uskyldige og supersøte, men likevel så voldelige.

I alle fall ei av kulene har knallblå øyne, mens den som spiste litt for mye middag har en turkis farge på øynene og tegningene på kroppen. Det er fascinerende å studere fargene og tegningene deres, de er virkelig flotte i den rette vinkelen.

PS: Bilder av 96-literen og pandaene kommer. Plantene ville ei stund helst være flyteplanter, og så endte det med at jeg bare presset de ned i sanden en plass jeg kom til. Dermed er det egentlig litt rotete oppi der og dårlig system på ting (det kom ekstra godt fram når jeg tok bilder), i tillegg lever javamosen sitt eget liv (igjen), så jeg skal prøve å få ordnet plantene før bilder av hele karet kommer.
Judosola
Så små, uskyldige og supersøte, men likevel så voldelige. :D

Kulefisker i et nøtteskall
Dyrehagen
[QUOTE=Judosola]Så små, uskyldige og supersøte, men likevel så voldelige. :D

Kulefisker i et nøtteskall

Jupp. Som ordtaket "det er ikke størrelsen på hunden i kampen som teller, men størrelsen på kampen i hunden" - altså skal man ikke undervurdere noen på grunn av størrelsen, det er det indre som teller.
Da har jeg foretatt første slamsuging etter at kulene flyttet inn. Selvfølgelig samlet de seg alle tre rundt slamsugerklokken for å følge med på hva som skjedde og prøve å fange det som befant seg inni. Særlig Kule 2* fulgte nøye med, og var med på hver eneste bevegelse. Her kan man altså ikke være uforsiktig og holde slamsugeren litt for høyt.


*) I mangel på kjønnsbestemmelse og dermed navneforslag, heter kulefiskene for øyeblikket Kule 1, 2 og 3 (etter størrelse), hvor da Kule 1 er den største.
Kall dem opp etter grusomme, romerske keisere
Claudius, Tiberius, Nero... sånne navn gir litt ekstra sus
Det skal forøvrig være mulig å kjønnsbestemme dvergkuler, men det krever at de er voksne. Hannene får rynker rundt øynene, samt en stripe under magen.
mona o
Kall dem opp etter grusomme, romerske keisere:-) Claudius, Tiberius, Nero... sånne navn gir litt ekstra sus:-)


Oj, god ide! Den skal tenkes videre på.


Dyrehagen
Det skal forøvrig være mulig å kjønnsbestemme dvergkuler, men det krever at de er voksne. Hannene får rynker rundt øynene, samt en stripe under magen.


Det har jeg fått med meg. Men de er så små/unge ennå at jeg tror det kan bli vanskelig. Jeg har prøvd å studere de etter noen av tegnene, men de er jo så bittesmå og alt for propell til at de er stille lenge nok. :p Tenker å poste noen bilder på dwarfpuffers.com etterhvert, mulig noen der klarer å bestemme kjønnene.
dette bildet ser du veldig tydelig "rynkene" på hannen.
I dag var det Lady og Landstrykeren-tendenser i kulekaret ved foringstid. Først fikk Kule 2 tak på ene enden av en mygglarve, og så kom Kule 3 og ville ha sin del av "kaka". Så istedenfor å ta mygglarven som svirret ledig rundt et par centimeter lenger bort, så tok h*n tak i andre enden av Kule 2 sin mygglarve. Når de da møttes på midten ble det ikke akkurat samme romantiske stemning som i nevnte film, men heller full slåsskamp.

Jeg skal prøve å få tatt noen flere bilder for å identifisere kjønnene i løpet av helga, før den tid fortsetter jeg bare med navnenummereringen - må jo ha navn som passer til kjønnet. Det ser ut til at jeg følger Mona sin ide om grusomme romerske keisere så snart jeg får kjønnsbestemt kulene - får bare håpe det ikke er tre jenter da.
Det finnes da (u)heldigvis noen skikkelige beist av noen damer opp igjennom historien også, feks Lady Bàthory. Grusomme gudinner finnes det enda flere av, Kalì feks. Skulle ikke mangle med passende navn til en eventuell jentekule, nei
Oj, enda et supert forslag! Takk! Skulle ønske jeg var like oppfinnsom med navn...

Da har jeg i alle fall et utgangspunkt, og grusomme romerske herskere og gudinner passer jo utmerket!
Usj! Jeg er akkurat ferdig å lage rekemix til fiskene, og fy *** for ei lukt! :S I tillegg har vi ikke foodprosessor og kjøttkverna er ødelagt, dermed sto jeg der med en stavmixer eller noe slikt... Så hvis ikke maten faller i smak hos fiskene, så får de heller klare seg uten mat (men de trenger ikke like det så godt at det går fort tomt heller altså). :p
Been there, done that, got that t-shirt!
Det er en usannsynlig møkkajobb, og lukter ufyselig guffent! Heldigvis bruker det å slå an hos fiskene. Hos meg er det knapt en eneste fisk som ikke liker det. Til og med mine kresne kuler spiser det uten problemer! Og det er en strålende måte å få i dem grøntfôr på. Vel å merke hvis det henger nok sammen til at de greier å glefse over det, før det går i millioner av biter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap