sluttet å vokse

Hey eg fikk mitt første kull med palett yngel for ca 4-5 månder siden.
De er nå 2 cm sånn ca, men det har de vert i hvertfall 2 månder nå. Er det normalt at det går så seint ? Forer dem med frossen artemia, røde mygglarver og flakfor. Skifer også ut 1/3 av vannet i ny og ne.
har du dem i yngelkar? De vokser gjerne etter størrelsen på karet de oppholder seg i.
Hvis du har dem i en sånn liten yngelkasse som henges i de større karene, så kan det være derfor.
Tror mye av problemet ligger i noe du selv sier her; "bytter vann i ny og ne".

For sunn vekst blandt yngelen, kreves det ganske gode\ hyppige rutiner på dette med vannbytter. Jo hyppigere vannbytter, jo bedre vekst.
I tillegg trenger yngelen plass å vokse på, og skikkelig fôr.
Både mygglarver og artemia (frossne) har ett ganske lavt innhold av viktige næringgstoffer.
Ble nysgjerrig nå: Vet jo at vannbytter er bra, men hvorfor har det så mye å si for veksten?
Leifur
Ble nysgjerrig nå: Vet jo at vannbytter er bra, men hvorfor har det så mye å si for veksten?

Når en fôrer opp fisk, blir det naturlig nok store mengder avfallsstoffer i vannet. De fleste av disse virker veksthemmende.
I tillegg skal fisk skille ut "veksthormoner" av ett eller annet slag, som også er med på å begrense veksten. Dette er noe av det en ser i mange fiskevann der storfisken er tatt ut; alle de små skiller ut så mye gørr, at veksten begrenses (selvsagt har tilgang på næring mye å si også)

Det er ikke uvanlig at jeg opplever ca 3 ganger så god vekst på yngel i kar med daglige vannbytter, som i kar som mer van(n)sjøttes
har de i et 130 L kar med andre fisker. Jeg prøver å bytte minst en gang i uken. Vil veksten gjennopta seg om jeg begynner å skifte vann oftere? I så fall hvor ofte og hvor mye ?
Joda, de begynner fort å strekke på seg om du tar tettere vannbytter.
Hvor ofte? Så ofte du orker
Selv bytter jeg gjerne daglig, og fôrer steinhard om det er yngel jeg har interesse av å ha raskest mulig "profitt" på.
Det er som Frank sier. Nitritt og Nitrat hemmer veksten.

Dette gjelder selvsagt for alle fisker, men jeg har spesielt merket det på ciklider. Discus ikke minst. Der er nesten vannbytter dobbelt så viktig som foring med oksehjerte (les: høyproteinfòr).

Sørg også for god utlufting av vannet enten ved at det står over natten med brusestein (noe neste bare hardcore vannbyttere driver med) eller ha brusestein eller filter som sikrer god oksygenopptak i vannet. Det er helt vesentlig f.eks ved oppdrett av Malawi og ikke minst igjen Discus ved høye temperaturer.

10% om dagen eller 30% annenhver dag, er bedre enn 50% en gang i uka....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap