Solveig sin tråd (side 8)

Selvsagt glemte jeg bildene av den ødelagte skummeren.





Knekt helt av:
[External Image]

Og sprekk rundt:
[External Image]
Bilder av resten av saltvannsutstyret:




HQI-lampa: [External Image]

[External Image]

Sirkulasjonspumpene, som begge har et heftig magnetfeste (det ene ligger foran):
[External Image]
Nivåføleren m/doseringspumpe (hoi, det skal bli gøy å finne ut hvordan dette systemet virker... :S):
[External Image]

Refraktometeret og de ekstra pipettene:
[External Image]

Refraktometeret i den praktiske lille "veska" som fulgte med, som tilogmed inneholdt et lite ekstrarom for tidenes nusseligste skrujern (som brukes når man skal kalibrere refraktometeret):
[External Image]
Oooooh! Misunne, misunne! Jeg går også og sikler etter saltvann for tiden. Jeg vet jeg må begynne med det før eller senere, ettersom den ene kula mi skal ha saltvann når den blir større, men jeg skulle gjerne ha startet jeg. Men så var det de pengene, da... Av fare for å spørre om noe du allerede har sagt: hvor mye måtte du ut med for utstyret?
Jeg har nok ikke sagt prisen på noe av utstyret ennå, så det er ingen fare på ferde.

Skummerern er en Deltec APF 600, den betalte jeg 2000,- for, men den er jo ødelagt. Forhåpentligvis ordner det seg, har fått svar fra selger som skulle sjekke opp med forsikringen på pakken og slikt.

Lampa er ei Arcadia 150W metallhalogen, den betalte jeg 1000,- for.

Sirkulasjonspumpene er nye, de bestilte jeg fra Hon Kong. Merket er SunSun, det er delte meninger om dem, men det er det også om Tunze-pumpene jeg egentlig hadde tenkt å bestille og som koster 2-3 ganger så mye. Pumpene har forskjellig styrke, tror kanskje det var 5000 l/t og 3000 l/t, orker ikke sjekke. For begge to betalte jeg ca. 400,-. Jeg slapp også moms siden pakken var merket som "gift".

Nivåføleren og doseringspumpa betalte jeg 1200,- for.

Refraktometeret er også nytt, det bestilte jeg på e-bay og det kom på rundt 170,-, dermed ble det ikke moms å betale på det heller.

Alle prisene er inkludert frakt, og jeg synes jeg har fått utstyret ganske så billig mot hva det koster nytt fra butikk her i landet.
Hurra! I dag fikk jeg tak på levendestein til 30 kroner per kg! Riktignok er det tørrlagt stein, så den er ikke så veldig levende lenger. Men det er greit å ha til å fylle ut med, slik at jeg ikke trenger fullt så mange kg levendestein til nærmere 200 kr/kg. Det var flaks at jeg dro innom den butikken i dag for å se etter bord til akvariet og samtidig høre hva han skulle ha for steinen (jeg snakket med han om steinen i vår), for da fikk jeg til samme pris som ei som hadde handlet tidligere på dagen. Ettersom prisen var kun i dag slo jeg like gjerne til. Det ble nesten 13 kg, til den nette minisum av 380 kroner. Jeg skal få slengt ut noen bilder i løpet av kvelden også.

Min bror har kommet hjem fra ferie og har fått beskjed om å mate Nero to ganger for dagen. Da jeg var innom og skiftet vann tidligere i dag syntes jeg han så ut til å ha fått mer kjøtt på beina, men det kan også være fordi han hadde fått mat kun tre timer tidligere. Jeg håper det skal gå bra men har ikke de helt store forventningene. Ikke vet jeg om alt av innvollsorm er borte heller, fisken er såpass liten og beveger seg såpass fort at det er vanskelig å se om det henger noe ut av tarmen.

Jeg har også vært og fått ordnet med skademeldingsskjema for skummeren på posten. Det tar ca fire uker før det er behandlet, og i mellomtiden får jeg bare håpe at det går bra og at jeg får erstattet skummeren.
Hva er merket på refraktometeret, og hvor kjøpte du det? Jeg lurer på om jeg skal anskaffe et selv. Jeg har en egen evne til å knuse hydrometer, så det vil definitivt bli billigere i lengden.
Jeg lurer på om det var denne jeg kjøpte. Bildene stemmer i alle fall, og det er samme selger. Ellers er det bare å søke på refractometer på e-bay, så får du opp mange forskjellige. Jeg betalte som sagt under 200 kroner for mitt, og refraktometre skal være mye mer nøyaktige enn hydrometre (eller, hydrometre har visst en tendens til å være unøyaktige), så det kan være lurt å kjøpe et slikt. Senest i natt var det tatt opp i en tråd på saltvannsforum, og da kom de fram til at hydrometeret som ble brukt viste 1.025 når saliniteten egentlig var på 1.028, og det er jo en ikke ubetydelig forskjell.
Tusen takk, Judosola! Jeg har sjekket litt på the puffer forum (spurt om erfaringer med denne), og de sier den fungerer godt. Så da kommer jeg nok til å hoppe i det, jeg også.
Det var bra å høre at folk har gode erfaringer med den. Man må vel opp i flere hundre kroner for å få tak på slikt her hjemme, så å få en som fungerer like godt for under 200 kroner må man vel kalle for et godt kjøp.
De koster betydelig mer her hjemme ja! Så det var det som gjorde meg skeptisk da jeg så prisen. Så billige ting bruker å være, vel billige kvalitetsmessig også. Men prisene i Norge er nok litt stive i forhold til andre steder, kan jeg tenke meg.
Her er forresten linken til tråden der jeg spør.
Judosola
Hurra! I dag fikk jeg tak på levendestein til 30 kroner per kg! (...) Jeg skal få slengt ut noen bilder i løpet av kvelden også.


Hmm, de bildene får jeg ta etter ferien, måtte stue vekk alt av saltvannsutstyr, inkludert eska med steinene, i uteboden slik at det ble mulig å bevege seg over stuegulvet på en normal måte.

Dyrebutikken trodde de ble å sende inn bestilling til imazo om et par uker (de må bestille for en viss sum hvis det ikke skal bli fryktelig dyrt), så da har jeg karet ikke så veldig lenge etter jeg kommer hjem fra ferie. Ettersom bordet jeg så etter kun fantes i 110x40 cm og ikke 110x45 som jeg trenger er jeg nødt til å snekre et selv, ettersom jeg ikke orker å kjøpe bord til nærmere 2000 kroner. Hmmm, det skal bli et interessant prosjekt... Naboen til foreldrene mine er snekker, så jeg kan sikkert få han til å kvalitetssjekke det etter jeg er ferdig, slik at det ikke ender med hav på gulvet i stua.

Nero får nå mat tre ganger for dagen, og jeg synes han ser bedre ut for hver gang jeg er innom. Magen er i alle fall ikke like innsunket som den har vært. Min bror har og fått instrukser om å skifte vann minst to ganger i løpet av de to ukene jeg blir borte. De andre fiskene får klare seg uten vannbytte og med mat kun annen hver dag. Det burde gå bra til jeg kommer hjem om to uker, vi begynner flyttingen av karene et par dager etter jeg kommer hjem, og da blir det kun vann nok til å holde filtrene i gang som blir tatt vare på. Vi flytter ett kar for dagen, slik at jeg rekker å få nytt vann opp til rett temperatur innen de skal fylles. Det skal bli godt å få akvariene hit. Jeg har endelig fått satt i gang en sneglefarm etter at Malin sendte meg en haug med damsnegler for noen uker siden (tusen takk Malin! ).

I morgen drar jeg til Afrika! (huff så tomatrød jeg skal bli... :S det har ikke akkurat blitt mye sol på meg i sommer, kun på natta i taxien. Måtte kjøpe meg dyre solbriller pga jeg kjører taxi på NATTA, sykt nok. :p) Flyet til Gardermoen går 08.30, og flyet videre går ikke før 19. Så det blir nok til at jeg tar toget inn til Oslo og vandrer litt i (dyre)butikker. Jeg har ikke vært innom dyrebutikker andre plasser enn her i byen, så det skal bli interessant å se hvordan det er i forhold til utvalg og slikt. Jeg skal i alle fall innom den på Oslo city, ettersom det er den eneste jeg vet hvor er. :p
Da var jeg hjemme igjen, og til uka begynner flyttingen av akvariene. Jeg skulle egentlig gjøre klar bøtter med vann i løpet av dagen, men det får jeg heller gjøre i morgen. Det tar på å reise på natta, og jeg sov ca en halvtime på flyet fra tunisia og rundt 1,5 time på gardermoen mens vi ventet på flyet til tromsø. Ikke mye søvn siden 8 i går morges altså, så her er det ikke mye som blir gjort i dag. I tillegg fryser jeg, det var liksom litt varmere i afrika enn det er i tromsø...

Min bror har forresten gjort en god jobb med fiskematingen, Nero ser nesten litt tjukk ut nå, og det var utrolig godt å se etter at han har vært kun øyne, skinn og bein de siste månedene.
Hurra! Jeg hadde fått brev fra posten mens jeg var på ferie om at skummeren var utsatt for transportskade og at jeg måtte sende kvittering for dokumentasjon på verdien. Jeg sendte bankutskrift jeg hadde fått fra selger på e-post i går kveld, og fikk i løpet av dagen svar hvor det sto at det var i orden og at jeg får pengene for skummeren overført til kontoen min. Nå er jeg glad, jeg så for meg mye krangling fram og tilbake for å kanskje få tilbake en liten del av det jeg betalte for skummeren, men så får jeg tilbake hele summen etter bare bittelitt krangling og noe venting. Så fort jeg har fått pengene på konto skal jeg begynne å lete etter "ny" skummer.

I morgen skal rekekaret flyttes, og kanskje Nero sitt kar også (jeg må se om bøttene rommer nok vann til begge karene). Dermed blir det snart akvarier hjemme hos meg, og det skal bli godt etter over to måneder.
UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!!!!!!!! På vei hit, med både rekekaret (med reker og fisker i), kulefiskkaret + filteret og en pose med Nero i (som i tillegg har begynt å lekke), fikk mamma trøbbel med bilen og står fast i tunnellen under sundet mellom øya og fastlandet. Hva i alle dager skal jeg nå gjøre? :S Jeg har ikke stor nok bil til å få med meg noen av delene i, og bilen kan ikke taues hit for så å taues tilbake, aaaaaaah! Jeg har jo alt det nye vannet her, og mesteparten av det gamle vannet har jeg helt ut, så det går ikke an å starte opp karene igjen før de kommer hit. Og nå er det en halvtime siden vi kjørte avgårde og dermed stoppet det utvendige filteret, så dette kan jo umulig gå bra... :S Jeg har bøtta med filteret til rekekaret her, men det mest kritiske er jo det utvendige filteret. Jeg hadde planlagt alt ned til minste detalj, men forutså selvsagt ikke motorstopp på bilen. :S Huffhuffhuffhuffhuffhuffhuff.....
Pjuh, da var endelig akvariene i hus og filterne igang. Jeg dro tilbake og fikk satt igang det utvendige filteret med en gang og hentet filtergugge fra 54-litern som står i stua for sikkerhets skyld (det var gått over en time siden vi skrudde av filteret). Så presset vi akvariene inn i bilen min. 64-litern i baksetet festet med sikkerhetsbeltet (pledd mellom karet og beltet) og 43-litern i bagasjerommet med en madrass rundt tre av sidene og pledd på siste side.

Da alt annet var klart plasserte vi 30-litersbøtta med filterslangene, røttene og varmekolben på gulvet foran på passasjersiden, filtertønna på gulvet bak mitt sete og min bror på den lille delen som var igjen av baksetet med ei til bøtte med vann (30-litersbøtta måtte være nesten full for at filteret skulle kunne gå, så når selve flyttingen foregikk måtte vi ta noe av vannet over i ei annen bøtte for at det ikke skulle skvulpe over og ta med vannet slik at vi kunne starte filteret med en gang vi kom fram) på fanget og posen med Nero i i handa. Da vi kom fram var det rett inn for å sette igang filteret igjen, heldigvis startet det uten problemer denne gangen (jeg hadde en del problemer da jeg tømte karet og skulle ha filteret igang i bøtta ved siden av). Så ble karene båret inn og fylt opp.

Posen med Nero i ligger til tilvenning nå, og alt annet er igang (lysene på begge karene er av for å minske stress). Han så ikke helt pigg ut til å begynne med ettersom temperaturen var sunket fryktelig mye, men han ser ut til å komme seg. Jeg håper det går bra videre, dette har vært en traumatisk opplevelse både for meg og fiskene. Girkassen på bilen til foreldrene mine er mest sannsynlig gått, så det er ikke håp om å få flyttet 96-litern med det første, med mindre jeg kommer opp med ei smart løsning på det.
Pjuh, da var endelig alt av akvarier i hus, tilogmed det som skal bli saltvannskar fikk vi hentet, det kom til butikken i går. Flyttingen av 96-literen forløp mer eller mindre uten problemer, det verste var å fange fiskene. Jeg lot ålen være igjen i karet under flytting (det var noe vann + bunnlag igjen), det første han gjorde da jeg stakk hoven nedi vannet var å grave seg ned i sanden, så jeg orket rett og slett ikke å lete etter han for så å slite i en halvtime for å få fanget han (væråler er fryktelig vanskelige å fange, i alle fall min, og jeg er ikke så veeeldig god til å fange fisk heller). Dessverre ser det ut til at jeg kun har tre C. panda igjen. Jeg visste en hadde avgått med døden mens jeg var på ferie, men jeg trodde jeg hadde fem igjen i alle fall. Jeg har ikke sett noen døde (eller syke!) tidligere, men det var kun innsyn på to sider der jeg hadde karet før så det var veldig vanskelig å se. Jaja, da har jeg i alle fall ekstra god grunn til å utvide stimen litt.

Det ser ut til å gå veldig bra med Nero, så frisk er det veldig lenge siden jeg har sett han. Min bror har gjort en veldig god jobb med å mate han den siste måneden, så nå ser man ikke på han at han for kun få uker siden var fullstendig avmagret. Så får jeg håpe at all innvollsormen har tatt kvelden også, uansett skal jeg kjøre medisinkurer mot innvollsorm når jeg skaffer flere kuler (tre var et veldig fint antall å ha i det karet).
Huff og huff, dette blir dyrt. :S Har akkurat bestilt saltvannsutstyr for 4500,- kroner fra Tyskland. Men det er da skummer, RO-anlegg, vanntester, moonlight, 20 kg salt ++ varmekolbe og noen andre småting. Så alt i alt ble det ganske billig i forhold til prisene her hjemme. Men det blir nok ekstrajobbing på meg framover.
I dag fikk jeg utvidet C. panda-stimen med fem stykker. Jeg skal ha noen flere enn de åtte som er nå, men tar det gradvis. Jeg må først se om jeg mister noen flere av disse, og i så fall må jeg finne ut årsaken til at de dør. Har ikke sett noen sykdomstegn på noen av fiskene, men som sagt før har jeg mistet noen pandaer tidligere. Så fortsetter de å dø kan det ikke bare ha vært dårlige individer jeg hadde.

I løpet av uka har jeg også fått kjøpt noen nye planter til kulekaret og 96-literen. Nero fikk selskap av tre stengelplanter, to grønne cabomba (? de hurtigvoksende som bladene ser litt ut som nyttårsraketter på) og en rød variant som lignet de grønne i formen (irriterende at det ikke står navn på planter!). Den røde er plassert mellom de to grønne og sammen skaper de fine kontraster og farger i karet. Til 96-literen kjøpte jeg to valisneria nana og en av den samme røde typen som til kulekaret. Fiskene så ut til å sette pris på litt mer planter å svømme rundt i. Fra før av har jeg en Crinum calamistratum som jeg egentlig aldri trodde ville vokse noe særlig i karet mitt (jeg har aldri byttet lysrør i karet, og det blir to år gammelt i november...), men denne har nå vokst til giganstørrelse på det halve året jeg har hatt den. Den er ikke så veldig høy, men bladene er veldig lange. Da jeg kjøpte den var den bitteliten med korte blader. Javamosen vokser også som et ugress i det karet, men så er jo ikke den av de som er mest kresen på lys heller. Bilder får komme en annen dag.

Ellers var jeg på akvarieklubbmøte på tirsdag, og Nils fikk overtalt meg til å gå for sump til saltvannskaret. Boring av hull i karet skulle jeg også få hjelp til. Jeg hadde egentlig tenkt å droppe det pga jeg ikke egentlig skjønner så veldig mye av rørene som skal opp og ned og koblingene fram og tilbake, men får vel prøve å finne ut av det. I tillegg har jeg funnet ut at jeg ikke har tid til å bygge bord, så da må jeg kjøpe et ferdig. Ikke det at jeg har penger til å bruke på bord, men det får jeg heller låne fra studielånet til jeg får jobbet opp litt mer penger. Det er jo noen år til lånet skal betales tilbake så (men jeg skal prøve å bruke minst mulig av det, og heller bare ha det på konto som backup til krisetilfeller feks når bilen sier takk for seg). Jeg kjenner at jeg har lyst til å starte karet NÅ, men det blir jo litt vanskelig ettersom jeg mangler mesteparten av utstyret. Tålmodighet har aldri vært min sterke side, så denne hobbyen er kanskje ikke heeeelt rett for meg alltid. :p Men det skal sies at jeg de siste to årene har skjerpet tålmodigheten betraktelig i forbindelse med akvariene.
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap