Kullstein?

Har noen svarte steiner liggende (har ikke bilde av dem) som jeg har hatt noen år. Jeg har sett at noen akvariebutikker har samme type stein. De er helt svarte, og har ikke noen spesiell struktur. Den er vel middels hard og ikke så veldig tung. Tror kanskje det kan være kullstein? Eller noe sånt...

Noen som vet om disse har noen innvirkning på vannkvalitet? Hardhet, PH, osv.
Og hvor de kommer fra. Hvilken biotop de hører til osv. Anyone?

Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne kanskje tenke meg å innrede et kar med svart grus og disse svarte steinene. Tror det blir fint. Svart og masse grønt
Om det er kullstein, er dette noe jeg ikke hadde villet ha i nærheten av karene engang. Steinkull er rik på oljestoffer, og disse hører ikke hjemme i ett kar.
I tillegg er kull karbon, og vil fort kunne omdannes til karbonat under rette forhold. Vi snakker da om en Ph på langt over 10

Det finnes "massevis" av andre sorte bergarter, den vanligste er nok jernsilicat, som er ufarlig i akvariesammenheng.

Ett bilde hadde helt klart gjot seg her
Stein
Så nevnte stein Akvariemagasinet i dag, men var en del folk der og orket ikke bry noen med mitt spørsmål. Merket meg ay steinene sverter en del når de er tørre. Hjelper det noe?
Måtte fram med boka her

Har en dansk bok, der jeg mente å huske at det sto noe om kull.
Joda, de bruker både stein og trekull, både til dekor, og til hele bunnlag.
Kullet har den gode egenskap at det absorberer fargestoffer m.m, og er derfor med på å holde vannet rent og krystallklart, står det så fint.

Vel...Det står ikke noe om at man må drive å bytte ut dette jevnlig Heller ikke at det påvirker vannet, om ikke kullet er preparert på forhånd (kullet bør prepareres likt kullet til filter gjøres av fabrikk).

Jeg hadde ikke putta verken stein eller trekull i mine kar. Men det er nå meg det
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap