Solveig sin tråd (side 7)

Men, huff, de to kulene var tynne, ja. Jeg håper det går bra, og at de begynner å spise igjen etter medisineringen. Ingen tvil om at det trengs!

Det siste bildet er nok en hann, ja. Jeg ser en "rynke" bak øyet. De to andre er litt vanskeligere, ettersom de ikke er helt i riktig vinkel for identifikasjon.
Minsten spiser, men er den som er tynnest. Det er en av grunnene til at jeg mistenker innvollsorm. Kule 1 virrer rundt på konstant jakt etter snegler eller annet spiselig, men er overhodet ikke interessert i mygglarver. Matvraket spiser både sin og de andre sin mat, han slipper gjerne det han har i munnen for å stjele Minsten sin mat, for så å svømme tilbake og plukke opp sin egen mat igjen...

Både Kule 1 og Matvraket har tydelige rynker bak øynene. Kule 1 har hatt det hele tiden, mens Matvraket ikke har fått det for nå nylig, etter å ha vokst en hel masse. Minsten har ikke vokst noe, så tror kanskje det er tidlig å se etter rynker. De skal få ordentlige navn etter at jeg er ferdig med medisineringen. Da blir det to (eller tre) romerske keisere og kanskje ei gudinne.
Det er mulig at jeg bare ser det jeg vil, men jeg synes faktisk at fiskene ser ørlite grann bedre ut i dag. I alle fall har de mye klarere farger, og Minsten ser mye mer normalvektig ut nå rett etter foring. I tillegg virket hun modigere ved matfatet og ga ikke fra seg maten sin til herr Matvrak sånn uten videre, hun klarte faktisk å beholde mesteparten de fleste gangene han prøvde seg. Får håpe bedringen ikke bare er noe jeg innbiller meg. Kulene ser fremdeles ut til å takle medisinbehandlingen strålende, og har til nå ikke vist noe tegn på stress eller endret adferd. Riktignok har jeg vært på klatrekurs store deler av dagen så jeg har ikke fått studert dem så veldig mye, men det jeg har sett de siste par timene ser i alle fall ikke negativt ut.
Jeg glemte forresten å nevne at medisinen hadde perfekt innpakningspapir: en avisartikkel om en undervannsfotograf/dykker som hadde tatt en masse bilder av saltvannsfisk! Perfekt lesestoff, og kjempefine bilder.
Lurte på om du kom til å legge merke til den, ja Det var faktisk helt tilfeldig at jeg endte opp med akkurat den avisen til innpakning, men syntes det var passende. Veldig glad for at fiskene dine ser ut til å komme seg. De så fryktelig tynne ut.
Det gleder meg å høre at det går bedre! Det er ekstra vanskelig med dvergkuler, fordi de er så små. De har liksom ikke å mye å gå på når de ikke får i seg nok næring. De større kulene tåler å være syke lengre, tross alt, hvis man kan påstå at noen tåler å være syke, da.
I dag valgte jeg å avlive Kule 1, han som ikke spiste. Jeg hadde ikke sett han siden før helga, så jeg trodde han allerede var død da han plutselig kom flytende fram under foringstid i dag. Flytende, for det var ikke mye svømming han gjorde. Han klarte ikke å holde balansen, bikket litt over til siden, og kræsjet i akvariegrusen. I tillegg var fargene hannes helt forandret. Sist jeg så han hadde han de fargene han har hatt siden jeg fikk han, lyse farger, som viser at det er han som er sjefen i karet. Nå var han helt mørk, nesten helbrun. Han så ut til å ha det helt forferdelig, så jeg valgte å avlive ham, istedenfor å la han pines de få siste timene han ville klart å holde seg i live. Tross alt har han gått uten annen mat enn muligens noen snegler i alle fall i to måneder. Da jeg kjøpte kulene var han den største og sunnest utseende av de tre, nå var han ikke engang en tredjedel av den størrelsen, kun skinn, bein og store, nydelige øyne.

Et lyspunkt er i alle fall at minsten er blitt veldig mye bedre. Jeg fant ut at det beste ville være å fange matvraket i en fødekasse jeg hadde liggende slik at han ikke spiste seg i hjel mens jeg prøvde å få nok mat i minsten. Det har funket utrolig bra, og minsten ser mye bedre ut nå, h*n er ikke like sykelig tynn lenger. For sikkerhets skyld har jeg bestilt medisinert for fra Rocky Mountain, i tilfelle dactymorbehandlingen ikke tok alt av parasitter. Det kunne man bestille uten at det gikk over tollgrensa, dessverre kom det ikke tidlig nok til at jeg fikk prøvd det på alle tre kulene. Men det er jo ikke sikkert at jeg får dem til å spise det.
Lenge siden ei oppdatering her nå.

Minsten greide seg ikke, dessverre. Eller kanskje det var like greit, så tynn som h*n var. Så nå er det kun Nero (matvraket) igjen i karet. Han skal få to nye venner etterhvert, når jeg har flyttet.

Jeg har kjøpt to kakadueciklider til 96-literen, de ukene de har vært her har det sett ut til at det går greit med kun to. Men ser jeg noen tegn på trøbbel så kjøper jeg en til hunn. Til å begynne med var de fryktelig sky, men kommer nå frem i forventning av å få mat så fort jeg viser meg i nærheten av karet. Jeg var forøvrig usikker på om det kanskje ville bli for fullt på bunnen med nesten utelukkende bunnfisk, men det ser ut til å gå veldig bra, ingen virker å bli plaget av andre. Flotte greier. Jeg skal ikke ha noe mer fisk i det karet heller, annet enn kanskje en liten utvidelse av corystimen.

Ellers skal jeg flytte i løpet av en måneds tid. Jeg ser ikke helt fram til selve akvarieflyttingen, men gleder meg til å få ordentlig plass og endelig kunne bo for meg selv. Da kan jeg også sette opp de to småkarene på rett under 20 liter, jeg tenkte å ha røde krystallreker i det ene og sorte biereker i det andre, hvis jeg får tak på. Og jeg kan få satt igang sneglefarmen også, det vil nok kula (og senere kulene) sette pris på.

Ettersom jeg nå får mye bedre plass, vurderte jeg ei stund å sette opp et lite kar med mangrovekrabbe(r), så fant jeg ut at det ville være mye morsommere med et brakkvannskar med ei åttetallskule, men nå har jeg bestemt meg for å gå for et saltvannskar på 150-200 liter heller. Det blir ikke satt opp med det første, jeg må spare litt først slik at jeg har råd. Jeg har nettopp måtte betale nærmere 10.000,- for å reparere bilen, jeg må ut med en del tusen for å kjøpe vaskemaskin, komfyr, fryser o.l., og jeg burde kjøpt ny datamaskin ettersom den snart fire år gamle velbrukte bærbare macen min begynner å bli litt sliten. I tillegg skulle jeg gjerne vært på en liten ferie i år, så saltvannskar er det nok ikke budsjett til for øyeblikket. Men jeg skal vel klare å skrape sammen nok penger til det om ikke så alt for lang tid. I mellomtiden skal jeg lese meg ordentlig opp på emnet slik at jeg har basiskunnskapen inne innen jeg starter.
Da har jeg tatt det første skrittet mot min nye karriere som saltvannsakvarist. Jeg har kjøpt en brukt nivåføler til etterfylling av ferskvann, og har lagt inn bud på lys. Hadde jeg fått svar på akvarieannonsen jeg har lagt inn spørsmål på for ei uke siden er jeg ganske sikker på at jeg hadde hatt akvarie også. Dette blir gøy! Fryktelig dyrt, men gøy! Og fortsetter jeg å finne tak på billig, brukt utstyr så sparer jeg jo en del også. Kveldene for tiden går med på å lese om saltvann istedenfor å lese genetikk, mikrobiologi, cellebiologi og biokjemi, som jeg egentlig burde lese på ettersom jeg har eksamen 13. juni (fin dato å ha eksamen på, ikke sant? :S)...

Jeg håper å kunne flytte møblene mine til leiligheten i løpet av neste uke, så kanskje har jeg selv fått flyttet i løpet av de nærmeste to ukene. Jeg gleder meg!
Jeg våknet opp for cirka to timer siden. Passe trøtt kikket jeg bort i retning vhs-spilleren for å finne ut hva klokka var. PANG! Lysvåken! Displayet var sort! Uæææææ! Strømmen var gått! Men det var litt merkelig, for jeg hørte ei vifte som gikk i et rom rett over gangen. Prøvde å skru på lyset over senga. Ingen reaksjon. Panikk. Sprang opp ut i gangen, opp trappa, der var det lys. "Strømmen har gått!!!" "Hæææ?" "Strømmen har gått, kom!!!!" Pappa kom i snegletempo, ei sikring må ha vært gått, hva så? Mamma lurte på hva som foregikk, jeg i panikk "Strømmen har gått!" mens jeg sprang fram og tilbake, katastrofefølelsen kom nærmere og nærmere. Mamma tok det hele mer alvorlig enn pappa, hun har i alle fall orket å følge sånn halvveis med når jeg har snakket akvarie.

Sikringsskapet er rett utenfor romdøra mi, men jeg tenkte tydeligvis ikke tanken på å sjekke det sjøl. Pappa fant ut at ei sikring var gått, men kunne ikke finne ei ny. Ennå mer panikk. Mens mamma var på vei å få på seg en jakke for å dra og kjøpe ny, fant jeg ut at jeg skulle sjekke timerene. Rundt 1??? Wæææææh! Alt for lenge. Full panikk. Nei, vent, det gikk ikke an, jeg var jo våken til i halv fire-tida, og da var det strøm. Sjekke igjen. 7. Altså 3 timer. "Mamma, det er ingen vits i å dra, bakteriene er døde uansett." Akkurat da fant pappa ei ekstra sikring.

Jeg tenkte ikke på å skylle filtrene først, ville bare ha alt i gang så fort som mulig. Sikringen ble skiftet og filtrene startet. Jeg satte meg på AF og søkte på strømbrudd, jeg har lest mange tråder om emnet men fant ut jeg skulle lese litt til. Kom til konklusjonen at jeg burde skylle filtrene. Ut med kontaktene. Tappet vann fra karet i ei tilitersbøtte og åpnet filteret på 96-literen. Ropte på mamma for å komme å lukte, jeg er syk så har ikke luktesans. Ingen svar, så måtte springe opp for å hente henne. "Å fy ***". Filteret luktet visst ikke godt. "Lukter det myr?" "Ja." Pjuh. Da var ingenting begynt å råtne i alle fall.

Tok all innmat ut og skylte de forskjellige delene. Satte det igang igjen. Så kom turen til kulefiskkaret. Samme prosedyre, men mamma slapp å lukte igjen. Oppdaget at det innvendige filteret i rekekaret ved siden av kulekaret ikke gikk. Tok ikke det så tungt ettersom det tross alt er innvendig og bakteriene nok hadde klart seg nogenlunde bra der. Alt var satt sammen i det utvendige filteret igjen, og satte i kontakten. Ingen reaksjon. Diverse metoder ble utprøvd, suging på utblåset, Nero, kulefisken, ble fanget i ei fødekasse slik at jeg kunne arbeide fritt uten at han kom til skade, dyttet innsuget lenger under vann. Fremdeles ingen reaksjon.

Tidligere har jeg brukt pumpa jeg bruker for å fylle vann i akvariene ved vannskift til å få igang kranglete utvendige filter etter stans. Orket ikke styret med å ha pumpa i nytt vann (har ei bøtte med ferdigjusterte vannverdier stående rett utenfor døren pga jeg skulle ta vannbytte på kulekaret i løpet av helga), da måtte jeg ha flyttet bøtta med 25 liter vann inn til karet gjennom et vanvittig rot, eller hatt noen til å stoppe og starte pumpa fra utenfor. Kom på at jeg jo har ei annen pumpe, sprang og hentet den, kuttet av 10 cm av slangen jeg kobler til "fyllepumpa" for å få til en overgang, filteret har mindre slangedimensjon. Puttet pumpa i akvariet og koblet til innsugsslangen. Åpnet alle sluser og satte igang filteret. Startet pumpa. Oj så skittent! Men det kom i alle fall vann ut av utblåset! Stoppet pumpa. Det kom fremdeles vann ut, og filteret var sluttet å lage ulyder. Stoppet filteret, koblet alt tilbake der det skulle være og startet filteret igjen, alt fungerte.

Tappet litt vann ut fra rekekaret, ikke mer enn at filteret ikke ville suge luft når jeg fikk det igang igjen. Tok ut filteret, renset impelleren og prøvde om pumpehodet fungerte. Det gjorde det, og svampen ble skylt, filteret satt sammen igjen og plassert i karet. Satte i kontakten igjen, og filteret fungerte. Mamma dro på butikken med beskjed om å kjøpe ammoniakktest (som jeg selvsagt ikke har, alle karene mine har jo vært godt innkjørt........).

Det skal skiftes vann på alle karene i løpet av dagen, etterpå skal de få noe bakteriegugge fra filteret i 54-literen, som står i stua og dermed ikke ble berørt av sikringen som gikk. Jeg tror det vil gå bra, det finnes jo eksempler på mye mer langvarige filterstanser som har gått smertefritt, men jeg velger å se på mye av bakteriekulturen i karene som tapt, for sikkerhets skyld. Alarm som varsler om strømmen forsvinner skal i alle fall kjøpes inn.

Ups, Nero er jo fremdeles i fødekassa, stakkars. Slipper han ut nå, så får jeg eventuelt fange han inn igjen når jeg skal skifte vann seinere. Han har en lei tendens til å absolutt skulle inn i slamsugerklokka...

Nå skal jeg spise frokost.
Huff, ble jo rent stressa og sliten bare av å lese jeg! Litt av en start på dagen

Håper det vil gå bra etter strømstansen!!
Oj, har du faktisk lest alt jeg skrev? Imponerende. :p Det tok 40 minutter å skrive alt...

Jeg har roet meg ned nå, og ser egentlig ganske lyst på ting. Jeg har jo tross alt et innkjørt filter som ikke ble berørt av strømstansen. Riktignok er det ikke så stort, men det burde være litt bakterier til hvert av de andre karene, slik at de i alle fall ikke blir helt bakteriefrie. På innsuget på de utvendige filtrene har jeg jo også en stor bit blåsvamp, så noe bakterier er det nok der og. Hadde strømmen vært borte i hele huset og over lengre tid hadde det nok vært verre.

Ammoniakktesten ble ikke kjøpt, mamma ringte, som hun hadde fått beskjed om for at jeg skulle være sikker på at det var rett, og fortalte at den kostet 200 kroner. Altså får jeg den billigere fra nettbutikk INKLUDERT frakt. Jeg skal heller ta ekstra vannbytter de nærmeste dagene og følge nøye med på fiskene til jeg kan begynne å måle for nitritt. Så blir det handlet inn ammoniakktest neste gang jeg tar ei stor bestilling fra nett (det blir ikke så lenge til, bare jeg har funnet ut nøyaktig hva jeg skal ha og har penger til det skal jeg bestille en del saltvannsutstyr). Så har jeg til en evt. neste krise.

Jeg gleder meg til jeg har flyttet og får større plass! Vannbytter og slikt blir mye lettere da. Nå har jeg ca 2-3 kvm ledig gulvplass, og så rotete jeg er så er det kanskje en kvart kvm som ikke er dekket av klær, esker, bøker, slanger, ryggsekker, bøtter, papir til skriveren, konvolutter, små akvarier eller annet. Ikke en god kombinasjon når man er så flink til å søle vann som meg. :p

Nå tror jeg jeg skal sette igang vannbytte på kulefiskkaret, men først skal jeg tappe vann i bøtter slik at vannet får stått og temperert seg litt før jeg skifter vann i de andre karene. Det er varme i gulvet i gangen utenfor døra (yttergangen/vindfanget på ca 2 kvm), og med en varmekolbe i vannet i tillegg burde det gå fort å få varmet det til ca 17-18 grader.
For å gjøre dagen enda bedre oppdaget jeg at tidenes måsedrit dekker halve frontruta på bilen min når jeg stakk hodet ut av døra nettopp... :/ Jaja, en god nyhet er i alle fall at min første saltvannsting ble sendt i dag.

NÅ skal jeg starte vannskift. Tror jeg... Er ikke egentlig i form til å drive med slikt ettersom jeg er syk, men må jeg så må jeg.
Heisann
Måtte bare stikke innom tråden din, ettersom jeg så at du hadde corydoras pygmaeus Syns de er de søteste fiskene :p Ble også veldig glad når jeg så at du hadde fått kjøpt dem i Tromsø, det betyr at det er jo ikke helt umulig at jeg kan få utvidet min "flokk" på seks når jeg får flyttet nordover

Sandra
Heihei. C. pygmaeus er søte ja, en av favorittcoryene mine sammen med C. panda. Det er i alle fall to av butikkene her oppe jeg har sett pygmaeus i, og en av dem har de inne jevnlig, så sant de er å finne på listene når det bestilles. Så det er store muligheter for å få utvidet flokken din, bare du har litt tålmodighet.
Så har det jeg fryktet skjedd, Nero ser ut til å ha fått innvollsorm han også (det hadde vært rart om han ikke fikk det, men jeg håpet i det lengste). Selvfølgelig brøt det ut nå som jeg ikke bor i samme hus som akvariene mine, aargh. Jeg flyttet for et par-tre uker siden, men har ikke fått med meg akvariene ennå, til det må jeg vente til foreldrene mine kommer hjem fra ferie slik at jeg har stor nok bil til å få flyttet dem i (bilen min er fryktelig liten). Så i mellomtiden er jeg innom ca annenhver dag for å mate og skifte vann. Selvsagt spiser han ikke dewormer-medisinen fra Rocky Mountain, så nå har jeg bestilt medisin med flubendazole i, etter å ha plukket opp en link her på siden. Forhåpentligvis kommer det fort fram (og ikke minst gjennom tollen) slik at jeg kanskje klarer å redde Nero.

Ellers planlegger jeg fremdeles oppsett av saltvannsakvarie, og har fått tak på noe utstyr brukt, bl.a. lys. Forhåpentligvis får jeg tak på brukt skummer også etter hvert, ettersom den koster en del. Karet blir et langtidsprosjekt, både pga det er dyrt og jeg ikke har lyst til å haste inn i det for så å gå på en smell.
I dag dumpet brevet med medisinen ned i postkassa mi, etter overraskende imponerende kort tid. Dermed var det avgårde for å bytte vann på 64-litern og få medisin i karet. Så er det bare å krysse fingrene for at denne medisinen har virkning.

Jeg er også endelig klar til å sette opp en 19-liter til røde krystallreker. 96-litern har stått på en kommode siden jeg kjøpte den, men nå når den skal flyttes har jeg kjøpt et bord til den. Bordet står klart her til karet kommer, og 19-literen får akkurat plass i den ene hylla, men kun hvis jeg tar av armaturet. Jeg får finne ei løsning på lyset, kanskje kutte av litt plast fra armaturet (det er bare noen få mm for bredt, det går akkurat an å presse det inn, men jeg er redd bordet blir stående i spenn slik at det kollapser eller noe slikt, så jeg tar ikke sjansen på det). Jeg har også en arcadia arcpod liggende som kanskje kan brukes, men den er egentlig satt av til å bruke på det hjemmelagde karet som står på loftet til foreldrene mine. Planen er å sette opp 19-literen i løpet av helga, hvis jeg orker å sette igang med vasking og maling av bakveggen. Endelig får jeg vann i hus igjen!
Jeg fant et annet bord jeg tror går an å bruke til å ha begge småakvariene på. Det skal males/lakkes for å bli litt mer motstandsdyktig mot vannsøl, så jeg har utsatt oppsettingen av krystallrekekarene. Planen er å ha et kar med røde krystallreker og ett med sorte biereker, hvis jeg får tak på noen.

Saltvannsprosjektet mitt går fremover, jeg har til nå lys, sirkulasjonspumper og nivåføler med pumpe, og skummer og refraktometer (til å måle saltnivå) er på vei i posten. Så det jeg mangler av utstyr er vel noe å ha vannet i... :p Jeg tror jeg skal bestille et akvarie til uka, og muligens blir jeg å lage bord selv (jeg har blitt i litt selvbyggerhumør og vurderer å snekre meg ei solseng ettersom jeg ikke fant akkurat slik som jeg vil ha i butikken). Så skal jeg også ha et osmoseanlegg og noen flere bøtter, og det er vel det jeg har tenkt å ha av teknisk utstyr til å begynne med. Så da kan jeg snart starte opp! Hurra! Eller, jeg må vel vente til jeg har nok penger til levendestein, sand, vanntester og saltvannsmix før jeg setter ordentlig i gang. Jeg jobber et par dager ekstra denne uka + 4 dager ekstra neste uke, så det blir noe ekstra penger i alle fall. Jeg er faktisk egentlig på jobb nå, er bare hjemom for å lage meg noe mat.
I dag kom refraktometeret i posten. Det var overraskende kort leveringstid på det, jeg bestilte vel i forrige uke tror jeg. I alle fall ble det sendt fra Hong Kong 9. juli og nådde Oslo på fredag, så det gikk jo fortere å få det til Norge enn det vanligvis tar å sende post innenlands. I tillegg var det svært billig, med frakt kom det på cirka 170 kroner og dermed slapp jeg å betale moms også. Det fulgte tilogmed med bæreveske og en pose ekstra pipetter. Nå trenger jeg bare et osmoseanlegg evt en skvett destillert vann slik at jeg får kalibrert det.

Jeg var også innom dyrebutikken og bestilte akvariet i dag. Det blir et på 248 liter med målene 110x45x50. Aller helst skulle jeg hatt 100x50x50, men det fantes ikke i katalogen. Så var det bordbyggingen...

Jeg må også legge til at før var det om å gjøre å få opp akvariet fortest mulig, nå merker jeg at prosessen med å få alt på plass egentlig er vel så morsom som når akvariet er kommet igang med dyr og alt. Under prosessen har man jo noe å planlegge, tenke på og glede seg til/over, i tillegg til at man har en ekstra grunn til å sitte på internett og lese om akvarier.
Dette skulle egentlig bli et innlegg med godt humør, men slik ble det ikke. Jeg var å hentet skummeren på posten i dag, og da jeg åpnet esken og tok den ut var den ødelagt. Jeg har sendt beskjed til han jeg kjøpte den av og skal ta den med tilbake til posten i morgen for å fylle ut skademeldingsskjema, så forhåpentligvis ordner det seg. Det er jo for j...... å ha betalt 2000 kroner for noe som er ødelagt. Dagen er definitivt ødelagt, dette la til og med en stor demper på gleden over at jeg reiser til Afrika på ferie neste helg.

Blæh, dritdag. I tillegg har det pissregnet hele dagen og jeg er supertrøtt etter jobbinga i helga. Buktafestivalen tok på, det sier jo litt når det er flere tusen mennesker som skal hjem og jeg kjører en av kun 80-100 taxier.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap