Malin's lille tråd :)

Nå har jo så mange andre laga sin egen tråd, og da fikk jeg også lyst til å gjøre det!

Jeg kan jo bare begynne med å fortelle litt om meg selv:

Jeg heter Malin og er 13 år. Jeg sitter i rullestol, for jeg har en muskelsykdom som gjør at jeg ikke kan gå. Men jeg tror hvis jeg ikke hadde sittet i rullestol, så hadde jeg ikke hatt denne akvarieinteressen, for det er egentlig ikke så mye annet jeg kan holde på med.

Men uansett det er jo ikke bare meg denne tråden skal handle om, for den skal jo handle om akvariene mine også.

Jeg og min familie begynte med akvarium for mange år siden, og da gikk vi jo rett på nybegynner feilene, vi kjøpte fisker med hvitprikk og gjorde ingenting med det, så fiskene døde, og vi putta vel for mange fisk i et for lite akvarium, tror akvariet var ca. 60 l. Også kjøpte vi en 120 l. Og senere kjøpte vi 375 literen. 60 literen ble knust, så det ble kasta, og 120 literen ble gitt bort, for hvem kunne vite at jeg fikk denne akvarieinteressen.

Men min interesse for fisker, starta i fjor. Og da var mitt første akvarium en 19 liter, der jeg også klarte å putte i for mange fisker. I julegave fikk jeg 54 literen av mamma og pappa. Der klarte jeg selvfølgelig å bare starte akvariet, og ha fiskene fra 19 literen oppi dagen etter. Men det gikk heldigvis bra. Og da hadde vi 3 akvarier, en 375 l, en 54 l. og en 19 l. Men nå har jeg plutselig 12 akvarier. Men etter alt som har skjedd i disse akvariene, så har jeg lært masse!

Jeg har mange akvarier, men noen står tomme.
Jeg har:
2 l, 12-13 l, 19 l, 26 l, 54 l, 63 l, 63 l, 100 l, 100 l, 240 l, 375 l og 1200 l.

Fiskene mine betyr alt for meg!

I det siste har jeg kjøpt en 100 l, men 12 fisk i, og noen av de andre fiskene mine flytta dit.

Og jeg skal passe en annen 100 liter, for hun som eier det skal gå på skole, og det er ikke sikkert hun skal ha akvariet tilbake, men hun får hente det når hun vil. Det er masse fisker i akvariet.

Jeg har også fått massevis av Corydoras aeneus-yngel. Det er sikker 30-40 stykker. Og det som er så dumt er at jeg drar til syden 20. August, så jeg får ikke være her å se dem vokse opp.
Høres ut som du har mye rart på gang i akvarieverden. Hva slags fisk har du? 1200liter sa du? Jeg hadde 64 liter når jeg var på din alder.
1200 literen er tom. For det er litt knust, så vi må få ordna det først.
Har en tråd her inne om dette akvariet, altså hvordan jeg fikk tak i det. Skal se om jeg finner den

Se på profilen min for å finne ut hvilke fisker jeg har, for har veldig mange, så det blir litt masse å skrive :P
Litt av et styr med 1200 litern. Ser du har en tom 240 liter. Sneglehuslekere hadde det vært noe? Har ikke hatt det selv men det kommer snart veldig snart
Alle fiskene i den ene 100 literen skal flytte til 240 literen, også tror at jeg skal kjøpe to Bolivanske Sommerfulgciklider. Så det er nesten fullt.

Men takk for tipset!
Nå drar jeg til syden. Tilbake om 2 uker.

Men hvis jeg kommer på nett i syden, blir jeg nok å stikke innom Af
Hei Malin.
Wow så mange akvarier du har! Forstår at du må bruke en masse tid på å stelle disse. 375 literen er flott.
God tur. Blir spennende og følge med i tråden din her.

mvh
Nå er jeg hjemme igjen! Kom hjem i går!

Akvariene er ikke særlig rene, siden det er to uker siden de ble gjort ren. Litt masse alger i noen akvarier. Og noen pumper var tett. Skal få fiksa det i dag

Corydoras aeneus-babyene er blitt veldig store nå. De er litt over en cm. og har fått samme formen som voksne Aeneus. De har også fått litt farger!
De er sååååå søte
Men de Aeneus-babyene som var i 54 literen, er borte. Vi hadde settet kontakten til varmekolben i da vi dro, men hadde glemt å skru på skøyteledninga. Så varmekolben har ikke vært på, så de er nå død. Og det var veldig trist. De var vel ca. 9 stykker.

Men ingen av de andre fiskene (i alle akvariene) var døde, og det er jeg veldig glad for

Også har jeg fått enda et akvarie, av tante. Det er ca. 30 liter, tror jeg. Men det er tomt, og blir nok ikke fylt med vann på en stund. Det var med lys, og en pumpe. Men rammen rundt akvariet er helt løs, kan det bare fikses med litt Akvasilikon?

Kampfisken virker veldig slapp. Og hele glasset i akvariet hannes, er fyllt med Planarier.

Det var vel alt som hadde med akvariene å gjøre :P
Nå er det ganske lenge siden jeg har skrevet her :P

06/10-07 satte vi opp en av 62 litererene igjen. Det er ingenting NO2 i akvariet (målte i dag).

Jeg syns akvariet ser så tomt ut... Har tenkt litt på om jeg kan legge et par fine steiner der, eller en rot, men jeg er ikke helt sikker. Det skal bo Corydoras i dette akvariet, så det burde kanskje være litt god plass på bunnen..?

Har ikke lyst til å ha mine Corydoras i som de første fiskene etter at akvariet er ferdig innkjørt, jeg er alt for glad i de. Det kan jo gå galt liksom.. Noen som har et tips om noen fisker som kan være "prøvefisk"?

Det skal bo 1 Corydoras sterbai, 2 Corydoras paleatus og 8 Corydoras aeneus i dette akvariet. Men er det plass til flere? Tenkte å kjøpe flere sterbai og paleatus. Mulig at det flytter en tjukk Værål inn også, men det er ikke sikkert.. Også tror jeg Fabian (Kampfisk) skal flytte inn. Begynner kanskje dette akvariet å bli litt fullt?

Også har vi målt "1200 literen" og det er bare 585 liter, men egentlig så skulle vi jo ha sett at det ikke var så stort..

Jeg har også vært på mitt første akvarieklubbmøte, men det er jo ganske lenge siden nå. Der kjøpte jeg 5 Hypancistrus sp. 'Monte Dourado' babyer.
Ikke lenge til neste møte nå

Og Corydoras aeneus babyene mine begynner å bli veldig store nå!

Bestilte Sandsnegler av Frank Angell for en stund siden, de bor nå i det nystarta akvariet. Det kom en liter reke med i posen med Sandsnegler, reka er en Neocaridina sp. og den bor sammen med noen Sandsnegler i 2 literen. Har ikke noe annet akvarie å ha den lille reka i. Reka skal få flytte når den blir større. Også har reka bytta skall en gang etter at jeg fikk den

Bilde 1: Av det nystarta akvariet
Bilde 2: To små Hypancistrus sp. 'Monte Dourado'. Dårlig bilde..
Nå har vi begynt å male "akvarierommet"
Jeg har kanskje ikke skrevet at jeg skal få akvarierom? :P
Når rommet er ferdigmalt, skal pappa begynne å lage benker som alle akvariene skal stå på. Jeg gleder meg veeeeldig til rommet er ferdig!
Bilder av rommet kommer senere, når benkene er ferdige.

Har forresten også fått et nytt kull med Corydoras aeneus-babyer, de klekte i forige uke. Og Ancistrus-babyene er blitt ganske store nå
Skal ta masse bilder når akvariene kommer inn på akvarierommet
Et akvarierom, det hadde vært noe! Så heldig du er som har så snill pappa. Har du forresten noen planer til hva som etter hvert skal være i de karene som nå står tomme?

PS: Du kommer vel på auksjon/møte i morgen?
Akvarierom blir supert, men jeg måtte jo "ofre" tv'en, sofaen, og andre ting :P
Blir bare akvarier og en skrivepult på rommet :P

Har noen planer med de tomme akvariene, men er ikke helt sikker enda da. Har tenkt å flytte de fleste fiskene i 103 literen, til 240 literen. Og da blir 103 literen ledig, og der har jeg tenkt å prøve å lage biotopakvarie, tenkte på Brasil. Er enda ikke sikker på hva jeg skal gjøre med de andre tomme. Men skal prøve å hakke ned litt på akvarier, for det er ganske mye styr med bytting av vann og sånt, eller jeg trives jo med alle akvariene, men pappa må jo hjelpe meg å bytte vann og sånt, og han begynner å bli litt lei av å bytte på alle de akvariene jeg har. :P Skal prøve å bare ha de fleste største akvariene igang, også får de små akvariene bare bli til nødstilfeller, f.eks. egg/yngel som plutselig kommer, sykdom.

Ja, så klart jeg kommer på møte
Gleder meg veldig
Jeg skjønner godt at han begynner å bli lei vannskifter, såpass mange kar som du har. Kanskje et hel- eller halvautomatisk vannskiftesystem er noe å ønske seg for deg i julegave? I alle fall for det største karet, blir jo en del liter å skifte der i uka.
Hm, kanskje jeg skal ønske meg det ;P
Men nå har jeg ønska meg nytt digitalkamera for å ta bilder av fiskene :P

Noen som har tips om et bra digitalkamera for å ta bilder av fisk? Gjerne et veldig billig
Malin.P
Men skal prøve å hakke ned litt på akvarier, for det er ganske mye styr med bytting av vann og sånt, eller jeg trives jo med alle akvariene, men pappa må jo hjelpe meg å bytte vann og sånt, og han begynner å bli litt lei av å bytte på alle de akvariene jeg har


Malin, kjøp denne til pappa til jul, så blir han helt sikkert enda mer glad i jenta si

Før og etter In & Out = to forskjellige verdener.
Eg hadde helt sikkert drevet med akvarier fremdeles uansett, men nå er vannbytte bare festlig
Har en sånn, men den tingen man skal sette fast på vasken knekte.. Går det an å fikse det, eller må vi kjøpe hele slangen på nytt?
Rommet er ferdig malt. Og pappa har nå bygd ferdig benken, og det skal bare et strøk til med maling i morgen, så skal akvariene flytte

Legger ved noen bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap