Tante Astrid´s undervannsverden (side 102)

Håper at innlegget ditt er et tegn på at det går litt bedre. Liker karet ditt, og synes ikke algene trekker ned. Har selv så mye penselalger i min 530 liter at Jordan kunne hatt råstoff til en ukes produksjon.

Ellers håper jeg at helsetilstanden din muliggjør fortsatt akvariehold. Det var ditt motto i sin tid som inspirerte til å bruke salmiakk til innkjøring av filteret for tre år siden.
Jeg synes akvariet var lekkert jeg, liker når det er alger sånn som det er i ditt, ikke skjemmende, bare naturlig.
Takk! Formen er litt opp og ned. I de dårligste periodene er rutinevedlikehold av akvariene en skikkelig utfordring og tømmer meg helt for energi så slik det er nå så ser jeg fram til at det blir færre fisk, mindre nitrat og sjeldnere vannbytter. Kommer mirakelkuren så er det jo bare å starte opp igjen.

Har nesten litt ærefrykt over at mitt lille FAMBAI stunt førte til slikt et flott resultat. Innkjøring med salmiakk metoden må være det beste som har skjedd når det gjelder fiskehensyn på lang, lang tid. Tusen takk til deg 530!

Takk Galemor Algene jeg har nå er ihvertfall å foretrekke fremfor penselalgene jeg strevde med da jeg hadde mye sirkulasjon i karet. Disse er det bare å skrelle av rota når de tar overhånd og så har de en flott grønn farge
Tenk, jeg la ikke merke til at den grønne skya i bakgrunnen var alger før jeg leste innlegget til Galemor. Jeg så bare helheten og syntes akvariet var nydelig. Algene er jo bare en liten detalj i bildet, og kan godt være der.

Alle akvariene dine er små kunstverk, og jeg er glad for at bildene av de du har solgt fortsatt ligger på profilen din slik at det fremdeles er mulig å nyte synet av dem. Dessuten har du jo fått medaljer for flere av dem, og om du sletter akvariene, så blir det ingen bilder bak medaljene.

Det er leit at du må slite med sykdom, men håper at du får flest gode dager nå når det går mot vår og sommer, og at vi får se deg på forumet innimellom.
Takk Tove!
Er veldig takknemlig for akvariehobbyen. Det har av og til vært det eneste som har holdt meg oppe. Og da tenker jeg ikke bare på selve opplevelsen av mine egne akvarier her hjemme, men også alt det sosiale via forum og folk jeg har blitt kjent med utenom også. Det er ellers lett å føle seg isolert når man stort sett er husbunden.
Jeg har heller ikke vært i jobb siden jeg ble syk så det å kunne bidra med noe her inne har fått meg fra å føle meg helt ubrukelig

Forresten så føler jeg nesten at all rosen mht akvariene mine er litt rart. Jeg har bare gått inn for å dekke fiskenes behov så godt jeg har kunnet og ellers valgt oppsett og planter som har holdt seg fine uten altfor mye arbeid. Så egentlig bør jeg kanskje takke sykdommen for akkurat det

Det kan virke som jeg er på vei inn i en bedre periode nå så krysser fingre for at det varer riktig lenge denne gangen!
Det er rart med disse fisken våres ,de holder oss oppegående så mang en gang .
Da jeg var skikkelig dårlig og ute av arbeidslivet i 2 år så var det fisken mine som fikk meg til å stå opp om morgenen og holdt meg på fote for å dekke deres behov. Så akvariehold er ikke å undervurdere på noe som helst måte,er veldig glad for at jeg fant denne hobbyen interessant
Har det på samme måte...

Fant jo denne hobbyen etter at jeg ble syk. Startet med en 60-liter for å ha noe å pusle med, og man kan si det har ekspandert. Det gir meg utrolig mye, og holder meg igang.

Krysser virkelig fingrene for at du får en lang og god periode Astrid
Tror nok det er viktig å ha noe å koble av med enten man er syk eller ikke, men veldig glad for at jeg endte opp med akkurat akvarier. Det er hverken spesielt dyrt å drive og heller ikke uoverkommelig vedlikehold selv på en dårlig dag. Dessuten har jeg hørt at det er blodtrykksenkende også, men vet ikke helt om det stemmer. Har akkurat vært på legesenteret der det ble målt skyhøyt blodtrykk
Hei igjen.

Tenkte jeg skulle si ifra, jeg har funnet ut at i dag er faktisk 9 års dagen for skjørtetetraene og rødøyetetraen min.

Skjørtetetraene har blit litt kvite inni øynene begge to, men det er bare alder tror jeg. De legger egg støtt og stadig, som jeg av en eller annen grunn absolut ikke får yngel ut av.... enten så er de sterile av alder eller så er jeg veldig ubrukelig til å stelle eggene.

De spiser, leker og lever livet fult ut selv om finnene er frynsette og øynene litt hvite.


Rødøyetetraen, stakkar han holder seg sammen med skjørtetetraene og stimer med dem. Han har vært eneste rødøyetetraen i akvariumet i over 1 år nå. Hadde 2 igjen etter varmekolbekortslutning, men katta tok ene ut av gammelakvaiumet, en av grunnene jeg oppgraderte til ett større tryggere ett. Du ser at han er gammel, men han svømmer og spiser og jager til tider på sjokolademallen som er mye større enn ham hehe


Lurer på om de klarer ett år til!!! Tviler sterkt siden de ser meget gamle ut men man kan jo håpe.

Altså rødøyetetra 9år, og skjørtetetraer 9år gamle




God bedring og god kveld ^^

Tusen takk for info! Har fått endret alderen på listen nå

Er så artig å lese om dine gamle skjørtetetra. Jeg har en enslig en på rundt 8 år. Liksom dine så er min litt frynsete i finnene og litt blakk i øynene, men full av liv. Han har et hjørne som han mener er sitt og jager gjerne sommerfuglcikliden bort derfra. De to krangler litt innimellom, til begges tilfredshet ser det ut som. Begge er alene av sin art nå og ser ut til å finne selskap i hverandre fra tid til annen. Jeg driver og trapper ned så ingen flere fisk blir kjøpt inn.

Den skjørtetetraen jeg har er faktisk den eneste gjenværende av mitt aller første fiskekjøp, en liten stim skjørtetetra. Han har altså vært med meg hele veien og jeg håper han blir værende en stund til også. En av favorittfiskene mine, og også en av favorittartene mine. Hadde jeg startet opp igjen nå så ville jeg fyllt et stooort akvarium med bare skjørtetetra. Er spesielt fascinert av stimatferden, med spesiellt kroppspråk jeg ikke har sett hos mine andre fisk. Blant annet at hele stimen kunne finne på å legge seg på siden, vannrett i vannet. Skremte vettet av meg første gangen siden jeg trodde hele gjengen var i ferd med å stryke med

Tusen takk igjen for info og så håper jeg du kommer tilbake når de har eldes enda litt til!
Så genial tråd! ..

Slenger inn denne kommentaren bare for å følge med på utviklingen!

Har ingen overtisk sånn egenltig. Men har da i hvert fall en Marisa Snegle som "må" være minst ett år nå! ..
Er det en slik du har?: http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1158

Skal føre den inn på listen og gi tilbakemelding så snart jeg har fått plussmedlemskapet mitt i orden igjen. Må være plussmedlem for å kunne redigere tråden.

Som du ser så er jeg lite aktiv på forumet for tiden, men sørger for å følge med på de som ønsker å legge til arter og alder på listen. Synes det er så morsomt og oppmuntrende å se at folk greier å gi fisk, snegler og reker lange liv i akvariene sine

Gomp
Har ingen overtisk sånn egenltig. Men har da i hvert fall en Marisa Snegle som "må" være minst ett år nå! ..

Da har jeg ført den inn på listen. Takk skal du ha
Hei! Ville bare legge inn her alderen på min sønns indiske glassmalle som avgikk i går...ser i lista at den eldste registretr der var 3,5 år ca, men min sønn fikk sine to i september 07, da ble altså den ene 6 år og 2 måneder og den andre ser ut til å leve i beste velgående enda. De har gått med en masse tetra i en 85 liter de siste par årene.
roly
Hei! Ville bare legge inn her alderen på min sønns indiske glassmalle som avgikk i går...ser i lista at den eldste registretr der var 3,5 år ca, men min sønn fikk sine to i september 07, da ble altså den ene 6 år og 2 måneder og den andre ser ut til å leve i beste velgående enda. De har gått med en masse tetra i en 85 liter de siste par årene.

Tusen takk! Da har jeg korrigert den på lista
Lenge mellom hver gang jeg poster her inne, men er ofte innom forumet og kikker litt. Greier ikke helt å gi slipp, selv om jeg ikke har så mange fisker igjen. Driver og trapper ned og har nå bare ett akvarium i gang, med ca 20 fisker, men mange av de kan bli gamle så det forsvinner vel ikke med det første.

De aller første fiskene jeg kjøpte var en liten stim med skjørtetetra. De har falt fra etterhvert, men den siste, som levde til den var godt over åtte år, døde nå i høst. Ble litt lei meg faktisk, den har vært favoritten min hele tiden. Fikk derfor ide til dette maleriet. Jeg vet han var grå og anonym i virkeligheten, men tenkte han ville vise frem sine sanne farger i etterlivet
Nyyydelig... *sukker henført*
Veldig fint! Maler du selv?
Takk begge to

Ja, jeg maler selv, men har ikke så stor produksjon, er syk så ting går seeeeint. For den som er interessert så har jeg en side her hvor jeg har postet de siste tegningene og bildene mine. Kommer mer etterhvert, men som sagt, ting tar tid

Holder på med et fiskebilde til akkurat nå og vil sikkert poste det her også når det blir ferdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap