Solveig sin tråd (side 6)

Dyrehagen
Til og med mine kresne kuler spiser det uten problemer! Og det er en strålende måte å få i dem grøntfôr på.


Flott å høre! Får håpe kulene mine er av samme oppfatning... Det er jo i hovedsak dem jeg har laget maten til, ettersom mygglarver og snegler blir litt ensidig i lengden, og tørrfor ikke akkurat er mat å gi dem.
Bare husk på at maten må tines før den serveres til kulene. Jeg har forresten et mattips som jeg bruker ofte til kulene mine (nå er riktignok kulene mine en smule større, men jeg antar at det går til dvergkuler også - selv om det blir mye som går bort pga. at de ikke spiser så mye): På Rema har de en wok-miks i frysedisken, med forskjellig type sjømat i: reker, akkar/blekksprut, blåskjell osv. Dette er ikke mat som er forhåndskokt, og det er en fordel når det gjelder kulefisk. De skal fortrinnsvis ha rå mat. Kjøp en slik pose! Der er det masse kulesnadder! Men du blir nødt til å dele opp hver enkelt bit i masse små, og gi dem bare litt - ellers overfôrer du dvergkuler grundig. Det eneste i den blandingen som ikke slår an hos kulene mine, er de bittesmå blekksprut/akkararmene som er i blandingen. De er tydeligvis for seige, og spises derfor ikke.
Jeg er klar over det med frossenmat. Men tusen takk for wok-mix-tipset! Har tenkt på å finne tak på noe slikt som blåskjell osv, men har ikke kommet meg så langt som til å lete etter det enda. Da vet jeg hva som skal kjøpes inn til uka.
I dag fant jeg ut at jeg skulle skifte vann på alle fire akvariene. Selvfølgelig endte det med masse vann på plasser det er vanskelig å komme til. Da jeg var kommet til kulekaret etter å ha tatt 96-literen og rekekaret, klarte jeg å ta ut litt for mye vann, slik at den utvendige pumpa sugde luft istedenfor vann (heldigvis har jeg en bryter på padden med stikk-kontakter, så det gikk fort å få skrudd av pumpa. Uheldigvis er lyset til begge karene koblet til samme (i tillegg til pumpe/varmekolbe), så det ble "disco" for de stakkars fiskene ei stund). Dermed ble det fullt kaos. Etter å ha kjempet i 20-25 minutter klarte jeg endelig å få start på pumpa igjen, etter X antall liter vann på gulvet og dårlige posisjoner over karet slik at ryggraden føltes som om den gikk i sikksakk i alle retninger istedenfor S-form.

Løsningen ble å bruke slangen med powerhead i ene enden som jeg bruker for å fylle på vann, koble den på innsugsslangen til pumpa, og la powerheadet pumpe vannet inn i pumpa mens den var på (da hadde jeg prøvd å suge på utblåsrøret som man gjør ved oppstart, men det var jo selvfølgelig vann inne i filterhuset, slik at det kom vann ut av utblåset før vannet gikk inn gjennom innsuget. Og det går en grense for hvor mye akvarievann jeg orker å suge inn i munnen). Det gikk på andre forsøket. Første gang prøvde jeg uten toppen på akvariet på, og da sto selvfølgelig spruten i veggen (utblåset er på venstre side av karet)... Og som man ser på bildet er det ikke akkurat god plass å tørke vekk eventuelt vannsøl.

Oppi stresset med å få tørket opp vannsølet, og vissheten om at akkurat denne pumpa ikke kunne ryke nå (pga kulefiskene) surrende rundt i hodet, klarte jeg selvsagt å kjøre hodet inn i hjørnet på akvariet. Jeg skulle jo bare se om det var mer vann inne i kroken, og glemte selvsagt at det sto noen akvarier i veien... Hodet gjør fortsatt vondt, nå nesten fire timer etterpå. Heldigvis virker det som om pumpa fungerer som den skal nå, men det blir nok lenge til neste gang jeg glemmer av i hvilken høyde innsuget begynner.

Forresten må jeg si at kulefiskene ikke er det minste redd for hverken hender, slamsugere eller algeskraper i karet. Man skulle jo egentlig tro det, ettersom de er VF, men neida, hender og algeskraper enser de ikke, mens slamsugere er fryktelig interessante. Faktisk så interessante at de må presse nesa helt inntil for å følge med på hva som skjer. Hehe, morsomt. Etter vannbyttet i dag (mens jeg satt på gulvet foran akvariene med ødelagt rygg og ikke egentlig kom meg noen vei :p) så jeg forresten også at noen av coryene i 43-literen har vokst noe voldsomt.

Jeg har vel og glemt å nevne at den hjemmelagde maten min falt i smak hos alle fiskene - selvsagt utenom kulefiskene... Kulene jaget den først, men når de kom nært nok mistet de interessen og svømte motsatt vei. Jaja, jeg har bare prøvd en gang, så de ombestemmer seg vel etter hvert. Håper jeg. De andre fiskene kastet seg over maten nesten før den havnet i vannet, så noen setter i alle fall pris på kokkekunstene mine. :p

Akvariehjørnet:
[External Image]
Tro om vannsølesyken følger med det å være kuleeier? Jeg er ihvertfall ekspert på "1001 måter å søle vann på". I går vant jeg heldigvis en vannalarm på loddtrekning i akvarieklubben min, så nå slipper jeg ihvertfall oversvømmelse om jeg skulle glemme vannet når jeg tapper i igjen (selv om det garantert blir vått likevel). Jeg har gjort det noen ganger før...
Nytt prosjekt på gang (selvfølgelig, jeg har jo eksamen til uka så annet er vel ikke å vente...): saltvannskar! Det blir ikke før jeg har flyttet (og når det blir aner jeg ikke :S), ettersom jeg for det første har fått forbud mot flere kar i huset, og for det andre absolutt ikke har plass til flere (med mindre jeg hiver ut TVen, og jeg er alt for glad i film til at det skjer). Men da blir det tid å planlegge i alle fall.

Jeg har lest en del allerede, laget meg bokmerker med fine infosider, og jeg føler jeg har sånn ca oversikt over hva som trengs av utstyr. I tillegg har jeg forsett meg på bilder, blant annet av MCs nanokar, og lest gjennom tråden om karet et par-tre ganger. Det blir nok et slikt nanokar på rundt 60 liter jeg skal ha, riktignok er det vanskeligere å holde vannverdiene stabile, men går det fullstendig galt av andre grunner så har jeg ikke brukt fullt så mye penger som jeg ville gjort på et større kar. For å få litt mer vann slik at vannverdiene blir lettere å holde styr på tenker jeg å lage til en sump utenfor karet. Lenger i planleggingen har jeg ikke kommet, jeg tok meg jo egentlig fri fra jobb denne helga for å få gjort unna siste del av eksamenslesinga (og droppet også storauksjonen i akvarieklubben pga det), ikke for å planlegge oppsett av nytt akvarie. :p

PS: Dyrehagen, jeg sølte vann hele tiden lenge før jeg fikk kulefisk. Kanskje det heller hører sammen med vimsete blondiner og akvarier? ;p Vannalarm, det ønsker jeg meg!
Æsj, kjipt å komme tomhendt hjem fra dyrebutikken når man dro dit kun for å handle. :/ Jeg var innom den nye dyrebutikken for å handle flere C. panda (tre er aaalt for lite), men de hadde bare 1,5 igjen (= en levende og en død), og jeg tok ikke sjansen på å kjøpe den siste gjenlevende. De hadde visstnok fått dem før helga, men nå var det altså bare en igjen av uvisse grunner. Men de hadde mye annet nytt der også, blant annet klovnekilli (jeg har aldri før sett en eneste killi her i byen), et helt kar stappet med dvergkuler, og et kar med tre Tetraodon palembangensis/dragon puffers.

Sistnevnte kar var ganske stort, men totalt uten innredning, og de store botiane av etellerannet slag sto klemt bak filteret. Jeg har aldri sett andre kulefisker enn dvergkulefisk i "levende live" før, så det var morsomt å se disse kulene på annet enn bilder. Det var tydelig at de betraktet meg, ja. Men jeg må si at å ha en fisk som mesteparten av tida ligger i ro og venter på at maten skal komme spaserende forbi (og attpåtil krever hele karet alene) ikke egentlig frister så mye, selv om fisken i seg selv egentlig var ganske tøff.

Ellers tilbringer jeg en del tid på nano-reef.com for tiden. Det er tvilsomt at det blir saltvann på meg med det første, for får jeg først ræva i gir og flytter for meg selv tviler jeg på at jeg blir å ha 6-10 000 til overs til å starte saltvannsakvarie. *sukk*
Æsj, kulekaret er dekket av alger igjen. :/ *sukk* Skal tro om kulene begynner å beite alger om jeg sulter dem noen dager..? Hehe, neida, kulene skal slippe å måtte gnafse alger. Jeg får heller bare bruke algeskrapa oftere. Det tar jo ikke sååå lang tid akkurat. Men så var det hele greia med å finne den fram. Æsj, tar det i morgen. :p
Hurra! Jeg kom akkurat hjem med fem C. sterbai til 199,- til sammen. Her får man vanligvis ikke to stk engang for den prisen...
Ingen dårlig pris det Og ikke en dårlig cory, heller. Sterbai har en spesiell plass i hjertet mitt, ettersom det var den første coryen jeg kjøpte.
Og jeg klarte det igjen. X antall liter vann på gulvet...

Jeg skiftet vann på 64-literen og 43-literen uten problemer. Så skulle jeg ta 96-literen, og samtidig åpne filteret pga at gjennomstrømmingen var blitt fryktelig dårlig der. Dårlig ide, for filteret ville selvfølgelig ikke starte igjen. Og det ble fram og tilbake, med suging på utblåsslangen og løsningen min fra filteret i 64-literen ikke ville starte - pumping av vann inn i innsuget ved hjelp av pumpa jeg bruker til å pumpe vann opp fra bøttene ved vannbytte.

Sistnevnte gikk selvfølgelig som sist, vannspruten sto ut fra utblåset, og det ble vann over alt ettersom jeg hadde tatt av armaturet - akkurat som sist. Jeg satte på armaturet igjen og fikk etter mye om og men igang pumpa igjen. Men det var en lyd av den som ikke skulle være der.

Så det ble opp med pumpa igjen, og jeg fant synderen, det var som jeg trodde impellerdingsen, eller hva det nå er som sitter under lokket, som ikke var festet ordentlig. Dingsen ble festet igjen, lokket satt på, og *pjuh*, filteret gikk som normalt igjen, gjennomstrømmingen var mye bedre, og eneste ulyden var av litt luft som enda var igjen i systemet. Lykkelig slutt denne gangen også, så får jeg bare håpe at jeg var rask nok til at ikke filterbakteriene begynte å ta kvelden.

Da har jeg kun 54-literen igjen. Håper det går like greit som de to første. Vannsøl på parketten i stua er ikke akkurat populært...

Jeg skulle egentlig vært på jobb om en halvtime, men ettersom jeg har en snill sjef og det ikke gjør noe om taxien står parkert litt, så får jeg gjort meg ferdig før jobb. Nå hadde det nemlig vært godt med en dusj, og ikke minst mat. Håper det blir lenge til neste gang jeg slipper å styre med de utvendige filtrene!
Jeg tror vi burde starte en egen tråd her på AF: 1001 måter å søle vann på. Og jeg tror vi to ville ha hatt flesteparten av innleggene? ;-D
Den er jeg med på! Hvis ikke du alt har startet den til jeg er ferdig på jobb i morgen tidlig, så starter jeg den da.

54-literen gikk heldigvis greit å skifte vann på, det ble bare ca en desiliter vann på golvet.
Jeg må si eplesnegler vokser fort! Min bror og jeg har en ved navn Todd i 54-literen, og da vi kjøpte han for rundt ett år siden var han bittebitteliten. Etter det har han vokst ekstremmye i rykk og napp, og nå nettopp oppdaget jeg at han igjen har blitt en god del større "over natta". Jeg oppdaget og at en av tigersneglene har vært så frekk og sett sitt snitt til å legge egg på skallet hans...
Under vannbyttet i går klarte jeg på et underfundig vis å fange en av kulene i slamsugerklokka. Heldigvis var det ikke mye trykk, så han bare svømte rundt som om dette var hverdagslig kost. Ikke ville han ut heller, men svømte oppover når jeg løftet slamsugeren opp. Jeg sølte forresten ikke en eneste dråpe vann i går, for første gang! Riktignok hadde jeg bare tid til å ta kulekaret, men likevel.

Jeg er litt bekymret for to av kulefiskene. De har blitt fryktelig tynne, og den ene spiser ikke når jeg mater, han svømmer kun rundt og studerer alt for å se etter noe spisende. Jeg kan ikke egentlig huske å ha sett han spise mygglarver i det hele tatt. Den andre spiser, men er fryktelig tynn for det. Den tredje kulefisken spiser som om den får betalt, og snapper gjerne maten foran nesa (og fra munnen) på den lille tynne. Så for å sikre at den minste får nok mat, får dermed den griske i seg alt for mye og ender med skikkelig kul på magen etter hvert måltid. I det siste har jeg utviklet en teknikk til å lure matvraket til ene enden av karet mens jeg kan mate minstemann i den andre enden, men likevel klarer han å forspise seg hver gang. Jeg frykter at det er noe innvollsorm på gang hos de tynne kulene, så jeg har bestilt prazipro og skal kjøre en kur for sikkerhets skyld. Får bare håpe at medisinen går ubemerket gjennom tolla... :S
I dag fikk jeg e-post fra Rocky Mountain om at jeg har fått tilbakebetalt pengene for medisinen jeg bestilte. Jeg prøvde meg nemlig på en snikbestilling, hvor jeg bestilte tre istedenfor de krevde fire flaskene, for å komme under tollgrensa. Det var i alle fall verdt et forsøk. :p Men da blir det ikke bestilling fra RMD fra meg, fire flasker inkludert moms ++ kommer på 4-500 kroner, og når da risikoen for at de ikke slipper gjennom tolla er veldig stor så tar jeg ikke sjansen på å bestille. Istedenfor la jeg ut en annonse her på forumet, og innen svært kort tid hadde jeg fått to henvendelser! Så da ordnet det seg likevel, mye billigere og uten risikoen for at tolla tar medisinen.
Endelig har jeg fått tatt bilde av det nye oppsettet i 96-literen. Det er ikke helt slik jeg vil ha det ennå, det mangler noen planter jeg vil ha. Dermed er det veldig tomt på høyre side og i midten bak.

[External Image]
Bildet er tatt rett etter et vannskifte, så det er litt grums i vannet som ikke er der til vanlig.

I går kjøpte jeg 11 rødmunntetra (skulle ha 10 men kunne ikke la det være igjen én enslig stakkar i butikkakvariet), og dette er virkelig stimfisk! Nydelige farger har de også.
Hvordan i huleste greier dere alle å få akvariene til å se så flotte ut? Mine nekter å se fine ut, uansett hvor mye jeg forsøker. Som du sikkert skjønner, synes jeg det ble flott, Judosola!
Jeg fikk dactymor i posten i dag, så nå har jeg startet behandlingen. Kulene ser heldigvis ikke ut til å bry seg nevneverdig om medisinen i vannet, men de er litt usikre på luftpumpen jeg satte inn. Jeg skjønner dem egentlig godt, det er jo et avsindig bråk av tingesten... Det eneste jeg kanskje ser i forskjell på adferd er at Matvraket jager Minsten og Kule 1 noe mer enn vanlig, men det er sikkert bare tilfeldig. Legger ved noen bilder av fiskene, helt uten fargekorrigering osv, poenget er bare å få fram hvordan de ser ut.

Matvraket (tror forøvrig dette er en hann):
[External Image]
Han ser helt normal ut...

...i motsetning til Minsten (som jeg trooor kan være en hun):
[External Image]

og Kule 1 (tror dette også er en hann):
[External Image]
Bildet lyver litt, han ser mye tynnere ut i virkeligheten.
Inger Anne
Hvordan i huleste greier dere alle å få akvariene til å se så flotte ut? Mine nekter å se fine ut, uansett hvor mye jeg forsøker. Som du sikkert skjønner, synes jeg det ble flott, Judosola!


Tuuuusen takk! Det ser ikke sååå flott ut egentlig, bruker det som midlertidig lagringsplass for noen planteavleggere jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av (disse var tatt ut for fotoseansen, men er nå tilbake på sin sedvanlige plass som flyteplanter i karet...:p).

Oj, det var bra jeg satt her! Kom nemlig på at jeg hadde glemt å putte i kontakten til filteret etter å ha skiftet vann der for en time siden... :S Heldigvis er det innvendig filter, så det burde gå bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap