Hvordan fòre med frossne mygglarver? :)

Kjøpte frossne mygglarver i dag. Glemte dem i bilen, så nå er de sikkert helt tint, gjør det noe? Kan jeg fryse de ned igjen, eller er det nå for sent?

Og hvordan skal man gi det til fiskene? Det er jo ferdig tint nå :P

Vet at jeg ikke burde få det på huden, hvis det er røde mygglarver. Er egentlig ikke sikker på hvilken farge de er, men tror det er røde. :P

Takker for svar ;D
Opptinte mygglarver blir fort en bakteriebombe, og det er ikke noe jeg ville brukt som fôr.
Å fryse disse igjen, vil bare forskyve ett problem.

Om du satser på å fôre med disse i kveld, for så å kaste resten, hell av det meste av vann fra posen. En fin sil, filter til kaffetrakter, ett fint tøystykke etc kan brukes for å holde larvene på rettsia av utslagsvasken

Du er forresten ikke alene om å greie dette. Har faktisk greid å glemme 20 pakker i en krok... Småsurt?? Ja
Da fòrer jeg ikke med det da.

Men pappa sier at senere når vi skal kjøpe så tar vi med en sånn kjølebag, sånn at de ikke tiner på tur hjem. (bor en time unna nærmeste dyrebutikk)

Kan mygglarver gå ut på dato? :P
Tenkte at jeg kanskje skulle kjøpe MASSE, når vi allerede skal kjøpe. I dag kjøpte jeg bare 1 pakke.

Litt synd at jeg ikke kunne fòre med det i dag, for jeg har aldri fòret med det før, og jeg ville gi de et ordentlig måltid før jeg dro til syden (drar på mandag). Men det gjør ingenting :P

Foressten, tusen takk for at svarte så fort
Datostempling er det ikke på larvene, men de er best så ferske som mulig. Har selv mer enn en gang kommet hjem med larver som tydelig har ligget i en fryser i lang tid (rimer masse, begynner å tørke). Har ikke hatt noe problemer med dette, men de har sikkert ikke samme næringsverdi etter ett halvår, kontra etter en uke, i boksen.

Selv kjøper jeg alltid 10 eller mer hos tropehagen. Dette gir noen % i rabatt (mener det er 26 for pakken med 10+, og 21 for pakken med 100 pakker +).

Hvor mye en bør kjøpe, kommer ann på hvor ofte\ mye en fòrer med dette. Jeg har en stabel på 10 pakker i 3-5 uker, så det blir ikke gammelt hos meg
Jobber med å finne en leverandør som kan levere meg en kasse på 100 pakker til under en 10-er for pakken, men velviljen er ikke akkurat stor (butikkene betaler på kampanje 4 svenske for en pakke...)
ta med avispapir også. Avispapir hjelper om man pakker inn mygglarvene i det. Om dere bor en god kjøretur unna og det er litt vanskelig for deg å kjøpe til vanlig, hvorfor ikke kjøpe litt ekstra. Jo flere du kjøper samtidig jo lettere er det å holde dem frøsne.
Du kan også fylle brusflasker med vann og fryse dem ned. Legge mygglarvene inntil disse flaskene oppi kjølebagen.

Det gjorde jeg og samboer på en 8 timers kjøretur til svigers. Vi hadde da en kjølebag med nedfryst hundemat i, og pakka alt godt inn i avispapir + fryst vann på flaske. Fant ut at det var mer effektivt enn de vanlige kjøle-elementene som følger med kjølebagen
Malin.P
Kjøpte frossne mygglarver i dag. Glemte dem i bilen, så nå er de sikkert helt tint, gjør det noe? Kan jeg fryse de ned igjen, eller er det nå for sent? Og hvordan skal man gi det til fiskene? Det er jo ferdig tint nå :P Vet at jeg ikke burde få det på huden, hvis det er røde mygglarver. Er egentlig ikke sikker på hvilken farge de er, men tror det er røde. :P Takker for svar ;D

Hvorfor er det farlig å få røde mygglarver på huden?
Bruker selv røde myggiser i store mengder-og det er ikke farlig åfå på huden. Jeg har ikke merket noen allergisk reaksjon på røde myggiser.
Men noen kan få allergiske reaksjoner på røde myggiser(ihvertfall det jeg har hørt/lært).
Jeg forer med røde mygglarver hver morgen, og fiskene mine elsker det! Jeg er allergisk, og er derfor veldig forsiktig med å få noe på hendene. Jeg kjøper en stor billig rull med blanke plastposer. Tar en pose på handa før jeg tar mygglarvene ut av posen. Stikker bare hele handa med posen på opp i karet og håndforer med larvene.
Kun ved allergi
BcShippi
Hvorfor er det farlig å få røde mygglarver på huden?

Helt ufarlig for de fleste. Men er du sensitiv eller allergisk så er det jo noe helt annet. Derfor er det greit og vaske fingrene etter foring.

Jeg har foret med røde og sorte mygglaver, oksehjerte, mysis, karuss reker, artemia osv osv i mange år. Aldri sett så mye som en antydning til at hendene skal ta skade av det. Dette er jo rene naturprodukter så.....

Men allergi er ikke til å spøke med.
Marris
Jeg forer med røde mygglarver hver morgen, og fiskene mine elsker det! Jeg er allergisk, og er derfor veldig forsiktig med å få noe på hendene. Jeg kjøper en stor billig rull med blanke plastposer. Tar en pose på handa før jeg tar mygglarvene ut av posen. Stikker bare hele handa med posen på opp i karet og håndforer med larvene.

Eller du kan brekke av platene på en tallerken. La det tine og fordele med en teskje. Eller brekke en bit rett i karet.

ELLER ta en tur på Nille. Der har de store pakker med engangshansker til en svært billig penge.
Folk som har gener for å bli allergiske kan få ekstreme allergier til røde mygglarver. Selv har jeg ingen allergier, så jeg er ikke sånn veldig redd for det, men tar ikke på dem uansett. Plastpose og klype.

Og Cyberbob66 mener det er naturprodukter. Vel... de blir avla frem stort sett i bakteriefylte vannpøler mange av disse foringsproduktene, så det er vel et definisjonsspørsmål :P
Cyberbob66
[QUOTE=Marris]Jeg forer med røde mygglarver hver morgen, og fiskene mine elsker det! Jeg er allergisk, og er derfor veldig forsiktig med å få noe på hendene. Jeg kjøper en stor billig rull med blanke plastposer. Tar en pose på handa før jeg tar mygglarvene ut av posen. Stikker bare hele handa med posen på opp i karet og håndforer med larvene.

Eller du kan brekke av platene på en tallerken. La det tine og fordele med en teskje. Eller brekke en bit rett i karet.

ELLER ta en tur på Nille. Der har de store pakker med engangshansker til en svært billig penge.

Eller bruke pinsett
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap