375L Akvastabil (side 2)

tatt første vanntest idag.
første delvannsbytte blir på søndag...
har flytta over de plantene som jeg skal beholde fra 128L.
men gjør som tidligere - kjøper plantepakke på qxl og her inne.
har bedre erfaring med det enn butikk. der har jeg alltid fått snegler på kjøpet....og det vil jeg ikke ha i denne tanken ..

anubiasene har fått nytt bosted på en gren.
har tatt bort alle deler av plantene der det var alger fra 128L og de har vært i algefjerne-bad i 3 dager

røtter og større stener kommer ikke på plass før til neste helg.
Hei tulladi.

Jeg svarer her jeg på ditt spørsmål som du la under komentar til min 720 liter.

Jeg hadde aldri tidligere lest at noen brukte bengalakk til å male bakgrunnen på akvariet. Det var en sjangsje jeg tok. Jeg testmalte på en glassplate før jeg startet på akvariet.

Etter innkjøp av akvariet, lys og med utstyr og innhold var bankkontoen tom. derfor skaffet jeg meg først en slik plakatbakgrunn. Denne likte jeg ikke. Akvariet er jo så stort og den blå fargen på plakaten ble for intens. Jeg strevde også noe med å tette alle luftblærene i denne.
Bengalakk har jeg brukt til mye diverse tidligere, derfor tok jeg sjangsen.
Jeg malte både med svamp og med kost. Jeg var gavemild med malingen. Måtte male fort da den tørket fort. (at det antagelig skyltes at det var varmt inne må nevnes) Jeg brukte tre farger.
På forhånd hadde jeg et viss bildet inne i mitt hodet om hvordan jeg skulle male.
Jeg ble fornøyd med resultatet. Og malingen sitter godt fast. Så dette går bare godt om man velger en slik løsning.

Aller helst ville jeg nok hatt inn en innvendig bakgrunn, de er det fineste synes jeg personlig. Men jeg hadde ikke tolmodighet til å vente til bankkontoen tillot dette. Og jeg har ikke angret egentlig på mitt valg.
Jeg har mye planter som dekker endel av bakgrunnen min. Det har nok også betydning. En blanding av plantene og den malte bakgrunnen = jeg er fornøyd.

Gratulerer med flott akvariet! Gleder meg til å følge det videre.

mvh
fått sokk på innsuget til pumpa idag.
og på tirsdag kommer rørleggeren.
han skal få ordne krana slik at jeg får full nytte av water in&out saken min
da blir vannbyttene mye enklere. bytta ut 10% av vannet idag. ny vannmåling om noen dager.
iløpet av uka kommer flere planter, røtter og stener på plass.

takk for svar lillian får se når jeg har planta om jeg tar svampen fatt
Elle melle....
Har brukt lang tid på å finne ut hvilken Eheim som skal i hus når jeg skal sette opp 375L igjen utpå sommeren. Har gitt bort den gamle 2217 og det defekte armaturet. Valget står nå mellom 2078 og 2080 Pro 3. En del forskjell på disse, heller nå til 2080 pga filterkapasiteten. Tilbakemeldinger om støynivå på både 2078 og 2080 ønskes
Noe annet er at jeg klarer ikke å finne en leverandør som både selger Akvastabil og Eheim, ja sett bort fra Akvasia da.....men de har jeg litt delte erfaringer med. Og en liten plan som sier at jeg bør handle hos noen andre denne gangen....
Hadde egentlig tenkt å vente med nytt oppsett til sent i august, men jeg vet ikke om jeg klarer å vente. Har dårlig samvittighet overfor stakkarne som camper i 60-literen, og det klør i nevene etter å få stortanken tilbake i drift )
2011
Da er nytt oppsett igang ...
Eheim 2080, nytt armatur med 4 lysrør, biltemasand....morsomt )
Nye planter og fisk har jeg kjøpt og fått privat og lokalt
Det eneste som er synd, er at den eldste sjokolademalla ikke overlevde 60-literen.
Konstaterer at det blir lenge til neste camping-tur for disse fiskene.
endelig er oppstartsperioden over.
vannet er klart og fint, hatt flere dager med delvannsbytter og slamsuging frem tom søndag. fiskene ser ut til å trives og vannverdiene er ok.
neste mål blir å flytte utblåset til ene kortveggen og montere powerhead på motsatt side. avventer litt med det til etter ferien. skal først montere nye lysrør. de jeg har nå er litt forskjellige, noen av dem trigger mer algevekst enn jeg er fornøyd med. bruker derfor bare 3 av 4 rør, men plantene ser ut til å trives med de. de vokser iallefall veldig bra
Flott akvarium.
Husk masse bilder.
Trodde akvasia var flinke jeg. jaja, er vel slik med de fleste butikker. hehe

Espen
kjøpte en tetratec utvendig pumpe der. den var lekk og fungerte dårlig.
kom aldri noen vei med klagene mine, heldigvis kostet den ikke skjorta.
men bestemte meg for å bruke annen leverandør når jeg skulle ha ny, utvendig

takk forresten )
snart jul, men må nesten ha meg en tur på dyrebutikken før det kimer
har fått på plass en powerhead i kortsiden, og flyttet utblåset fra 2080'n til motsatt side. så nå er gjennomstrømning faktisk i hele karets 1,5 m lengde
noen av de nye innbyggerne har flyttet, og et par har vel havna i gapet på sjokkisene mine :P men hva skal man gjøre? kan jo ikke sitte barnevakt hele døgnet heller :0
jeg har fått endel planter, og sammen med de jeg kjøpte i oppstarten har det grodd kraftig....har gitt bort flere porsjoner med flyteplanter og h. difformis, samt en annen type jeg ikke husker navnet på. savner å ha denne typen i karet. må kanskje bestille snart Ellers panlegger jeg å redusere difformisen kraftig, og flytte den til kortside bak. den er altfor prangende nå.
skal også bytte roten jeg har med en som er mindre. roten jeg har nå er vel 50 cm høy og vel 80 cm bred......mye mao.. :P
Inaktiv bruker
Facebook
Hei du. Jeg så du hadde lagt ut linken til Face.
Og ser at du kjenner min Onkel, Morten Myklebust.
Liten verden man lever i.

Hilsen en Ex Myklebust.

Flott akvarium forresten.
hehe...kor arti
va innom profiln din å kika, eg jobba førrestn også på coop )
jepp verdn e bra litn!

mvh Marie
Update....
har utvidet stimene med de som trives Flere kobbertetra og flere corydoras leucomelas Har også bygd på elvebotiaflokken og sjokolademallene.
Drømmer om å ominnrede i løpet av sommeren, men vet enda ikke helt hvordan.
Har lyst å legge bunnsubstrat, eller litt grovere grus/stein nederst for å skape groforhold for litt kresne planter....men vet lite om hva som trengs og oppbygging. *leseprosjekt* )
har også satt inn sandsnegler etter anbefaling fra flere ....trodde vel aldri at jeg skulle ha snegler i karet, men alt skal prøves ) til nå har jeg bare positive erfaringer ...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap