Tante Astrid´s undervannsverden (side 103)

Det har blitt stadig færre fisk i det ene akvariet jeg har igjen, bare en enkelt klovnkilli og en stjernedanio i vannlagene, men med en god del bunnfisk som nok kommer til å leve noen år enda. Har derfor drevet å tenkt en del på en fisk i vannlagene som jeg kan ha imens resten blir gamle og dør ut. En som ikke lever evig, som ikke formerer seg, som ikke behøver smått levendefor, og som er snill med resten av gjengen.

For noen dager siden var jeg innom og hentet noen lysrør på dyrebutikken og kom over en gjeng med diamanttetra av god kvalitet så de ble med meg hjem. Utrolig aktive og livlige fisk og går fint med de gjenværende småfiskene. Gleder meg til å se hvor vakre de blir når de vokser til
Det går heldigvis fremdeles bra med småfiskene selv om diamantene har vokst en del. I dag så jeg faktisk den lille stjernedanioen jage bort en av tetraene fra yndlingstedet så den vet visst å ta vare på seg selv. De største diamantene har nå begynt å glitre ørlite, men de er fremdeles unge og litt fargeløse. De er ikke vanskelig i matveien ihvertfall og spiser det de får. Har lest at de behøver en del plantekost så jeg har gitt de litt spinat av og til og det er de helt ville etter Bruker den frosne spinaten som selges på dagligvare og som er kuttet i små biter og frosset i små kuber. Tiner det før jeg forer. Er visst skikkelig snacks det.

Det var forresten veldig morsomt å se hvordan tetraene reagerte første gangen de så pansermallene. De var helt nedpå de og vred hele kroppen for å få godt nok oversikt over hva slags vesen dette var. Artige fisker dette og veldig aktive. De gir liv til hele karet og jeg er veldig glad for at jeg gav etter for fristelsen
Så flott at det fungerer
Ja, jeg er glad for at de er såpass uintresserte i de andre fiskene, men de kjekler hele tiden seg imellom og er veldig aktive.

Siden de er så aktive så fant jeg ut at de behøvde mer svømmeplass så nå har jeg ominredet hele karet. De gamle, høye røttene har jeg fjernet. De begynte også å bli så gamle at de startet å brytes opp og slapp antagelig mye næring til algene for de var helt inngrodd. Nye, lavere røtter er satt inn og jeg har flyttet litt rundt på ting. Driver nå å måler ph og kh og tilsetter natron når nødvendig. Vil helst ikke ha ph altfor lav, altfor fort, og det vet jeg kan skje fort med nye røtter i karet.

Venter nå på catappablader i posten og sjakkbrettciklider i butikken

Fant ut at siden jeg likevel venter på at mallene og ålene tar kvelden så kunne jeg fylle på med litt andre, spennende og ikke så langtlevende arter. Håper bare ikke diamantetraene blir for stressende for ciklidene. Mye artigere nå som jeg bare har ett kar og ikke behøver å bruke så mye energi på rutiner og stell av flere.

Skal komme med nye bilder etterhvert, men vil vente til alt er slik jeg vil ha det. Dessuten glemmer jeg det hele tiden og når jeg husker det så står sola inn vinduet :-P

Har også malt litt flere fisker. Fri fantasi egentlig, selv om jeg lot meg inspirere litt av scalarer

Må bare si det jeg tenker...
Du er helt utrolig flink til å fange med bildene dine... Skulle ønske jeg klarte å male så levende..
Gøy med oppdateringer, føler jeg får mer energi når jeg ommøblerer i akvariet mitt..
Håper det var sånn for deg å.

Takk Galemor! Veldig givende å få slike tilbakemeldinger på bildene mine. Jeg gjør bare min greie, stort sett selvlært. Siden jeg maler for meg selv så blir det mest moro og ikke så mye stress heller, men i år har jeg bestemt meg for å delta på maleklubbens utstilling i november så dette blir sikkert med dit. Siden jeg bare får malt en og annen gangen i korte stunder så tar de lang tid, men veldig glad for at jeg i hele tatt er istand til det nå. Har vært et par år hvor jeg har vært for syk :-P

Fikk ikke akkurat mer energi av ominredingen, men gøy er det jo, spesielt når jeg venter på nye fisk også og innreder med tanke på de.

Tror fiskene likte ominredningen også for de er mye mer rundt omkring, unntatt parva mallen min da som er skikkelig sur for at jeg fjernet rota hans. De nye røttene er enda ikke helt godtatt. Han ligger og furter og sveiser med halen der han pleide å ligge under gammelrota. Håper de nye blir godtatt som gjemmested etterhvert.
Hihihi Jeg ser for meg parvaen din. De har personlighet, disse fiskene. Og de liker ikke forandring altfor godt.
Han har visst endelig funnet et sted han liker nå, og det ligger slik til at jeg kan sjekke hvordan han har det om jeg holder hodet mitt i riktig vinkel og vrir meg litt

Den nye innredningen er nå på plass slik jeg vil ha det, lavere røtter, mindre plantevekst i bunnsonen, flytting av lotusen og en del catappa-blader på bunnen. All algeveksten jeg plagdes med forsvant med de gamle røttene så jeg hadde nok rett i at de begynte å gå i oppløsning og lekke næring. Det ble veldig mye partikler i vannet og infusorieoppblomstring etter ominnredningen, men det begynner å gi seg nå så skal komme med nye bilder over helgen regner jeg med.

I går flyttet det også inn 5 Dicrossus filamentosus, sjakkbrettciklider, i akvariet. Veldig små enda, og veldig sjarmerende vesen. Var litt spent på hvordan, de nå ganske velvoksne, diamanttetraene ville behandle de, men etter litt innledende nysgjerrighet fra begge sider så bryr de seg nå ikke om hverandre i det hele tatt. De konkurrer faktisk ikke om maten heller siden tetraene bare tar maten i vannmassene og ikke bryr seg om det som faller ned, mens sjakkbrettciklidene er motsatt. Ikke det at jeg egentlig har sett ciklidene spise enda, men de farter rundt og nipper litt her og der så forhåpentligvis spiser de noe av maten også. Skal prøve med litt frossenmat etterhvert også.

Her er en utrolig flott youtube-video med ciklidene i sitt naturlige habitat. Masse andre flotte arter å se her også
Fant enda en flott video fra naturlig habitat for mange akvariefisk, i Venezuela. Litt lang, men absolutt verdt å se
Virkelig fin video.

Du må ta noen bilder av Dicrossus filamentosus og legge ut.
Var det unge eksemplarer du fikk tak i?
Ja, veldig artig å se i videoen at hunnen flytter yngelen på den måten.

Skal prøve å få tatt litt bilder over helgen. De henger stort sett helt ved frontglasset så skulle ikke bli for vanskelig.

Ja, de er veldig unge, bestilte de gjennom dyrebutikken. De er ikke mer enn rundt 4 cm medregnet sporden.

Ville helst hatt fra oppdrett siden de er enklere i matveien. Jeg vil ikke begynne med levendefôr om jeg ikke er helt nødt. Disse er viltfangede og jeg kan ikke si jeg har sett at de har spist egentlig, men lett å gå glipp av siden de er så små. De nipper hele tiden overalt så mulig de finner noe likevel. Gav de akkurat frossne daphnier og mener jeg så at ihvertfall en spiste en munnfull så jeg krysser fingre. Diamantetraene gikk ihvertfall bananas på daphniene og det overrasket meg siden detter er smått fôr. De andre tetraene jeg har hatt har ikke regnet slikt som mat i det hele tatt.

Har vært og sett bildene du har lagt ut. Flotte fisk! Sannelig ikke lett å se forskjell på de to artene når de er unge.
Mine Dicrossus maculatus er litt skye, men absolutt ikke kresne matveien. De er også VF, og de største er vel rundt 7 cm og de minste rundt 4.

De har spist frosne røde/svartemygglarver og artemia. Har ikke prøvd de med tørr-for enda.
Mine finnes ikke sky. Hele gjengen henger gjerne helt ved fronglasset når jeg sitter der. Får håpe dine blir litt vant etterhvert også.

Har frosne sorte mygg og frossen artemia i frysen som jeg skal prøve å gi de etterhvert. Høres lovende ut at dine spiser det. Ut fra det jeg har lest skal det være ganske lett å få dem til å ta smått granulat for dvergciklider, men har ikke fått tak i det enda.

Flakfôret er visst ikke spesielt godt. De tar det i munnen og spytter det ut igjen. Likevel et bra tegn at de prøver seg på død mat, antagelig er det bare å prøve litt forskjellig til noe faller i smak.
I går kveld ble jeg skikkelig bekymret. En ti minutters tid før lyset ville slå seg av la jeg plutselig merke til at en av sjakkbrettciklidene hadde lagt seg ned på et blad på en plante ganske høyt oppe i akvariet. De har hele tiden fartet rundt og nippet på ting. En aktiv fisk som plutselig legger seg til på den måten kunne umulig være godt nytt tenkte jeg. Jeg prøvde å se etter de andre, men fant bare en, og den hadde også lagt seg til rette på et blad litt høyt i karet.

I dag farter de derimot rundt som vanlig. Det kan altså se ut til at de tilbringer natten oppe fra bunnen i vegetasjonen. Har lest om de flere steder, men aldri sett denne oppførselen beskrevet. Mulig de slutter med det når de blir litt eldre. Utrolig fascinerende å se. Nå slipper jeg ihvertfall bekymre meg for at de nattaktive bunnfiskene skal stresse de nattestid
Spennende observasjon. Har ikke lest om de legger seg slik for natta jeg heller.

Mine ser ut som om de vifter seg grop i sanden som de legger seg ned i. Har ikke sjekket om de ligger der etter at lyset har slått seg av, men de gjør klar gropene på kvelden, nå ligger alle i nærheten av vær andre i vær sin grop. Har lest at de lager slike groper når de jakter mat men ikke som plass å tilbringe natten. Må sjekke om de ligger der om natten og sover også
Så interessant at dine graver groper for natten, har ikke sett mine gjøre det. Enten så er det forskjell på de to artene eller så kommer det av at mine bor i et akvarie med nattaktive bunnfisker. Imponerer meg også at de allerede etter to dager visste når lyset ville slå seg av. Skal prøve å se om jeg greier å få tatt bilde av de etter at de har lagt seg og før lyset slukkes. Sjekket en stund etter at lyset gikk i dag og da lå den ene fisken på omtrent samme sted som i går, trygt på et blad litt oppe i karet.

Prøvde å mate med sorte mygg i dag, men de gjør som med flakfôret, smaker og spytter ut. Det eneste jeg har sett de har vært ivrige på er sneglene så mulig de får i seg en tentakkel eller to innimellom, for teknikken med å riste de ut av skallet har de ikke funnet ut av enda. Har artemia jeg skal prøve også og krysser fingre for at kanskje det blir godtatt. Har også bestilt smått granulat. Blir det helt krise så får jeg sette opp artemia til klekking igjen.

Blir bilder snart. Måtte bare vente til vannet ble litt klarere etter ominredningen, men det ser ganske bra ut nå så da skal det forhåpentligvis bli brukbare bilder.
Da kommer det litt bildespamming av ciklidene. Så lenge siden jeg har brukt kameraet så det i seg selv ble en utfordring. Det er lite lys i dette karet og jeg liker ikke å bruke blitz så bildene er ikke helt skarpe, men man ser ihvertfall hvordan de ser ut. Veldig unge ciklider så finner og farger er ikke der enda.
Noen flere. Det siste tok jeg med selv om det var litt uskarp bare for å vise at de gjerne svømmer sammen i en gruppe.
Et par dårlige bilder til.

Diamantetraene er fremdeles unge, men de begynner så smått å få farge og lengre finner. Artige og aktive fisker.

Til slutt et sint blikk fra den furtne parvamallen min, Mr Grumpy, som fremdeles ikke helt har tilgitt meg at jeg fjernet favorittrota hans.
.... og så glemte jeg nesten oppdatert bilde av akvariet med ny innredning
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap