Tante Astrid´s undervannsverden (side 101)

Jeg merker at etter at jeg nå har bestemt meg for å legge ned 125 literen til høsten så synes jeg det er litt morsommere å holde på med akvariene igjen. Jeg ser fram til å få mindre å vedlikeholde. Det er nå bare seks-sju stjernedanioer og et ukjent antall pygmeer og kuhliåler igjen i det karet, og de skal alle flyttes over i 180 literen når karet tømmes. Håper Asia og Søramerika går bra sammen i det som da blir et selskapsakvarium, selv om det blir litt mye fisk i karet etter min smak.

De nye sommerfuglciklidene ser ut til å trives og har tatt hele 180 literen i bruk. De er snille små fisk, men mye mindre sky enn jeg forventet. Jeg kan nesten ta på de under vannbyttene siden de er så nysgjerrige på hva jeg holder på med. Den nå seks år gamle, enslige skjørtetetraen min har også blomstret opp etter at ciklidene kom i hus. Den som har hatt skjørtetetra vet hvordan de småkrangler med hverandre nesten hele tiden, uten å skade, de bare jager på hverandre frem og tilbake innimellom. Jeg tror min har savnet det etter at kompisene falt bort for nå driver han og sommerfuglhannen på å småjager litt på hverandre av og til. Ser nesten ut som sisten Han har nå blitt sitt aktive gamle jeg igjen etter å ha sturet og vært unaturlig rolig i mange måneder. Større matlyst også nå når han har fått litt mer konkurranse i matveien. Jeg er veldig glad i denne fisken altså og den har vært med meg siden oppstarten! Han var den første fisken jeg kjøpte

I 60 literen med klovnkilli er det baby-boom. Må være rundt ti-tolv yngel der nå i alle størrelser. Vet ikke hva som har satt de i gang igjen. Har vært yngelfritt lenge. De nye ser alle ut til å bli hunner, noe som ikke er meg imot siden hannene er enda verre til å krangle enn hunnene :-P Regner med at røttene som tidligere surgjorde vannet nå er godt utvannet siden ph ligger på rundt 7. Det forklarer antagelig også den skjeve kjønnsfordelingen. Nøytralt vann skal visst gi overvekt av hunner, mens surt vann favoriserer hannene. I dette karet går det også en enslig pygmegurami som måtte fjernes fra kompisene i 125 literen etter å ha fått bank og mistet halefinnen. Den har nå grodd ut igjen, men det virker som fisken er gammel og ser dårlig, så han får gå sammen med klovnene der han ikke blir mobbet og ikke trenger å konkurrere om maten. Dessuten så er det umulig å fiske ut fisk derfra uten å fjerne alt buskaset og ta ut røttene. Har ikke slamsugd der siden jeg satte det opp.

Jeg er dessverre i temmelig dårlig form for tiden så jeg kommer nok ikke til å orke å legge ut noe særlig med bilder er jeg redd. Vi for se om formen bedrer seg med ett kar mindre til høsten
Godt å høre at du koser deg litt mer med fiskene.
Håper du ikke bruker deg opp for mye nå med det fine været og alt som kan gjøres på våren.
Husk : alt til sin tid. Håper virkelig du blir bedre og orker nyte sommeren.
Tenker på deg.
Takk for omtanken Galemor Jeg har blitt veldig flink til å prioritere, men av og til betyr det å velge bort ting som jeg egentlig er veldig glad i å drive på med. Er veldig heldig som har en forståelsesfull mann å dele livet med. Hvis ikke ville det vært trasig.

I går la sommerfuglciklidene egg for andre gang, men de har nok spist eggene selv i løpet av natten. Satser på at det ikke blir noen familieforøkelse i det karet. Det blir fullt nok etterhvert. De er så søte der de svømmer sammen og nipper små godbiter rundt om i akvariet. Dette må være en av de vakreste ciklidene som finnes tror jeg
Tante Astrid
Takk for omtanken Galemor :) Jeg har blitt veldig flink til å prioritere, men av og til betyr det å velge bort ting som jeg egentlig er veldig glad i å drive på med. Er veldig heldig som har en forståelsesfull mann å dele livet med. Hvis ikke ville det vært trasig.


Prioritering blir veldig viktig ja, og prosessen med å velge bort er tung. Hadde selv en veldig dårlig dag i går, der bare det å fore ble en stooor jobb... Men akvariene gir så mye glede, og dansende coryer er et fantastisk syn
Du har så rett, sissimor. Man kan ikke annet enn å bli i godt humør når man sitter og ser inn i et hamonisk mini-univers som et akvarium kan være
Du store allverden! Jeg tror jeg har fått verdens sinteste sommerfuglciklide i mitt kar. Jammen bra de er så små. Tidligere har jeg sagt at sommerfugler fint kan gå i et kar med pansermaller om karet er litt stort, men det tar jeg nå tilbake.

Det er hunnen som nå oppfører seg som om hun eier hele frontområdet på 180 literen. Her får ingen andre fisker nærme seg og hun er spesielt etter de tre aeneusene jeg har igjen. Den største av disse er dobbelt så stor som henne, men det ser ikke ut til å bety stort. Virkelig bra de har panser.

Under foringstid er hun helt rabiat siden jeg jo er nødt å fore i fronten på grunn av plasseringen av akvariet. Hun flyr da rundt og jager i hytt og pine og rekker ikke å spise noe særlig selv. Jeg håper det ikke ender med katastrofe når fiskene fra 125 literen kommer i tillegg. Det karet er forresten nå mer eller mindre avtalt solgt og forsvinner ut av huset rett etter sommeren. Gleder meg
Illsint sommerfuggel ja... Har selv gitt dem opp nå, på grunn av ei sånn ei. Fikk i hus to nusselige, små frøkner, dro bort ei helg, og ja... Kom hjem til ei illsint ei, som hadde drept søstra si, bitt finnene av flere halvstore platy, og jaga coryene veggimellom... Men nå har hun vist blitt mor hos ny eier. Regner med hun passer godt på ynglene ;D
Ja, ble veldig overrasket over denne frøkna mi. Holdt de for mange år siden da jeg startet opp og de var veldig snille, men de døde ganske fort for meg. Kanskje man skal se på denne hissigheten som et sunnhetstegn. Det paret jeg har nå virker mye sunnere og friskere enn de jeg hadde før. Mulig at det er kommet til nye leverandører siden den gang som tilbyr en friskere stamme. Hannen er forresten ikke aggresiv i det hele tatt.

De går i en 180 liter så jeg satser på at de andre fiskene kommer seg unna om nødvendig når jeg flytter de over. Både pansermallene og kuhliiene er i tillegg mest nattaktive og da hviler forhåpentligvis ciklidene. Pygmeguramiene, stjernedanioene og tetraene er såpass raske, og dessuten mest i øvre og bakerste del av karet, så jeg tror og håper at hun ikke greier å skade de.

Må vel bare innrømme at jeg er litt sjarmert av pågangsmotet hennes når hun jager på fisk som er dobbelt så stor som henne. Paret er forresten ikke redd meg heller og de må jages forsiktig bort når jeg driver på oppi der siden jeg er redd de skal skade seg når jeg må flytte på ting. Det neste blir vel at hun biter meg ved vannbytte

Da ser det ut som om jeg har knekket koden. Jeg begynte å mistenke at det var maten som trigget denne oppførselen. All jagingen gjorde at hun ikke fikk i seg nok, og dermed ble hun enda hissigere på å jage vekk de andre. Dette førte til at hun nok en gang ikke fikk tid til og spise osv.

Fant heldigvis løsningen etter noen dager. Nå fôrer jeg i begge endene av karet og sørger for å la noe av flakfôret falle ned på et sted i karet hvor hvor det er forholdsvis lite vannbevegelse pga planteveksten. Da blir maten liggende i overflaten en stund, og ciklidene får forsynt seg uten for mye jaging, samtidig som at mat som detter nedover et annet sted i karet gjør at de ikke får for mye konkurranse.

Nå er det faktisk fred og fordragelighet der, og null jaging
For en tid tilbake kjøpte jeg meg en stim på 20 kardinaltetra og selv om de virket friske og fine så har det falt fra en og annen innimellom og jeg har nå bare 9 stykker igjen. Ingen tegn til sykdom eller skader heller, jeg fant de bare døde eller de ble bare borte.

For en måneds tid siden var det derimot en av dem som begynte å vise tydelige tegn på å være syk. Han hang med bakparten og svømte nærmest med hodet opp og halen ned i rykkete bevegelser. Jeg tenkte jeg burde få avlivet den, men pga ekstra dårlig form så utsatte jeg det gang etter gang. For en uke siden var jeg sikker på at den ikke overlevde natten siden den hvilte på bunnen innimellom. I dag derimot er det vanskelig å se hvilken av de som har vært syk. Den svømmer nå nesten normalt igjen og ser ut til å klare seg fint. Bra for den at jeg har vært i dårlig form i det siste

Det var forresten ikke helt slutt på jaging i karet! Måtte flire her om dagen. Jeg har nemlig en gjenværende trio av en gruppe med Corydoras aeneus schultzei. Det er en diger dundre og to små herremenn. De to hannene henger etter hunnen mer eller mindre konstant og hun går rett som det er lei og prøver å gjemme seg bort for å få fred.

En av hannene var en kveld mer enn vanlig opphisset og ved en feiltagelse begynte han å følge etter den enslige gamle skjørtetetraen min. Det satte han ikke pris på! Mer og mer panisk styrtet de rundt i karet til den ivrige beileren oppdaget sitt misstak og la seg slukøret ned på bunnen. Man kunne nesten se at tetraen pustet lettet ut

edit
Da har jeg endelig fått flyttet fiskene fra Asia karet over i Sør-Amerika. Asiakaret er solgt og forsvinner om noen dager. Det blir deilig

Jeg var veldig spent på hvor mange fisk det egentlig var i dette karet siden det har vært veldig gjenvokst den siste tiden. Jeg ble veldig overrasket over å finne alle de 15 kuhlii-ålene jeg kjøpte, atskillig feitere nå. Ellers så var det bare 6 igjen av stjernedanioene og 5 pygmegurami, en av dem er en dverg pygmegurami som bare er halvparten så stor som de andre. Den er faktisk mindre en stjernene, men fullvoksen altså for jeg har fulgt litt med den og sett den jevnlig. Veldig søt er den.

Det ser foreløpig ut til å gå greit i den nye selskapssuppa i 180 literen. Den eneste som ble litt sur var parvamallen som absolutt ikke liker ålene når de blir nærgående, da slår han ut med halen. Håper ålene etterhvert har vett på å holde seg unna surpompen.

Med så mye fisk i karet så må jeg nok regne med å bytte vann to ganger i uka, men mange av fiskene mine er gamle så de vil nok falle fra etterhvert. Min kjære skjørtetetra lever enda og er den eldste fisken jeg har, og den eneste gjenværende av den aller første gjengen med fisk jeg kjøpte. Veldig glad i den tøffingen
I posten din fra 12.6 forteller du om aggressivitet hos sommerfuglciklider.

Jeg har hatt en e-post utveksling med Tom C vedr. agressivitet hos Nannostomus Beckfordi, som normalt skal være en meget fredelig fisk. Tom hadde kontaktet en ekspert på arten i USA som kunne fortelle at det fra enkelte asiatiske oppdrettere var kommet ekstremt aggressive eksemplarer. Man antar at dette kan ha med hormonbehandling for å øke lekslyst for øket formering å gjøre.

De går også i leksdrakt nesten hele tiden her hos meg. Kjøpte 75 stk for å ha i ulike kar med Apistogrammaarter, nå er det bare Nannostomus b. igjen i to av karene!
Kanskje skyldes aggressiviteten til din sommerfugl det samme?
Ja, jeg har hørt noen andre fortelle om en annen ciklideart som pga hormontilskudd var veldig aggressive så det skulle ikke forundre meg det minste. Det var antagelig de Nannostomusene som Tom C nevnte.

Nå har mine sommerfugler derimot roet seg veldig ned så mulig dette ikke er permanent? Har forstått det sånn at sommerfuglciklidene gis hormoner for å komme tidlig i lek, slik at de farger ut, og blir lettere å selge selv om de enda er små. Mitt par var derimot ganske store da de kom til butikken. De var litt dyrere enn de andre de hadde som var ganske små.

Har sett flere som har klaget over virkelig aggressive sommerfugler så det er tydelig noe som har skjedd. Det var jo ingen som skrev så mye om akkurat det da jeg kjøpte mine første par for 6 år siden ihvertfall.

Det kan også være at hunnen min ble aggressiv pga at hun hadde sultet en stund. Hun var veldig på hugget ved matetid. Nå har det også gitt seg litt selv om hun fremdeles er veldig glad i mat og gjerne tar fôret direkte fra fingrene mine. De legger egg støtt og stadig, men hunnen har foreløpig spist de opp selv. Merker det på at hun ikke vil ha mat de gangene det skjer

Hormontilskudd føyer seg bare inn i rekken av unødvendigheter som de foretar seg i Asia. Det er ikke enkelt å finne ut av når man står der og skal kjøpe fiskene heller og de er jo vanligvis ikke merket med hvor de kommer fra. Har hørt at de tyske sommerfuglene garantert ikke er hormonbehandlet, eller, det hørte jeg for et par år siden. Gudene vet om det fremdeles forholder seg slik. Profitten ser alltid ut til å vinne i forhold til dyreetikk :-/
Hejsan!
Är ny här på forumet och ny akvarist i Norge, så ni får stå ut med att jag är dålig på de norska namnen på fiskarna, men jag ska försöka lägga till de latinska, så löser det sig!

Fick mitt fösta akvarium när jag var 8 år, och fick då med bland annat en kinesisk algätare (Gyrinocheilus aymonieri) och ett stim med guldbarber (Puntius semifasciolatus).

När jag flyttade hemifåpn vid 19 års ålder levde större delen av guldbarberna och även algätaren, som fick en kompis när jag var 10.
Tyvärr dog många fiskar efter flytten efter att allt i akvariet blev kliniskt rengjort, bland annat dog alla guldbarberna inom några månader, men algätarna levde senast jag så akvariet 5 år efter flytten, vet inte när de dog eller om de fortfarande lever, men alltså: Guldbarb 11,5 år i akvariet, troligen ca ett halvt år till för de var hyggligt stora vid inköpet.
Kinesiska algätare minst 16 år, ska kolla med min syster när de dog, eller om de fortfarande lever!
Aha, hittade listan nu, då kan jag lägga till sverddragere (Xiphophorus hellerii) på 6 år också, det tyckte jag inte var så gammalt, men det var det visst!!
Utrolig bra tiltak. Må bare takke deg for arbeidet og alle som gir informasjon til "tabellen".
Daniel Angerd
Aha, hittade listan nu, då kan jag lägga till sverddragere (Xiphophorus hellerii) på 6 år också, det tyckte jag inte var så gammalt, men det var det visst!! :-)

Takk! Da har jeg fått oppdatert sverddrageren og de to andre artene har kommet på listen. Tusen takk! Setter stor pris på at folk bidrar med info til listen

(Listen ligger her)
Jarle F
[URLBLOCK1] bra tiltak. Må bare takke deg for arbeidet og alle som gir informasjon til "tabellen".

Tusen takk Jarle! Jeg koser meg med akkurat denne jobben. Så oppmuntrende å se at folk tar vare på fiskene og gir de gode forhold til å leve lenge
Jeg lever altså!

Vært liten aktivitet på meg når det gjelder internett. Fisk og akvarier får derimot stellet de skal ha. Det er ikke så mye nytt på den frontet. Har selskapsakvariet på 180 liter og 60 literen med klovnekilli. De sistnevnte har nå formert seg igjen så det er livlig med yngel i alle størrelser oppi der. Vurderer å skille kjønnene til høsten. Har jo planer om å trappe ned må vite.

Har vært syk i en lengre periode så jeg har ikke orket å ta i kameraet engang, og ble faktisk sliten av den lille aktiviteten i går da jeg endelig fikk tatt et oppdatert bilde av selskapsakvariet :-P

For å gi bunnfiskene nok boltreplass så er en del av plantene stukket inn i sprekker på røttene. Masse fine alger også som man ser, men ikke annet å vente med såpass stor belastning antar jeg. Må bytte vann to ganger i uken for å holde nitraten under 30, men fiskene ser ihvertfall ut til å trives og det er lite konflikter i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap