Linkas akvarieverden (side 3)

Noen tegn på at hua har egg i munnen er at hun får et "sekk" under haken, trekker seg tilbake i et skjulested, spiser ikke osv. Størrelse på kullet er rundt 20 yngel.

Hvis eggene ikke blir befruktet vil hua spytte ut eggene etter en stund, og deretter spist av fiskene. Du kan lese litt om det bl.a her:

Mvh Henrik
[QUOTE=Lene E]Har ett par med pseudotropheus pulpican, ser ut til lekstendenser på dem, hvordan vet jeg om de får det til?
Noen klare tegn på å se om hua har egg i munnen?

Synd du ikke kunne ha både golden og de blå fiskene (husker ikke navnet i farta) sammen, det er jo så mange flotte fisker som kan krysse seg, *dumt*.

Kan tenke meg det var en kjempe jobb å fiske ut fiskene, gruer meg til det blir min tur.....[/QUOTE]

Hehehe.. A JA !!! Jeg brukte ca 1 t og 20 min på å ta ut alle 20 fiskene som skulle flytte. Dette i tillegg til at jeg brukte tid på å ta ut all lavastein og røtter.

Så jeg skjønner deg når du sier at du ikke gleder deg.

Mvh Linka
4 Ancistrus (Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´) 1 par+2yngel
4 Ancistrus (Ancistrus sp. oppdrettsvariant ). albino. 4yngel
3 Labidochromis caeruleus Nkhata Bay - blue caeruleus. 1 hann+2 hunner
1 Melanochromis interruptus. 1 hann
2 Pseudotropheus saulosi. 1 hann+1 hunn
10 Pseudotropheus sp. ´Acei´ Ngara. 6 voksne (3+3)+4 yngel
14 Tropheops sp. "Chilumba" (Mphanga). 3 voksne (1+2)+11 yngel

Det er fisken som for tiden bor i min 375 l.

Var på auksjon i går og det var utrolig morro. Sååå mye malawi at man kunne svømme i dem. Helt i himmelen.

Fikk med meg noen flotte fisk hjem. For ikke å snakke om en staut kar til min store ancistrus dame. Blir morro å se om de finner tonen.

Må skaffe noen flere melanochromis interruptus damer til hannen min. Han er litt ensom.



I dag da jeg sto opp og skrudde på lyset i karet fant jeg hann ancistrusen min i hula. Det er første gangen han har utforsket denne. Selvfølgelig forsvant han når jeg skulle ta bilder, men han sjekket ihvertfall ut forholdene.

Blir litt frustrert over aceiene mine. De leker og leker, men ikke slik at damene tygger. Og det kommer ikke av at herremennene ikke vil. Damene er bare så kjipe. Får skaffe flere damer tenker jeg.
Hei.

Fin fisk. Hvordan går det med 540l?

Mvh Henrik
Takker for det.

540 l går saaakte men sikkert fremover. Venter tålmodig på den innvendige bakgrunnen fra Tropefisk. Det er det eneste jeg mangler så er alt det andre i boks. Så fort den kommer kan jeg silikonere og sette karet i drift.

Mvh Linka
Huff, huff :(
Idag fikk jeg endelig fanget inn den ene Pseudotropheus acei ngara yngelen da den over en liten periode har virket syk. Da jeg kom hjem fra Oslo satt den fast i innsuget på Fluvalen og jeg prøvde å håve den inn. Plutselig fikk den fart på seg, men etter ca 10 min var den for sliten. Tok den omtrent opp med fingrene. Sjekket forsiktig i munnen etter yngel, men fant ingen så da var det utelukket. Tittet på fisken og det virket som om den var oppblåst i magen. Uansett så tok jeg besluttningen om å avlive den. De andre fiskene har jaget og biti den litt på siden så med hjertet i halsen la jeg den forsiktig ned på benken, la et kopphåndkle over kroppen og med den største kokkekniven jeg hadde gjorde jeg ende på den. Dette er det aller værste jeg vet, men nå orket jeg ikke å se at den ikke hadde det bra lengre. Har aldri hatt et slikt forhold til fisk før jeg fikk malawien og aceiene er hjertebarna mine. Var utrolig trist, men til det beste for fisken tror jeg.
Alle de andre fiskene er friske og raske så jeg håper at denne fisken bare ikke var bra. Må innrømme at jeg satt med en litt vond følelse etter at jeg hadde tatt livet av den.

Linka

Fant en albino ancistrus død i morges og det bare bekrefter at jeg (som tidligere) ikke greier å få disse til å overleve. Vanlig ancistrus er ikke noe problem men albino.....

Har fått hentet mine nydelige Malawisynodontiser idag. De er ganske råe serru.

Skal prøve å få tatt noen bilder, men de er ganske kameraskye.

Trist å høre om tapene. Skjønner ikke helt det med albinoene. Du må ha vært uheldig med "leveransen", evt. liker de ikke malawivannet. Jeg har aldri hatt trøbbel med mine, selv om de har levd hele sitt liv (siden jeg kjøpte dem) i pestkaret. De har omsider også blitt kjønnsmodne, men har neppe særlig håp om å kunne få unger med det første. Der er det nemlig Bartesnoppen som er sjefen. Og etter han, kommer en annen herremann som er i ferd med å bli "stor gutt". Han har ihvertfall noen vanvittige barter, og bartene kommer til å bli større enn de Bartesnoppen har.
Stilig. Min store ancistrus hanne har greiner på nesa. Seriøse også.

Kjøpte 4 små på auksjon så kan hende de ikke tålte så mye. Alle de vanlige har overlevd, men ikke disse. Har to albino igjen så jeg håper at disse overlever. Hvis ikke er det slutt på albino.

Hvordan går det med babyene til bartesnoppen da ???

Sugemaller er ganske skjøre mens de er små. Men når de vokser til, blir de skikkelig tøffe (de fleste ihvertfall), og tåler ganske mye. Før jeg ble særlig seriøs innen akvariehobbyen, slet jeg med å få små ancistruser til å overleve. Men når de først overlevde til de ble større, så greide de seg lenge, til tross for elendig behandling fra en uvitende akvarist.

Jeg antar at småttisene er blitt spist. Jeg har ihvertfall ikke sett dem siden dag to etter at de ble sluppet ut av hula. Men det betyr ikke at det ikke er igjen noen. De er utrolig flinke til å gjemme seg, og kommer kun fram når det er helt mørkt i stua en stund. Og jeg sitter aldri i en helt mørk stue...
hehehe... nei jeg syntes jeg ser deg i stum mørket sammen med bikkja for å finne ancistrus yngel...hehehe...

Min hanne har tatt en skikkelig interesse for den ene skiferhula. Han er der inne rett som det er og ligger i åpningen. Mest morsom var han her om dagen hvor han svømte bort til rota dama satt på og forsiktig, men bestemt, dyttet borti "snuta" hennes for at hun skulle flytte seg. Var nesten litt så: Kom her da. Ikke vær kjiip.

I dag så måtte jeg bare sjekke litt i skifer hula der ancistrus hannen min har tilbrakt en del tid og fant frem lommelykten. Lyste forsiktig inn og nederst i høyre hjørne fikk jeg øye på noen små vigglende vesner som nesten lignet på rompetroll. Etter ca en mnd har ancistrus hunnen og hannen funnet ut hva de skal gjøre. Og det i malawi vann !!
Hannen er så flink til å passe på, men jeg skal flytte hulen bare jeg har samme verdier i det ene karet i reolen. Telte ca 8-10 små babyer og har en mistanke om at de andre malawiene eller synodontisene har rappet noen av de små. Vet jo ikke helt hvor mange yngel ancistrusene får til vanlig så det kan være at 8-10 er det de har fått. Uansett så er det utrolig morsomt at de endelig har fått det til.


Grattis med småttiser, Linka! Ancistrusbarn er bare vanvittig søte
Takker for den. Og grattis med dine egne småttiser. Morro at fiskene får det til. Ville bare se det en gang og nå har jeg enderlig fått se det.

Mvh Linka
Hei linka.

Hvordan går det med storkaret? har du bilder?

Mvh Henrik
Hei på deg.

Idag har jeg hentet de siste 2 bakgrunnene så nå kommer det snart bilder.
Vil ikke legge ut bilder før det er klart.
Litt på kjiper`n her.

Mvh Linka

Skjønner...blir sikkert bra. Ser frem til å se resultatet hvert fall!

H
Da er tiden kommet for å legge ut bilder. Etter et par dager tørking så ble karet fylt opp med vann, Aquabase pulver og Gh/Th+ pulver ble tilsatt og tåken la seg over Malawisjøen....

[External Image]


Etter 8 timer var vannet klarere og fiskene fikk flytte tilbake til hjemmet sitt. De var veldig glade for å få strekke på finnene. Når man lever i et 540 l akvarie så er 85 liter ganske så lite i forhold...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det eneste som mangler nå er et par store planter som skal dekke skjøtene. Disse må da tåle malawivann og malawi.

Må si jeg ble ganske fornøyd med resultatet så nå driver jeg å innreder reolen. Hadde litt bakgrunn til overs så jeg skal sette på innvendig bakgrunn i alle karene etterhvert, men akkurat nå rekker det bare til to.
Blir jo fint det her! Men hvis du har bakgrunn til overs: Hvorfor ikke lage et hjørne for å skjule rør og varmekolbe? Kun et forslag....
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap