Ny pumpe, Hva skal jeg velge?

Har tenkt å kjøpe meg ny invedig pumpe til 50 literen min. Har foreløpig er det fluval jeg har tenkt på, men tenkte jeg skulle spørre her for å se om noen hadde noen andre tips.
Jeg bruker Fluval 2 Plus filter og er egentlig kjempefornøyd med det.
Filteret mitt er modifisert etter "Bjarne" metoden. Dette er en modifisering som nesten er et must på et innvendig filter. Filteret koster jo heller ikke skjorta, som også er en fordel.
Støtter Fluval. Kjempegode filtre.

Dahls Dyrerike foreslo dog Elite Stingray (10 eller 15, usikker), fordi de hadde mye større filtekapasitet enn original Fluval. Men kanskje Fluval type Bjarne har mer kapasitet.
Tusen takk for svar!! Jeg hadde tenkt å gjøre det på bjarte måten.
Ca 20 cm med litt blåsvamp stikkende ut. Anbefaler ikke Bjarne-metoden hvis det er høy belastning på karet, kjører en 2+ og en 3+ i et kar med høy belastning og disse må renses hver uke for å funke som de skal. Dvs vris og gnis skikkelig. En annen ting med disse filtrene er at impelleren ofte må startes opp hvis den har blitt stoppet.
bjørn 300l
Men hvor høye er 2+filtrene?

Se her
Takk for alle svar nå har jeg kjøpt på webzoo, håper de kommer snart!
blåmatte fra frontvegg til bakvegg med en powerhead bak. surrer og går i et år før du trenger å gjøre noe som helst. Kanskje ikke så fryktelig pent, men det er jaggu ikke en innvendig pumpe heller....
Pettern
blåmatte fra frontvegg til bakvegg med en powerhead bak. surrer og går i et år før du trenger å gjøre noe som helst. Kanskje ikke så fryktelig pent, men det er jaggu ikke en innvendig pumpe heller....


Kanskje ikke så pent, men faktisk ganske enkelt å drifte. Ihvertfall for nybegynnere, og billig!


Men så en liten kupping (må bare tillate meg det, siden vi allerede er inne på temaet): Noen som har prøvd Fluval-modding med samtidig bruk av filtervatt?
Siden jeg kjører med to pumper (orginal Juwel og Fluwal 2+) er ikke selve filterkapasiteten det jeg er mest ute etter. Men faktisk evnen til å skille ut partikkler fra vannet. Har biltemasand, slik at ingenting faller til bunnen og blir borte. Istedet svever det rundt pga gjennomstrømningen på ca 680l/t (på 54l)! Opplevde at uten filtervatt i fluvalpumpa gikk alt rusket rett gjennom filteret og skapte full snøstorm!
Har nå lagt filtervatt på utsiden av vært filter i F2+-pumpa og dobbelt lag i Juwelpumpa. Mye klarere vann av det.

Så godt synes en Fluval 2+ i et karr på 54l:
[External Image]
Det bør ikke være noe problem å ha noe vatt i en modda fluval.
Selv ville jeg heller gått for en mer finkornet svamp, disse fjerner partikler nesten like godt som vatt, men krever vesentlig mindre vedlikehold.
Hvor plasserte du filtervatten?
Har tidligere kjørt to Fluval-filtre (en 2+ og en 4+) i min 140 liter. Har nå kjørt inn et flunkende nytt utvendig Eheim, men tenker å beholde 2+'en til et eventuelt mindre akvarium.
Hadde også problemer med partikler. Og med Biltemasand og en 4+ som nesten sto NEDI sanden, ble det MYE sand i filteret etterhvert!
Hvor plasserte du filtervatten?
Kan man få plassert filtervatt (evt. finere svamp) samtidig som en Bjarne-modifisering?
Jeg har ikke prøvd, men tenkte å ta fin svamp nederst i filter rommet og ha et lite lag filtervatt helt øverst i rommet. vet ikke hvordan dette blir men skal prøve hvertfall!
Kjøp Fluval 3+-den oppgir produsenten passer til 130 L karr(vis jeg ikke husker feil), og da må jo det være et ypperlig filter til 50-60 L akvarium.
Må bare si det, jeg er fluval fan, selv om jeg/vi har flere andre både Eheim og "billig"merke Aquael(eller hvordan det skrives) så holder jeg Fluval for å være "best"-og billig merket som jeg kaller det aquael har vi som utvendig tilleggsflter i et karr, og det imponerer meg kraftig-skal se om jeg finner ut riktig navn og nummer. Hatr samme merket i et komplett "panorame"karr på drøye 100 L og det fungerer også utmerkett.
Så pumpe valg er ikke lett, man får stortsett et favoritt merke, ihvertfall så lenge det merkett fungerer utmerked i dine/mine karr.
å Fluval 3+ hadde jegg satt inn i 50 L min ihvertfall.
Fluval 3+ i et 50 liter kar? det blir jo kjempe mye strøm. Har 2+ i 300literen min akkurat nå og den lager mye strøm der så jeg lurer på hvordan det hadde blitt i ett 50 liteters akvarie med ei større pumpe.
Tuller du eller.? Fluval 2+ i et 300 L akvarium. Må være fiske tomt da. Fluval 2+ er jo et filter som knapt nok passer til karr under 40 L, ihvertfall vis du har noen fisker.
Jeg personlig hadde brukt Fluval 3+ i en 50 L, strømmningene i vannet kan du jo stille hvor du vil ha den, så det er ikke noe problem.
Men får min del så må du gjerne sette inn Fluval 1/2+ i karret(men jeg hadde ikke gjordt det).
Og å si/påstå at Fluval 2+ passer bra og lager mye strøm i et 300 L akvarium, kaller jeg svada, men i en 30 L passer det nok bra.
Du har vel ikke en Fluval 2+ som eneste filter i dette karet, bjørn 300l? Det er dømt til å gå til he...

En modda 2+ skal holde bare fint til ett 50L kar (se omtalen jeg linket til tidligere)
Klarte å ødelegge am toppen min skjønner du så dette er bare ei nødløsing ei stund. Har uansett ikke noen fisker nede der siden jeg nylig startet det opp. Jeg skjønner godt at 2+ ikke passer i 300 literen til vanlig. Men det stod jo på webzoo at 2+ passet til akvarier mellom 50-90 liter er dette helt fel da? Begynner nesten å lure på om jeg skulle kjøpt 3+ i stedet da.
bjørn 300l
Men det stod jo på webzoo at 2+ passet til akvarier mellom 50-90 liter er dette helt fel da? Begynner nesten å lure på om jeg skulle kjøpt 3+ i stedet da.

Webzoo oppgir det samme som produsenten. Produsenten oppgir som alle andre alt for store kar til sine filter. Skal en følge produsentens maks-størrelse, er det i fiskeløse kar.

I omtalen jeg har linket til, er det ut fra manges erfaringer, samt det faktiske volum for bakterier, filtrene er spesifisert
Har selv brukt en u-modda 2+ i ett 96L kar (40L vann, brakkvann til slamkryper). Denne ble rett å slett for liten der, på grunn av tung kost og en grisefisk, og måtte da suppleres med ett annet filter.

Det er belastningen på karet som i første rekke bestemmer behovet for filterbakterier, ikke hva produsenten sier
Takk for svar, jeg hadde ei pumpe før som hadde kanskje 3 ganger så lite filter volum, så jeg tipper det skal gå mye bedre nå. Takk for alle svar!!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap