Tante Astrid´s undervannsverden (side 104)

Så koselig at det skjer ting i karet ditt igjen! Syns bildene ble flotte jeg
Takk Sissimor! Har vært liten aktivitet i tråden, men det har jo ikke skjedd stort i karene heller så det har vært lite å skrive om. Skal ta litt flere bilder når de har vokst litt. Vakre fisk allerede, men fargene og finnene kommer ikke før de er voksne og da er de rett og slett smellvakre. Liker også godt måten de beveger seg på og oppfører seg ovenfor hverandre. Alltid like underholdende. Det ligger forresten større utgaver av bildene under akvariet i profilen min.

I dag så jeg sjakkbrettene spise av flakfôret også så med litt variasjon i form av frossen mat og granulat så skulle det gå bra uten å sette opp levendefôr til de.

Regner ikke med det blir noe yngling siden ph vil ligge rundt 6,5 og det er masse andre arter i karet som gjerne forsyner seg meg egg og yngel. Ikke det at jeg kunne tenkt meg å avle på de heller. Greit nok så lenge de er små, men akvariemiljøet er ikke så stort rundt her og de fleste har ingen interesse for å legge spesielt tilrette for arter som vil ha litt spesielle forhold. Mest selskapsakvarier med fisk av ymse slag virker det som. Derfor ville jeg nok fått problemer med å bli kvitt de, eller måttet se dem plassert i altfor dårlige forhold. Nei, bedre slik. Vet jo ikke om jeg har begge kjønn heller enda for den del.
Jeg var veldig i tvil om jeg skulle kjøpe ciklidene , siden akvariet nå er på tålegrensen når det gjelder belastning, men nå er jeg glad for at jeg gjorde det nå. Oppdaget en diamantetrayngel i karet akkurat nå som hadde blitt såpass stor at den torde svømme åpent. Er det noe jeg ikke trenger er det flere fisk der. Jeg trodde disse var litt vanskelige å få yngel på i et selskapsakvarium uten tilrettelegging :-P Nå krysser jeg fingre for at ciklidene ordner opp om de skulle leke igjen. Har ikke sett at de har lekt, men det må de jo ha gjort
Hei!

Sett gjennom tråden din og må si du har fantastisk mange fine bilder av fine fisker

Morro med yngel! Håper den vokser seg stor og sterk

mvh
Tusen takk! Har et bra kamera, Canon eso 450D, men jeg bruker ikke blitz så da blir det verre å ta bilder når det er såpass dunkelt i akvariet og fiskene rører på seg hele tiden. Ofte bare ett av 50 som blir brukbare.

Har ikke sett yngelen i dag, men den er sikkert i buskaset et sted. Jeg har som policy at fiskene som kommer i hus skal få bo her så lenge de lever, men jeg får jo problem om det blir for mange yngel som vokser opp :-P Fikk skikkelig panikk den gangen jeg var så dum å skaffe meg 3 guppy. Regnet med at tetraene og ciklidene i karet ville ta unna, noe de gjorde de første månedene. Så gikk de lei, og jeg satt der med rundt 200 yngel *lol*
Ja skjønner man må ha godt kamera for å få fine bilder av fiskene Blir nok ikke det her i huset så når min tråd kommer får dere bare leve med bilder tatt med min Iphone :P hehe!

Oi shit!! Det var ikke få yngel :o må jo ha vrimlet i karet ditt xD
Kan få bra bilder med den også. Her i denne artikkelen er det mange gode tips for å få bildene så bra som mulig. Jeg unngår derimot alt som er av rengjøringsmidler i nærheten av kamera så i motsetning til artikkelforfatteren holder jeg meg til vann og mikrofiberklut.

Jepp, jeg hadde kjempepanikk med alle de ynglene, men det ordnet seg, om enn på litt tragisk vis. Jeg oppdaget litt for sent, at et par av ynglene konstant nappet på øksefiskene mine. De ble stresset og fikk hvitprikk. Behandlet med medisin uten hell (dette var før jeg så hva ynglene drev med). Gikk så over til varmekur som tok knekken på det meste av ynglene, men de fleste voksne fiskene overlevde. Og det aller første jeg gjorde etterpå var å flytte alle hannene over i medisinkaret/rekekaret mitt. De var forresten utrolig pene. Ligger noen bilder av de her, innlegg 235.
Vannbyttedag i dag og da dukket diamantetrayngelen opp igjen. Har ikke sett den siden torsdag, men fjernet masse buskas i dag så da kom den frem. Ikke mer enn ca en centimeter, men stor nok til ikke å bli spist. Antagelig er den stor nok til å spise flakfôr også så den greier seg nok.

Etter ominredningen så føler fiskene seg tryggere tror jeg. Både pansermallene og kuhliiålene er rett som det er fremme på dagtid. Til og med parvamallen kan stikke hodet ut ved fôringstid. De mest lettskremte er nok tetraene, ikke til vanlig, men ved vannbytter får de nesten panikk om jeg kommer nær dem med hånden. Sjakkbrekkciklidene derimot må jeg nesten dytte unna når de kommer for nære, og de henger gjerne ved fronglasset når jeg sitter rett utenfor. Ser ikke kjønnsforskjeller på de, men så er de ikke store tassene enda heller.

Sjakkbrettciklidene spiser nå tørrfôr og det er et stort pluss. Med all frossenmaten fikk jeg faktisk et alarmerende nitrittutslag. Ikke mye, men en pekepinn om at belastningen nå er på maks og at det er lite slingringsmonn. Et par ganger i uka med frossenmat skal de få, men ikke mer. Skal også bytte ut Ehfi-Mech med Bio-Max for å øke den biologiske filtreringen noe. Har gammel Efhi-substrat Pro også som skal byttes ut etterhvert. Vet de kan kokes rene, men det orker jeg faktisk ikke, selv om det blir atskillig å spare på det. Kjører nå også med litt vatt i filteret for å få bort en del av finpartiklene. Gikk tom i dag så jeg skar til litt fin blåsvamp til jeg får tak i nytt.

Blir ikke noen nye bilder før ciklidene har vokst seg litt til tror jeg. Formen er ikke på topp og selv en økt med kameraet tar på. Glad jeg bare har ett kar som trenger vannbytter ihvertfall. Mer kos og mindre arbeid
Hei igjen

Takk for linken! var spennende lesnig, men tror også jeg vil gjøre som deg å holde div. rengjøringsmiddler langt unna karet. Microfiberklut er jo topp!

for noen fantastiske farger på de guppy-gutta! må jo være litt morro at de er "egenprodusert"!

Sikkert hyggelig med rent vann og ominnredning for fiskene! Morro med fisker som ikke er redde av seg også!

hihi grattis med en ekstra yngel ;P

Gleder meg til nye bilder!!
De to tetraynglene er nå fremme ved fôringstid og forsyner seg også av flakfôret. De ser ut til å vokse forholdsvis raskt og ser nå ut som miniatyrer av de voksne, den største er vel et par cm inkludert sporden.

Sjakkbrettciklidene trives og vokser også. Veldig flott å se de rundt i karet mens de søker mat. De bruker gjerne munnen til å vippe rundt på biter av catappabladene for å finne godbiter under de. En av de prøvde seg på ett litt større blad i går, men det var nok litt for tungt selv om sandspruten sto rundt halen på den.

De småknuffer litt, men ikke noe alvorlig. Den som er mest pågående svømmer av og til med nesa ned og det typiske sjakkbrettmønsteret blekner litt. Kan fremdeles ikke se noen kjønnsforskjeller, men skulle det vise seg at jeg bare har ett kjønn representert er det ikke så farlig. De kan visstnok skifte kjønn om nødvendig!

Skal ta noen nye bilder over helga.
Blir ikke bilder denne uka. Gikk tom for filtervatt så nå er det veldig mye partikler i vannet. Venter til jeg har fått på plass vatt i filteret og kjørt det noen dager før jeg prøver meg med kameraet igjen.

Jeg begynner nå å se kjønnsforskjeller på sjakkbrettciklidene. Jeg har ihvertfall to hanner som begynner å få utdratte halefinner. To stykker har ikke antydning til slikt så muligens er de hunner. De er også litt mindre i størrelse. Og så har jeg en som kan være hann, men jeg er ikke helt sikker enda. Får vente og se hvordan den utvikler seg.

Diamantetraene derimot har jeg ikke sjans til å kjønnsbestemme, syns hele gjengen ser likedan ut. Nå må jo begge kjønn være representert siden jeg har fått yngel på de, men jeg er ihvertfall ikke i stand til å finne ut av det. Oppdaget også at jeg har mistet en av de voksne, kan nå bare telle ni. Har hverken sett noen som har vært syk eller funnet død fisk så hvor den har blitt av er ikke godt å si. Med to voksende yngel så er stimen mer enn stor nok så håper ikke flere yngel dukker opp.
Da kommer det litt bildespam igjen.

Først et av diamantetraene mine. De er litt kjedelige i fargen faktisk. Hadde ventet at de var litt mer glitrende enn dette. De er jo fullvoksne så jeg vet ikke om fargene vil endre seg noe mer nå. Liker derimot at de er så aktive og snille tetra så angrer ikke altså

Det andre bildet er av de to diamantetraynglene. De ser akkurat ut som de voksne selv om de bare er et par cm. Artige og tøffe små fisk som nå er fremme hele tiden.
Her kommer bildene av sjakkbrettciklidene, Dicrossus filamentosus. Hannene har nå begynt å få litt uttrekte finner, spesielt på halen. Tror jeg har tre hanner og to hunner. De knuffer litt, men ikke noe alvorlig jaging og de går ofte i en stor gruppe hele gjengen. Flotte fisk, og flottere blir de nok når de blir fullvoksne. Fremdeles er de ganske små, den største er kanskje 5cm når jeg regner med sporden.
Flere av ciklidene, det nederste er en hunn.
Her er et oppdatert bildet av akvariet. Ingen store endringer som man kan se. Bortsett fra en ting, parvamallen har nå endelig godtatt den nye rota og tatt plass i sprekken på toppen av rota i midten. Kan se det så vidt på bildet av akvariet, men tok et nærbilde også. Litt av en personlighet han her.

For de som vil se større versjon av bildene så ligger de under akvariet i profilen min
Så fint akvarie du har hva slags plante er den rødlige du har i midten? Nydelig farge
Tusen takk!
Den røde er en Nymphaea lotus. En enkel og hardfør plante å få til om den bare får litt gjødselkuler rundt røttene av og til. Veldig glad i den
Så stor og fin din er kan de altså festes på røtter? Jeg hadde en liten selv sist jeg hadde akvarie, den vokste veldig pent. Min rakk aldri å bli så stor før jeg måtte selge og gi bort akvariene. Søsteren min overtok den, og den hadde visst dødd bare etter noen uker.. Aner ikke hva hun gjorde med den :-P
Nei, den festes ikke på røtter, men må ha gjødsel i bunnlaget siden den tar opp mye av næringen gjennom røttene sine. De kan gå i dvale om de beskjæres for mye eller får for lite næring. Da ser de døde eller skrantne ut, men kan våkne til liv om de tas opp og plantes på nytt med gjødselkuler eller gjødseltabletter tilsatt.

Flytebladene de sender opp må fjernes hvis ikke så blir undervannsbladene borte. Jeg lot min få en god del overvannsblader og da jeg fjernet de så gikk hele planten i stå og ble bitteliten. Hjalp ikke med gjødsel en gang. Var tålmodig i flere måneder før jeg fikk tips om å ta den opp og plante den på nytt og da kom den igang igjen. Litt sær altså
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap