"Ukjent" sverdplante

Kan kanskje være vanskelig å svare meg på dette da jeg desverre ikke får til å legge inn noe bilde, men prøver å veskrive planten så godt jeg kan i håp om at noen syns den høres kjent ut

Kjøpte 2 stykk sverdplanter ca 25-35 cm høye, ovale blader ( 2 deler stilk 1 del blad om dere skjønner), vider seg godt ut (iallefall den største har stor diameter) i utgangspunktet grønne...
Etter 2 dager i akvariet begynner begge plantene å få ett rødt blad! Dette var ikke nye blader, heller ikke blader som er skadet eller synelig syke. Eneste forskjellen på disse bladene i forhold til resten er at de er blitt røde.
På den minste planten er det bare et synelig rødskjær, mens på den største planten er bladet kraftig mørk rødt.

Prøvde å bla i noen bøker jeg har og fant en plante som ble rød på unge blader, men den hadde hjerteformede blader. Det, samt det faktum at det ikke dreier seg om nye blader på planten gjør meg sikker på at det ikke er samme type.

Så om noen har et forslag til hva dette kan være, setter jeg stor pris på svar
Vil tro Nat har rett her, men det kan vere E. Osiris også.

Husk å gi disse plantene gjødsel i grusen. De kan klare seg lenge med kun gjødsel i vannet, men så vil de etterhvert bli gule, og tynne i bladverket, og det kan bli hull i enkelte blader.
Jeg har "Rose" (planten ikke personen :P) og forøvrig et av mine bilder som er på profilen, bare at den er MYE større nå. Gigantisk :P Den er definitivt bare rød/brun på _nye_ blader hos meg dog. Og trenger ikke ekstra gjødsel i bunn heller for å vokse greit her hos meg, den har vokst samme hva, og som sagt, er STOR. Kraftig mørk grønne fine blader. Men dette kan jo variere med lystype og mengde.
Tusen takk for svar og forslag
Er ikke helt sikker på om jeg ble noe klokere, men kan si så mye som at "red special" var den som absolutt lignet mest. Mine har lengre stilk bare.
Så ser kanskje ikke bort i fra at det er den

For øvrig - har næringssubstrat i bunn (under sanden) i utgangspunktet
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap