Tynn og blek platy

har en platy som har blitt tynnere og tynnere i det siste. hun har og mistet farge. fra å være sort med oransjegul stripe/felt langs ryggraden til nå å være mørkegrå med grågulhvitt helt og grå på magen. Alle de andre fiskene er fornøyde og friske. Med en overgravid platy og sprelske platyyngel bland plantene.

Har ikke sjekket vannverdiene da det slo meg hvor dårlig hun var blitt rett før jeg stakk på jobb. men ingenting er forandret fra vanlig prosedyre.

Har tenkt en stund på at hun egentlig ikke har lagt på seg siden sist gang hun fødte for ca 3 uker siden. Hannen er forsåvidt også ganske uinteressert i henne.

er det bare å avlive henne? Vet det høres litt strengt ut men hun er ikke interesert i mat, selv ikke bloodworm eller daphnia som de andre blir helt ville av og om hun feiler noe er det vel bedre å få henne ut en at hun smitter de andre?

Hva tror dere o smarte medakvarister?
Høres ut som en fisk som er på tur til å vandre av seg selv, om hun bare får litt tid på seg.

Det at hun endrer farger, kan skyldes infeksjoner av parasitter. Jeg hadde nok tatt en vurdering på hvorvidt fisken er verdt masser av engasjement for å kanskje ha en sjangs for å overleve eller ikke.
Ser ikke bort i fra at jeg hadde avlivet henne før det bryter ut annen sykdom i karet, forårsaket av denne svake fisken
Takk. det er min tanke og. Mine før omtalte gullfisk er alt for mye verdt enn en halt platy til 20 kr
Konklusjon:
I går mannet jeg meg endelig opp til å avlive Platyen. I redsel for innvollsparasitter disikerte jeg fisken etterpå. Der fant jeg en stor byll i nakken på fisken på størrelse med hodet dens. har syntes fisken så duknakket ut. det er nok forklaringen. Ikke rart den ikke har spist. Byllen har nok blokkert for det meste. Da jeg stakk hull på byllen kom det tyntflytende grønn guffe ut. Var kvalm lenge etterpå. Stakkars platy.

rart at det kjennes så hardt å drepe en 2cm lang fisk når jeg gladelig fisker etter mye større fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Freddy G-Paulsen
Reklame for plussmedlemskap