Omvendt Osmose/ RO anlegg.

Hei godt folk.

Er det noen her som har litt inngående kunnskap om bruk av RO anlegg til akvarievann.
Vannledningsvannet hos meg holder gjerne pH mellom 8 og 9 og det er ganske håpløst til mitt akvariebruk. GH tror jeg ligger mellom 10 og 20 og ledningsevnen på ca 140 microSimens eller 70 ppm.
Vannet i et godt anlegg (5 trinns)blir jo ganske rent. men må akvariene da tilsettes nødvendige salter og mineraler på en kontrollert måte?
Hvem har annlegg og erfaringer?

Jon
__________________
Det er en tanke ved hvert kors ----
Ett godt RO-annlegg fjerner jo 95-99% av oppløste salter, mineraler og metaller, i tillegg til gass.
Vannet er derfor meget dødt, og må\bør justeres litt før en kan bruke dette.
Kh er mangelvare, i RO-vann, og denne må opp.
Gh er også mangelvare, og om du ikke har arter som krever så bløtt vann, bør også denne opp.

Det skal også være en fordel å la vannet lufte med en luftepumpe en stund før man bruker det, rett å slett for å få litt O2 i det
OK, jeg ser hva du sier, og leser mye av det jeg finner på nett, men lite som er objektivt og entydig. Leverandørene reklamerer for sitt og enkelte fremhever til og med at andres utstyr er bare dritten.
Jeg er ute etter utstyr som kan fjerne bl.a. de partiklene/ kjemikaliene som gjør at pH'en alltid er for høy, og jeg ønsker å fjerne årsaken, ikke bare sette til nye kjemikalier. Mye røtter og denslags her gjør faktisk lite utslag. Jeg er også ute etter å få ned ledningsevnen ( microSiemens/ ppm) og det gjøres kun ved riktig rensing.
Ingen som har egne erfaringer?
Jeg lurer litt på dette RO anlegget..
Det er vel bare den ekstra pumpen som bruker strøm? Et vanlig RO anlegg bruker vel ikke strøm så lenge vanntrykket er bra?
Jepp du har helt rett Aggi..er RO anlegg er som oftest best på rundt 3 bar. Har du høyere trykk får du mye belastning på membranen og ved for lite trykk får du presset lite vann igjennom..jeg kjører mitt på 2.5 bar og er fornøyd med det.
Ok. Da er det faktisk mulig å bruke disse omoseanleggene fra usa, da...
De ligger jo på under halve prisen i forhold til norge, men det spørs hvordan det blir å fortolle det... :S Om vinninga går opp i spinninga...
Vel... Det er ingen tollavgift på slike varer, så det er kun merverdiavgiften (25 prosent) som skal betales her
Og den regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.
Aqua medic
De fleste jeg kjenner bruker Aqua Medic sine filtre. De får du billigst på webzoo eller f.eks. på Jan Holt nede i byen.

De har to varianter som er vanligst en som produserer 150 liter per døgn og en som produserer 90 liter per døgn. Jeg bruker den på 150 liter selv (til saltvann). Den på 90 liter koster ca 1300,- mens 150 literen ligger på ca 2000,-

Dette er gode filtre som det enkelt finnes reservedeler til. Enkelte filterkomponenter må byttes etter en tids bruk.

Du monterer det enkelt og greit på veggen i vaskerommet og kobler det til kranene så fikser deg RO vann til deg uten strøm selvsagt

Ikke for å pirke Frank, men 99% var vel å ta i Dette er hva AM skriver om sine filtre;

Osmose filter for rensing av tappevann. Filtret fjerner 95 - 98% av alle oppløste salter, bakterier og mineraler i vannet.

Aqua Medic reverserte osmose system er kompakt og effektivt.

Systemet består av tre filter, et sedimentfilter som fjerner
alle partikler større enn 5 mikron. Deretter følger et kullfilter som fjerner klor og tungmetaller, for å beskytte osmoseenheten som ikke tåler klor. Tilslutt kommer den reverserte osmose membranen.

Membran typen er siste generasjon TFC (polyamid) og denne fjerner 95-98 % av alle oppløste salter,bakterier og mineraler i vannet.

Alle koblinger medfølger. Osmose enheten har også en spyle kran for rensing av membranen, som ved jevnlig bruk vil forlenge levetid betraktelig.

Her er linken til AMs hjemmeside.

Det RO vannet som kommer etter rensing hos meg (Maridalsvannet i Oslo) har en Ph på 5 og en Kh på 0/1 (litt vanskelig å måle da utslaget kommer med en gang - men for alle praktiske formål er Kh lav). Har ikke målt ledningsevnen og o2 potensialet da dette fikses ifm. oppblanding med reef salt.

Årsaken til at jeg bruker det (saltvann) er først og fremst 2:
1) Det levende i saltvannet er svært sensitivt (mye mer enn ferskvann)
2) Du får et algefritt saltvannskar

I tillegg til Kh og Gh som Frank nevner er det det siste punktet jeg nevner ferskvannsakvarister også bør tenke på. Årsaken til at det blir lite alger i saltvannet er at RO filteret fjerner humusstoffene i ferskvannet. Dette er stoffer som er gunstig for f.eks. discus, jordspisere, dvergciklider, corydoras, maller etc. Vet det er mange som bruker det til Discus men det er greit da å tenke gjennom hva som må tilsettes. Men det er det andre som er bedre på enn meg Selv har jeg brukt torv i discus karet mitt sammen med eikebarkekstrakt (sortvannsekstrakt).
Ja, det er vel kanskje tryggest å kjøpe et merke som man vet man får reservedeler til... Ellers så er 90L per døgn nok, tror jeg...?
Ja det er en fordel
Du må skifte ut kullelementet før eller siden

Ser at du holder til i Bergen og da er vel Jan Holt i Oslo uaktuelt

Men webzoo f.eks. har deler til disse filtrene.
Tja...ikke så dum den linken du referete til...den bruker nemlig standar forfilter og kullfilter. Det får du kjøpt på hvilke som helst rørleggerforetning. det siste filteret: Mixed Bed Resin Cartridge er jeg litt usikker på, men det kan man sikkert kjøpe på nettet. RO uniten er sikkert en standard 300 mm sak.
Viggo Gausvik
Tja...ikke så dum den linken du referete til...den bruker nemlig standar forfilter og kullfilter.

Mener du den som jeg linket til?
Aggi
[QUOTE=Viggo Gausvik]Tja...ikke så dum den linken du referete til...den bruker nemlig standar forfilter og kullfilter.

Mener du den som jeg linket til? Jepp
Det hørtes jo bra ut Takker, folkens.
En opplysning som skjelden står på leverandørenes beskrivelse er betingelsen for å få ut den oppgitte RO vann mengden:

Den oppgitte kapasiteten forutsetter at det vannet som kommer INN til RO enheten holder 23 - 25 grader. (optimalt for membranen)
Kapasiteten UT fra RO enheten kan synke så mye som 1,7% pr grad innvannet er lavere enn 23 grader.
Du må altså ha lunkent vann inn på enheten og det koster, eller få ut vesentlig mindre om du bruker kaldt vann.

En annen ting er at du på de fleste annlegg får ca 1/4 del av innvannet ut som RO vann. 3/4 går urenset rett i sluket.
Så for å få ut ca 100 liter RO vann må du kjøre gjennom ca 400 liter lunkent vann.

Det kan være noe forskjell på ulike anlegg, men prinsippet er det samme.
Virkningsgraden er avhengig av rensingsgrad (anleggskvalitet) vanntrykk og temperatur.

Er det noen som har kjennskap til eller erfaring om dette stemmer?

Jeg ser at Aqua Medic opererer med 14 grader og 4 bars trykk inn og en ratio på 1 til 4
http://www.aqua-medic.de/en/service/pdfs/Easy%20Line%2090%20_U700.25_.pdf
Selv 14 grader er det få som har i krana, og de fleste steder i Norge har mer enn 4 bars vanntrykk. Over 4 bar må du ha reduksjonsventil på innvannet, ellers kan membranen ryke.

Josti
En opplysning som skjelden står på leverandørenes beskrivelse er betingelsen for å få ut den oppgitte RO vann mengden: Den oppgitte kapasiteten forutsetter at det vannet som kommer INN til RO enheten holder 23 - 25 grader. (optimalt for membranen) Kapasiteten UT fra RO enheten kan synke så mye som 1,7% pr grad innvannet er lavere enn 23 grader. Du må altså ha lunkent vann inn på enheten og det koster, eller få ut vesentlig mindre om du bruker kaldt vann. En annen ting er at du på de fleste annlegg får ca 1/4 del av innvannet ut som RO vann. 3/4 går urenset rett i sluket. Så for å få ut ca 100 liter RO vann må du kjøre gjennom ca 400 liter lunkent vann. Det kan være noe forskjell på ulike anlegg, men prinsippet er det samme. Virkningsgraden er avhengig av rensingsgrad (anleggskvalitet) vanntrykk og temperatur. Er det noen som har kjennskap til eller erfaring om dette stemmer? Jeg ser at Aqua Medic opererer med 14 grader og 4 bars trykk inn og en ratio på 1 til 4 http://www.aqua-medic.de/en/service/pdfs/Easy%20Line%2090%20_U700.25_.pdf Selv 14 grader er det få som har i krana, og de fleste steder i Norge har mer enn 4 bars vanntrykk. Over 4 bar må du ha reduksjonsventil på innvannet, ellers kan membranen ryke.
Alt du sier her er veldig rett
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Alexander Ødegård
Reklame for plussmedlemskap