Hva feiler det fisken? trenger hjelp
Gullfisken til min søster har fått hovne gjeller, di er røde og hvite også..!
Dette er skummelt..! på hale finnen er det mangen hvite prikker , og på kroppen er det noen røde prikker
Hun hadde tre, i dag døde den ene..! Derfor skriver jeg her og håper på hjelp!
BILDER: dårlige bilder.. på første og siste bilde, ser du di røde gjellene.. og på det andre ser du den til venstre er bare rød og hoven og den til høyre er rød og hvit flekkete og har røde og hvite gjeller!
Dette er skummelt..! på hale finnen er det mangen hvite prikker , og på kroppen er det noen røde prikker
Hun hadde tre, i dag døde den ene..! Derfor skriver jeg her og håper på hjelp!
BILDER: dårlige bilder.. på første og siste bilde, ser du di røde gjellene.. og på det andre ser du den til venstre er bare rød og hoven og den til høyre er rød og hvit flekkete og har røde og hvite gjeller!
Postet 23.08.07 kl 18:02
Jeg ser ingen tydelige sykdomstegn av bildene.
Men ser at de går i en bolle, og her kan fort forholdene bli så dårlige at fiskene blir syke.
Har dere målt noen vannverdier? Når ble siste vannbytte foretatt?
Det kan av bildet se ut som den ene er noe blass i fargene, og har en irritasjon i slimlaget. Kan dette stemme?
Det tyder i såfall på en infeksjon av parasitter, trolig oodinium (også ut fra det du sier om prikker på finnene).
Siden gullfisk er kaldvannsfisk, er ikke varmekuren noe å anbefale.
Da er medisinering utveien.
Ta en titt på denne siden, så kan det hende at dere finner noen bilder som ligner på de problemene fiskene deres har.
Finner du noe som ligner, klikk på bildet, og lim inn adressen som vises når siden er lastet her, så ser noen på dette, og gir behandlingstips etter hva som påvises
Men ser at de går i en bolle, og her kan fort forholdene bli så dårlige at fiskene blir syke.
Har dere målt noen vannverdier? Når ble siste vannbytte foretatt?
Det kan av bildet se ut som den ene er noe blass i fargene, og har en irritasjon i slimlaget. Kan dette stemme?
Det tyder i såfall på en infeksjon av parasitter, trolig oodinium (også ut fra det du sier om prikker på finnene).
Siden gullfisk er kaldvannsfisk, er ikke varmekuren noe å anbefale.
Da er medisinering utveien.
Ta en titt på denne siden, så kan det hende at dere finner noen bilder som ligner på de problemene fiskene deres har.
Finner du noe som ligner, klikk på bildet, og lim inn adressen som vises når siden er lastet her, så ser noen på dette, og gir behandlingstips etter hva som påvises
Postet 23.08.07 kl 18:58
Vel, siden gullfisk skal ha minimum karstørrelse på 100 liter, og det her ser ut som om dere har puttet tre stk oppi en bolle, så er det ikke rart at de blir stresset, syke og dør. Ser ikke ut som om det er filter til bollen heller?Hva med vannbytter, hvor ofte og hvor mye vann byttes det? Beklager, men dersom dere ikke får disse fiskene over i et ordentlig akvarie med filter og medisin, så ser jeg ikke noe håp for at de skal overleve. Hvite prikker er som regel en sykdom som heter hvitprikk. Denne utvikles særlig fort dersom fisk er stresset, noe deres gullfisk selvfølgelig er nå. Det finnes en medisin (Esha exit) som er veldig god mot dette, men om fiskene forblir i det karet er jeg redd for at dere bare vil få gjentatte omganger med sykdommen.
Postet 23.08.07 kl 19:03
Takk!
Tusen takk for hjelpen Gry!
Vet du hvor lenge en gullfisk holder ut dette?
jeg må reise med ferge for å komme til dyrebutikken..! det er en 2 timers reise..!
Vet du hvor lenge en gullfisk holder ut dette?
jeg må reise med ferge for å komme til dyrebutikken..! det er en 2 timers reise..!
Postet 23.08.07 kl 20:01
Endret: 23.08.07 kl 20:06
Takk men, Sorry..!
Jeg takker så mye for hjelpen Frank.. men jeg skjønnte ikke så bra hva jeg skulle gjøre på denne siden du sendte.
Postet 23.08.07 kl 20:05
Endret: 23.08.07 kl 20:06
Postet 23.08.07 kl 20:07
Postet 23.08.07 kl 20:26
Postet 23.08.07 kl 21:49
Inaktiv bruker
Pætti!Vannet de har kommer fra borehull. Har det noe å si? Jeg syns det blir veldig fort gromsete..
Jeg hadde også mine fisk i bolle og vannet ble veldig fort grumsete! Fisken hang i overflaten og bare supet luft. Har borevann og ph`n viste seg å være altfor høy!!! Nå lever de i en tank og har det mye bedre.....
Postet 04.09.07 kl 17:29
Inaktiv bruker
i bolle med 3 fisker kan det bli liten plass!
det kan hende de trenger mere plass!
eller så har dere vel sjekket ph verdien og sånt?
det er viktig!
har ikke noe mer å si...............
koooz
det kan hende de trenger mere plass!
eller så har dere vel sjekket ph verdien og sånt?
det er viktig!
har ikke noe mer å si...............
koooz
Postet 13.09.07 kl 07:48
Om dere har puttet fiskene rett i vannet uten å innkjøre filteret først, evt ikke har noe filter er det trolig aminiakk i vannet. Dette kan gi hovne røde gjeller. Gullfisk skiller ut ganske mye aminiakk, og det skal ikke så mye til når man har lite vann for at dette skal bli giftig for fisken. Jeg ville byttet 50 % vann som 1.hjelp, og deretter fortsatt med vannbytter i tillegg til å behandle mot den type parasitt du har.
Postet 13.09.07 kl 11:14