Tanganyika i toppsjikt?

Skal innrede en 110-liter for Tanganyika, men karet er såpass høyt at det hadde vært kjekt å finne noe jeg kunne hatt i midt-/toppsjikt (topp fortrinsvis).

Har allerede en gruppe med Lamprologus miltifasciatus og Neolamprologus meeli som skal få bunnarealet...

Noen som kan hjelpe meg med forslag?

Danioer er topp
De er stimfisker, og det er mange forskjellige slag sv dem
Glødelysdanio, er veldig flotte, for eks... Ps. Noen av danio-bildene i basen viser ganske blasse eksemplarer...Men det blir selvsagt ikke biotop-korrekt, da
Tatt til etterretning. :o) Men tenkte i første omgang mer på noe jeg ikke trenger en hel stim av.

To av Neolamprologus meeli'ene er et lekspar, så hadde vært kjekt med fisk som ikke i fellesskap kunne organisere et stormangrep på yngel (slik jeg har sett visse tetraer gjøre)...

Leptosoma holder seg i toppen, men krever ganske stor akvarie.
Hei MC!!! :oD Long time, no see...

Dreier seg desverre bare om en 110-liter.
Aggi
Danioer er topp:) De er stimfisker, og det er mange forskjellige slag sv dem :) Glødelysdanio, er veldig flotte, for eks... Ps. Noen av danio-bildene i basen viser ganske blasse eksemplarer...Men det blir selvsagt ikke biotop-korrekt, da ;)


Danioer i et Tanganyika-kar???
Det er dette som er skummelt med forum! Om nybegynnere skulle lese slikt!
Jeg hadde svart molly i Tanganyikakarene mitt. De hadde det fint i det harde vannet. I 375 literen sammen med julier og Cyprichromis ble de ikke sætlig plaget, men i 54 literen sammen med sneglhuslekere ble de. Tipper det hadde fungert i en 110l.
Uhørt å blande inn annen fisk i et Tanganyika-kar!
Helt på viotta!! Nei vær så snill!
Tore Kjevig
[QUOTE=Aggi]Danioer er topp:) De er stimfisker, og det er mange forskjellige slag sv dem :) Glødelysdanio, er veldig flotte, for eks... Ps. Noen av danio-bildene i basen viser ganske blasse eksemplarer...Men det blir selvsagt ikke biotop-korrekt, da ;)


Danioer i et Tanganyika-kar???
Det er dette som er skummelt med forum! Om nybegynnere skulle lese slikt!
Skummelt og skummelt, fru Blom! Det er jo opplyst at det ikke er biotop-korrekt, så hva skulle være skummelt med det? Ro ned en liten smule
Tore Kjevig
Uhørt å blande inn annen fisk i et Tanganyika-kar! Helt på [I]viotta[/I]!! Nei vær så snill!


Hmmm.. En estetiker.

Det handler jo også om vannverdier, ikke alle fisker liker seg i Tanganyikavann

Skummelt og skummelt, fru Blom! Det er jo opplyst at det ikke er biotop-korrekt, så hva skulle være skummelt med det? Ro ned en liten smule

Roe ned?
Helt rolig jeg, men noe skuffet.
Dag Alan Killi
[QUOTE=Tore Kjevig]Uhørt å blande inn annen fisk i et Tanganyika-kar! Helt på [I]viotta[/I]!! Nei vær så snill!


Hmmm.. En estetiker.

Ikke så estetisk, men vil heller kalle meg en etikker. hehe...
Black Molly har det kjempefint i hardt vann. Yngler og står i. Mye alger å spise siden det ikke finnes noen planter. Får fred i toppsjiktet.

Men når man først har satset litt på den smalere sti med Tanganyikafisk, så er det kanskje litt harry med mollyer?
Ingenting er harry hvis det er snakk om et selskapskar, og der ville en del danioer også kunne greid seg bra, da flere tåler opp i 19-20 dh..

Men som jeg tidligere har nevnt, skal det være en biotop, så må det jo være fisker som kommer fra samme område... Men da mener jeg at også plantene skal være det, ellers er det heller ikke biotop-korrekt
Aggi
Ingenting er harry hvis det er snakk om et selskapskar, og der ville en del danioer også kunne greid seg bra, da flere tåler opp i 19-20 dh.. Men som jeg tidligere har nevnt, skal det være en biotop, så må det jo være fisker som kommer fra samme område... Men da mener jeg at også plantene skal være det, ellers er det heller ikke biotop-korrekt ;)


Er det mye planter i biotopene der fiskene går i Tanganyika?
Liker Danioer en pH på +-9?
En av akvariebøkene mine anbefaler faktisk Celebes-regnbuefisk, Marosatherina ladigesi, i kombinasjon med Tanganyikaciklider. Den holder seg, ifølge boka, i øvre del av karet og vannverdiene ser ut til å stemme overens. Må understreke at jeg ikke har noen personlig erfaring her.
Tore Kjevig
[QUOTE=Aggi]Ingenting er harry hvis det er snakk om et selskapskar, og der ville en del danioer også kunne greid seg bra, da flere tåler opp i 19-20 dh.. Men som jeg tidligere har nevnt, skal det være en biotop, så må det jo være fisker som kommer fra samme område... Men da mener jeg at også plantene skal være det, ellers er det heller ikke biotop-korrekt ;)


Er det mye planter i biotopene der fiskene går i Tanganyika?
Liker Danioer en pH på +-9?
Jeg vet ikke om akkurat tanganyika har så mye planter, men i biotopkar derfra, så ville jeg iallefall ha brukt planter fra afrika
Mange danioer tåler gh opp i 19-20, ja.. Ikke alle, men det er flere å velge mellom
Aggi
Ingenting er harry hvis det er snakk om et selskapskar, og der ville en del danioer også kunne greid seg bra, da flere tåler opp i 19-20 dh..


For å presisere, det er snakk om et Tanganyika-akvarie. Derfor utgår både danioer og regnbuefisk, er ingen vits i å krangle om det... :o) Planter er heller ikke et tema i denne tråden.

Har fått tips om Paracyprichromis nigripinnis, "blue" varianten, fra flere hold. Er det noen som har kjennskap til denne? Står at det er midtsjikt-fisk i basen her, mens de stedene jeg har sett den før så går den på midten og i toppen av akvariet...
TerapitanktenkerFor å presisere, det er snakk om et [B
Tanganyika[/B]-akvarie. Derfor utgår både danioer og regnbuefisk, er ingen vits i å krangle om det... :o) Planter er heller ikke et tema i denne tråden. Har fått tips om [URLBLOCK1], "blue" varianten, fra flere hold. Er det noen som har kjennskap til denne? Står at det er midtsjikt-fisk i basen her, mens de stedene jeg har sett den før så går den på midten og i toppen av akvariet...


Jeg hadde selv et 110 liter Tanganyikakar. Fant ingen egnede overflatefisker fra sjøen. Karet er rett og slett for lite

Synes karet generelt var vanskelig å få til. Jeg hadde en Neolamprologus similis og Julidochromis dickfeldi oppi Juliene dominerte similisene samme hvor mye jeg ominnredet.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap