Tante Astrid´s undervannsverden (side 12)

Katte menneske jeg å, vokst opp med katter hele livet og den filmen fikk meg til å le mens jeg fikk tårer i øynene. Har ikke hatt katt på tre år, får ikke lov av samboer, han er noe allergisk, men det er kattehår han vil unngå.
Morsomt å lese her, begynte på morran men ble ikke ferdig før jobb, så da var det bare å benke seg foran her med engang jeg kom hjem.

Karene dine er utrolig pene.
Har faktisk fått øynene opp for coryer jeg å, har litt lyst på en stim av de mindre artene siden jeg ikke har stor nok plass til mer.
Veldig fornøyd med kjøkkenet mitt, var deilig i vinter, nesten som juleaften hver dag, dere vet når man kommer inn og ser treet i all sin prakt. Foreldrene mine pleide ikke slå på lyset før vi hadde lagt oss, veldig stas når vi kom ned grytidlig på morgenen. Sånn er det på kjøkkenet mitt nå, mørkt i alle kriker og kroker, så runder man hjørnet og der lyser det opp. *sukk*
Lykke til videre da. Skal legge ved noen bilder av mitt kjøkken.
Det første er idet man kommer inn fra stua, det andre er fra midt imot, mens det siste er fra kjøkkendelen.
Som dere kanskje ser er pc`n strategisk plassert slik at jeg kan hvile øynene på akvariene når jeg måtte ønske
Skjønner godt hva du mener med julestemning ut fra bildene dine, Galemor. Hva for noe spennende er det du har i det tre-delte akvariet? Kampfisk?

Er jo synd du ikke kan ha katter, men akvariefisk er da ikke noen dårlig erstatning det! Blir lite med klapp og kos hos de da, men vi får kose ekstra med mannfolka våre da, sjø ;D

Takk for skryt, forresten. Er blitt veldig glad i coryene så de ender nok opp som hovedfisk i 180 literen. Etter at ciklidene har dødd ut i karet har de også blitt mer aktive på dagtid. Det finnes jo et par mindre arter av disse som også er veldig pene. Har faktisk fått mer og mer sansen for små fisk. Det nye karet som er under planlegging blir nok bebodd av bare små og snille fisk.
I det tredelte har jeg litt av vært faktisk. Men ja riktig gjettet på kampfisk. Har to, far og sønn, tenkte de kunne få stå på hver sin side av en vegg og vise seg frem. Men nå bor palettene i midten og kampfiskene på hver sin side av de igjen. Palettene er så agressive til tider at jeg fant ut det var bedre å holde de for seg selv enn at de stresset resten av karet. Tenkte oxo på ved evnt yngel, da kan de ikke stå i siste for der er innsuget til pumpa og det største er lissom samlekaret der alle de "fredlige" fiskene går, var oxo til guppyoppdrett. Men det er satt på hylla pga mye sykdom på guppiene (klistrefinne), så nå går damene i det store og hannene med palettene i midten.

Har litt lyst til å fjerne den siste veggen, så jeg får to 100 liter kammer, men det får vente til palettene har roet seg eller er borte. De jager nemlig på alt de kan, unntatt guppiene, de har vel skjønt at de ikke gjør noe.
Sitter såklart og ser på akvariene mens jeg tenker og jammen ser jeg at enda en guppy har utviklet seg til hann og må flyttes over. De er bitte små, men holder på for det, Gale guppier.
He he, da jeg gikk for å sjekke nærmere skjønte jeg at faren er avblåst, ser ut til at alle guppiene blir hanner. Da er det bare å vente og se hva det blir til av den minste og om sverdrager yngelen fortsetter å være hunner. Så hvis noen er interessert har jeg 3 sverdrager yngel på ca 2 cm som er viltfarget.
Jeg har faktisk et litt angstfyllt forhold til guppy-yngel. Ble forsikret om at yngel ville bli spist da jeg anskaffet min første trio. De to-tre første kullene forsvant, men så var visst resten av fiskene lei av yngel for det ble bare flere og flere som overlevde. Jeg ble skikkelig stresset ved tanken på hva jeg skulle gjøre av alle sammen. "Heldigvis" mistet jeg mesteparten i forbindelse med varmekur og de seks gjenlevende er nå delt opp etter kjønn. Håper jeg var raskt nok ute slik at hunnene ikke rakk å bli befruktet. Aldri mer guppy i mine kar, sier jeg bare

(Det blir selvfølgelig etter at disse jeg allerede har dør av alderdom. Det er ikke til å komme forbi at dette er virkelig vakre fisk)
Tante Astrid
Jeg har faktisk et litt angstfyllt forhold til guppy-yngel. Ble forsikret om at yngel ville bli spist da jeg anskaffet min første trio. De to-tre første kullene forsvant, men så var visst resten av fiskene lei av yngel for det ble bare flere og flere som overlevde. Jeg ble skikkelig stresset ved tanken på hva jeg skulle gjøre av alle sammen. "Heldigvis" mistet jeg mesteparten i forbindelse med varmekur og de seks gjenlevende er nå delt opp etter kjønn. Håper jeg var raskt nok ute slik at hunnene ikke rakk å bli befruktet. Aldri mer guppy i mine kar, sier jeg bare ;) (Det blir selvfølgelig etter at disse jeg allerede har dør av alderdom. Det er ikke til å komme forbi at dette er virkelig vakre fisk)

Ja leste om de tilfellene der Stakkars deg, kan tenke meg du ble mer og mer spent for hver yngel du så fremdeles levde, uke etter uke og det ikke spent på en god måte :P
Skulle begynne med farge avl jeg da, lage en kongeblå guppy (se bilde), men pga sykdommene har jeg rett og slett gitt opp.

Nå vil jeg heller lage selskapsakvarium og drite lang marsj i yngel.
Ja, de er visst litt utsatt for sykdom så jeg skjønner godt at du har gitt opp. Det som kan være positivt å tenke på hvis du skal prøve til igjen er at selv om kjøpefiskene er skjøre så er yngel etter disse ofte tøffere fisk. Har lest om flere som har egne guppystammer som nesten aldri blir syke. Det kan derfor lønne seg å kjøpe yngel fra private som har slike sterke, "gamle" stammer. Forresten så kan det jo fort hende at dine guppy-yngel er noen tøffe typer også
Vel de hakke vært det til nå og siden klistrefinne er en svekkelsesparasitt, og yngelen har blitt båret frem med ei ho som sleit med det osv, vel så sliter jeg med at yngelen blir så små!! De vil lissom ikke legge på seg, de første kullene var ikke noe problem, så fikk jeg sykdommen i hus og dermed har de blitt mindre og mindre. De jeg har nå kan man jo kalle voksne, men de er bare halvparten av størrelsen man får i butikken.
Hmmm, det hørtes litt ille ut, ja, men det er ikke sikkert at dette er et arvelig fenomen. Kan hende de bare er litt sent utviklet også pga sykdommen. Hvis det skulle vise seg at det er arvelig så har du i såfall muligheten til å drette frem en dvergguppy

Hvor gamle og hvor store er yngelen forresten?
De begynner jo å nærme seg noen mnd nå og er 2 til 3 cm lange (har ikke linjal så det går på øyemål), noen er yngre og andre eldre, eller så er det bare at de har kommet hele tida og de eldste har falt bort som gjør at jeg synes de aldre blir større???? *Klø seg i hodet*

Jo virker som du vet en del om af, så jeg spør deg: hvordan får jeg sånn under når jeg svarer på innlegg (som du har med ikke gal) og sånn at det står HER i grønt og er snarvei til andre ting og sikkert mye mer.
For å få skrift under linja så går du til Din side, under Dine snarveier i boksen her øverst til venstre. På siden din velger du Rediger brukerinnfo i det grønne feltet til venstre. Klikk så på flappen hvor det står Forumprofil og da kan du skrive den teksten du vil ha i feltet hvor det står Signatur. Husk å lagre etterpå.

For å lage et ord om til link så kopierer du først adressen på siden du vil linke til ved å merke (trykk og dra så området farges) adressen (står helt øverst på skjermen og starter med http) og høyreklikke på musa og velge kopier. Gå så til teksten du ønsker å bruke som link, feks HER, og merk denne. Trykk deretter på boks nummer tre fra venstre over tekstboksen du skriver i (kule med kjetting). Det dukker da opp et vindu hvor du plasserer kursoren og limer inn adressen som du tidligere har kopiert ved å bruke høyre museknapp. Trykk ok og da skal den ha blitt en link

Det er mye enklere å gjøre det enn å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder størrelsen på ynglene så kan den også påvirkes av størrelsen på karet de går i og hvor ofte det skiftes vann. Så vidt jeg har skjønnt så vil fisk med liten plass kunne skille ut en type stresshormon som påvirker veksten. Det er derfor anbefalt å skifte vann en del oftere om yngel går tett. Nå vet jeg ikke om dette er tilfelle hos deg da, men ville bare nevne muligheten
Sakl jeg se om jeg har fått det til, ble helt blank da jeg skulle skrive signatur. Har hatt noe i hodet lenge, men det var som visket vekk. Håpe jeg kommer på det senere
Om det er lite aktivitet på forumet en kveld kan man jo more seg med å trene øyne og hjerne på disse
Hi hi der var det mye morsomt. Noe var ganske vanskelig.
Her er de siste bildene av rekekaret og av guppyhannene mine. Jada, jeg vet at jeg i utgangspunktet helst hadde sett at de ikke ble født, men jeg synes de er utrolig vakre for det

Tre stykker lever altså unkarslivet sammen med rekene og sneglene i 30 literen. Alle sammen har fått like farger merkelig nok. Både de og de andre innbyggerne ser ut til å trives godt her. Plantene vokser også mye bedre enn forventet. Spesielt gaffelmosen har overrasket meg siden "alle" klager over at den vokser så seint. Jeg kjøpte min i midten av desember og må nå snart dele opp og selge halvparten for tredje gang! Synes det er bra vekst det, jeg

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da jeg sjekket fiskene i morges så oppdaget jeg at en av sitrontetraene hadde problemer. Hun svømte med hodet nedover og strevde åpenbart for ikke å havne i overflaten. Problem med svømmeblæren, tenkte jeg, og forberedte meg mentalt på at jeg måtte avlive henne senere på dagen. Siden jeg har en litt dårligere periode for tiden så havnet jeg i sengen før jeg fikk gjort noe mer med den, men da jeg våknet utpå ettermiddagen så oppførte den seg helt normalt. Jeg ga riktignok erter til fiskene i går kveld, men trodde ikke at de kunne få luft i magen av dem
Ikke godt å si hva det var, men hun er ihvertfall i fin form nå.

Helt siden jeg startet opp så har jeg brukt vannforbedringsmiddel siden jeg har for liten plass til å lufte og temperere vann før vannbytte. Sist uke fant jeg likevel ut at jeg ville prøve og gikk til innkjøp av noen bøtter. Det er jo bare over natten så om sambon snubler i vannbøtter på vei til do i mørkret så er ikke det så nøye, spesielt ikke etter at han takket nei da jeg fridde på skuddårsdagen ;D

Det har vært så trist i 180 literen etter varmekuren. Nesten ikke flyteplanter, glissen zenkeri, bare små tuster med leucocemala og grå javamose, men nå, endelig, begynner det å bli grønt og frodig igjen!

Det er enda litt å gå på før jeg blir helt fornøyd, men det går ihvertfall rette veien

[External Image]
så litt tomt ut der ja, men ser det blir flott likevel, treng bare litt tid Fikk du nei!!! gosj, ja da fortjener han nesten å bli blaut på beina
Har stikki av med min mors vanndunk som vi bruker på hytta, den er på 60 liter, skal legge inn bilde senere.
Ciao
Tenkte litt på å kjøpe større dunk jeg også, men fant ut at det var lettere å plassere flere mindre bøtter. Det er nemlig ikke mye plass til overs i vår lille leilighet.

Fikk nei, men hadde egentlig ikke forventet annet. Det er en liten spøk vi har gående oss imellom. Han har et snev av bryllupsangst, så da må jeg bare mobbe han når jeg kan. Sant og si så tror jeg at jeg ville blitt forskrekket om han hadde svart ja. Kanskje jeg har litt brullupsangst selv også
he he da så. samme her, typen har litt angst for sånt ja. Jeg vet ikke, men om vi er samboere for resten av livet synes jeg jammen det er helt greit. Gifte seg er lissom så forpliktende også er det sååå ... hmmm jo ... ja .... æææææh, nemlig
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap