Solveig sin tråd (side 9)

Hvis du har vanskelig for å skjønne alt rundt det med sump, anbefaler jeg deg å ta en titt inn i denne tråden jeg startet på TPF. Der fikk jeg en del nyttige linker.
Takk, her skal det leses! Har fått et svar på tråden jeg laget på aquafreaks i går, det var om hvordan få avrenningen lydløs, og jeg skjønte fint lite av rørsnakket. :p
Et sikkert tegn på at jeg har handlet litt for mye akvarieutstyr i det siste er at jeg husker kredittkortnr mitt utenat... :S

Forresten fikk jeg beskjed før helga om at varene mine er sendt fra tyskland, så forhåpentligvis har jeg dem om ikke så alt for lenge. Jeg har også begynt å skjønne litt mer av rørene jeg trenger.
Judosola
Et sikkert tegn på at jeg har handlet [I]litt[/I] for mye akvarieutstyr i det siste er at jeg husker kredittkortnr mitt utenat... :S.

Den der burde du legge ut i tråden "Du vet du er en akvaholiker når..." ;-D

Sørg for å gi en oppdatering på hvordan det går/hvordan du går fram, når du får varene i huset. Jeg kommer til å følge med i spenning! Det blir en stund til det blir saltvann på meg (det blir sakte innhandling av det jeg trenger - det blir liksom en saltvannsvare for hver bestilling av andre akvarieting. Det første nå blir bunnsubstrat, ettersom kula mi snart skal få flytte inn i akvariet som skal gjøres om til saltvannsakvarium med tiden, og da er det greit å ha bunnlaget på plass), så jeg har god tid til å lære av alle feilene dine...
Inger Anne
Den der burde du legge ut i tråden "Du vet du er en akvaholiker når..." ;-D


Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, god idé! Den burde passe godt inn i den tråden i alle fall...

Selvfølgelig blir alt nøye dokumentert her etterhvert som jeg kommer igang, noe må jeg jo ha å skrive her. :p Feil blir det nok nok å lære av også. Hehe. Så vet jeg i alle fall at jeg har minst én som bryr seg med å lese det jeg skriver her også.

Jeg har forresten bestilt et sånt akvariebord til karet, det var billigst og jeg fant ut at det blir det beste med tanke på plass til sump og annet utstyr under (de bordene med ferdige skap og hyller under er det jo ganske dårlig med plass til ting med lengde på i). Så skal jeg bygge det inn slik som i denne artikkelen og i tillegg ordne med noe støydempende materiale på innsiden for å få en mest mulig støyfri sump (huff, borre hull i akvariet, *grøss*. Men regner med Nils vet sånn ca hvordan det gjøres uten å knuse karet). Mulig foreldrene mine har noe våtromsmembran igjen fra oppussingen av badet som kan brukes også, slik at treet ikke trekker til seg vann med tiden (vet ikke om slikt kan brukes på tre, men det finner jeg vel ut av). Jeg gleder meg til å komme ordentlig igang!
Hurra! Jeg har akkurat vært og hentet pakken med varer fra tyskland på posten. Det var et slit å bære nærmere 30 kg (pakken med 20 kg salt var i eska) opp bakkene for å komme hjem, men vel verdt det når jeg kom inn og fikk pakket opp. Det er bare ei uke siden jeg fikk beskjed om at pakken var sendt, så det gikk jo lynraskt. På ordrehistorikken min på butikken jeg bestilte fra står det fremdeles at pakken ikke er sendt(...), så jeg har ikke kunnet spore den og visste dermed ikke at den var kommet til landet engang før jeg fikk hentelapp i postkassa. Wheeee! Da mangler jeg kun bord, rør og hull i karet til rørene. Og sump selvsagt.

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil ha et "ordentlig" akvarie som sump med refugium o.l., eller om jeg i første omgang kun kjører med en billig plastbalje. Velger jeg akvariumsløsningen blir sumpen maks rundt 60 liter, men velger jeg baljeløsningen blir sumpen rundt 110 liter, men da kan jeg sannsynligvis ikke lime inn vegger slik at jeg får delt opp sumpen. Med mindre jeg finner et lim til akvariebruk som limer plast/plast eller plast/glass, noe som jeg ikke tror er så veldig sannsynlig.
Da har jeg funnet en ny plan for de to småakvariene mine på rundt 20 liter (hmm, nevnte jeg at jeg har eksamen om en måned? :p). Planen var egentlig å ha røde krystallreker i det ene og biereker (av den sorte typen) i det andre, men biereker har jeg ikke sett til salgs og jeg har knøvlet så mye med å sette oppe karene (det er ennå ikke gjort...) at krystallrekeannonsene det var så mange av tidligere plutselig har forsvunnet, i tillegg til at det begynner å bli litt for sent til å sende reker hit til nordpolen, med tanke på utetemperaturen. Så da blir ny plan (klovne?)killi i det ene karet og dario dario i det andre (jeg vet det står 60 liter på denne i basen, men fisken blir maks 2,5 cm og er ikke så veldig aktiv, så skjønner ikke det helt? Så lenge vannverdiene er i orden burde det ikke være noe problem, men er det andre som mener noe annet er det bare å skrike ut). Glasskutter kjøpte jeg tidligere i uka for å kunne kutte glass til rominndeling i sump o.l., så da kan jeg kutte til et heldekkende dekkglass til killikaret, istedenfor det som hører til det ene akvariet, hvor det både mangler to hjørner og er et (forings?)hull i midten.

Så var det bare å finne en plass å plassere karene... Jeg får plass til i alle fall det ene under 96-literen, på den nederste plata, men jeg vet ikke om jeg tør å plassere det andre oppå hylla som ikke virker som den holdes oppe av noe som tåler så veldig mye belastning. Egentlig var planen å ha karene på et nattbord fra ikea med to hyller (jeg satte meg på det og det rikket seg ikke en nanometer), men det er egentlig alt for bredt, slik at det ikke egentlig passer noen fornuftig plass. Jeg får se hva jeg finner ut. Noe annet enn tunge universitetsfag må jeg i alle fall ha å holde på med mens jeg venter på å få satt opp saltvannskaret.

Bordet til saltvannskaret blir sannsynlig bestilt (fra butikken sin side) tidligst uti neste uke en gang, + at jeg må få ordnet med hull i karet og få kjøpt inn rør og noe å bruke som sump. Når hullene er borret må jeg lage overrenning også, og bordet skal bygges inn og alt av rør og utstyr kobles til og sjekkes at er tett (noe det nok ikke blir å være, med min evne til å søle vann :p). Så må det bestilles levendestein, og det kan sikkert finne på å ta sin tid. Butikkene her oppe har ikke akkurat sånt liggende på lager, da de nok i så fall hadde tapt bra mange tusen i året på det. Ikke vet jeg om kvaliteten på steinen de kan få tak på er brukbar heller, selv om prisen er ganske mye høyere enn sørpå. Klovnefisker koster rundt 250 kroner her, mot en hundrelapp tror jeg det var jeg så i Oslo i sommer. Huff, det er tøft å bo på nordpolen. Kaldt er det og.
Et lite tips som jeg pent tenkte ut, og så spurte om på the Puffer Forum: Levende stein er dyrt, veldig dyrt. Død levende stein er ikke fullt så dyrt (men kanskje en del vanskeligere å få tak i). Dersom du ikke har tenkt å befolke saltvannskaret med en gang, kan du kjøpe mesteparten død levende stein (det koster omtrent halve prisen av de levende). Kjøp så litt levende stein (som er i live). Tanken min ift. dette er at det livet som da er på den levende steinen "smitter" over på den døde levende steinen, og det blir en del penger spart på denne måten. Jeg har nå fått tilslag på (men ikke avhentet ennå) død levende stein til 40,- pr. kilo. Tilsvarende som er i live, koster over det dobbelte. Et annet tips, som kan gjøre det lettere å få tak i LS, er å titte innom disse to forumene: Saltvannsforum og Aquafreaks. Begge har kjøp- og salgsforum.
Det står allerede litt over 12 kg død levendestein ute i boden min, kjøpt for 30 kr/kg. En av dyrebutikkene her som har hatt saltvann før har et kar på 720 liter fullt med tørrlagt levendestein så det er ikke noe problem å få tak på. Jeg er for tiden innom både aquafreaks og saltvannsforum like ofte som jeg er innom AF, så fikk med meg at du var ute etter død levendestein. Jeg har allerede kjøpt en del brukt utstyr fra brukerne på de forumene, så noen penger har jeg klart å spare. Levende stein selges på forumene der for rundt en hundrelapp per kg, så når jeg er klar til å starte opp skal jeg undersøke om det er mulig å få sendt sørfra (da det er lite saltvannsaktivitet her nord, og sannsynligvis ingen som selger LS) uten at livet i steinene dør før de kommer fram.
Jeg var i 43-literen og hentet noen skivesnegler til Nero, og syntes at vannet var fryktelig kaldt. Da jeg sjekket termometeret viste det 16 grader! :S Karet står på soverommet ved siden av vinduet, så det er nok en del trekk der på natta når jeg har vinduet åpent. Jeg har ikke tenkt noe over at det kan bli et problem ettersom jeg hadde 96-literen foran soveromsvinduet før jeg flyttet, men det karet er jo over dobbelt så stort så det holder jo selvsagt mye bedre på varmen. Rekene ser ut til å stortrives i den temperaturen og fiskene ser ikke ut som om de bryr seg nevneverdig, så jeg valgte å kun sjekke at varmekolben fungerer (den lyser så da bør det bli varmere nå som jeg har lukket vinduet jeg trodde var igjen) og heller skifte sette noe vann til varming som jeg kan skifte ut noe av det kalde vannet med etter hvert om ikke temperaturen tar seg opp. Så får jeg følge med de neste dagene og vurdere om jeg bør flytte karet, eller evt bare sette inn en ekstra varmekolbe.
Hurra, jeg må tydeligvis ha vunnet stemmepremie i fotokonken, for i postkassa i dag fant jeg en tørrfôrboks i en konvolutt fra AF! Tøft, og en liten trøst etter at jeg klarte å miste dataen i gulvet slik at den selvsagt landet på strømpluggen slik at denne ble bøyd (heldigvis funker pluggen mer eller mindre nå etter at den er bøyd tilbake, om enn ikke helt 100%).

Forrige uke bestilte jeg en god del rørdeler (noen av dem er jeg ikke sikker på om er rett heller) for en formue. :S Ellers er det ikke mye nytt i forbindelse med saltvannsprosjektet annet enn at bordet visst endelig er bestilt fra butikken sin side.

En ekstra varmekolbe i 43-literen samme kveld jeg oppdaget den lave temperaturen ser ut til å ha løst problemet, og nå ligger temperaturen stabilt mellom 20 og 21 grader.
Huff, dette har vært en skikkelig drittdag. Det begynte med at jeg mistet dataen i gulvet og ødela strømpluggen. Så skulle jeg hente ei eske og noen sekker med judodrakter jeg har lagret på loftet til foreldrene mine slik at nybegynnerne kan få drakt. Det jeg trodde var eska med drakter (det var samme type eske, faktisk ei av de jeg har fått drakter tilsendt i tidligere, så det sto judo og alt på den) viste seg å inneholde en haug med permer med diverse av mitt tidligere skolearbeid når det jeg trodde var bunnen men som selvsagt var toppen åpnet seg øverst i trappa slik at alt ramlet ut og ned i gangen. Etterpå var det ei sånn vedkorg av metall med et stativ med kost, askebrett o.l. til peisen + noe bærplukkeutstyr i som sto for nær kanten og selvsagt tippet over. Det eneste som ikke havnet på gulvet i gangen under var korga som jeg fikk stoppet før den forsvant gjennom loftsåpningen. På vei hjem brøt en tulling på moped vikeplikten slik at jeg måtte bråbremse for å unngå å kjøre han ned (at de ikke skjønner at de kan bli drept når de holder på sånn, de er jo ikke akkurat godt beskyttet på moped), og jeg holdt på å få kameraten hans i sida på bilen. Når jeg kom hjem holdt jeg på å ødelegge kamerastativet også (jeg klarte selvsagt å tråkke på det). Senere måtte jeg bort og levere nøkkelen til han som er trener for det første partiet på tirsdager (vi har foreløpig kun én nøkkel etter at vi byttet lokale i sommer, og siden jeg bor rett ved siden av er det meg som har ansvaret for den), og på sykkelen på vei bort klarte jeg å svelge et insekt eller noe slikt (fysj!), og rett før jeg skulle på trening selv begynte lysrøret i kulekaret å blinke, så det er sannsynligvis gått med mindre det er noe slags lekkasje der eller noe slikt. For å toppe dagen slo jeg først bakhodet når jeg landet etter et kast, for rett etterpå å tryne skikkelig hardt i matta med panna først for å unngå å bli kastet rett i murveggen. Sistnevnte fall gjorde vondt i nakken i tillegg til hodet, jeg ble kvalm og svimmel og måtte ta pause resten av treninga. Samme symptomer som hjernerystelse med andre ord, bortsett fra at jeg ikke svimte av. Så ikke akkurat den beste dagen jeg har hatt for å si det sånn. I tillegg er treningsbagen min begynt å revne...

Men nå begynner hodet å bli bedre og jeg er ikke like kvalm, så da skal jeg ta kveld og håpe på at morgendagen blir bedre.
Huff! Ingen drømmedag, nei. I slike tilfeller er det beste å hoppe til sengs og håpe dagen etter blir bedre. Sov godt, og god bedring!
Takk. Onsdagen ble litt bedre, men hadde fortsatt vondt i hodet. Dagen i dag derimot er på god vei til å nærme seg tirsdagen. Jeg har blitt syk, jeg klarte å låse meg selv ute (det er smekklås fra hjemmehjelpa på døra etter han som bodde her før, og det går ikke an å låse døra om jeg skrur av smekklåsen, så den er alltid på) når jeg skulle ut og hjelpe pappa med å bære inn noe verktøy (han skulle hjelpe meg med noe i leiligheten), og jeg oppdaget nå nettopp at jeg har latt ei plate på komfyren stå på i nesten to timer etter at maten var ferdig. Heldigvis sto den bare på 1 og det lå ikke noe på komfyren, så det gikk bra. Akkurat nå har jeg aller mest lyst til å pakke meg inn under dyna, men jeg har mye jeg skulle ha gjort i dag, bl.a. rydding og vasking og ikke minst vannskifte på akvariene. Kanskje jeg heller bare skal gå i dvale fram til sommeren? Det er i alle fall fristende for øyeblikket.

I går kom forresten rørdelene jeg hadde bestilt, men med min flaks denne uka passer vel ingen av delene sammen... :/
I dag sølte jeg vann igjen. Etter å ha skiftet vann på 96-literen, fant jeg ut at jeg skulle stoppe filteret og skifte finfilteret nå som jeg endelig har husket å kjøpt nye. Hadde selvsagt problemer med å få filteret igang igjen etterpå (i tillegg oppdaget jeg at enellerannenslags gummipakning jeg ikke kan huske å ha sett før, rundt det hullet i lokket som skal ned i røret som fører vannet ned i bunnen (fantastisk forklaring, er jeg ikke flink? ), var morknet. Så den må vel skiftes). Skulle ta av lokket en gang til for å sjekke at alt lå rett, men glemte å stenge kranene. Så når jeg åpnet første "klipsen" begynte det å renne vann ut, og jeg skjønte ingenting før jeg så at den ene kranen sto nesten helt åpen. Da det forsatte å komme vann etter at jeg hadde stengt den skjønte jeg ingenting, og trodde det bare var noe vann som var igjen nedfor den stengte kranen. Men da ikke stoppet oppdaget jeg til slutt at den andre kranen heller ikke var igjen. Da stoppet det. Hadde heldigvis satt filteret på en håndduk etter at jeg hadde åpnet det første gangen. Etter noe suging på utløpsslangen og medfølgende spytting av vann fikk jeg til slutt filteret i gang igjen.

Mandag var jeg en tur innom Nils for å sjekke om han hadde borstørrelser som passet til tankgjennomføringene mine, og fikk samtidig en omvisning blant karene hans. Det var morsomt, jeg har ikke sett karene til proffe akvarister live før. I tillegg var jeg og hentet et kar jeg skal ha som sump samme kveld, og planen var å rengjøre det og muligens starte å lage noen kammer i det i løpet av helga, men som vanlig ble det til at jeg ikke kom så langt. :p Jeg er fullstendig håpløs, bl.a. har jeg to småkar jeg skulle ha satt opp nå i et par måneder, egentlig skulle de opp i sommer, men kom meg aldri så langt.
Da var bordet i hus. Så da mangler jeg kun hull i karet og sikkert et par rørdeler, så er saltvannskaret i gang.
Heldiggris! Jeg har sittet og tittet litt på wet web media, angående blindpassasjerer som har blitt med LS inn i karet, samt at jeg har tittet på saltvannsfisker på en amerikansk nettbutikk (neida, jeg skal ikke kjøpe fisker fra USA, jeg har bare siklet litt), og jeg kan nesten ikke vente til å komme igang selv. Dessverre blir det nok ikke fullt saltvann før nærmere sommeren for min del, mest pga. at kula mi foreløpig skal gå i brakkvann. Men jeg er sååå utålmodig!
Har du noen planer om hvilke fisker og/eller koraller du skal ha?
Blindpassasjerer fra LS ja, har de siste dagene sett alt for mange bilder på saltvannsforum av fireworms og ymse pestkrabber og annet ulumskheter, *hutre*. Men det følger jo også med nyttige dyr da, så det er jo positivt. Bare jeg slipper fireworms. :S

Tror nok det ennå blir noen uker til jeg får opp karet, jeg har jobb de to neste helgene pga jeg tok meg fri denne helga siden jeg har eksamen onsdag.

Av fisk må jeg selvfølgelig ha et klovnepar. :p Ellers vil jeg ha en firefish og en goby av noe slag, f.eks. Salarias fasciatus, men denne skal visstnok være vanskelig å få til å spise annet enn alger, så mulig jeg revurderer den. Denne har jeg også lyst på, men den kan finne på å nappe i koraller. Ellers har jeg ei ønskeliste enellerannen plass, men den må gåes igjennom før jeg bestemmer meg for noen av fiskene der, slik at jeg ikke ender opp med fisk som ikke passer overens eller er næringsspesialister e.l.

Av koraller tenkte jeg enkle mykkoraller til å begynne med, sånn som Sarcophyton sp., så får jeg se etter hvert om jeg avanserer til steinkoraller. Skiveanemoner og knapper vil jeg og ha.
Salariasen er en fisk jeg har satt på ønskelista, etter at jeg så en i Bergen. Til min glede fikk jeg til svar fra andre kulefiskeiere at de har lyktes med å holde denne sammen med grønn kulefisk. Jeg har hørt litt forskjellig når det gjelder fôring av denne. På TPF er det flere som sier at den spiser som en gris, det meste den får servert. I Bergen fikk jeg høre at det var bare én type fôr eieren hadde fått den til å spise. Av alle ting var det et fôr fra Prodac. *grøss* Spør Sølvi Gullaksen her på forumet! Jeg ble forøvrig sjarmert i senk av den fisken. Et skikkelig sjarmtroll, med massevis av personlighet.

Firefish var en av fiskene jeg siklet etter på nettet i dag, samt denne lekre fisken. Og denne har jeg siklet etter svært lenge. Men med grønn kulefisk i karet, er andre fisker (enn salariasen) uaktuelle, så det blir med siklingen. Dessuten har jeg ikke satt meg inn i disse fiskenes behov, så jeg aner ikke noe om karstørrelse eller annet, bare at de er utrolig vakre å se på. Sikling er tross alt bare sikling.

Denne kompisen, derimot, vil jeg unngå, etter å ha lest en denne morsomme historien.

Dessverre blir det dårlig med koraller hos meg, da kulefisker har en tendens til å spise på dem. Det eneste som kuler ikke spiser (så mye) på, er mushrooms (aner ikke hva det kalles på norsk), så jeg får klare meg med det.
Det var fine fisker ja! Det finnes utrolig mye flott fisk i saltvann, men alt for mange blir for store/vanskelige/slemme til at jeg vil ha dem i karet mitt. Men sikling kan man jo gjøre uansett! Du skal ikke ha et annet saltvannskar da, i tillegg til kulekaret? Da kan du jo ha både koraller og noen flere fisker. Etter hvert i alle fall, det koster jo tross alt både skjorte, bukse, undertøy og noe studielån å starte opp et saltvannskar! Hvordan har du forresten tenkt til å gjøre det når du skal over til fullt saltvann? Med en gang du setter inn LS blir det jo oppblomstring av både ammoniakk/ammonium og nitritt, og det er vel ikke helt heldig hvis fisken skal bo oppi der samtidig. Å bytte vann i saltvannskar hver dag blir fort fryktelig dyrt.

Takk for advarselen forresten, den fisken skal i alle fall ikke i karet mitt! Historien var vannvittig morsom da, lo høyt flere ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap