Tante Astrid´s undervannsverden (side 11)

sheila
Hei og vel gjort har fulgt med deg og den stygge prikksyken håper den fosvinner forgodt nå . Følger spent med hva som skjer og ser på bilder er overgitt av begeistring.


Takk, Sheila!
Ser ut som prikkesyken holder seg borte. Jeg er kjempeglad for det.
Jeg har funnet ut at det viktigste for å få planter til å trives er å velge arter som er lette å få til. Da går alt av seg selv med minimalt med innblanding fra min side. Er litt lat av meg da. Har diagnosen kronisk tretthetsyndrom så da har jeg lov til det
Har vært innom og sjekket i profilen din om det er kommet noen bilder der. Har litt lyst til å sjekke ut hvordan dine kar ser ut også, vet du. Jeg husker vel riktig, det var du som kjøpte den pumpa? Håper du fremdeles er fornøyd med den
Tante Astrid
Er litt lat av meg da. Har diagnosen kronisk tretthetsyndrom så da har jeg lov til det ;)

Ja, da har du lov til å være litt "lat" Er du en av "heldiggrisene" som har fått den diagnosen? Urrrk! Men du er faktisk heldig som har fått stilt den diagnosen. Ikke alle leger er en gang villige til å innrømme at det faktisk eksisterer. Jeg har forsåvidt de samme symptomene, mens det her er snakk om andre årsaker Ikke moro, gitt!
Ja, jeg har en kjempegrei lege. Fikk tatt alle testene her og sendt de til Haukeland hvor ekspertisen sitter. Fikk diagnosen derfra.
Egentlig så er jeg av de heldige. Jeg fungerer tross alt ganske greit i hverdagen og er ikke helt invalidisert som enkelte har blitt. Nå har jeg hatt denne sykdommen i over tre år også, så på en måte har jeg blitt vant til gode og dårlige dager og at jeg ikke kan være med på riktig alt jeg har lyst til.

Èn veldig postitiv ting har det også ført med seg. Jeg ville neppe kjøpt meg akvarium hadde det ikke vært for at jeg holdt på å gå på veggen den første sommeren jeg var syk. Aldri så gærn`t ;D
Tante Astrid
Nå har jeg ominnredet litt i rekekaret. Før-bildet står øverst, og nederst er hvordan det ble seende ut etter at jeg har flyttet på plantene. Jeg ble ihvertfall fornøyd :) Er blitt veldig begeistret for planten som står helt til venstre etter omplantingen. Dette er en [URLBLOCK1], som hører til i Afrika. Jeg var redd den var litt vanskelig, men det virker som den trives godt. Hadde lest at den krevde gjødsel ved røttene og det skjønner jeg nå, når jeg dro den opp. Den har nemlig masse, lange røtter. Denne planten står stødigere enn de fleste andre stilkplanter. Dessuten vokser den moderat så jeg slipper å trimme den hele tiden, og den tilfører i tillegg litt rødlig farge i karet. Perfekt plante! [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12140_080124192129_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12140_080124192129_2.jpg[/IMG]
oj det ble et flott kar=) slik vil jeg mitt skal se ut også=)
Takk for skrytet, Stine. Føler meg nesten litt flau for jeg har absolutt ikke hatt noen plan eller lagt noe arbeid i dette karet, og plantene vokser med minimalt stell. Kjempehyggelig at du liker det da
det var så harmonisk syntes jeg=)
Takk igjen, Stine

I starten av min akvariekarriere så hadde jeg sommerfuglciklider. De døde dessverre etter kort tid uten at jeg egentlig skjønnte hvorfor. Den gang fôret jeg med røde mygglarver siden jeg ville gi det beste som var til fiskene, men sluttet brått med det da jeg leste at enkelte ciklider kunne få problemer pga disse. De siste sommerfuglene døde likevel, men jeg tok ikke risken på å bruke røde mygglarver lengre. Har prøvd med annet frossenfôr uten særlig suksess så det ble til at jeg kuttet det helt ut.

Nå har jeg ikke ciklider i karet lenger så jeg tenkte jeg kunne prøve med de røde myggene igjen, så de fikk litt i går kveld. Stor suksess, dette var smaskens! Trodde nesten ikke mine egne øyne i dag! Det er altså en uke siden siste vannskift, ingen vitaminer eller medisin i karet, men coryene raser i vill fart opp og ned langs veggene og skjørtetetraene er i full lek
Røde mygglarver må nesten være fiskeverdenens versjon av østers
Coryer eeeelsker mygglarver Og, ja, det brukes når man fôrer opp coryer før lek. Hos meg får de myggiser flere ganger i uken.
Dyrehagen
Coryer eeeelsker mygglarver :-D Og, ja, det brukes når man fôrer opp coryer før lek. Hos meg får de myggiser flere ganger i uken.


Ja, de skal få det jevnlig heretter hos meg også nå. Det er så morsomt å se hele flokken så aktiv. Jeg kan ikke se at de har lagt egg noe sted denne gangen. Mistet en cory under varmekuren og det kan muligens ha vært hannen. Synes det er vanskelig å se kjønnene på dem så jeg er ikke sikker. Har planer om å kjøpe inn flere, men synes det er nok fisk i karet for tiden så jeg får vente til det blir noe naturlig frafall. På sikt vil jeg ha en flokk på minst ti av disse sjarmørene
Jeg driver og tar litt bilder i ny og ned, men må bare innrømme at det meste blir slettet etterpå

Har fått et par nye favorittmotiv i de halvvoksne guppyhannene mine. Lyset er litt bedre i det karet, men de er sannelig ikke de enkleste motivene. De er jo aldri i ro! De er ikke mer enn et par-tre centimeter heller så det skal godt gjøres å rekke å zoome og knipse før de er vekk igjen. Jeg blir helt svett

Her er ihvertfall de to beste bildene av de to største ynglene. Selv ikke disse er skikkelig i fokus, men det er ihvertfall mulig å se de nydelige fargene de har. De ligner faktisk ikke på noen av foreldrene. Moren hadde lys kropp med oransje hale og faren var lys på fremre del av kroppen, sort farge på bakkroppen og med oransje mønster i halen.

[External Image]

[External Image]
Vil ikke diskriminere damene så her er et par bilder av jenteguppyene også. Disse er halv og/eller helsøsken til de to fra forrige innlegg. Som en kan se så er de helt anderledes i fargene. Damene fikk faktisk antydning til farge etter bare noen dager mens guttene var fargeløse veldig lenge. Altså helt motsatt av hva de fleste erfarer med guppyyngel. Dere får tilgi dårlig kvalitet på bildene. Lite lys i karet, gulfarget vann samt hypre fisk er ingen lett kombinasjon

[External Image]

[External Image]
Det ble et utrolig pent reke-kar! Veldig harmonisk å se på.
Og der satte du en plante på min ønskeliste iallefall Den var veldig fin. At den er litt rødlig men samtidig enkel å få til er et pluss!
PS!
Ble den kjøpt i vanlig zoobutikk?

Tante Astrid
Er blitt veldig begeistret for planten som står helt til venstre etter omplantingen. Dette er en [URLBLOCK1], som hører til i Afrika. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12140_080124192129_2.jpg[/IMG]
Tusen takk, Mona! Trodde aldri at det skulle bli så enkelt med plantene i et så lite kar, men de vokser og trives alle sammen. Nesaea er rødbrun øverst i tuppene, men mer grønngul ned i planten så det ser ut som mer lys gir rødere blad. Fin er den ihvertfall og jeg har enda ikke måttet beskjære den siden den kom i karet den 12. desember i fjor. Sånt liker jeg
For snart tre år siden da jeg startet opp med akvarium så kjøpte jeg blant annet inn en stim på 6 rosentetra. Disse var veldig små da de kom i hus og det viste seg at fem av de ble merkelig i fasongen etterhvert som de vokste, kortvokste og med tønnebryst. Regner med at det var resultat av enten innavl og/eller mangel på næring som yngel. Ikke uventet så har de fallt fra den ene etter den andre.

Den eneste som overlevde var denne. Han var også den eneste av de som var normal i fasongen så han fikk navnet Adonis, siden kullsøsknene så langt fra var vakre Han er nå den eneste av sin art i akvariet, men det ser ikke ut til at han lider noen nød. Han krangler og stimer sammen med de andre tetraene jeg har.

Han er også et matvrak så hver gang jeg prøver å ta bilder av fiskene så er han rene linselusa siden han tror at jeg = mat

Pen liten herremann synes jeg

[External Image]
Tante Astrid
Pen liten herremann synes jeg :)

Og det må jeg bare si meg enig i
Takk, Dyrehagen.

Man blir ofte litt myrsnipete i forhold til sine egne fisk så alt skryt av de varmer hjertet
Synes denne er så søt så jeg fikk lyst til å dele den med flere
Tror den egner seg best for den som selv har eller har hatt katt.


[URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/GmwqpHsMExg&rel=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="373"></embed>][/URL]
hehe,den var bra=) savner å ha katt altså(gubben er allergisk=(.)
synes snutten var skikkelig god. Hehe, søt..!
Har hatt katt hele livet, unntatt to år da jeg bodde på hybel og dette aller siste året. Har også drevet med katteoppdrett i over 10 år og hadde på det meste 15 katter. 10 av de var kattunger og ble solgt etterhvert, men likevel
Må bare si at det var veldig merkelig å plutselig leve uten katt, men også litt deilig. Det er bare når jeg ser slike snutter at jeg savner det litt. Den siste av pusene mine, Scott, vekket meg av og til med å legge poten sin over leppene mine. Antagelig prøvde han å stoppe snorkingen ;D
Dette er en tegning av ham. Han var av rasen Europè og ble europa champion og pappa til en god del unger før han ble kastrert. Han døde forrige høst, over 12 år gammel.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap