Tante Astrid´s undervannsverden (side 100)

Må nok føye til at øreålen kan bli 15-20 år. Og må også føye til at jeg akk leste at det er noen som har fått dem i lek og fått egg
Jeg har hatt en Endlers i litt over et og et halvt år
Jeg har også hatt en ildbuk i 2 år og 7 eller 8 måneder

Emil
Veldig flott og spennende tråd! Vakre bilder, og artig å lese om dine personlige "forhold" til fiskene. Likte tråden spesielt godt i starten og slutten (har pløyet meg gjennom HELE, litt skumlesing menmen.), i midten var det så mange innlegg av forskjellige andre brukere, så det hoppet jeg nesten over.
Syns karene dine er så utrolig spennende! Har tenkt til å rigge istand et Sør-Amerika kar, og denne tråden er til stor inspirasjon!
Therese Koller
Må nok føye til at øreålen kan bli 15-20 år. Og må også føye til at jeg akk leste at det er noen som har fått dem i lek og fått egg :)

Beklager at jeg ikke har svart på denne. Jeg har rett og slett ikke sett den. Vet ikke helt hva du mener, men om du tenker på listen over alder på fisker så tar jeg ikke med annenhånds kunnskap. Det vil si opplysninger fra andre enn medlemmer på akvaforum.
Aqua360
Jeg har hatt en Endlers i litt over et og et halvt år :) Jeg har også hatt en ildbuk i 2 år og 7 eller 8 måneder :) Emil

Flott! Da er det føyd til og oppdatert. Takk skal du ha
Jonask
Veldig flott og spennende tråd! Vakre bilder, og artig å lese om dine personlige "forhold" til fiskene. Likte tråden spesielt godt i starten og slutten (har pløyet meg gjennom HELE, litt skumlesing menmen.), i midten var det så mange innlegg av forskjellige andre brukere, så det hoppet jeg nesten over. Syns karene dine er så utrolig spennende! Har tenkt til å rigge istand et Sør-Amerika kar, og denne tråden er til stor inspirasjon! :D

Tusen takk Jonask! Må si jeg er imponert over at du har orket å tråle deg gjennom hele denne tråden, masse pjatting innimellom Jeg driver egentlig å trapper ned, men vil ikke stresse fiskene med omplassering eller, gud forby, avliving :-O Derfor så får de bare tusle rundt her til de dør av alderdom, noe som kan ta sin tid siden et par arter insisterer på å formere seg Jeg stresser ikke så mye med det egentlig. Regner med at når antallet er tilstrekkelig redusert så kan jeg flytte alle over i samme kar og da blir det atskilling mindre jobb for meg.

Var inne og tittet litt på ønskekaret ditt. Vil bare fortelle at jeg har litt dårlig erfaring med å holde apistoer sammen med coryer. Her i mitt 180 liter hadde jeg A.agassizii sammen med mine første pansermaller de første par årene og mallene fikk aldri ro. Ciklidene jaget de så snart de så de uansett om de hadde egg eller ikke. Nå kjenner jeg ikke til arten du har på ønskelisten din, men det er antagelig ikke så forskjellig oppførsel på disse apistoene så hadde jeg vært deg ville jeg valgt enten den ene eller andre arten. Eventuelt valgt en enda snillere ciklide som for eksempel sommerfuglciklide. Bare et velment råd altså

Må også gratulere deg med kampfiskoppdrett! Godt gjort!
Kanskje jeg bør fortelle litt mer når jeg likevel er innom tråden Det gikk heldigvis bra med NAV i tolvte time. Var faktisk bare dager om å gjøre, men det gikk. Nå slipper jeg ihvertfall det stresset med å hele tiden måtte forholde meg til de med meldekort og annet mas. Angående gullfisk-karene rundt omkring på skolene har jeg ikke hørt noen ting og har ikke mulighet for å følge mer opp heller for tiden.

Dessverre så har jeg vært veldig dårlig i vinter så jeg har virkelig strevd med å finne energi nok til rutinestellet av karene. Jeg tror heldigvis ikke fiskene har lidd noen nød selv om det har vært ganske tilvokst av planter i karene til tider. Noen har falt fra også, men jeg har fremdeles den første fisken jeg kjøpte svømmende rundt her, nemlig skjørtetetraen min. Han er en favoritt og ser ikke ut til å sture ved å være alene igjen. Han holder seg vanligvis sammen med nøkkelhullcikliden og ser ikke ut til å like kardinaltetraene noe særlig. Han blir seks år nå til våren

Det dukket også opp tre pygmeguramiyngel før jul en gang og en klovnkilliyngel har også vokst seg stor nå. Slik går det når jeg ikke får luket i karene :-P

Får hilse dere alle med ønske om en fin vår!
Godt å se livstegn fra deg

God vår til deg også, og glad for å høre at det ordnet seg med NAV. Mye styr med de der...

Tante Astrid
Tusen takk Jonask! Må si jeg er imponert over at du har orket å tråle deg gjennom hele denne tråden, masse pjatting innimellom ;) Jeg driver egentlig å trapper ned, men vil ikke stresse fiskene med omplassering eller, gud forby, avliving :-O Derfor så får de bare tusle rundt her til de dør av alderdom, noe som kan ta sin tid siden et par arter insisterer på å formere seg ;) Jeg stresser ikke så mye med det egentlig. Regner med at når antallet er tilstrekkelig redusert så kan jeg flytte alle over i samme kar og da blir det atskilling mindre jobb for meg. Var inne og tittet litt på ønskekaret ditt. Vil bare fortelle at jeg har litt dårlig erfaring med å holde apistoer sammen med coryer. Her i mitt 180 liter hadde jeg A.agassizii sammen med mine første pansermaller de første par årene og mallene fikk aldri ro. Ciklidene jaget de så snart de så de uansett om de hadde egg eller ikke. Nå kjenner jeg ikke til arten du har på ønskelisten din, men det er antagelig ikke så forskjellig oppførsel på disse apistoene så hadde jeg vært deg ville jeg valgt enten den ene eller andre arten. Eventuelt valgt en enda snillere ciklide som for eksempel sommerfuglciklide. Bare et velment råd altså ;) Må også gratulere deg med kampfiskoppdrett! Godt gjort!


Det var mye ja, men veldig nyttig
Synd å høre at du trapper ned, dine kar er så fantastiske, og fiskene idem er heldige.
Har droppet idèen om coryer ettersom forskjellig Ph-verdi ikke kom overens. Husker å ha lest om dine kompikasjoner, tenkte egentlig å se det an og om det kanskje fungerte bedre siden denne arten var mindre, men men...

Ja, gøy med oppdrett! Men kampfisk- er et ork, med atskilling og slikt. Har bare èn igjen nå, den andre forsvant med forrige vannskifte (desverre..)
Og forresten, det var et nydelig bilde av Leopold, og flotte innlegg om skole-gullfisken.
Takk! Hyggelig å høre at du har fått noe kunnskap etter all den lesingen

Jeg savner Leopold og Clotilde enda jeg, men så er da kampfisker veldig spesielle fisker også synes jeg. Tillitsfulle og med store personligheter
Kampfisker er de eneste fiskene jeg har hatt som jeg synes kan konkurrere med kulefisker når det gjelder personlighet. De er smarte fisker, og de har definitivt godt med egenvilje. Og når man da tenker på at disse blir puttet i vaser som pynt... Stakkars dyr!

Det er forresten merkelig med kampfisker og meg. Jeg har hatt mange av dem opp igjennnom tiden. MANGE! Det var kampfisk jeg startet med da jeg startet med å holde fisk for 14 år siden. Men de har ikke levd så lenge. Jeg har liksom ikke fått dem til helt. Så kom den jeg har nå. Han står i et lite kar på kjøkkenet, og jeg må innrømme at han nok er den kampfisken som jeg har stelt dårligst med. Merkelig nok er han også kampfisken jeg har hatt lengst. Jeg får liksom ikke det til å gå ihop. Jeg har hatt han overraskende lenge, og han ser ut til å trives. Han er forresten en hissig kar, og tok nesten livet av kona si da jeg forsøkte å få til lek ved å plassere dem sammen. Det var et under at hun overlevde. Hun var skikkelig skadet da jeg fikk berget henne ut. Men hun ble helt fin igjen. Og hun lever nå i nabokaret til Kong Sverre (som alle mine kampfiskhanner har blitt kaldt opp igjennom årene), og hun har faktisk bedre plass enn sin tyranniske herremann.
Jeg var innom en side fra en oppdretter i USA en gang. Hun mente å se at enkelte linjer innen hennes kampfisker hadde lettere for å få de svulstene som mange kampfisker ser ut til å stryke med av før tiden. Hun drev med mange forskjellige finne- og fargetyper, og for enkelthets skyld så hadde hun noe av yngelen sammen rett etter klekking og under oppforing om det var enkelt å skille de etter utseendet senere. Hun oppdaget at tross at yngelen levde i samme forhold, og hun holdt noen av de som voksne senere i like forhold også, så var det en overveiende del av enkelte linjer som fikk disse svulstene. Hun konkluderte derfor med at det kunne være et arvelig problem.

Jeg vet ikke om dine kortlevde kampfisker fikk svulster, men mine to fikk det. Jeg var også ivei å avlivet en fisk for en venninne som hadde svulst. Så synd på slike fine fisker. Mulig den Kong Sverre du har nå har vært heldig med arveanleggene sine
Mine Corydoras paleatus har nå vært i mitt eie i 4 år, og jeg vet ikke helt hvor gamle de var da jeg kjøpte dem.

Edit:
Beklager - dette skulle stå i tråden om "Hvor gamle er fiskene dine".
Det er ikke så farlig Har ihvertfall fått endret alderen på listen nå. Takk skal du ha!
Hmmm, og jeg som driver og trapper ned ............

Har et par ottoer, en parva og noen coryer igjen i 180 literen (pluss noen få tetra). Jeg har jo tenkt å legge ned akvariene etterhvert som fiskene dør ut, men de mallene jeg har nevnt her kan jo leve i både 10 og 20 år, om ikke lengre, så jeg fant ut at jeg kunne kjøpe inn noen kortlevde fisk i karet her etter at den siste nøkkelhullcikliden tok kvelden. Ble veldig kjedelig å se på et nesten tomt akvarium egentlig. Mallene er jo stort sett ute å farter bare på kvelds- og nattestid og de få tetraene gjør heller ikke stort av seg.

Som sagt så gjort så jeg kjøpte meg et par sommerfuglciklider i går. Litt spent siden dette var en av de fiskene jeg startet opp med for 6 år siden og da gikk det ikke så bra kan man si :-P

Denne gangen ser det imidlertid lovende ut. De har nemlig nå, bare et døgn etter at de kom i karet, lagt egg på et lotusblad
Så arti med sommerfugl-egg ;D
Ja, litt morsomt er det at de legger egg med en gang, men jeg regner ikke med at det blir noe av de og det er like greit. Tar det som et tegn på at de synes akvariet ikke er så aller verst å bo i.

Må forresten presisere at sommerfuglciklider normalt kan leve i 3-5 år, men at jeg regner det som kortlevd
Sitter og leser siste Kjæledyrbladet, reklamebladet fra Tropehagen. Her står det i en artikkel, sitat: "En luftpumpe, som alltid skal plasseres utenfor akvariet, tilfører oksygen via en luftstein. Dette kan i tillegg til å være både dekorativt å nyttig, også øke mulighetene for å ha flere fisk i akvariet.", sitat slutt.

Luftpumpa tilfører jo ikke oksygen via luftesteinen :-P Så vidt jeg vet så fører den luft, ikke rent oksygen, inn i karet slik at overflaten kommer i bevegelse og derigjennom øker opptaket av oksygen fra lufta over vannflaten. Og hvordan i huleste kan bedre oksygenmetning øke muligheten for flere fisk i karet? Det er jo filterkapasiteten og vannskifterutinene som avgjør det, i tillegg til fiskeartenes revirhevding osv.

Regner med de ønsker å øke salge av luftpumper :-P
Nå har vel ikke Tropehagen vært kjent for å være særlige fornuftige når det gjelder informasjon og salg. Jeg minnes diverse tilbud på fisk som i utgangspunktet er for store for de fleste akvarister, og som selges med tilbud om opptil 30 stk. Eks: gibbiceps.
Jeg blir like ergelig og oppgitt hver gang, og ja, jeg husker den med gibbicepsene. Kanskje jeg rett og slett skal slutte å lese disse reklamebladene
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap