Nybakt jordmor - mange spørsmål ang. platy!!

Moren min hadde vært klok å hatt den høygravide guppy-hunnen i fødekaret tidligere i dag, da den svømte på bunnen med halen opp, og spiste ikke frokost. Nå når jeg skriver dette, er yngelen en knapp time gammel, og guppyfødselen (som jeg gikk glipp av, bare jagingen av egen yngel som var under rista), kom jeg til å tenke på mine to platyhunner.

Ene er jeg ganske sikker på at hun er gravid, men er drektighetsforløpet samme som hos guppy? Platy er jo i utgangspunktet ganske tjukk, så hvordan være sikker på at den er drektig? Når jeg ser på platyhannen, er han nesten tjukkere enn damene sine..

Forresten, var akkurat vitne til en paring mellom platydama "Tjukka" og sverdragerhannen min "Zorro". Han flørtet med henne, strøk henne med sverdet og svipp! 2-3 sekunder etterpå var hele paringen over fordi hun stakk av. Kan dette bli yngel av? Tenker på denne hybridiseringen...
Platyhunner blir tjukkere enn tjukk
Ja, du kan få hybrider, og siden du ikke har sverddragerhunner, så er det veldig sannsynlig at du får hybrider, også... Disse blir muligens sterile...
Ser at flørten fortsetter i dag, men nå er det Aragorn som har tatt over Tjukka... :P da er det vel en mager trøst at avkommet sannsynligvis ikke kommer til å formere seg!
Kanskje du burde byttet de to sverddragerhannen med et par platyhunner?
Har lurt på det du:P Har en 60 liter som jeg lurer på å ta i bruk igjen i tillegg til yngelakvarie. Må bare vente til ynglene er store nok da!
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap