Stol på instinktet

I går formiddag satt jeg som vanlig og tittet på fiskene. Et av karene, det aller første jeg startet med, har en Eheim innvendig pumpe som har gått trutt og jevnt hele tiden. Langt bak i hodet lå det en tanke om at nå var det på tide å rense filteret. Slo det fra meg, og tenkte videre at det gjør jeg i morgen eller søndag.

Kom hjem etter å ha vært vekk i noen timer, tittet på karet, og fikk sjokk. Vannet var grumsete og grått. Filteret var tett som en potte.

Jeg satte i gang med å renske opp, skiftet ut ca. 60% vann, klippet av halve filtersvampen, vasket den resterende delen forsiktig i akvarievann, og satte inn blåsvamp i den andre halve delen. Tok vel ca. 20-30 min og hele tiden var jeg redd for at mine kjære fisker skulle stryke med. Men alt gikk heldigvis bra - denne gang.

Heretter skal jeg stole på instinktet. Har jeg en tanke i hodet, skal det alltid følges av handling.
Noe av det mest kritiske du her gjorde, var å rense svamp, samtidig som du byttet noe. At du byttet ut 60% av vannet, gjorde det desverre ikke bedre.

Vær obs på at med så mye bakterier fjernet på en gang, er faren for nitritt stor.
Det er ikke kritisk for fiskene å svømme i litt grumsevann
Frank Angell
Noe av det mest kritiske du her gjorde, var å rense svamp, samtidig som du byttet noe. At du byttet ut 60% av vannet, gjorde det desverre ikke bedre. Vær obs på at med så mye bakterier fjernet på en gang, er faren for nitritt stor. Det er ikke kritisk for fiskene å svømme i litt grumsevann :):)

Oops.

Fiskene lever og ånder i alle fall. Skal teste alle kar for vannverdier i dag.

Man lærer heldigvis av egne feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap