Linkas akvarieverden (side 2)

Og pseudothropeus sp. Acei Ngara`ene leker fremdeles, men ingen bærer enda. En av golden ynglene mine driver å leker gjemsel under en stein . Livet i karet er aldri kjedelig å se på.

Sjokolademallene mine kommer aldri ut om dagen og foreløpig så har jeg bare sett en om gangen så ikke vet jeg om de lever. Men de ville vel ha flyti opp hvis de var døde.

Har hatt litt tvil om sjokolademallene mine er i live eller om de har tatt kvelden, men ved foringstid idag slapp jeg noen tabletter nedimellom steinene og vips så satt det to maller og sugde for harde livet. De brøy seg mindre om malawiene prøvde å spise av tablettene dems. Og jeg må bare si : OH my gad !!! De hadde den største magene. Har aldri sett en malle med den magen før. Derfor vil jeg tro at de har det godt. Ihvertfall de to jeg så.

Skal ta med noen av golden hannene mine på høst treffet i FAK. Det ser ut som om ungdommene er flere hanner enn hunner og det kan være derfor de ikke får yngel. Det er ca 5-6 stykker av 10 golden som ser ut som hanner.

Gleder meg masse til auksjonen. Elsker sånt. Om jeg ikke kjøper så mye så kan det hende jeg får noen fisk til bra pris.

Driver og planlegger to reoler som jeg skal ha i gangen. Har en slik luke inn ved døra som ikke blir brukt til stort så her vil jeg ha to reoler. Hadde først planer om en, men nå blir det to.

En på 2*250 l og en på 2*63 l. Det ene lille skal jeg bruke som spyttekar for malawiene.

Slik er planene :

[External Image]
Var og handlet porsabord på Aquamanias idag og da måtte jeg bare kjøpe noen flere malawi. To nydelige Labidochromis Hongi, to Pseudotropheus crabro og en trio med Tropheops sp. "Chilumba" (Mphanga). Nydelige fisker.
Fikk de avklimatiserte og gjett hvem som ikke var spesiellt blid for å få nye naboer... Golden hannen min som tydeligvis er sjefen i karet er skikkelig på krigs stien. Dette likte hann ikke nei.

Grattis med ny fisk Han hos Aquamanias hadde regnet med at du kom sammen med meg på mandag, men jeg kom jo alene. Så du hagedammen hans? Og koiene? Den største der er stor!
Thanks. Så så vidt hagedammen. Det var så mørkt ute at jeg så lite, men han lyste med lommelykta og da så jeg de store fiskene.

Har bestillt et utvendig filter til så jeg sa at vi kanskje kom sammen og hentet resten ( skjønte det sånn at du også hadde noen fisker å hente)

Mye flotte fisker der ja..sikle, sikle...
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Mine flotte fisker. Dårlige bilder, men karet er under eSHa 2000 så vannet er ikke så klart.
Hva heter den mørke fisken med hvit snute?
Hehe, ser nå at det er en hvit foran den sorte :o)
Der lurte de meg godt hihihi......
På det øverste bilde i siste tråd ??

Det er den vi begge er interessert i på kjøp og salg.
Den heter Tropheops sp. "Chilumba" (Mphanga)

Mvh Linka
Den har ikke hvit snute. Bare en hvit golden som har sneket frem snuta si for å lure deg..hehehe..

Linka
Bare et velmenende tips: pass på at steinene er godt forankret. Mbunas gutta er til tider fæl med å grav
Linka
Da har jeg begynt med medisinering av karet igjen. Fiskene klør seg som gale og jeg kan ikke begripe at det skal være slik. De hopper opp og ned mens de klør seg på sanden. Ser ut som steinen hopper på vannet når man kaster fiskesprett. Håper at dette funker. Har prøvd med vannbytte men det funket ikke.


Det er nok ikke helt uvanlig. Har fiskene endret atferd etter medisineringen?
Cyberbob66
Bare et velmenende tips: pass på at steinene er godt forankret. Mbunas gutta er til tider fæl med å grav :-)


Det er ihvertfall sant. Mine graver som søren. Noen bor under steinene.
Dette er veldig OT, men du spurte han som skal selge dem om Steinberg er i nærheten av Drammen. Ja, det er det :o) Rett ved her jeg bor...
Det tar ca et kvarter å kjøre fra Drammen, mot Hokksund.

Er det kun lavastein du har i karet ditt?

Jeg har ikke noen form for sikring i mitt kar, (huff!) tenkte det skulle gå bra siden jeg har lavastein, de er jo ikke så tunge......
Har lagt ca 8 cm med biltema blåsesand i bunnen.
Takk for info. Da vet jeg det. Er sååå ute når det gjelder norgeskartet.

Har bare lavastein i karet, men har en 2 cm isoporplate i bunn og biltemasand oppå dette. Fikk helt panikk for å si det mildt da Frank nevnte 375 l vann utover parketten her. Var en skikkelig drittjobb å tømme karet for å silikonere på isoporen, men jeg angrer ikke.

Linka
Gulp! Jeg har ikke no ledig kar til å sette mine i for å få på plass isopor og silikon......
Nå vet jeg liksom ikke helt hva jeg skal gjøre
Tør ikke å ta sjangsen på å sette fiskene i tønner heller, for jeg hentet noen av fiskene i bøtter, når jeg kom hjem etter ca en time så var det en golden som hadde lagt seg på siden.
Nei, får håpe at de ikke har lyst eller ork til å grave seg helt ned til bunnen.

Kan det være en malawiting det at de styrter ned i sanda (ser ut som de klør seg)?
Noen av mine gjør det også, men aldri på steinene, kun i sanda. Ser nesten ut som de klør, men det er jo ikke de samme fiskene som gjør det .....?
Begynner å tro at det er en normal malawiting. De har ikke forandret adferd så mye og noen ganger er det ut som de gnir seg i sanden for å virvle opp mat som ligger der.

Mvh Linka
Idag skal 10 Labidochromis caeruleus og 10 Labidochromis sp. "hongi" flytte hjemmefra.
Skal ha Labidochromis caeruleus Nkhata Bay og Pseudotropheus sp. Acei Ngara som hovedfisk i karet.


Den store jobben med å ta ut all stein og fange fisken gleder jeg meg ikke noe særlig til.

Da er 10 golden og 10 hongi flyttet ut.

De som er igjen i karet er:

3 Labidochromis caeruleus (Nkhata Bay)
2 Labidochromis sp. "Hongi"
10 Pseudotropheus sp. "Acei" (Ngara)
2 Pseudotropheus crabro
3 Tropheops sp. "Chilumba" (Mphanga)

I tillegg går det 2 ancistrus sp. oppdrettsvarianten og 4 sjokolademaller i karet.


Har sett økende lekstendenser hos Acei`ene så jeg håper at det snart er en tyggende hunn blandt de. Så også lek på de to gjenværende hongiene, men tror hunnen (som jeg tror er en hunne) er litt for ung.



Har ett par med pseudotropheus pulpican, ser ut til lekstendenser på dem, hvordan vet jeg om de får det til?
Noen klare tegn på å se om hua har egg i munnen?

Synd du ikke kunne ha både golden og de blå fiskene (husker ikke navnet i farta) sammen, det er jo så mange flotte fisker som kan krysse seg, *dumt*.

Kan tenke meg det var en kjempe jobb å fiske ut fiskene, gruer meg til det blir min tur.....
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap