Hurra har funnet en "maiskolbe"

Endelig! Kvapp litt i dag da jeg skulle ta vanntester. På undersiden av luken hang en klase med egg. Jeg håper det er noe inni dem og at jeg får dem til å klekke. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før de klekker og om det er noe fare om de klekker i Malawi-karet med rød Zebra og Cynotilapia afra? Vet ikke om disse fiskene kunne finne på å ta seg en smakebit.... De er vel ganske små når de klekker.
Gratulerer :)
Det skal visst ta fra 2-4 uker hvis de klekker... De skal ha fuktige forhold, men ikke direkte vått... Kan du henge noe under /rundt dem slik at de faller nedi dette? Fiskene kommer til å forsøke å spise dem...
Mer om disse på applesnail.net
Aner faktisk ikke hvor lenge den har hengt der siden jeg alltid forer i den andre luken siden den er levgst fra pumpen. De små kulene hadde noen svarte prikker inni seg. Regner med at jeg kan henge ynglenettet eller noe annet under for å ta imot dem. Eller kanskje tre en strømpe utenpå hele luken. Hvis det kommer noen da.
Var inne på den eplesiden og kikket men det var fryktelig mye tekst med liten skrift og atpåtil på engelsk og da skjønte jeg plutselig veldig lite. Et vel bedre i teknisk engelsk enn i akvarie-engelsk.
Gratulerer så mye
Kikker etter selv med jevne mellomrom, men like tomt hver gang.... har bare 2 i hvert kar, så det kan jo hende de er av samme kjønn.

Ps. Du kan velge norsk språk på applesnail.net

Ps2 Har du sett på applesnail.com? Kanskje ikke så mye hjelp der....
De har også en kortversjon på norsk, men alt er ikke oversatt, desverre...
Du må nok regne med at fiskene kommer til å ete opp det meste av snegleunger. Dette bør unngås, skallene er noe tungfordøyelig, og det er rapportert om tilfeller med alvorlig forstoppelse på grunn av dette.

Er faktisk ganske utrolig at sneglene får være tilstekkelig i fred fra malawiene til at de setter i gang med familieforøkelse
SoVe
Aner faktisk ikke hvor lenge den har hengt der siden jeg alltid forer i den andre luken siden den er levgst fra pumpen. De små kulene hadde noen svarte prikker inni seg. Regner med at jeg kan henge ynglenettet eller noe annet under for å ta imot dem. Eller kanskje tre en strømpe utenpå hele luken. Hvis det kommer noen da.

Burde du ikke gjøre så netter er litt under vann også, så de detter ned i vann? eller?:p
Joda. Skal nok få ordnet det.
Første som traff meg i dag da jeg stod opp var en av snegleforeldrene. Midt i trappen. Den hadde fått knust en del av huset sitt og så ut som den hadde tissa på seg. Har puttet den oppi karet igjen så får jeg se etter bevegelse når den har kommet seg etter sjokket. Stakkar liten. Ut på langtur på nattestid.
Hadde ikke du heldekkende kar, du da?

"Tisset" er nok vann fra sneglehuset som har rent ut når skallet ble knust...
Hvis sneglen lever, så går det visst an å reparere skallet... Men jeg har aldri gjort noe slikt selv... Jeg ville ikke ha puttet sneglen oppi til malawiene hvis skallet er knust... :S
Hvordan reparere sneglehus..?
Har Juwel-kar. Det er 2 åpninger bakpå toppen som ledningene kommer ut av. Det er nok der den har krøpet ut. Må nok få tettet de på alle karene mine etter denne episoden. Er på jobb nå så jeg får ikke sjekket "pasienten" før jeg kommer hjem. Den må ha vært i live etter den falt ned siden den har krøpet ned halve trappen. Er spent på hvordan den er når jeg kommer hjem Noen som vet hvordan jeg kan reparere skallet? Det er vel ikke bare å bruke plaster.
Her, nederst på siden står det om reparasjoner
Bildet viser en reparert snegl.
[External Image]

Lurer egentlig på om det er særlig de som har dekkglass med små åpninger som opplever rømning? De skjønner ikke at de er på for tørrt land før de er ute av karet..? Jeg har hatt snegler i helt åpne kar, og noen prøvde seg pittelitt i vannskorpa, men med en gang de merket at her var det for tørrt til å klare å skli, så snudde de og gikk ned i vannet igjen...
Plukket nettopp utav sneglen. Kunne ikke se at den hadde beveget seg en millimeter siden i morges. Den hadde trukket seg helt inn i huset sitt og lukket døren. Så den godt gjennom det nylagde vinduet (ca 0,5x0,5 cm) som den hadde pådratt seg i natt. Vet ikke om den levde lenger men fjernet den så den ikke skulle ligge å forurense om den var død. Tenkte jeg skulle putte den i bollen noen dager og se.
En snegle på flukt, som finner ut at den må trekke seg helt inn i skallet for å overleve, kan fort bli værende i skallet i noen dager.
Den bør ha overlevd, men om skaden har latt snegla tørke ut, kan den selvsagt være stein dau.

Jeg ville reparert skallet med Aquamedic Reef Construct. Dette er en pastabassert epoxy, som legges over området med manglende skjell, før snegla puttes tilbake i karet. Man trenger altså ikke la limet herde på land først
Alternativ reparasjon utføres med bruk av skallbiter og vanlig lynlim. Men for all del, ikke velg blåskjell Har sett gule snegler med hint av blått her og der, og det er ikke akkurat vakkert
Fåe nesten se om jeg får tak i dette produktet. Håper jeg kan vente et par dager så jeg ser om den lever først. Har puttet den oppi med de 3 små ynflene i 10-literen. Den får nok være mer i fred der. Legger ved bilde av den forulykkede og et veldig dårlig et av "maiskolben".
Å nei. Dette gikk altfor fort.
Var en tur innom applesnail.net i kveld for å se hvordan snegleeggene skal se ut rett før de klekker. Tenkte det var på tide å sette "fødekassen" under maiskolben. Da jeg etterpå sjekket "kolben" var allerede babyene født. I ciklidekaret! Kunne se store mengder babyer i sanden og på glasset men de er jo bittesmå. Løftet av lystoppen og fant enda en tom "kolbe" hvor alle barna hadde falt ned på toppen av bakgrunnen min og ikke i vannet. Disse var døde og jeg kunne fjerne dem lett. Hvordan skal jeg få plukket ut alle disse mikroskopiske sneglene og flyttet dem? Karet trenger en skikkelig runde med kluten og nytt vann så jeg bare MÅ få dem utav. Noen som har en ide? Lurte litt på om det går an å "håve" dem ut med en te-sil. De er jo litt større enn sandkornene....
Du kan jo prøve det, ja... Men å ta dem fra glasset tviler jeg vil funke... Skallet er jo skrøpelig... Du kan prøve å legge ned litt agurk til dem som sitter på glasset, for å se om de kryper ned på den...?
Angående åpningene til ledningene fant jeg en fin måte å fikse dette på.

Jeg skar til en bit av blåsvamp som var litt større enn hullet/hullene, og trykte denne inni. sitter fint, og hindrer snegler og/eller fisk i å hoppe ut.

enkelt og billig.
Åpningene er tettet. Sneglen som falt ut klarte seg ikke. Hadde den noen dager i 10 literen uten at den bevegde seg. Da jeg tok den opp luktet den råttent.
Aggi
Du kan jo prøve det, ja... Men å ta dem fra glasset tviler jeg vil funke... Skallet er jo skrøpelig... Du kan prøve å legge ned litt agurk til dem som sitter på glasset, for å se om de kryper ned på den...?

I dag ser jeg ingen i sanden. Alle er nok på glasset. Vil ikke Ciklidene spise agurken...? Med toppings. De får vel bare gå tenker jeg. Noen må vel klare seg. Får unngå slamsugingen og skifte vannet gjennom pumpehuset så unngår jeg å ødelegge de. Får bare håpe Fisken lar de være i fred. Det er i hvertfall slutt på sultingen for at de skal spise pestsnegler..
SoVe
[QUOTE=Aggi] Vil ikke Ciklidene spise agurken...? Med toppings.
Aner ikke. Mine ciklider spiser iallefall ikke agurk... Men det er Apistoer...
Tilfeldig bekjentskap
© Sunniva C. D. Werkland
Reklame for plussmedlemskap