Skikkelig innkjørt kar - hvor lang tid?

Hvor mange måneder regner man med at et kar er skikkelig innkjørt? Med det mener jeg når man ikke behøver å bytte vann 2-3-4 g i uka, men f.eks. kun 1 gang.

Jeg klarer ikke å slappe av når det gjelder vannbytting da jeg har opplevd nitrit, og det er ikke moro. Jeg bytter 15-20 l vann omtrent hver eneste dag i 3 kar, og det blir slitsomt i lengden med disse 10 l vannbøttene.

Har ikke opplevd fiskedød; ser ut som de trives i hop de fiskearter jeg har satt sammen. Platy, Endlers og Molly i et kar - i et annet er det kun tetra, og i det siste er det kun guppy og blå reker.

De 5 småkarene (20 l) skifter jeg litt vann daglig, men det er fort gjort.

Nå er det ca. 10-11 uker siden start, og nå ønsker jeg å bruke kun helgene på karene, men våger ikke ennå. Er livredd for å få nitrit igjen.

Etter 2-3 mnd så er ihvertfall filteret godt innkjørt, og etter det bør/skal du ikke oppleve NO2 igjen. Vis ikke noe spesielt skjer(bl.a at noe ligger å råtner i karret), men det skal faktisk være mye som evt råtner før NO2 stiger, så lenge filteret er godt innkjørt. Mistet selv masse eplesneiler på 1-2 uker i diskus karret mitt(ca.30 stk), disse ble ikke fjernet(av ulike årsaker)-men mitt fabelaktige filter FX5 hadde ikke noe problemer med det.
Har selv PH8 i springvannet, men 6-6,5 i karrene-det første året måtte jeg bruke PH senk for å olde PHen der jeg skulle. Men det trenger jeg ikke lengre. Så skikkelig inkjøring av et akvarium/filter tar faktisk ganske lang tid, jeg våger å påstå at innkjørings peioden er opp mot 1 år, men det er sikert masse forskjellige meninger om dette emnet.
1 år? Ja, det stemmer nok, tror jeg. Da er det ingen fare når jeg drar på 10 dagers ferie neste sommer for første gang på mange år. Ja, så langt frem tenker jeg. Da er jeg sikkert mer avslappet enn nå. )
Jeg pleier å si at om en opplever nitritt etter 2 måneder, skyldes dette enten feilaktig håndtering av filteret, eller for lite filter.
Med feilaktig håndtering mener jeg rett å slett feil behandling av filtermasse, utilsiktede driftsstanser som dreper bakterier etc.

Men som Ken sier, karet i sin helhet er gjerne ikke 100% før etter relativt lang tid. Jeg regner planter, bunnlag, fiskestammer, ja alt, som en del av ett 100% kar
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap