Tante Astrid´s undervannsverden (side 107)

Håper du har nok reker igjen til at bestandene kan ta seg opp igjen !

Kryper ikke pestsneglene på glasset hos deg ? Da er de jo veldig enkle å (nesten) utrydde. Man blir vel aldri kvitt 100%, men det er heller ikke noe mål i seg selv...noen få syns ihvertfall jeg det er greit å ha.
Kirsebærrekene kommer ikke til å formere seg antar jeg. Tror ikke det er noen hanner i flokken. Ihvertfall har ingen av hunnene båret på egg siden jeg kjøpte de og jeg synes ikke noen ser ut som hanner heller. Det er likså greit. De skulle egentlig bo i storkaret, men måtte reddes ut da noen av fiskene ble tatt på fersken :-P

Blant de fire krystallrekene tror jeg det er en hann ihvertfall så er jeg skitheldig så får jeg kanskje noe rekeyngel etterhvert.

Pestneglene i rekekaret får jeg ikke tatt rotta på dessverre. Kan ikke bruke sneglemiddel pga rekene, og de er så små at jeg ikke får tak på de for å plukke de ut. Det dreier seg om skivesnegler og toppluesnegler. De siste dekker nesten glasset til tider :-P

Bryr meg ikke om de langt større leveriktesneglene og sandsneglene jeg har i det store akvariet. De er enkle å kontrollere, og jeg er igrunnen ganske begeistret for leveriktesneglene, eller perler som Heidi kaller de
Her i huset går alle snegler til sneglehimmelen, mer eller mindre. Selv de minste fjernes fra glasset her ! Jeg plukker snegler i akvariene, og plukker snegler i hagen...takk og lov at det ikke er brunsnegler i akvariene..
Du sier noe! Har ikke hage så jeg slipper å bekymre meg for de brune. Har sett noen av de leopardmønstrede sneglene i andres hage og de synes jeg er virkelig vakre. De skal visst være fine å ha også, siden de tar livet av de brune.

Har du hatt toppluesnegler? De er ikke mulig å plukke de en og en altså. Sitter skikkelig godt fast og er pyttesmå :-P
Joda, har hatt dem...holder de mot glasset og drar opp.

Det skumle med disse f...s brunsneglene er at de blander seg med svarte skogsnegler og blir enda tøffere. Greide å ta alle bladene på mine høstfloks før jeg fikk summet meg...da ble det erklært krig !
Så deg plutselig for meg i kamuflasjeklær og AG-3 nå
Hehe...bytt det ut med jernfosfat, gummihansker og kjeledress, så har du meg
Da var klovnkillien borte, men 2 år og 10 måneder er en bra alder for en slik krabat. Har ikke sett vifterekene på bunnen etter at jeg begynte å gi cyclops annenhver dag så det ser ut til å funke. Fiskene spiser også av det med god apetitt så kan anbefale frossne cyclops som tilleggsfôr til mindre fisk. Ellers rusler og går ting som normalt
Det er ca så lenge eg hadde 28liter akvarium, tok det vekk i påsken.
Jeg har hatt mitt første akvarium stående i 10 år nå og har igjen en fisk som er nesten like gammel
Har ikke hatt mye tid til nett og slikt i det siste. Har begrenset energi og har prioritert å male litt siden jeg neste måned skal være med på utstilling sammen med resten av gjengen i den lokale maleklubben. Har fått solgt noen bilder tidligere i sommer så da måtte jeg prøve å få malt noen flere bilder før utstillingen. Ingen akvarerelaterte denne gangen, så jeg poster ingen av de her inne, men for de som vil følge med på hva jeg driver med så kan dere følge meg på facebook eller kikke innom galleriet mitt på deviantart.

Sommeren er hard for fiskene mine og jeg mister alltid fisk da. På tross av solskjerming så blir det veldig varmt i leiligheten så eldre og svekkede individer faller gjerne fra på denne årstiden. Alle diamanttetraene er borte og flere av ciklidene. De fleste bunnfiskene virker derimot å greie seg fint. Skal fylle på med noen dronningrasbora i storkaret etterhvert. Blir litt kjedelig med bare bunnfisk og reker spesielt siden de fleste av de gjemmer seg godt på dagtid.

I rekekaret har det også vært frafall en etter en. Er nok litt for lite å holde stabilt og med varme dager og kjøligere netter i tillegg så har det nok blitt i meste laget for rekene. Med bare rundt 14 liter vann i karet så varierer tempen litt for mye i tillegg til at det blir litt variasjoner ved vannbytter osv. Bare to reker igjen nå, en kirsebær og en krystall, men jeg driver å kjører inn en Aquael 30 liter som jeg håper blir lettere å holde stabil, så gir ikke opp håpet riktig enda. Har så lyst til å få til reker!

Kommer bilder når jeg er ferdig med utstilling og kommet meg etter den. Blir nok stille fra meg frem til da så ha en fin høst alle sammen
Lykke til med utstillingen Tante Astrid
Jeg har sett på arbeidene dine...mye fint der ! Men jeg liker spesielt godt den på profilbildet ditt...skulle gjerne hatt den på veggen

Noen ganger må fisk og akvarier komme i andre rekke, jeg kjenner til det problemet. Og så går man der med dårlig samvittighet... Håper fiskebestanden din kommer seg opp igjen, jeg syns egentlig denne sommeren har vært veldig fin for akvariene...ikke så fryktelig varme som i fjor. Du får fylle opp igjen litt til vintersesongen.
Takk! Profilbildet er en Thestral fra Harry Potter filmen og er foreløpig ikke til salgs Den henger på veggen her hos meg enn så lenge. Legger den nok ut for salg når jeg blir lei av den eller når jeg får noe mer spennende å henge opp. Jeg er litt snål sånn, enkelte bilder må jeg bare beholde en stund selv. Maler jo mest for min egen del så da er det jo artig å ha de på veggen.

Blir nok litt flere reker ihvertfall og dronningrasbora som nevnt. Vil ikke kjøpe inn så mye fisk. Skal legge ned 180 literen når bunnfiskene har takket for seg så velger litt kortlevde stimfisk så lenge. Driver også og gjør om litt med planter osv så jeg koser meg med akvariene uansett om det er lite fisk der og de får det stellet de skal ha, selv på dårlige dager. Har en snill samboer som hjelper når jeg er for dårlig

Vi har en liten leilighet med alle vinduer på solsiden. Murvegger også så de magasiner opp en del varme. Har prøvd å unngå fisk som liker kaldere vann og rekekaret har led-lys som ikke avgir noe ekstra. Nå bor jeg på nordvestlandet så det er ofte ikke så lange perioder med sol, men vi hadde noen fine uker i august med skikkelig varme.

Ser fram til høsten. Min favorittårstid!
Da har du full kontroll, det er tydelig Du får tipse hvis Thestralen legges ut, da ? Eller lag en til, da vel...den behøver jo ikke være identisk!
Tviler på om jeg orker å lage en til. Mye arbeid på en slik tegning gitt, men lover å si fra når den kommer for salg
Hei Astrid! Kommer du på akvarieklubben sin auksjon på Møst i helga? der blir det sikkert mye snadder! ^^
Hei Ciklide!

Jeg har grusomt lyst til å dra, men formen er så ustabil for tiden så tror det er best å holde seg hjemme denne gangen. Hadde jeg hatt egen bil så kunne jeg jo dratt hjem når det ble for mye, men men. Får satse på at jeg er i bedre form ved en senere anledning. Har jo egentlig ikke plass til noe mer fisk eller reker heller så like så greit å ikke bli fristet

Får håpe du finner noe snadder å ta med hjem!
Selv om jeg ikke skriver så ofte her inne, så koser jeg meg virkelig med akvariene.

I 180 literen skiftet jeg ut litt av innredningen og planter i løpet av sommeren. Ble veldig fornøyd etterpå. Det har falt fra litt fisker, og selv om jeg driver og trapper ned i det karet så virket det veldig tomt med stort sett bare nattaktive bunnfisk. Bestilte meg derfor 10 dronningrasbora. Hentet de da de ble levert slik at de ikke ble puttet i butikkaret først, og siden det var 50 stk i posen så

Var redd det ville se overbefisket ut med så mange, men de er ikke spesielt store og stimer veldig bra så jeg er veldig glad det ble med så mange hjem. De virker enkle og hardføre. Har ikke hatt et eneste frafall enda. Vakre små vesen.

Samtidig som jeg bestilte fiskene, bestilte jeg også 10 nye krystallreker. Den lille 17 literen jeg hadde var ingen suksess. Mistet stadig vekk reker over sommeren. Skaffet meg derfor en litt større 30 liter som jeg satte opp for innkjøring. Håpet jeg skulle unngå snegler i denne så kjørte den inn med salmi (ingen snegler enda, jippi). Den ble ferdig innkjørt på en tirsdag, onsdagen flyttet jeg over de to gjenværende rekene fra 17 literen og på torsdagen kom de bestilte krystallrekene. Snakk om close call :-P

Bortsett fra en av rekene som var temmelig skrøpelig allerede da den kom i karet så har alle de andre greid seg fint. Ikke bare det, men 8 av de var hunner og nå er karet fullt av småreker i flere størrelser. De største er vel rundt en halv cm nå. Kjempeartig at det ser ut til at jeg nå har knekt koden når det gjelder rekene, men nå har jeg er ny bekymring. Hvor mange reker er det egentlig forsvarlig å holde i en 30 liter? Hunnene går med egg konstant så her kan det fort bli fullt!

Det utspilte seg også en litt rørende seanse da de nye rekene kom. Jeg hadde jo akkurat flyttet over de to gjenværende fra 17 literen, en kirsebær og en krystall. De hadde da vært alene i et par måneder. Det sies jo at reker helst bør være flere og det så jeg da jeg puttet oppi de nye. Den gjenværende krystallreken ble helt fra seg. Svømte fra den ene nye reken til den andre og følte på de med beina og følehornene. I flere dager etterpå gikk han i hælene på en av de, som om han var redd for at de skulle forsvinne igjen. Stakkaren hadde nok vært ensom.

Skal komme med nye bilder og oppdatering av karene etterhvert. Akkurat nå så er formen veldig skjør så jeg prøver å bare gjøre det aller mest nødvendigste. Det kommer vel bedre tider
Jeg leste meg opp litt på krystallreker da jeg starte opp med de igjen, men jeg tror ikke mine reker har lest det samme gitt. Reker elsker å pille i mosen og på svampen til filteret har jeg lest. Mine unngår alle steder hvor det er mose eller for mye alger og sitter ihvertfall ikke på filtersvampen, til nød bak den, rett etter skallbytte. Favorittstedene er de største plantebladene, som ikke har fått for mye alger enda, og de glatteste stedene på rota hvor det ikke gror alger. De kan også pille på usynlige ting på glasset. Jeg har vært litt bekymret på om de får i seg nok næring, men rekematen jeg har puttet oppi innimellom vekker ikke den helt stor interessen, uansett hvilket merke eller type det er.

Snåle typer, men de trives visst siden det nå kryr av småreker oppi der, faktisk så mange at det bekymrer meg litt, så jeg lagde denne tråden. Takknemlig om noen med erfaring kan dele av sin visdom
Flaggciklidene mine er 7 år
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap