Metode for å fjerne "speilet" fra speilglass?

Jeg holder på å pusse opp et gammelt hjørnekar som skal stå på kjøkkenbenken. Dekkglasset var knust da jeg fikk det, og nå prøver jeg å tenke ut en annen løsning på belysningen.

Akvariet er laget sånn at dekkglasset skal ligge på et utspring ca 7-8 cm nede i karet. Så er det et nytt dekkglass øverst på karet. Dette er speilglass der speilet vender oppover. Under dette er det festet et lysarmatur, men det var så slitent at jeg skal ikke bruke det.

Planen min er å feste lyset under overskapet over akvariet på kjøkkenbenken, og bare bruke det øverste glasset til dekkglass. Jeg fjerner armaturet som var festet under dette.

Så gjenstår det bare et problem jeg håper noen her kan hjelpe meg med: dekkglasset er i speil! Hvordan kan jeg fjerne "speilfilmen" som dekker den ene siden? Har forsøkt med kniv, og klarer å skrape den bort, men DET vil ta sin tid... Noen tips om hvordan jeg kan få dette bort så jeg ender opp med et gjennomsiktig dekkglass?

-Hva gjør man ikke for å slippe å løpe rundt i regnet og lete etter en glassmester...

Bilde 1 er av akvariet, bilde 2 er dekkglasset, bilde 3 er av hjørnet der jeg har fjernet litt av "speilfilmen".

Jeg hadde prøvd aceton(veldig sterkt løsemiddel). Ellers så har jeg ikke noen andre ideer. Dette er faktisk et av de få nye spørsmål som jeg aldri har hørt debatert før, og heller aldri hørt noe prøve å fjerne speil filmen før heller.
Så dette blir spennende, håper du finner en løsning som fungerer.
Det er svært få, om noen, løsemidler som løser opp denne speilfilmen. Noen syrer kan kanskje greie å korrodere denne vekk, men vi snakker om både gris og tid her.

Det enkleste, raskeste og beste er rett å slett å kappe til et nytt glass, f.eks fra en billedramme

Sandblåsing er vel utelukket, men en meget effektiv måte å fjerne speilfolie på. Glasset blir selvsagt deretter
Takk for tips

-Det er vel ikke en helt dagligdags ting å gjøre heller, dette, er vel ikke så mange som ønsker å ta seg bryet med å gjøre speil om til vanlig glass, hehe?

Aceton er forsøkt, det fjerner ikke filmen...

Har forsøkt meg på å kutte til glass før, det var ingen suksess, kan man si... Jeg fant vel ut at det er ikke på glasskuttefronten jeg har mine talenter, hehe!

Alternativet blir vel å få kuttet til et nytt hos glassmester. Sist jeg ringte en her i Bergen skulle de ha 200 kr for et helt vanlig dekkglass til et akvarie på 25x40 cm, her må det jo kuttes flere kanter, så da blir det vel dyrere?

Har veldig lyst til å få ordnet dette i dag, jeg har jobbet med å pusse opp akvariet i en uke nå, sprayet det sort (kantene var også i speilglass), laget innvendig bakgrunn og pumpe, nytt lys etc, og begynner å bli utålmodig etter å få det ferdig og på plass!

Siden jeg ser fra prøveskrapingen at det jo er mulig å få bort filmen, skal jeg gi det et par forsøk til i dag, og gi tilbakemelding om jeg finner en metode som funker!

-I tilfelle noen av en eller annen grunn skulle ønske å prøve på det samme!
Tror nok ikke det koster mer for ett lite ekstra kutt på glasset, det er vel kvadtatprisen de tar utgangspunkt i.

Å kutte glass er enkelt - når man har gjort det noen ganger. Har ikke tall på alt jeg har ødelagt i forsøket, men man lærer til slutt.
Jeg ville enkelt og greit kjøpt en billig ramme med glass, og kappet til det som trengs.
Har sett rammer på 50*70cm til 60-70 kroner på tilbud her jeg bor, og jeg ser ikke bort i fra at både tilgang og utvalg av billige varer er større i Bergen
Slike glass er veldig tynne, da...
Men mange rammeglass er jo også i plexi...
Er rammeglass jeg har forsøkt å kutte til før, og det endte med mange små glassbiter, gitt Jeg tenker at å kjøpe glass og kutter blir like dyrt som å kjøpe det ferdig kuttet, men på den andre siden hadde det jo vært en ide å lære seg å kutte glass, for det er sikkert ikke lenge til neste gang jeg trenger et eller annet i glass tilpasset.

Kan hende kutteren jeg brukte sist ikke var den beste. Var liten og billig...

Plexiglass bøyer seg for lett, tror jeg, har plexiglassdekkglass på et lite ekstrakar, og det må snus iblant for at ikke det skal bøye seg så mye at det faller nedi vannet.
Dypp kutteren i whitesprit, ha noe som ligger stødig på glasset å skjære intil. Legg en tynn list under der du har skåret, legg hele håndflaten på sidene av kuttet. Fungerte til meg. Du får dreisen på det etter et par kutt

Slip kantene godt med sandpapir etterpå :O Skarpe greier
da jeg jobbet med sånt dyppet vi knivene i olje. gav rene snitt, og tørker ikke like fort ut som whitespirit.
Jeg lånte en sjærer som man fylte whitesprit i sjæreren, den var genial
Takker for alle glasskuttetips!

Vet ikke hva jeg ender opp med å gjøre enda, typisk at ting som må ordnes utenfor huset tar lenger tid enn prosjekter jeg allerede har alt utstyr til her hjemme...

Dyr glassmester?
Jeg fikk laget 2 dekkglass til mitt kar, ca 55X45 cm, disse betalte jeg 75 kroner for tilsammen, med kuttede hjørner... i 4mm glass...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap