Pumpe i plantekar - Problemer med Fluval 4+

Jeg har en forholdsvis ny fluval 4+ i 152-literen, som forøvrig blir mer og mer et plantekar... Problemet er at etter plantene ble så pass tette som de er nå, så blir det mer og mer grums i vannet..

Jeg har prøvd alle mulige stillinger og diffusorer , og jeg vet ikke hva... Men får den ikke til å suge riktig.. Blåse, gjør den til gjengjeld veldig bra....

Jeg har forsøkt å følge partiklene med øynene når de nermer seg pumpa... Like før de er i ferd med å bli sugd inn, så blåses de ut igjen...
Nå er jeg skrekkelig lei av dette... Og blakk.. Så det er liksom ikke løsningen å løpe å kjøpe en bedrte pumpe heller...

Tar gjerne imot gode råd, så lenge de ikke er dyre...

[External Image]
Har du forsøkt å justere ned gjennomstrømmingen? Det kan være, ut fra det du beskriver, at pumpa skaper ett dragsug rundt seg selv, og da bør det hjelpe å redusere antall liter i timen noe

Er i alle fall verdt ett forsøk
Har tidligere hatt den på medium, og nå på max, men skal nå prøve minimum, så får vi se om det hjelper... Takk for tipset
Nå har dette surra og gått et par timer med mimimums utblås... Ser ikke vesentlig forskjell ennå, men det tar vel litt tid før det klarner opp?
Gir det til i morgen, og er det ikke bedre da, så får jeg åpne hele rukkelet for å se om det er noe som ser feil ut...
Tipset ditt virket ikke, Frank... Men takker likevel for å ha eleminert en mulighet..

Lurer på om det har en sammenheng med at sanden ikke trekker til seg grums...
Men i tillegg så har ikke pumpa fungert som den skal... Det fant jeg ut da jeg åpnet den,,, Den var jo nesten "rein" inni!

Jeg burde ha tenkt såpass, siden alle driver å modifiserer disse...
Jeg hadde kjøpt in blåsvamp som lå klar, men tenkte at jeg måtte jo prøve og se hvordan det gikk å bruke denne.. Det sto jo på pakken at den kunne takle mye større kar enn det jeg har den i...

Jeg vil ikke ha mer bullshit fra den pumpa nå, så i dag har jeg modifisert den.
Klipte opp de eksisterende svampene til flak som passet horisontalt i filteret... Utrolig nok ble filteret bare halvfullt da jeg hadde brukt all svampen... Deretter etterfyllte jeg med grov blåsvamp...

Hvis det ikke blir bra nå, så aner jeg ikke hva jeg gjør... :O
Aggi
Tipset ditt virket ikke, Frank... Men takker likevel for å ha eleminert en mulighet.. :)
Fanker`n :p
Aggi
Klipte opp de eksisterende svampene til flak som passet horisontalt i filteret... Utrolig nok ble filteret bare halvfullt da jeg hadde brukt all svampen... Deretter etterfyllte jeg med grov blåsvamp...
Det er derfor en får så mye bedre filtrering med å modde filteret. Mer svamp=mer bakterier=mer effektivitet.
Jaja, kanskje det ville ha virket hvis jeg hadde gjort som du sa allerede fra starten av Men jeg måtte bare prøve orginalt opplegg..

Ser at vannet har komt seg noe, men flere måneder med slam blant mose og planter, tar sikkert litt tid å suge opp... Fantastisk at jeg ikke har hatt mer trøbbel med vannet enn jeg har hatt, egentlig... Vannverdiene har vært fine, unntatt den gangen jeg forsøkte å starte filteret med filtergugge..
Men så har jeg jo ikke så fullbesatt kar, så det ha jo hjulpet på...
Fluval 1,2 og 3+ er helt greie innvendige filtre, mens 4+ modellen er etter min mening ikke verdt pappesken de blir solgt i...
Grunnen er at 4+ modellen er idiotisk designet. Den har to hull i "veggen" mellom pumpetoppen og selve filterkammeret - noe de mindre modellene ikke har.
Svampene vil med andre ord ikke fungere slik de er ment.
Vannet som kommer inn gjennom risten i bunnen av filteret vil passere over overflaten på svampene og inn i toppen (istedet for gjennom svampene), filteret blir med andre ord fungerende mer som en ren sirkulasjonspumpe enn som et filter.
Vann velger som kjent letteste motstands vei og det er i dette tilfellet ikke gjennom svampen.
Limes små plastbiter over disse hullene virker hele saken straks mye bedre.
Hørte rykter om at Fluval visstnok skulle endre på dette og tette disse hullene på nye modeller, men vet ikke om det har skjedd ennå.
Hei aggi..
Jeg har også Modda min Fluval 4+ med blåsvamp 20 ppi..
Tok 2 stk 5cm remser som jeg tilpasset og stappa opp i filtertuba..
det ble mye bedre filtrering og ikke minst sug i filteret... men fant også ut at
om man stappa det for hard opp i hylsa så lå det klemt mot der hvor man justerer gjennomstrømningen og derfor ble det mindre flate vannet kunne komme ut av før det skulle igjennom det lille hullet så derfor lagde jeg et avstandshylse av noe plastikkbiter, slik at filterinnsatsen ikke lå så nærme hølet.. for det tettet seg rimelig fort der oppe med bare en 50 ørings plass som vannet skulle ut av svampen. om du skjønner,
etter at jeg fikk litt avstand igjen har tiden det tar for å "bli tett" blitt betraktelig lengre..
Jo Stenersen
Fluval 1,2 og 3+ er helt greie innvendige filtre, mens 4+ modellen er etter min mening ikke verdt pappesken de blir solgt i... Grunnen er at 4+ modellen er idiotisk designet. Den har to hull i "veggen" mellom pumpetoppen og selve filterkammeret - noe de mindre modellene ikke har. Svampene vil med andre ord ikke fungere slik de er ment. Vannet som kommer inn gjennom risten i bunnen av filteret vil passere over overflaten på svampene og inn i toppen (istedet for gjennom svampene), filteret blir med andre ord fungerende mer som en ren sirkulasjonspumpe enn som et filter. Vann velger som kjent letteste motstands vei og det er i dette tilfellet ikke gjennom svampen. Limes små plastbiter over disse hullene virker hele saken straks mye bedre. Hørte rykter om at Fluval visstnok skulle endre på dette og tette disse hullene på nye modeller, men vet ikke om det har skjedd ennå.
Det er de hullene som fungerer som åpningsmekanisme for pumpehodet, ikke sant? Jeg har prøvd å få svampen slik at den dekker disse hullene, men det er ikke veldig lett...
Ikke rart svampen inni var så og si rein... Den andre fluvalen jeg har modifisert, fluval2+ er helt ok... Men 4+ er jo bare en tuslepumpe i kjempeforkledning ;P
Hvis den bare kan brukes i en 100-liter, så er den jo rett og slett laget for svær... Jeg har den i en 70 liter nå, og det er like før den blåser vann over kanten... Jeg får sage av litt på høyden, tenker jeg ...
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap